Kun varastoraudanpuutos on kovin yleinen ilmiö niin mietin johtuuko se osaltaan runsaasta viljojen syönnistä. Kaura on hehkutettu sillä että se sopii keliaakikoille ja on täynnä beetaglukasania, ja sopii kaikille mutta:
"Kuten muutkin viljat, kaura sisältää fytiinihappoa, joka voi sitoa itseensä mineraaleja (kuten rautaa ja sinkkiä) ja heikentää niiden imeytymistä. Tämän merkitys on yleensä vähäinen monipuolisessa ruokavaliossa, mutta se on hyvä tiedostaa, jos kärsii vakavasta puutostilasta."
Fytiinihappo (fytaatti) on kasvien siemenissä, viljoissa ja palkokasveissa esiintyvä orgaaninen fosforivarasto, joka toimii niin kutsuttuna antiravintoaineena. Se sitoo sinkkiä, rautaa ja kalsiumia, heikentäen niiden imeytymistä.
Tärkeimmät asiat fytiinihaposta:
Esiintyminen: Runsaasti täysjyväviljassa (erityisesti leseissä), pähkinöissä ja palkokasveissa.
Vaikutus: Sitoo mineraaleja (sinkki, rauta, kupari, kalsium, magnesium) vaikealiukoisiksi suoloiksi, mikä vähentää niiden imeytymistä suolistosta"
Eniveis, kannattaa syödä kaura erikseen ja liottaa sitä vaikka tuorepuuroksi niin fytiinit hajoaa paremmin. Rautalisä erikseen jos niitä syö ja Myös C-vitamiini auttaa tässä.
Viljat ja raudanpuutos
Anonyymi-ap
1
168
Vastaukset
- Anonyymi00001
"Rautalisä erikseen jos niitä syö ja Myös C-vitamiini auttaa tässä."
Onhan se toki noinkin. Itse olen ottanut asenteen että oleellista on se, että ottaa sitä rautalisää. Jos liian vaikeaksi vääntää nuo asiat niin sitten ne jää ottamatta.
En tiedä miten on imeytynyt vaikka syön kauraleipää ja teetäkin juon, mutta en kyllä pyörtyile enää, että ei se täysin imeytymättä ole jäänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1921368
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85862
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52761- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253637Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä320614Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7595Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589- 53584