Hei,
Mulla on kohta vuoden ollut patti kaulalla joka näkyy kun kääntää päätä taakse. Tämä on päänyökkääjälihaksen vieressä. Ultrattu 2 krt ja mitään ei löydy ja kurkkunenäkorva lääkärilläkin käyty, eikä ollut huolissaan. Kasvanut tämä ei kai ole, jos on niin ei hirveästi. Mulla on ollut korvassa paineen tunnetta ja oikea niska-hartia-leuka jumituksia päivittäin. Mietin ihan tosissaan että voiko tämä patti johtua kaulan syvistä lihaksista, tai mitä voisin vielä vaatia? Kävin työterveyslääkärillä, joka toimii keskussairaalassa syöpälääkärinä, hänkään tästä ei ollut huolissaan, ja meinasi että ultra on paras kuvantaminen kaulalle ja mitään ei ole löytynyt. Kaikkea miettii kun lääketiede ei tähän ole selitystä löytänyt. Onko kenelläkään kokemuksia? Hierojille, osteopaatille mennyt rahaa ihan kiitettävästi.
Kaulan alueen patti
32
495
Vastaukset
- Anonyymi00001
Lihasjumi/lihasknotti (Myofaskiaalinen triggerpiste): Niska-hartiaseudun (erityisesti trapezius-lihaksen) kova jännitys voi muodostaa kipeän, kovan kohouman lihassäikeisiin. Päännyökkääjälihaksen jumiutuminen voi aiheuttaa "patin" tunteen sen viereen.
Suurentunut imusolmuke: Kaulalla on paljon imusolmukkeita, jotka turpoavat, kun keho taistelee infektiota (esim. nielutulehdus, hammasinfektio, flunssa) vastaan. Infektioon liittyy usein niska-hartiakipua.
Torticollis (Jännitysniska): Lihasperäinen äkillinen jumi, joka voi tuntua patilta kaulan sivulla.
Lipoma (Rasvapatti) tai kysta: Vaaraton, hitaasti kasvava pehmeä patti, joka voi tuntua ihon alla.- Anonyymi00002
Imusolmuke tämä ei ollut eikä lipoma, olisi näkynyt ultrassa. Mä vaan mietin voiko tämä muka olla lihasperäistä.. tämä patti tuntuu ovaalilta, alkaa kaulavaltimon kohdasta ja päättyy päännyökkääjälihakseen. Ultrassa siis näkyis sylkirauhasen reunaa, valtimo ja ehkä jotain nikamia? Näin radiologi sanoi.. ja tämä tulee ainoastaan kun kääntää pään taakse..
- Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Imusolmuke tämä ei ollut eikä lipoma, olisi näkynyt ultrassa. Mä vaan mietin voiko tämä muka olla lihasperäistä.. tämä patti tuntuu ovaalilta, alkaa kaulavaltimon kohdasta ja päättyy päännyökkääjälihakseen. Ultrassa siis näkyis sylkirauhasen reunaa, valtimo ja ehkä jotain nikamia? Näin radiologi sanoi.. ja tämä tulee ainoastaan kun kääntää pään taakse..
Kaulalihaksen (kuten päännyökkääjälihaksen) jännitys tai kramppi voi tuntua kyhmynä, kun päätä liikuttaa. Pään kääntäminen jännittää kaulalihaksia (kuten päännyökkääjälihas/sternocleidomastoideus). Lihaksen jännitystila tai "kireä nyöri" voi tuntua patilta.Leukajumi, narskuttelu tai hampaiden purentaongelmat voivat säteillä kipua ja jännitystä kaulan lihaksiin, mikä voi tuntua pattimaisena kireytenä.Kaulan lihakset (esim. päännyökkääjälihas) voivat jumiutua ja muodostaa kireän, patimaisen tuntuvan alueen, joka korostuu, kun lihas venyy päätä käännettäessä.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kaulalihaksen (kuten päännyökkääjälihaksen) jännitys tai kramppi voi tuntua kyhmynä, kun päätä liikuttaa. Pään kääntäminen jännittää kaulalihaksia (kuten päännyökkääjälihas/sternocleidomastoideus). Lihaksen jännitystila tai "kireä nyöri" voi tuntua patilta.Leukajumi, narskuttelu tai hampaiden purentaongelmat voivat säteillä kipua ja jännitystä kaulan lihaksiin, mikä voi tuntua pattimaisena kireytenä.Kaulan lihakset (esim. päännyökkääjälihas) voivat jumiutua ja muodostaa kireän, patimaisen tuntuvan alueen, joka korostuu, kun lihas venyy päätä käännettäessä.
Kävin KNK lääkärillä ja hän meinas että tämä on sylkirauhanen. Kuulemma normaalin tuntuinen..
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kävin KNK lääkärillä ja hän meinas että tämä on sylkirauhanen. Kuulemma normaalin tuntuinen..
Sylkirauhanen? sylkirauhasia sijaitsee korvien edessä (korvasylkirauhanen), leuan alla (leuanalussylkirauhanen) ja kielen alla (kielenalussylkirauhanen). Terveet sylkirauhaset eivät yleensä näy tai tunnu päällepäin.
Terveer sylkirauhaset ei näy päällepäin mutta sinä olet poikkeustapaus jolla sylkirauhaset näkyy päällepäin. - Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Käy kaulan magneettikuvassa. Saa aika halvalla. Itsellä oli ensin antibiootteja vaativa sylkirauhastulehdus syvällä korvasylkirauhasen alueella.
Kävin magneetissa kaikenlaisten oireilujen takia, niin löytyi leuanalussylkirauhasesta jonkinlainen muutos, josta otettiin paksuneulanäytteet. Tulos, epäspesifinen krooninen tulehdus. On myös allergisuutta, korvaoireita...mitään parantavaa hoitoa ei liene tarjolla. Roikun systeemissä.
Tunnustelu ei kyllä kerro mistä on kyse. - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Sylkirauhanen? sylkirauhasia sijaitsee korvien edessä (korvasylkirauhanen), leuan alla (leuanalussylkirauhanen) ja kielen alla (kielenalussylkirauhanen). Terveet sylkirauhaset eivät yleensä näy tai tunnu päällepäin.
Terveer sylkirauhaset ei näy päällepäin mutta sinä olet poikkeustapaus jolla sylkirauhaset näkyy päällepäin.Jep leuanalus sylkirauhanen. Ja lääkäri vaan meinas että ei nämä symmetrisiä aina kaikilla ole. Mulla on koko ajan oireiluja, leuan alla täyteläisyyden tunnetta, korvassa osittaista kipua välillä, ohimopalnetta ja tosiaan tämän huomasin vuosi sitten.... Meinas että kerran vuoteen mun mielenterveyden takia voin käydä ultrassa. Jotenki en usko että kaikki on ok.
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Käy kaulan magneettikuvassa. Saa aika halvalla. Itsellä oli ensin antibiootteja vaativa sylkirauhastulehdus syvällä korvasylkirauhasen alueella.
Kävin magneetissa kaikenlaisten oireilujen takia, niin löytyi leuanalussylkirauhasesta jonkinlainen muutos, josta otettiin paksuneulanäytteet. Tulos, epäspesifinen krooninen tulehdus. On myös allergisuutta, korvaoireita...mitään parantavaa hoitoa ei liene tarjolla. Roikun systeemissä.
Tunnustelu ei kyllä kerro mistä on kyse.Mitä oireiluja sulla oli? Ite myös koko elämän oon kärsinyt enemmän ja vähemmän allergioista.
- Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Jep leuanalus sylkirauhanen. Ja lääkäri vaan meinas että ei nämä symmetrisiä aina kaikilla ole. Mulla on koko ajan oireiluja, leuan alla täyteläisyyden tunnetta, korvassa osittaista kipua välillä, ohimopalnetta ja tosiaan tämän huomasin vuosi sitten.... Meinas että kerran vuoteen mun mielenterveyden takia voin käydä ultrassa. Jotenki en usko että kaikki on ok.
Leuanalussylkirauhanen ei normaalisti näy päällepäin. Jos lääkäri sanoo että se on normaali niin silloin se on. Ja vaivasi johtuu muusta syystä. Sinulla sylkirauhanen näkyy ja tuntuu vaikka usein niin ei ole.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Leuanalussylkirauhanen ei normaalisti näy päällepäin. Jos lääkäri sanoo että se on normaali niin silloin se on. Ja vaivasi johtuu muusta syystä. Sinulla sylkirauhanen näkyy ja tuntuu vaikka usein niin ei ole.
Niin, kun tietäisi mistä syystä ja mitä uusia tutkimuksia tässä kohtaa kannattaisi tehdä. Olen oikeasti epätoivon partaalla että ahdistun keskustelupalstoilta kysymään kokemuksia ja neuvoja. :(
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Niin, kun tietäisi mistä syystä ja mitä uusia tutkimuksia tässä kohtaa kannattaisi tehdä. Olen oikeasti epätoivon partaalla että ahdistun keskustelupalstoilta kysymään kokemuksia ja neuvoja. :(
Mutta tiedon mukaan terveiden sylkirauhasten ei pitäis näkyä ja tuntua.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Mutta tiedon mukaan terveiden sylkirauhasten ei pitäis näkyä ja tuntua.
Joo. Pitää varmaan kolmannen kerran käydä ultrassa. Eihän tämä näy ku pää on normaalisti mitenkään, mut sit kun käännän pään taakse se sylkirauhanen pullahtaa kaulalle, en tajua miten tää ees voi olla mahdollista. Yhdessä lausunnossa luki että kaulalihas nostattaisi sylkirauhasen kaulalle?! kun käännän pään taakse... Juupajuu.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Joo. Pitää varmaan kolmannen kerran käydä ultrassa. Eihän tämä näy ku pää on normaalisti mitenkään, mut sit kun käännän pään taakse se sylkirauhanen pullahtaa kaulalle, en tajua miten tää ees voi olla mahdollista. Yhdessä lausunnossa luki että kaulalihas nostattaisi sylkirauhasen kaulalle?! kun käännän pään taakse... Juupajuu.
Ei mulle mitään pattia kun käännän pään taakse.
- Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Yleensä kaulalla tuntuva sylkirauhaseen liittyvä patti tai turvotus on merkki sylkirauhassairaudesta. Mutta jos lääkäri sanoo että se on normaali niin silloin se ei johdu sylkirauhaseta kun se on normaali
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Yleensä kaulalla tuntuva sylkirauhaseen liittyvä patti tai turvotus on merkki sylkirauhassairaudesta. Mutta jos lääkäri sanoo että se on normaali niin silloin se ei johdu sylkirauhaseta kun se on normaali
Niin. Tässä niitä kokemuksia just olen kysellyt mut hyvin vähä ihmisillä tuntuu olevan kokemuksia.
- Anonyymi00017
Anonyymi00009 kirjoitti:
Mitä oireiluja sulla oli? Ite myös koko elämän oon kärsinyt enemmän ja vähemmän allergioista.
Tuo leuanalussylkirauhasen muutos oli yllätys, joka selvisi magneetissa. Korvalääkäri oli kyllä käsin tunnustellut leuanaluseni, mutta ei kuulemma mitään ollut. Itse olen tuntenut, että jotain on. Lisänä korvien tinnitusta, särkyjä siellä sun täällä ja IgE arvoni on nyt tosi korkea. On ollut hengenahdistuskohtauksi ym. Virustautien jälkeen alkoi tämä rumba.
Itsellä ei sylkirauhasen biopsiassa näkynyt tarpeeksi IgG4 plasmasoluja, joten sitä tautidiagnoosia en ole ainakaan vielä saanut. Jotenkin tämä linkittyy myös allergiaan.
Jos pääsisit IgE verikokeeseen, niin voisi kertoa jotain. Itsellä on kyllä mennyt luotto lääkäreihin. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Tuo leuanalussylkirauhasen muutos oli yllätys, joka selvisi magneetissa. Korvalääkäri oli kyllä käsin tunnustellut leuanaluseni, mutta ei kuulemma mitään ollut. Itse olen tuntenut, että jotain on. Lisänä korvien tinnitusta, särkyjä siellä sun täällä ja IgE arvoni on nyt tosi korkea. On ollut hengenahdistuskohtauksi ym. Virustautien jälkeen alkoi tämä rumba.
Itsellä ei sylkirauhasen biopsiassa näkynyt tarpeeksi IgG4 plasmasoluja, joten sitä tautidiagnoosia en ole ainakaan vielä saanut. Jotenkin tämä linkittyy myös allergiaan.
Jos pääsisit IgE verikokeeseen, niin voisi kertoa jotain. Itsellä on kyllä mennyt luotto lääkäreihin.Ymmärrän, tuntuu että lääkäreitä ei kiinnosta oireet ollenkaan ja eipä näytä kiinnostavan niitä selvittääkään.
Syötkö allergia lääkkeitä? Kuinka oireilet tällä hetkellä? - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ymmärrän, tuntuu että lääkäreitä ei kiinnosta oireet ollenkaan ja eipä näytä kiinnostavan niitä selvittääkään.
Syötkö allergia lääkkeitä? Kuinka oireilet tällä hetkellä?En syö allergialääkkeitä. Yritän tk:sta selvittää, että kannattaako aloittaa jokin lääkitys, kun siitepölyaika tulossa.
Pari viime kesää on mennyt hengenahdistuskohtausten kourissa. Päivystykseenkin viety, jossa otettu sydänfilmiä ja peruslabrat. Kun kenelläkään ei ole mitään käsitystä kokonaisuudesta, niin turhia tutkimuksiakin tehdään.
Tinnitus vaivaa, yöllisiä kohtauksia, tuntemuksia sylkirauhasissa, suun kuivumista..kyllä kai meikäläisen odotetaan kuolevan pois, liian vaikea tapaus. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
En syö allergialääkkeitä. Yritän tk:sta selvittää, että kannattaako aloittaa jokin lääkitys, kun siitepölyaika tulossa.
Pari viime kesää on mennyt hengenahdistuskohtausten kourissa. Päivystykseenkin viety, jossa otettu sydänfilmiä ja peruslabrat. Kun kenelläkään ei ole mitään käsitystä kokonaisuudesta, niin turhia tutkimuksiakin tehdään.
Tinnitus vaivaa, yöllisiä kohtauksia, tuntemuksia sylkirauhasissa, suun kuivumista..kyllä kai meikäläisen odotetaan kuolevan pois, liian vaikea tapaus.Oletko käynyt allergiatesteissä? allergiat ei näy perusverikokeessa vaan ne pitää tutkia erikseen.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Oletko käynyt allergiatesteissä? allergiat ei näy perusverikokeessa vaan ne pitää tutkia erikseen.
Minua on siedätettykin pistoksin, kauan sitten . Allergeenit on tiedosssa.
- Anonyymi00029
Anonyymi00017 kirjoitti:
Jos pääsisit IgE verikokeeseen, niin voisi kertoa jotain. Itsellä on kyllä mennyt luotto lääkäreihin.Tähän liittyen, kävin katsomassa vanhoja lääkäri käyntejä. 10 vuotta sitten otetut IgE oli 2000, kun se saisi olla 95. Eli oli tosi korkeat. Olis mielenkiintoinen ottaa testi uudelleen.
- Anonyymi00003
Voihan se olla ihan normaalia, kun päätä kääntää, niin voi näkyä patteja tai jotain muuta, mitä ei näy silloin, kun ei käännä päätä.
Mitä enemmän itseään tutkiskelee, sen enemmän löytää kaikenlaista mahdollista "vikaa", joka ei kuitenkaan ole mitään vikaa, ei sairautta, tms. - Anonyymi00022
Minulla on pitkään ollut suurentuneet kilpirauhaset (struuma), veriarvot kyllä aina kunnossa. Kaulan alueella kyllä käsin tunteekin kilpirauhaset.
Niitä on muutaman kerran vuosien varrella ultrattukin, jossa kasvu on näkynyt. Myös kilpirauhasten alapuolella on joskus näkynyt ultrassa jotain tiivistymää.- Anonyymi00023
Mulla ultrattiin ensimmäisen kerran koko kaula kesäkuussa. Ja kilpirauhanen oli normaali niinkuin arvotkin. Lievää pyöristymää oli kilpirauhasessa, mutta siitä ei sen kummemmin sanottu mitään. Sit toinen ultra on tehty marraskuussa, jossa ultrattiin tota sylkirauhasta ja pattia, mitään kasvua ei löytynyt.
- Anonyymi00025
Terve kilpirauhanen ei yleensä tunnu kaulalla eikä sitä erota päällepäin
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Terve kilpirauhanen ei yleensä tunnu kaulalla eikä sitä erota päällepäin
Onko suurentunut kilpirauhanen sitten sairas kilpirauhanen ? Ei lääkäreiden mielestä ainakaan, kun veriarvot ovat kunnossa.
- Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Onko suurentunut kilpirauhanen sitten sairas kilpirauhanen ? Ei lääkäreiden mielestä ainakaan, kun veriarvot ovat kunnossa.
Suurentunut kilpirauhanen eli struuma tarkoittaa tilaa, jossa kilpirauhasen koko on kasvanut, mutta se ei välttämättä tarkoita, että rauhasen toiminnassa (hormonituotannossa) olisi häiriötä.
Mutta suurentunut kilpirauhanen voi olla myös oire sairaudesta.
Suurentunut kilpirauhanen (struuma) ja normaalit veriarvot (TSH, T4V) tarkoittavat, että
kilpirauhasen rakenne on muuttunut, mutta sen hormonituotanto on tällä hetkellä tasapainossa.Kilpirauhanen voi olla suurentunut ilman, että se vaikuttaa hormonitasoihin. Tämä on usein hyvänlaatuista, ja syynä voi olla jodinpuute (harvinaista Suomessa) tai autoimmuuniprosessi. Kilpirauhasessa voi olla yksi tai useampia kyhmyjä (nodulus) tai kystia, jotka suurentavat kilpirauhasta, mutta toiminta on normaalia.Kilpirauhasen vasta-aineet (TPOAb) voivat olla koholla ja aiheuttaa kudoksen suurentumista ja tulehdusta, vaikka kilpirauhasarvot olisivat vielä viitealueella.Jos veriarvot (TSH ja T4V) ovat normaalit, struumaa seurataan yleensä verikokein ja tarvittaessa ultraäänitutkimuksella.
Ultraäänitutkimus on tärkein tutkimus kilpirauhasen rakenteen, koon ja mahdollisten kyhmyjen arvioimiseksi.Jos ultraäänitutkimuksessa löytyy epäilyttäviä kyhmyjä, niistä voidaan ottaa ohutneulanäyte solumuutosten tarkistamiseksi.Hoitoa tarvitaan yleensä vain, jos suurentunut rauhanen aiheuttaa mekaanisia oireita (kuten nielemisvaikeuksia tai paineen tunnetta kaulalla) tai jos kyhmy osoittautuu syöväksi. - Anonyymi00030
Anonyymi00028 kirjoitti:
Suurentunut kilpirauhanen eli struuma tarkoittaa tilaa, jossa kilpirauhasen koko on kasvanut, mutta se ei välttämättä tarkoita, että rauhasen toiminnassa (hormonituotannossa) olisi häiriötä.
Mutta suurentunut kilpirauhanen voi olla myös oire sairaudesta.
Suurentunut kilpirauhanen (struuma) ja normaalit veriarvot (TSH, T4V) tarkoittavat, että
kilpirauhasen rakenne on muuttunut, mutta sen hormonituotanto on tällä hetkellä tasapainossa.Kilpirauhanen voi olla suurentunut ilman, että se vaikuttaa hormonitasoihin. Tämä on usein hyvänlaatuista, ja syynä voi olla jodinpuute (harvinaista Suomessa) tai autoimmuuniprosessi. Kilpirauhasessa voi olla yksi tai useampia kyhmyjä (nodulus) tai kystia, jotka suurentavat kilpirauhasta, mutta toiminta on normaalia.Kilpirauhasen vasta-aineet (TPOAb) voivat olla koholla ja aiheuttaa kudoksen suurentumista ja tulehdusta, vaikka kilpirauhasarvot olisivat vielä viitealueella.Jos veriarvot (TSH ja T4V) ovat normaalit, struumaa seurataan yleensä verikokein ja tarvittaessa ultraäänitutkimuksella.
Ultraäänitutkimus on tärkein tutkimus kilpirauhasen rakenteen, koon ja mahdollisten kyhmyjen arvioimiseksi.Jos ultraäänitutkimuksessa löytyy epäilyttäviä kyhmyjä, niistä voidaan ottaa ohutneulanäyte solumuutosten tarkistamiseksi.Hoitoa tarvitaan yleensä vain, jos suurentunut rauhanen aiheuttaa mekaanisia oireita (kuten nielemisvaikeuksia tai paineen tunnetta kaulalla) tai jos kyhmy osoittautuu syöväksi.Melkein pistää hymyilyttämään, kun porukka mainitsee aina tuon, että jotain terveysongelmaa tai muuta terveyteen/sairauteen liittyvää jollain tavalla seurattaisiin.
Ainakaan omalla kohdallani ei seurata mitään, mitä on joissain tutkimuksissa ja kokeissa löytynyt. Kaikki on ihanasti rempallaan. - Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Melkein pistää hymyilyttämään, kun porukka mainitsee aina tuon, että jotain terveysongelmaa tai muuta terveyteen/sairauteen liittyvää jollain tavalla seurattaisiin.
Ainakaan omalla kohdallani ei seurata mitään, mitä on joissain tutkimuksissa ja kokeissa löytynyt. Kaikki on ihanasti rempallaan.Sairauden seurantakontrolli ei aina tule automaattisesti, vaan se riippuu sairauden laadusta, hoitopaikasta ja hoitosuunnitelmasta.
- Anonyymi00024
Vuosia sitten olin psykiatrisella osastolla. Kaulaani alkoi sattumaan kovasti, leuan alle sivuun. Osaston lääkäri vain tunnusteli kaulaani ja leuan alusta, sanoi, että taitaa olla sylkikivi.
Asia jäi siihen, vaiva onneksi meni ajan kanssa ohi.- Anonyymi00027
Oliskin tämä sylkikivi, mutta tuskin kun ois pitänyt ultras näkyä.
- Anonyymi00032
Outoja lääkäreitä jos eivät huomaa eikä reagoi asiaan. Minulla oli samanlainen patti kaulalla jota itse en aluksi edes huomannut mutta rutiininomaisessa lääkärintarkastuksessa lääkäri osoitti sen minulle ja määräsi ottamaan näytepalan. Aika pian jouduin leikkaukseen jossa poistettiin 3/4 osaa kilpirauhasesta. Loppujen lopuksi sieltäkään ei löytynyt syöpää vaikka aluksi siksi epäiltiin. Arvelivat vain normaaliksi nestekystaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi463088Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs462881100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502515Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo492403Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322096Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581850- 451769
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä411616- 461535
- 261361