Mikä tuottaa mielihyvää ja mitenkä nautit elämästä?

Mitkä ovat mielihyväsi lähteitä? Mistä nautit? Hyvästä ruuasta, matkustelusta, kauniista maisemista...?

93

707

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse huomasin tänään illalla nauttivani suuresti teestä ja suklaasta. Join kello 17 maissa Tiikerin Päiväuni-teetä ja samalla mutustelin Brunberg-suklaata. Elämä tuntui ihanalta, kun suussa viipyi suklaanmaku ja samalla hörppi lämmintä teetä. Nyt elämä on ihanaa! :)

Mistä te nautitte?

• Anonyymi00001

Elämä antaa joskus mahdollisuuksia nauttia erilaisista ympäristöistä ilman taloudellisia huolia. Tuolloin voi matkustaa ihan minne itse haluaisi, mutta mitä se olisi yksin?

Itse matkustelin mitä älyttömimpiin paikkoihin yksin, kunnes heräsin ajatukseen kenen kanssa ne hetket elämässäni voisin jakaa.

Tuon tiedostamisen jälkeen olen käyttäytynyt toisin. Ensin kai tuli hakea se henkilö jonka kanssa jakaisi eri asioita? Ja, sen jälkeen ilmestyi se kolmas henkilö omaan elämään, jonka kanssa todella jo haluaa jakaa asioita.

Kun tuo yhtäkö kasvaa, jää se oma mielihyvän tavoittelu vähemmälle, ja ajattelee sitä elämään ilmestynyttä toista ja kolmatta paljon enemmän.

AV

• Eli sinä nautit elämässäsi läheistesi seurasta ja jaat elämää heidän kanssaan?

Aikaisemmin matkustelu toi nautintoa?

• Anonyymi00002
        Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

Eli sinä nautit elämässäsi läheistesi seurasta ja jaat elämää heidän kanssaan?

Aikaisemmin matkustelu toi nautintoa?

Mjoo, elämässä on kaikille tunteille oma aikansa, ja tärkeysjärjestys muuttuu ajan kuluessa. Ei siten että muu elämä ympärilläsi kokisi mitään muutosta, kysymys on ihmisen kasvusta ja kokemuksista.
        Kun on tehnyt tarpeeksi niitä sinkkukokemuksia, seilaten siellä ja täällä ympäri maailmaa. Pysähtyy hetkeksi ja ajattelee onko siinäkään ollut mitään järkeä. Tavallaan on, ja tavallaan ei ole. Mutta, ihmisiä me kaikki olemme. Arvotamme asioita kokemuksen perusteella, joten isäi sanat "elämä opettaa" , nyt ymmärrän sen.

Mielstäni ihminen ei ole koskaan valmis, me olemme ikuisesti vajaita. Ihan sama millaisen kokemuksen elämässä saisimme. On siis turha ylentää, tai alentaa ihmisiä. Koksa loppujen lopuksi olemme yhtä tyhmiä ihan jokainen...vai onko näin...jätän jotain kritisoitavaa.

Tuo kysymys "aikaisemmin matkustelu toi nautintoa". Se on outo. Nykyisin haluan matkustelun tuovan enemmän nautintoa sille kolmannelle elämään ilmestyneelle osapuolelle, mitä itselleni. Jo se ajatus, että kolmas nauttisi ylittää ajatuksissa ne sinkkuna olevat ajatukset omista mielikuvistani "onnistuneesta lomamatkasta".

Elämä on valintoja täynnä, ja hyvä niin.
        Isäni sanoin "elämä opettaa".

AV

• Anonyymi00002 kirjoitti:

Mjoo, elämässä on kaikille tunteille oma aikansa, ja tärkeysjärjestys muuttuu ajan kuluessa. Ei siten että muu elämä ympärilläsi kokisi mitään muutosta, kysymys on ihmisen kasvusta ja kokemuksista.
        Kun on tehnyt tarpeeksi niitä sinkkukokemuksia, seilaten siellä ja täällä ympäri maailmaa. Pysähtyy hetkeksi ja ajattelee onko siinäkään ollut mitään järkeä. Tavallaan on, ja tavallaan ei ole. Mutta, ihmisiä me kaikki olemme. Arvotamme asioita kokemuksen perusteella, joten isäi sanat "elämä opettaa" , nyt ymmärrän sen.

Mielstäni ihminen ei ole koskaan valmis, me olemme ikuisesti vajaita. Ihan sama millaisen kokemuksen elämässä saisimme. On siis turha ylentää, tai alentaa ihmisiä. Koksa loppujen lopuksi olemme yhtä tyhmiä ihan jokainen...vai onko näin...jätän jotain kritisoitavaa.

Tuo kysymys "aikaisemmin matkustelu toi nautintoa". Se on outo. Nykyisin haluan matkustelun tuovan enemmän nautintoa sille kolmannelle elämään ilmestyneelle osapuolelle, mitä itselleni. Jo se ajatus, että kolmas nauttisi ylittää ajatuksissa ne sinkkuna olevat ajatukset omista mielikuvistani "onnistuneesta lomamatkasta".

Elämä on valintoja täynnä, ja hyvä niin.
        Isäni sanoin "elämä opettaa".

AV

Se kolmas elämässäsi on lapsi, joka tuo tarkoitusta ja rakkautta?

Mitä se isäsi "elämä opettaa" oikein tarkoittaa? Miten elämä opettaa?

• Anonyymi00004

Se kolmas elämässäsi on lapsi, joka tuo tarkoitusta ja rakkautta?

Mitä se isäsi "elämä opettaa" oikein tarkoittaa? Miten elämä opettaa?

Hyvä kysymys, elämä opettaa arvoittamaan asioita joita kuolinvuoteellamme ajattelemme.
        Mikä ajatus on omasta kuolinvuoteestasi?
        Itse ajattelen elämän jatkuvan, ilman minuakin. Olen ollut vain pieni osa kokonaisuutta, ja tehnyt oman parhaan näkemyksen mukaisesti.

Oma elämä, se on vain pieni osa kokonaisuutta.

AV

• Anonyymi00004 kirjoitti:

Hyvä kysymys, elämä opettaa arvoittamaan asioita joita kuolinvuoteellamme ajattelemme.
        Mikä ajatus on omasta kuolinvuoteestasi?
        Itse ajattelen elämän jatkuvan, ilman minuakin. Olen ollut vain pieni osa kokonaisuutta, ja tehnyt oman parhaan näkemyksen mukaisesti.

Oma elämä, se on vain pieni osa kokonaisuutta.

AV

AV: "Mikä ajatus on omasta kuolinvuoteestasi?"

On käynyt mielessä ja se, että siskojen lapset ja heidän lapset sekä muut tulevat sukupolvet jatkavat elämää sen jälkeen. Toivottavasti olen ennen sitä elänyt itse hyvän elämän.

• Anonyymi00003

Minähän olen pohjimmiltani melkoinen nautiskelija. Tämä ei kuitenkaan näyttäydy elämässäni mitenkään jatkuvana nautintojen jahtaamisena, vaan saan mielihyvää ja nautintoa hyvinkin arkisista asioista.

Saan nautintoa esim siitä, kun saa suihkun jälkeen pujahtaa puhtaisiin lakanoihin, siitä kun saa uimisen jälkeen asettautua auringon lämmittämälle pyyhkeelle ja antaa auringon ja lämmön kuivattaa, siitä miten auringonsäteet osuvat silmiin metsässä puiden välistä, siitä, kun sydän hakkaa vimmatusti ja hiki valuu noroina pitkin kaulaa porrastreenin jälkeen, siitä kun saan käpertyä sohvan nurkkaan, syödä suklaata, juoda viiniä ja katsoa jotain aivotonta hömppää, siitä, miltä kehossa tuntuu useiden orgasmien jälkeen.. Nautin luonnosta ja sen kauneudesta. Joskus jokin näkymä on niin kaunis, että se ottaa ihan rinnasta..

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Elämähän on nautintoja täynnä 😊

Aletheias

• Aletheias. Kiitos sinulle hienosta ihanien elämäsi asioitten esittelystä. Tunsin itseni onnelliseksi siitä, että olin aloittanut aiheen, johon tuli vastauksena muun muassa sinun hieno vastauksesi. Kiitos siitä.

• Anonyymi00006

Aletheias. Kiitos sinulle hienosta ihanien elämäsi asioitten esittelystä. Tunsin itseni onnelliseksi siitä, että olin aloittanut aiheen, johon tuli vastauksena muun muassa sinun hieno vastauksesi. Kiitos siitä.

Kiitos itsellesi hyvästä aloituksesta 😊

Aika usein nykyihminen unohtaa kaiken kiireen ja hälinän ja suorittamisen keskellä sen, miten paljon ihania asioita elämässä on eikä niiden tarvitse olla mitään suurella rahalla hankittuja huikeita kokemuksia. Onhan se huimaavan upeaa käydä vaikka Eiffel-tornin huipulla, mutta elämässä on niin paljon muutakin.

Aletheias

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Kiitos itsellesi hyvästä aloituksesta 😊

Aika usein nykyihminen unohtaa kaiken kiireen ja hälinän ja suorittamisen keskellä sen, miten paljon ihania asioita elämässä on eikä niiden tarvitse olla mitään suurella rahalla hankittuja huikeita kokemuksia. Onhan se huimaavan upeaa käydä vaikka Eiffel-tornin huipulla, mutta elämässä on niin paljon muutakin.

Aletheias

"Kiitos itsellesi hyvästä aloituksesta 😊

Aletheias"

Mainitsit Eiffel-tornin. Vanhemmat kävivät Pariisissa, joka oli suuri elämys heille. Äiti ei uskaltanut mennä Eiffel-torniin eli jotkut jättävät suuria kokemuksia syystä tai toisesta väliin. Muita suuria elämyksiä he kokivat. Kiitos näkemyksestäsi.

• Anonyymi00007

Hitsi, kun tykkään tuosta kirjoittajasta enemmän ja enemmän:)
        Niin osuvaa ja soljuvaa kerrontaa.

AV

• Anonyymi00008

Ajattelen vain sitä mitä sitten kun olisi itse jo kaikki nautinnot itse jo kokenut?

Jäljelle jää vain se että ajattelee sitä miten se seuraava sukupolvi voisi kokea saman, osin suodatettuna:)

AV

• Anonyymi00009

"Kiitos itsellesi hyvästä aloituksesta 😊

Aletheias"

Mainitsit Eiffel-tornin. Vanhemmat kävivät Pariisissa, joka oli suuri elämys heille. Äiti ei uskaltanut mennä Eiffel-torniin eli jotkut jättävät suuria kokemuksia syystä tai toisesta väliin. Muita suuria elämyksiä he kokivat. Kiitos näkemyksestäsi.

Minäkin olen käynyt Pariisissa ja se oli kyllä upea matkakohde. Eiffelin tornin huippu jäi minultakin harmittavasti kokematta, kun sössimme aikataulut ja se oli jo mennyt kiinni, mutta nautimme sitten kuoharia tornin juurella. Sekin oli ihana kokemus, joten ei jäänyt harmittamaan.

Joskus menee hienoja kokemuksia ohi syystä tai toisesta, mutta huominen on uusi mahdollisuus kokea jotain aivan yhtä ihanaa 🤗

Aletheias

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Hitsi, kun tykkään tuosta kirjoittajasta enemmän ja enemmän:)
        Niin osuvaa ja soljuvaa kerrontaa.

AV

Nautinnoista osaan puhua soljuvasti 😄

Aletheias

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Nautinnoista osaan puhua soljuvasti 😄

Aletheias

Ja, sen kyllä sen oman elämän tärkeyden ja itsekkyyden isä aina huomaa:)

Omalla kohdalla muutos ihmisestä joka olisi ollut omaa mielihyvää kaipaava, siihen että olisi nyt vastuuntuntoinen isä, on todella suuri. Vähän samaa mitä alkoholismissa, omille mieltymyksille ei ole tilaa.

AV

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Minäkin olen käynyt Pariisissa ja se oli kyllä upea matkakohde. Eiffelin tornin huippu jäi minultakin harmittavasti kokematta, kun sössimme aikataulut ja se oli jo mennyt kiinni, mutta nautimme sitten kuoharia tornin juurella. Sekin oli ihana kokemus, joten ei jäänyt harmittamaan.

Joskus menee hienoja kokemuksia ohi syystä tai toisesta, mutta huominen on uusi mahdollisuus kokea jotain aivan yhtä ihanaa 🤗

Aletheias

"Minäkin olen käynyt Pariisissa ja se oli kyllä upea matkakohde. Eiffelin tornin huippu jäi minultakin harmittavasti kokematta, kun sössimme aikataulut ja se oli jo mennyt kiinni, mutta nautimme sitten kuoharia tornin juurella. Sekin oli ihana kokemus, joten ei jäänyt harmittamaan.

Aletheias"

Itselläni hieno kokemus liittyy Pariisin. Halailen kerran kolme eri kertaa pariisitarta. Kolmannella kerralla hän sanoi, että "tervetuloa Pariisin - hän voi tarjota aterian ja näyttää kaupunkia". Valitettavasti en koskaan lunastanut tarjousta, mutta siitä halailusta jäi kivat muistot mieleen. Elämäni hienoa nuoruutta parhaimpina vuosina! :)

• Anonyymi00013
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Ajattelen vain sitä mitä sitten kun olisi itse jo kaikki nautinnot itse jo kokenut?

Jäljelle jää vain se että ajattelee sitä miten se seuraava sukupolvi voisi kokea saman, osin suodatettuna:)

AV

En ajattele elämästä niin, että "sitten kun olen kaiken jo kokenut", sillä niin kauan kuin on elämää, on kokemuksia. Tietystikään kaikki kokemukset eivät ole nautintoja, mutta en tavallaan halua lakata elämästä ennen aikojaan ajatellen, että olen jo kaiken kokenut.

Seuraavan sukupolven osalta toivon, että olen osaltani sekä mahdollistanut että opettanut lastani nauttimaan elämästä. Hän on kuitenkin oma persoonansa ja hänellä on oma polkunsa omine kokemuksineen kuljettavana. Se, mitä voin tällä hetkellä sanoa, niin hän kyllä osaa nauttia asioista, jotka hänelle merkitsevät ja sen näkeminen tietysti lämmittää äidin sydäntä. 😊

Aletheias

• Anonyymi00014

"Minäkin olen käynyt Pariisissa ja se oli kyllä upea matkakohde. Eiffelin tornin huippu jäi minultakin harmittavasti kokematta, kun sössimme aikataulut ja se oli jo mennyt kiinni, mutta nautimme sitten kuoharia tornin juurella. Sekin oli ihana kokemus, joten ei jäänyt harmittamaan.

Aletheias"

Itselläni hieno kokemus liittyy Pariisin. Halailen kerran kolme eri kertaa pariisitarta. Kolmannella kerralla hän sanoi, että "tervetuloa Pariisin - hän voi tarjota aterian ja näyttää kaupunkia". Valitettavasti en koskaan lunastanut tarjousta, mutta siitä halailusta jäi kivat muistot mieleen. Elämäni hienoa nuoruutta parhaimpina vuosina! :)

Tuollaisia muistoja on mukava ajatella jälkikäteen 😊 On mielenkiintoista, miten joskus lyhyetkin kohtaamiset tekevät niin suuren vaikutuksen, että ne muistaa lopun ikäänsä.

Aletheias

• Anonyymi00014 kirjoitti:

Tuollaisia muistoja on mukava ajatella jälkikäteen 😊 On mielenkiintoista, miten joskus lyhyetkin kohtaamiset tekevät niin suuren vaikutuksen, että ne muistaa lopun ikäänsä.

Aletheias

Joo, sen pariisittaren tunsin Suomessa vaan muutaman päivän ajan. Olin silloin onnellinen, kun minulla oli samoihin aikoihin tyttöystävän alku. Emme sitten alkaneet seurustelemaan, mutta alkusäpinät olivat ihania. :) Hyviä muistoja! :)

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

En ajattele elämästä niin, että "sitten kun olen kaiken jo kokenut", sillä niin kauan kuin on elämää, on kokemuksia. Tietystikään kaikki kokemukset eivät ole nautintoja, mutta en tavallaan halua lakata elämästä ennen aikojaan ajatellen, että olen jo kaiken kokenut.

Seuraavan sukupolven osalta toivon, että olen osaltani sekä mahdollistanut että opettanut lastani nauttimaan elämästä. Hän on kuitenkin oma persoonansa ja hänellä on oma polkunsa omine kokemuksineen kuljettavana. Se, mitä voin tällä hetkellä sanoa, niin hän kyllä osaa nauttia asioista, jotka hänelle merkitsevät ja sen näkeminen tietysti lämmittää äidin sydäntä. 😊

Aletheias

Tietysti kokemuksia on, osin saman toistoa?

AV

• Anonyymi00015 kirjoitti:

AV

"Tietysti kokemuksia on, osin saman toistoa?

AV"

Elämä on toista, vaikka en paljoa vanhuusajan elämästä - siitä mitä se on - kun en ole vielä sinne kerinnyt. Ehkä silloin päivät toistavat toisiaan paljon, vaikka moni eläkeläinen matkustelee ja harrastaa kaikenlaista vapaa-aikanaan. Kokemuksia ne on kaikki tyyni?

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

AV

Jos se tuo nautintoa, niin toistot voivat olla enemmän kuin hyvä asia 🤗

Aletheias

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Jos se tuo nautintoa, niin toistot voivat olla enemmän kuin hyvä asia 🤗

Aletheias

Hitto sun kanssa:)

AV

• Anonyymi00024
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Hitto sun kanssa:)

AV

Toisto on nautintojen äiti vai miten se meni 😄

Aletheias

• Anonyymi00005

Nautin rutiineista, ajasta jota kulutan uuden tutkimiseen, Ellei mieleni askartele erilaisten asioiden parissa, masennun, jos joudun pohtimaan omaa elämääni.

• Anonyymi00005: "Nautin rutiineista, ajasta jota kulutan uuden tutkimiseen, Ellei mieleni askartele erilaisten asioiden parissa, masennun, jos joudun pohtimaan omaa elämääni."

Toivottavasti et masennut usein? Mikä siinä oman elämän pohdinnassa on vaikeaa? Haluatko valoittaa asiaa täällä?

• Anonyymi00012

Anonyymi00005: "Nautin rutiineista, ajasta jota kulutan uuden tutkimiseen, Ellei mieleni askartele erilaisten asioiden parissa, masennun, jos joudun pohtimaan omaa elämääni."

Toivottavasti et masennut usein? Mikä siinä oman elämän pohdinnassa on vaikeaa? Haluatko valoittaa asiaa täällä?

En halua, mutta sanoin vain muistaakseni muita, joilla vaikeuksia osallistua keskusteluun. En tietenkään tiedä, oliko tähän tarvettakaan.

• Anonyymi00012 kirjoitti:

En halua, mutta sanoin vain muistaakseni muita, joilla vaikeuksia osallistua keskusteluun. En tietenkään tiedä, oliko tähän tarvettakaan.

Kiitos osallistumisesta keskusteluun. Itse olen tänään onnellinen - miksi haluaisin muittenkin olevan. Hyvää jatkoa sinulle ja onnea ajatuksiesi kanssa.

• Anonyymi00020

Kiitos osallistumisesta keskusteluun. Itse olen tänään onnellinen - miksi haluaisin muittenkin olevan. Hyvää jatkoa sinulle ja onnea ajatuksiesi kanssa.

Kiitos, samoin sinne!

• Mitkä ovat mielihyväsi lähteitä?
      - Lapset, terveys, läheiset ja rakkaat. Että elämän perusasiat ovat kunnossa, siisti koti ja asiat ovat järjestyksessä.

Mistä nautit?
      - Hyvästä seurasta, herkullisista voileivistä, kupillisesta teetä ja lakuista (lakuja on mennyt tällä viikolla yllättävän paljon ).

Hyvästä ruuasta, matkustelusta, kauniista maisemista...?
      - Tietysti matkustelu ja tutustuminen uuteen kohteeseen olisi todella mukavaa. Kaipaan irtiottoa. Kuitenkin nyt täytyy tyytyä vain kotona herkutteluun.
      Esim: lautasellinen hapankorppuja, sinihomejuustoa, kurkkuviipaleita ja viinirypäleitä, sekä pussillinen suklaarusinoita. Itsensä hemmottelu on aliarvostettua.
      Näistä on mukavat hetket tehty! 😁🌸

Kiitos minigallupista!

• Kiitos, "tosi.typy", monipuolisesta näkemyksestä. Sinulla elämän perusasiat ovat kohdallaan! :)

• Anonyymi00016

Viimeksi nautin aamulla kevään tuoksusta ja lintujen laulusta. Olen vapaa sielu, kevät edustaa minulle heräämistä ja vapautta kylmästä ja pimeästä.
      Nautin myös uusista oivalluksista esim. teenissä pääsin viime viikolla ohjaajan ajatusmaailman kautta kokemaan fyysistä vapautusta ”mielen kahleista”, Oli todella hyvä treeni. Tajusin, että liikemailmassa on olemassa mieltä vapauttavia liikkeitä. Se oli oivallus. Upea ulkomaalainen ohjaaja!

-Thinksy

• Hyvää kevättä Sinulle kevätihminen. Kiva kuulla positiivisia iloisia kirjoituksia. Hyvät keväät! :)

• Anonyymi00022

Hyvää kevättä Sinulle kevätihminen. Kiva kuulla positiivisia iloisia kirjoituksia. Hyvät keväät! :)

Kiitos samoin :)

-Thinksy

• Anonyymi00019

Nautin ku föörpiikki lenssaa :-)

Vanha Skönö

• "Nautin ku föörpiikki lenssaa :-)

Vanha Skönö"

Nyt jäi ymmärtämättä mitä tarkoitit? Lenssa tuskin on flunssa - mitä tarkoittaa ja föörpiikki?

• Anonyymi00021

Kauniista maisemista ja seksistä siitä pitäs ymmärtää mitaä maisemilla tarkoitan mu jos on ohi menn ni naisen pyllyä

• Anonyymi00023

Ystävällisyys.
      Ihmiset, jotka uskaltautuvat heittäytyä - keskustelemaan.
      Tunne, että välitetään.
      Auringon lämpö. Hyvä kirja. Hyvä musiikki.
      Vilma

• "Ystävällisyys.
        Ihmiset, jotka uskaltautuvat heittäytyä - keskustelemaan.
        Tunne, että välitetään.
        Auringon lämpö. Hyvä kirja. Hyvä musiikki.
        Vilma"

Hyvää aurinkoisen lämmintä kevättä. Ystävällisyys tuo sinulle mielihyvää? Millainen on hyvä kirja tai hyvä musiikki?

• Anonyymi00025

Monenlainen juttu, mm. itsetekeminen, keksiminen, hyötyliikunta, pienimuotoinen eräily ja tietysti seksi. Joskus jopa hyvä kylmä olut tai viileä kuohari. Hyvä sauna meinasi unohtua. Varmaan moni juttu unohtui vieläkin...

-keinovaginamies-

• Siinäpä positiivisia juttuja. Mitä unohtui? Hyviä viikonloppuja Sinulle.

• Anonyymi00030

Siinäpä positiivisia juttuja. Mitä unohtui? Hyviä viikonloppuja Sinulle.

Kaunis kesäilta ulkosaunan edessä istuessa, hyvä tärppi kalastellessa, jonkin vanhan koneen saaminen toimimaan tai parannusmuokkaus sellaiseen, metalilitöissä onnistuminen, uuden työmenetelmän oppiminen...... Lista on pitkä. Ehkä olen jotenkin peruspositiivinen, vaikka ei kyllä heti uskoisi.
        Hyvää viikonloppua myös.

-keinovaginamies-

• Nautinnot ovat taakka ja kahlitsevat ihmistä.
      Toivoisin, että voisin olla noista harvoistani vapaampi.
      Vain estetiikka tuo rauhaa ilman kahleita.
      Sen sallin ilman luopumisen kaipuuta.

• Kuulostat buddhalaiselta - elämä on kärsimystä ja kärsimyksen syynä on elämänjano? Valaistumisella vapautuu kärsimyksestä ja kahleista?

• buddy-love: "Nautinnot ovat taakka ja kahlitsevat ihmistä.
        Sen sallin ilman luopumisen kaipuuta."

Seuraavassa on jotain samaa?

"Buddhalaisuuden keskeiset opit ovat neljä jaloa totuutta eli totuudet kärsimyksestä, kärsimyksen syystä, kärsimyksen lakkaamisesta ja kärsimyksen loppumiseen johtavasta tiestä. Opin mukaan elämässä on kärsimystä, jonka syynä ovat janoaminen ja tietämättömyys. Kärsimys voidaan lopettaa pääsemällä irti sen syistä ja saavuttamalla valaistuminen. Valaistumisen voi saavuttaa kulkemalla jaloa kahdeksanosaista polkua. Se jakaantuu kolmeen osa-alueeseen: hyveen, keskittymisen ja viisauden kehittämiseen. Buddhalaisuuteen kuuluu eettisiä periaatteita, jotka perustuvat vahingoittamattomuuteen. Meditaation eli keskittyneen itsetarkkailun avulla pyritään mielen kehittämiseen. Valaistunut ymmärtää olemassaolon perimmäisen luonteen eikä siksi enää takerru maailmaan."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalaisuus

• Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

buddy-love: "Nautinnot ovat taakka ja kahlitsevat ihmistä.
        Sen sallin ilman luopumisen kaipuuta."

Seuraavassa on jotain samaa?

"Buddhalaisuuden keskeiset opit ovat neljä jaloa totuutta eli totuudet kärsimyksestä, kärsimyksen syystä, kärsimyksen lakkaamisesta ja kärsimyksen loppumiseen johtavasta tiestä. Opin mukaan elämässä on kärsimystä, jonka syynä ovat janoaminen ja tietämättömyys. Kärsimys voidaan lopettaa pääsemällä irti sen syistä ja saavuttamalla valaistuminen. Valaistumisen voi saavuttaa kulkemalla jaloa kahdeksanosaista polkua. Se jakaantuu kolmeen osa-alueeseen: hyveen, keskittymisen ja viisauden kehittämiseen. Buddhalaisuuteen kuuluu eettisiä periaatteita, jotka perustuvat vahingoittamattomuuteen. Meditaation eli keskittyneen itsetarkkailun avulla pyritään mielen kehittämiseen. Valaistunut ymmärtää olemassaolon perimmäisen luonteen eikä siksi enää takerru maailmaan."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalaisuus

Myös stoalaisilla ja kyynikoilla (siis se alkuperäinen filosofinen suuntaus) on samoja ajatuksia.

• buddy-love kirjoitti:

Myös stoalaisilla ja kyynikoilla (siis se alkuperäinen filosofinen suuntaus) on samoja ajatuksia.

"Stoalaisuuteen yhdistetään mielenrauhan (ataraksia) tavoittelu ja tunteiden hillintä (apatheia)."

Itse en usko stoalaisuuteen ja kyynikot kuulostavat vähän itseni vastakohtana? Oletko siis stoalainen?

"Stoalaisuuteen yhdistetään mielenrauhan (ataraksia) tavoittelu ja tunteiden hillintä (apatheia)."

Itse en usko stoalaisuuteen ja kyynikot kuulostavat vähän itseni vastakohtana? Oletko siis stoalainen?

Stoalaisuus on kehittynyt kyynikoiden filosofiasta.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kyynikot

(en määrittele itseäni millään tasolla)

• buddy-love kirjoitti:

Stoalaisuus on kehittynyt kyynikoiden filosofiasta.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kyynikot

(en määrittele itseäni millään tasolla)

Antamastasi linkistä "kyynikot":"Antisthenes omaksui Sokrateelta sen periaatteen, että olemassaolon perimmäinen tarkoitus on hyve, ei nautinto. Sokrateen mukaan "hyve on tietoa": olemassaolon tarkoitus on siinä, että hyve ja järki ovat täydellisesti sopusoinnussa keskenään."

Kiitos tarkennuksesta "buddy-love". Itse en usko mihinkään Sokrateen hyve ajatteluun. Olen lukenut Platonin dialogeja, joissa päähenkilö on Sokrates. Platon ilmaisee, että parempi kärsivä Sokrates kuin onnellinen sika. Minusta onni ja nautinto ovat tärkeimpiä kuin kärsivä Sokrates, jonka ateenalaiset tuomitsevat kuolemaan. Tieto on tärkeä tietoyhteiskunnassa, mutta kärsimys se takia on väärin ja vähemmän tavoittelemisen arvoinen??

Antamastasi linkistä "kyynikot":"Antisthenes omaksui Sokrateelta sen periaatteen, että olemassaolon perimmäinen tarkoitus on hyve, ei nautinto. Sokrateen mukaan "hyve on tietoa": olemassaolon tarkoitus on siinä, että hyve ja järki ovat täydellisesti sopusoinnussa keskenään."

Kiitos tarkennuksesta "buddy-love". Itse en usko mihinkään Sokrateen hyve ajatteluun. Olen lukenut Platonin dialogeja, joissa päähenkilö on Sokrates. Platon ilmaisee, että parempi kärsivä Sokrates kuin onnellinen sika. Minusta onni ja nautinto ovat tärkeimpiä kuin kärsivä Sokrates, jonka ateenalaiset tuomitsevat kuolemaan. Tieto on tärkeä tietoyhteiskunnassa, mutta kärsimys se takia on väärin ja vähemmän tavoittelemisen arvoinen??

Käytännössä elämä on vain kärsimystä, jota pienet häivähdykset onnea lyhytaikaisesti ja lievästi hälventävät.
        Kaipaus onneen lisää kärsimystä, joten sitä ei ole hyvä tavoitella.

• buddy-love kirjoitti:

Käytännössä elämä on vain kärsimystä, jota pienet häivähdykset onnea lyhytaikaisesti ja lievästi hälventävät.

buddy-love: "Käytännössä elämä on vain kärsimystä, jota pienet häivähdykset onnea lyhytaikaisesti ja lievästi hälventävät.
        Kaipaus onneen lisää kärsimystä, joten sitä ei ole hyvä tavoitella."

Minä olen eri mieltä. Shakespearen lauseista positiiviseksi mainittuna - "Elämä on tanssiva liekki, joka hetken onnellistaa ja nautti näyttämöllä. Sitten siitä jälleen kuullaan nuoremman polven äänin. Se on tarkoitusta täynnä, tarkoittaen paljon."

Muistaakseni alkuperäinen Shakespeare taisi olla jotain "Elämä on vain kävelevä varjo, köyhä näyttelijä, joka hetken näyttäytyy näyttämöllä täynnä ääntä ja vimmaa. Tarkoittaen ei mitään..." Life is but a walking shadow..." Jos jotain kiinnostaa niin se löytyy varmasti netistä tai Shakespearen Macbeth näytelmästä.

Minusta elämä on kiehtova näytelmä, jossa on jotain tummia sävyjä - kuten sukulaisten kuolemia, pettymyksiä ja onnettomia rakkauksia. Mutta ne onnettoman hetken säväyksiä ja niistä pääsee yli kuukausissa. Kerran oli kuolla onnettomaan rakastumiseen, miksi kaikki hetket siihen verrattuna tuntuvat nautittavilta. Minusta tummat sävyt elämässä vain tuovat ilon, mielihyvä, nautinnon ja ilon hetket paremmin esiin. Minä olen jo iloinen siitä, että olen hengissä ja nukkunut hyvin edellisen yön. Äiti on kuollut, mutta iloitsen siitä, että voi nauttia vielä 87-vuotiaan isäni seurasta. Rahaa ei ole paljoa, mutta iloitsen ei tarvitse nähdä enää nälkää niin kuin hetken näin tietämättä, että sossusta oli saanut rahaa tai olisin voinut lainata joltain. Nautin elämästä, kun perusasiani ovat kunnossa. Minusta on ihanaa se, että ei tarvitse nälkäisenä ruuatta ryhtyä nukkumaan tai ei ole onnettomasti rakastunut.

• Anonyymi00032
        buddy-love kirjoitti:

Näinhän se pähkinänkuoressa
        -sivusta

• Anonyymi00028

Lenkkeily,hyvä ravinto, kirjastot, elokuvat, kylpylät jne. Kiva työ tuo myös iloa.

• Varmaan moni on samaa mieltä kanssasi. Saako udella sitä, mikä on kiva työsi? Sitä ei ehkä aivan kaikki allekirjoita näkemyksestäsi!

• Anonyymi00029

Mikään ulkoinen ei tuo mitään nautintoa. Jos nautin matkustelusta, pitää jo ennen matkalle lähtöä nauttia haaveilusta. Se onkin usein suurempi nautinto kuin perille pääseminen.

Juuri nyt nautin ajatuksesta, että voisin olla ihastunut. Kohtasin hetki sitten naisen, johon voisin olla ihastunut. Mietin katseidemme hetkellistä kohtaamista, ja mitä kaikkea voisi seurata siitä, jos kohtaisimme uudestaan. En odota niin tapahtuvan, eikä sillä olisi edes merkitystä. Ajatus on tässä se, mikä on mielihyvän lähde.

• Kiitos näkemyksestäsi ja onnea rakkaudessa tai ihastuksissa. Esitit mielenkiintoisen näkemyksen. Kiitos siitä. :)

• Elämä on kärsimystä. En minä ole elämästä koskaan nauttinut, mutta olen siitä huolimatta nauttinut suloisen vaimoni hellästä huolenpidosta, jo 57 vuotta.

• å.ä.ö: "Elämä on kärsimystä. En minä ole elämästä koskaan nauttinut, mutta olen siitä huolimatta nauttinut suloisen vaimoni hellästä huolenpidosta, jo 57 vuotta."

Minä olen eri mieltä - elämä on yleensä nautinto, ainakin niin minä koen. Tietysti elämässä saattaa olla viikkojakin kestäviä huonoja jaksoja.

å.ä.ö: "Elämä on kärsimystä. En minä ole elämästä koskaan nauttinut, mutta olen siitä huolimatta nauttinut suloisen vaimoni hellästä huolenpidosta, jo 57 vuotta."

Minä olen eri mieltä - elämä on yleensä nautinto, ainakin niin minä koen. Tietysti elämässä saattaa olla viikkojakin kestäviä huonoja jaksoja.

Jos elämä on sinulle nautinto, niin hyvä niin.

Mutta moni kärsii vakavasta ja kivulloisesta kroonisestä sairaudesta. Hekin elävät ja vain toivovat, että elämä loppuisi pian tavalla, josta läheisille ei tulisi painolastia.

• å.ä.ö kirjoitti:

Jos elämä on sinulle nautinto, niin hyvä niin.

Mutta moni kärsii vakavasta ja kivulloisesta kroonisestä sairaudesta. Hekin elävät ja vain toivovat, että elämä loppuisi pian tavalla, josta läheisille ei tulisi painolastia.

å.ä.ö: "Jos elämä on sinulle nautinto, niin hyvä niin.

Mutta moni kärsii vakavasta ja kivulloisesta kroonisestä sairaudesta. Hekin elävät ja vain toivovat, että elämä loppuisi pian tavalla, josta läheisille ei tulisi painolastia."

Ehkä se johtuu siitä, että lähipäivät olen ollut hyvin onnellinen ja elämä on maistunut nautinnolta. Ehkä olen vähään tyytyväinen. Kohta menen kauppaan ja ostan suklaata sekä pizzapalan. Lämmintä juustoa pizzapalan päällä on nautinto samoin kuin suklaa. Minulla ei ole juuri elämää rasittavia sairauksia ja taloudellisesti menee kohtalaisen mukavasti. Minulle tällä hetkellä elämä on nautinto.

å.ä.ö: "Jos elämä on sinulle nautinto, niin hyvä niin.

Mutta moni kärsii vakavasta ja kivulloisesta kroonisestä sairaudesta. Hekin elävät ja vain toivovat, että elämä loppuisi pian tavalla, josta läheisille ei tulisi painolastia."

Ehkä se johtuu siitä, että lähipäivät olen ollut hyvin onnellinen ja elämä on maistunut nautinnolta. Ehkä olen vähään tyytyväinen. Kohta menen kauppaan ja ostan suklaata sekä pizzapalan. Lämmintä juustoa pizzapalan päällä on nautinto samoin kuin suklaa. Minulla ei ole juuri elämää rasittavia sairauksia ja taloudellisesti menee kohtalaisen mukavasti. Minulle tällä hetkellä elämä on nautinto.

Eikä siinä muita tarvitse ajatellakaan, kuten et tunne tällaista tarvetta sinäkään.

• å.ä.ö kirjoitti:

Eikä siinä muita tarvitse ajatellakaan, kuten et tunne tällaista tarvetta sinäkään.

å.ä.ö: "Eikä siinä muita tarvitse ajatellakaan, kuten et tunne tällaista tarvetta sinäkään."

Kyllä minä muitakin ajattelen. Faija täytti juuri 87 vuotta ja minä olen jonkinlainen omaishoitaja ilman virallista statusta. On hänestä huolta ollut ja kaikki ei mene niin toivoisi, mutta tyydyn siihen onneen, jonka saan. Ruotsi oli lukiossa minulla 6 ja kaikkea muuta kuin mieliaine, pakkopulla. Nyt on nautinto lukea ruotsalaisen jugurtin kannesta tekstiä, että turkkilainen jugurtti on pitkän aikaa sitten kuulunut Ruotsin ruokakulttuuriin. Nautintoa tuottaa ymmärtää 6 ruotsinkielellä sen, mitä tekstissä lukee. Minulla oli lukiossa vähän kymppejä rivissä todistuksessa, mutta nyt ilo ja nautintoa tuottaa vähäinen ruotsin ymmärtäminen. Samalla tavalla nautin pienistä 6 iloista ja nautinnoista - enkä tavoittele elämässä täydellisyydestä kympin onnea. Pienistä nautinnoista elämässäni tulee monena päivänä ilon ilmapiiri. Elämä on nautintoa! :)

• Hyvin pienet asiat, jotka ovat pääsääntöisesti ilmaisia. Lenkki ystävän kanssa, hyvä kappale, maukas ruoka tai kupillinen tuoretta kahvia.

Mökillä kun istun laiturilla ja tuijotan laskevaa aurinkoa, kun ei ole kipua tai sairautta.

Silloin, kun saan nukuttua hyvät yöunet, kun pääsen nauttimaan puhtaasta kodista tai saan aikaan hymyn läheisen huulilla...

• Mu5tasydän: "Hyvin pienet asiat, jotka ovat pääsääntöisesti ilmaisia. Lenkki ystävän kanssa, hyvä kappale, maukas ruoka tai kupillinen tuoretta kahvia.

Mökillä kun istun laiturilla ja tuijotan laskevaa aurinkoa, kun ei ole kipua tai sairautta.

Silloin, kun saan nukuttua hyvät yöunet, kun pääsen nauttimaan puhtaasta kodista tai saan aikaan hymyn läheisen huulilla..."

Kiitos pienten nautinnon asioiden esiin tuomisesta. Itse katsoin juuri äsken jalkapalloa, joka tuottaa minulla mielihyvää, mutta voin olla osittain ilmankin sitä. Taidan luopua Elisa Viihteeseen kuuluvista jalkapallopaketeista, sillä pystyn nauttimaan muutenkin elämästä. Elämässä on tosi paljon pieniä mielihyvän lähteitä, joita monet ovat tuoneet tänne esille niin kuin sinä. Kiitos näkemyksestäsi.

• Anonyymi00031

Nukkuminen.

• Hyvästä ruoasta toki. Levosta, luonnosta, eläimistä, kun nään ihmisten välillä rakkautta, kun nään eläinten välillä rakkautta ja ihmisten ja eläinten välillä rakkautta. Eikä näihin liity seksi mitenkään, vaan se emootio rakastan tuota yksilöä x.

• Mulla on kauhea tarve löytää rakkautta kaikesta, jotta hyväksyn sen. Luonnostakin.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mulla on kauhea tarve löytää rakkautta kaikesta, jotta hyväksyn sen. Luonnostakin.

Esim eläin emo hoitaa poikastaan jne.

• Jasu2025: "Hyvästä ruoasta toki. Levosta, luonnosta, eläimistä, kun nään ihmisten välillä rakkautta, kun nään eläinten välillä rakkautta ja ihmisten ja eläinten välillä rakkautta. Eikä näihin liity seksi mitenkään, vaan se emootio rakastan tuota yksilöä x."

Jasu2025: "Mulla on kauhea tarve löytää rakkautta kaikesta, jotta hyväksyn sen. Luonnostakin."

Kiitos näkemyksestä - ruoka, lepo, luonto ja eläimet. Odotinkin milloin sinä tulet puhumaan eläimistä. Sinun ja eläimien välissä on rakkautta?

Mitä kuuluu?

Jasu2025: "Hyvästä ruoasta toki. Levosta, luonnosta, eläimistä, kun nään ihmisten välillä rakkautta, kun nään eläinten välillä rakkautta ja ihmisten ja eläinten välillä rakkautta. Eikä näihin liity seksi mitenkään, vaan se emootio rakastan tuota yksilöä x."

Jasu2025: "Mulla on kauhea tarve löytää rakkautta kaikesta, jotta hyväksyn sen. Luonnostakin."

Kiitos näkemyksestä - ruoka, lepo, luonto ja eläimet. Odotinkin milloin sinä tulet puhumaan eläimistä. Sinun ja eläimien välissä on rakkautta?

Mitä kuuluu?

Mä rakastan kaikkea hyvää. Eläimet on pääasiassa vilpittömästi hyviä. Toki kääntöpuoli niilläkin on kuten ihmisilläkin. Eläimet vaan ei ole systemaattisesti julmia samoista syistä, kun ihmiset on. Eläimillä on loogisempia syitä, kun ihminen lähinnä purkaa omaa pienuuttaa kohdistaen sen muihin sanoin ja teoin.

Vähän paremmin, kuntoutustuki hylättiin joten odottelen työttömyystukea, vaikka sairaslomalla ole yhä päästäni.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mä rakastan kaikkea hyvää. Eläimet on pääasiassa vilpittömästi hyviä. Toki kääntöpuoli niilläkin on kuten ihmisilläkin. Eläimet vaan ei ole systemaattisesti julmia samoista syistä, kun ihmiset on. Eläimillä on loogisempia syitä, kun ihminen lähinnä purkaa omaa pienuuttaa kohdistaen sen muihin sanoin ja teoin.

Vähän paremmin, kuntoutustuki hylättiin joten odottelen työttömyystukea, vaikka sairaslomalla ole yhä päästäni.

Jasu2025: "Mä rakastan kaikkea hyvää. Eläimet on pääasiassa vilpittömästi hyviä. Toki kääntöpuoli niilläkin on kuten ihmisilläkin. Eläimet vaan ei ole systemaattisesti julmia samoista syistä, kun ihmiset on. Eläimillä on loogisempia syitä, kun ihminen lähinnä purkaa omaa pienuuttaa kohdistaen sen muihin sanoin ja teoin.

Vähän paremmin, kuntoutustuki hylättiin joten odottelen työttömyystukea, vaikka sairaslomalla ole yhä päästäni."

Hyvää arkea eläinten parissa. Niitä sinulla puheittesi perusteella riittää. :)

Toivottavasti saat viranomaisasiat järjestykseen. Yksi entinen yrittäjäkaveri on minulle velkaa 6800 euroa. Nyt hän aloittaa maanantaina uudet työt jättäen yrittämisen ja vähitellen pystyy maksamaan velkansa takaisin. Vajaa 7000 euroa on minulle iso raha, jonka saan melko varmasti takaisin muutaman vuoden sisällä. Joten minulle kuuluu siltä osin hyvää.

• Jasu2025 kirjoitti:

Eläimet ei esim. ilku ja pilkkaa, kuten ihmiset usein tekee. Niilläkin hierarkia on nokkimisjärjestys, mutta se röhistään ja sitten se on rähisty. Ihmiset taas voi jatkaa vuosikausi toisten kiusaamista ja lyttäämistä ja ihan vaan huvikseen, kun on kusipää. Niistä en tosiaan tykkää enkä ikinä tule tykkäämään.

• Jasu2025 kirjoitti:

Eläimet ei esim. ilku ja pilkkaa, kuten ihmiset usein tekee. Niilläkin hierarkia on nokkimisjärjestys, mutta se röhistään ja sitten se on rähisty. Ihmiset taas voi jatkaa vuosikausi toisten kiusaamista ja lyttäämistä ja ihan vaan huvikseen, kun on kusipää. Niistä en tosiaan tykkää enkä ikinä tule tykkäämään.

Jasu2025: "Eläimet ei esim. ilku ja pilkkaa, kuten ihmiset usein tekee. Niilläkin hierarkia on nokkimisjärjestys, mutta se röhistään ja sitten se on rähisty. Ihmiset taas voi jatkaa vuosikausi toisten kiusaamista ja lyttäämistä ja ihan vaan huvikseen, kun on kusipää. Niistä en tosiaan tykkää enkä ikinä tule tykkäämään."

Minusta se ilkkuminen, kiusaaminen ja pilkkaaminen jäi yläasteelle. Lukioaikana en huomannut sellaista, enkä yliopistolla tai työelämässä. Viime vuosikymmenellä minulla oli kyllä yksi kaveri, joka kiusasi vähän ja yksi toinen käyttäytyi vähän huonosti - mutta muuta en muista omasta elämästäni. Yleensä ihmiset ovat kohdelleet minua hyvin. Siihen saattaa kyllä vaikuttaa, että olen paljon liikkunut uskovaisten porukoissa. Siellä ihmiset käyttäytyvät hyvin toisia kohtaan.

Jasu2025: "Mä rakastan kaikkea hyvää. Eläimet on pääasiassa vilpittömästi hyviä. Toki kääntöpuoli niilläkin on kuten ihmisilläkin. Eläimet vaan ei ole systemaattisesti julmia samoista syistä, kun ihmiset on. Eläimillä on loogisempia syitä, kun ihminen lähinnä purkaa omaa pienuuttaa kohdistaen sen muihin sanoin ja teoin.

Vähän paremmin, kuntoutustuki hylättiin joten odottelen työttömyystukea, vaikka sairaslomalla ole yhä päästäni."

Hyvää arkea eläinten parissa. Niitä sinulla puheittesi perusteella riittää. :)

Toivottavasti saat viranomaisasiat järjestykseen. Yksi entinen yrittäjäkaveri on minulle velkaa 6800 euroa. Nyt hän aloittaa maanantaina uudet työt jättäen yrittämisen ja vähitellen pystyy maksamaan velkansa takaisin. Vajaa 7000 euroa on minulle iso raha, jonka saan melko varmasti takaisin muutaman vuoden sisällä. Joten minulle kuuluu siltä osin hyvää.

Kiitos. 🤗
        Kyllä ne tukiasiat järjestyy. On vaan hassua, että ihmiset pitkillä sairaslomilla työttöminä alkavat hakemaan töitä, vaikkei mitään taetta ole että mihinlään huolitaan ja varsinkaan sairaita. Varsinkaan jos haet paikkaa, vaikka terveydentilasi vaatii edelleen sairaslomaa, eikä työtä. Ei ilman hermoja töissä kovin hyvin menesty.

Mutta Suomen järjestelmä on takapajuinen.

Iso velka! Mutta ilmeisesti luottoa kaveria kohtaan löytyy?

• Jasu2025 kirjoitti:

Kiitos. 🤗
        Kyllä ne tukiasiat järjestyy. On vaan hassua, että ihmiset pitkillä sairaslomilla työttöminä alkavat hakemaan töitä, vaikkei mitään taetta ole että mihinlään huolitaan ja varsinkaan sairaita. Varsinkaan jos haet paikkaa, vaikka terveydentilasi vaatii edelleen sairaslomaa, eikä työtä. Ei ilman hermoja töissä kovin hyvin menesty.

Iso velka! Mutta ilmeisesti luottoa kaveria kohtaan löytyy?

"Kiitos. 🤗

Iso velka! Mutta ilmeisesti luottoa kaveria kohtaan löytyy?"

Joo, tosi hassua, mutta sitä taitaa olla byrokratia. Itse olen sairaseläkkeellä, vaikka olen syntynyt 70-luvulla, mutta eläkkeellä jo.

Hänen vaimonsa on hyvissä hankkeissa Stadissa. Kaverilla on luottoa, mutta monia vuosia takaisin maksu ilmeisesti kestää. Yli 5 vuotta minulla oli piikki auki uudelle velalle hänelle.

Minä taidan ryhtyä nyt nukkumaan kohta, joten hyviä öitä. Oli kiva jutella. Törmätään.

Jasu2025: "Eläimet ei esim. ilku ja pilkkaa, kuten ihmiset usein tekee. Niilläkin hierarkia on nokkimisjärjestys, mutta se röhistään ja sitten se on rähisty. Ihmiset taas voi jatkaa vuosikausi toisten kiusaamista ja lyttäämistä ja ihan vaan huvikseen, kun on kusipää. Niistä en tosiaan tykkää enkä ikinä tule tykkäämään."

Minusta se ilkkuminen, kiusaaminen ja pilkkaaminen jäi yläasteelle. Lukioaikana en huomannut sellaista, enkä yliopistolla tai työelämässä. Viime vuosikymmenellä minulla oli kyllä yksi kaveri, joka kiusasi vähän ja yksi toinen käyttäytyi vähän huonosti - mutta muuta en muista omasta elämästäni. Yleensä ihmiset ovat kohdelleet minua hyvin. Siihen saattaa kyllä vaikuttaa, että olen paljon liikkunut uskovaisten porukoissa. Siellä ihmiset käyttäytyvät hyvin toisia kohtaan.

En tiedä tunnistanko sitten ilmapiiristä jo hyvin ihmiset, jotka on luonteeltaan niitä jotka helposti ryhtyy kiusaamiseen. Koko ilmapiiri kun on aistittavissa ja huomaan herkillä aisti anturoillani senkin kun muita kiusataan, se pilaa ilmapiirin minultakin. Ei minun tarvitse itse olla kohde, en vaan siedä sitä ketään kohtaan. Ja silloin mun hyökkää ja puolusta järjestelmä on jatkuvassa hälytystilassa ja uuvun ihan tyystin.

• Jasu2025 kirjoitti:

En tiedä tunnistanko sitten ilmapiiristä jo hyvin ihmiset, jotka on luonteeltaan niitä jotka helposti ryhtyy kiusaamiseen. Koko ilmapiiri kun on aistittavissa ja huomaan herkillä aisti anturoillani senkin kun muita kiusataan, se pilaa ilmapiirin minultakin. Ei minun tarvitse itse olla kohde, en vaan siedä sitä ketään kohtaan. Ja silloin mun hyökkää ja puolusta järjestelmä on jatkuvassa hälytystilassa ja uuvun ihan tyystin.

Jos jossain aistin ns. pahaa ja raskasta energiaa, en voi hyvin. Muutun levottomaksi, alan oireilemaan ja lopulta olen jo itsekin aggressivinen. En kiusaa mutta töksäytän päin näköä mielipiteeni. En siedä yhtään ilkeyksiä ja negaa, jos sellaista aistin. Vetäydyn kuoreeni sakset valmiina näppäämään takas.

• Jasu2025 kirjoitti:

Jos jossain aistin ns. pahaa ja raskasta energiaa, en voi hyvin. Muutun levottomaksi, alan oireilemaan ja lopulta olen jo itsekin aggressivinen. En kiusaa mutta töksäytän päin näköä mielipiteeni. En siedä yhtään ilkeyksiä ja negaa, jos sellaista aistin. Vetäydyn kuoreeni sakset valmiina näppäämään takas.

Pitäisi elää mukavien ja positiivisten, oikeydenmukaisten jämyjen ihmisten keskuudessa, sitten voisin hyvin. Rehellisen suoria, muttei ilkeitä ilkeyttään.

• Jasu2025 kirjoitti:

Pitäisi elää mukavien ja positiivisten, oikeydenmukaisten jämyjen ihmisten keskuudessa, sitten voisin hyvin. Rehellisen suoria, muttei ilkeitä ilkeyttään.

Muttei se ole realistista. Ihmiset kun vaan on useinmiten ilkeitä, omahyväisiä ja ahneita paskiaisia. Yksikin poikkeus vahvistaa säännön.

• Jasu2025 kirjoitti:

Muttei se ole realistista. Ihmiset kun vaan on useinmiten ilkeitä, omahyväisiä ja ahneita paskiaisia. Yksikin poikkeus vahvistaa säännön.

Mun täytyy vaan jotenkin opettaa itseni sietämään ihmisiä, jotka hoitaa kanssakäymiset ilkeydellä ja tahallisella terveisiä perseestä tyylillään. Sen sijaan että kohtaisi ne omat kehityskohteensa olla reilumpi muita kohtaan.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mun täytyy vaan jotenkin opettaa itseni sietämään ihmisiä, jotka hoitaa kanssakäymiset ilkeydellä ja tahallisella terveisiä perseestä tyylillään. Sen sijaan että kohtaisi ne omat kehityskohteensa olla reilumpi muita kohtaan.

Täytyy oppia suodattamaan. Muita ei voi muuttaa, vaikka kuinka mieli tekisikin tideta, että kato nyt perkele itseäsi rehellisin silmin ja nää vika myös itsessä eikä vaan muissa. Kihtaa ne mörkösi ennen kun muutut enempää kuspääksi.
        Vaan jos noin sanoo, alkaa itku sinä kiusaat en minä. Niinpä niin.

• Jasu2025 kirjoitti:

Täytyy oppia suodattamaan. Muita ei voi muuttaa, vaikka kuinka mieli tekisikin tideta, että kato nyt perkele itseäsi rehellisin silmin ja nää vika myös itsessä eikä vaan muissa. Kihtaa ne mörkösi ennen kun muutut enempää kuspääksi.
        Vaan jos noin sanoo, alkaa itku sinä kiusaat en minä. Niinpä niin.

Sinultahan Jasu2025 tuli illalla monta kirjoitusta, joissa selitit näkemystäsi. Se tuli nyt selväksi - kiitos siitä sinulle. Valitettavasti olin mennyt jo siihen aikaan hampaittenpesulle, joten en ollut vastailemassa. Hyvää alkavaa viikkoa. Onko aiheesta vielä sanottavaa?

Sinultahan Jasu2025 tuli illalla monta kirjoitusta, joissa selitit näkemystäsi. Se tuli nyt selväksi - kiitos siitä sinulle. Valitettavasti olin mennyt jo siihen aikaan hampaittenpesulle, joten en ollut vastailemassa. Hyvää alkavaa viikkoa. Onko aiheesta vielä sanottavaa?

Ei sen enempää. 🙂

Kiitos, hyvää viikkoa sinullekin.

• Jasu2025 kirjoitti:

Ei sen enempää. 🙂

Kiitos, hyvää viikkoa sinullekin.

Pitää kait luoda kohta uusi aihe? Ehkä ensiviikolla tai viikonloppuna.

Tietokone muuten oli huollossa, joten en kerinnyt vastaamaan aiemmin. Törmätään! :)

• Anonyymi00033

koko elämä on innoissaan kuoleman odottamista innoissaan milloin tulee... joku jonkin järjestön death wisher voi sanoa näin, ja oma äitisi on Antikristus :D

mutta niin kaupungillakin näkee jotain, tuskin tuollainen välittää mitä jotkin tekevät "things that you should not see", mutta jos näkeekin, tuskin välittää mitään.

• Anonyymi00034

Nautin vain elämästä niin pitkälle kuin sitä riittää.

- Sheena

• "Nautin vain elämästä niin pitkälle kuin sitä riittää.

- Sheena"

Minäkin taidan nauttia nykyhetken joka sekunnista, mutta vanhempana se ei välttämättä ole nautintoa, jos sairauksia ja vastaavaa?

• Anonyymi00037

"Nautin vain elämästä niin pitkälle kuin sitä riittää.

- Sheena"

Minäkin taidan nauttia nykyhetken joka sekunnista, mutta vanhempana se ei välttämättä ole nautintoa, jos sairauksia ja vastaavaa?

Sairaudet ei ole nautinto minkään ikäisenä, niiden kanssa on vain pärjäiltävä parhaalla mahdollisella tavalla. Onneksi monet parantuvatkin.

- Sheena

• Lapsilla nyt näyttää elämä loksahtaneen paikoilleen, ex-kumppanit on saaneet elämänsä järjestykseen ja isäkin on hyvässä kunnossa. Jos katsotan vielä kauemmas niin sekä kunnassa että omalla työpaikalla työtyytyväisyys on parantunut, tapaturmataajuus näyttää parempaan suuntaan sekä sairauspoissaolojen määrä on laskussa.
      Se kun ympärillä näkee että muilla menee mukavasti niin se kyllä ruokkii omaa tyytyväisyyttä. Tokihan kaikilla ei mene yhtä hyvin mutta yritetään auttaa minkä pystyy lähinnä tuolta luottamustoimien kautta.

En nyt osaa sanoa nautinko minä tästä elämästä mutta sellainen pieni tyytyväisyys on olemassa. Tämä perustuu siihen että on asioita jotka ei kaduta jos ne tulee tehtyä. Aina ei huvita siivota mutta eipä juuri ole kaduttanut siivouksen jälkeen että tuli tehtyä. Salille on joskus vaikea lähteä mutta tyytyväisempänä sieltä salilta on tullut poistuttua.
      Ihan nyt viimeisenä ilmoittauduin vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin. Vaikka aikanaan pakollista asevelvollisuutta suorittaessa olin sitä mieltä että kyllä se 11 kuukautta riittää niin aina noista kertauksista on mukava ollut palata reserviin kun on vähän joutunut haastamaan itseään erilaisissa olosuhteissa.

• Anonyymi00036

Tyytyväisyys riittää hyvin. Itse en nautinnon tavoittelusta oikeastaan yhtään perusta.

• Anonyymi00035

Mistäkö nautin, jaa. Ihan tavallisista asioista kuten muista ihmisistä, liikunnasta, työstä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      11
      2754
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      109
      2580
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      178
      2442
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      157
      2090
    5. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      124
      1654
    6. Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille

Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast
      Kaste
      458
      1109
    7. Nyt mä vihaan sua kyllä

Jos sä oot oikeasti tämä takana! En ois ikinä susta uskonut! 😠☹️
      Ikävä
      84
      868
    8. Mitä tekisit ensimmäiseksi??

Jos hänet näkisit kahden kesken!!
      Ikävä
      45
      787
    9. Kievarin pöydät

Minkä helvetin takia kievarissa on laitettu pöytä laulajan taakse. Siellä huutavat nuoret niin että et omaa ääntäsi kuul
      Suomussalmi
      15
      732
    10. Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti

Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll
      Maailman menoa
      151
      723
    Aihe