Haamutyöpaikasta kostaminen, ilmoittaminen?

Anonyymi-ap

Tilanne on sellainen että 2025 yritys ilmoitti avoimesta työpaikasta. Hain kyseiseen työpaikkaan, esimies soitti ja oli kaksi erillistä työpaikkahaastattelua tämän yrityksen toimispisteessä.

Hakijoita tähän työpaikkaan oli 13 joista kaikki haastateltiin.

Työpaikkahaastattelujen jälkeen esimies lähetti tekstiviestin että koko työpaikkaa ei ole olemassa eli eivät palkkaa ketään.

Nyt 2026 huomasin että sama firma etsii taas työntekijää "avoimeen" työpaikkaan, joka on aivan sama kuin 2025.

Nyt mietin että miten tämän työpaikan voi ilmoittaa haamutyöpaikaksi tai kostaa mahdollisesti yritykselle kusettamisesta ja kun taas tekevät samaa?

15

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      varmaankin oikeasti hakivat firmaan uutta työntekijää. Muutoinhan ei olisi haastatteluvaihetta ollutkaan. Jokin tilanteessa muuttui ja avoin työpaikka jäi täyttämättä. Haastatteluvaihe on firmalle aina kustannuksia tuova ja aikaa vievä prosessi, Arvatenkin firman sisällä joku kokenut tasokas työntekijä oli lähdössä pois (työpaikan vaihto, eläköityminen, muutto, sairaudet jne.) mutta perui lähtöaikeensa syystä tai toisesta. Sai kenties pienellä poislähtöveivauksella itsellensä palkankorotuksen, Sinänsä työpaikanhakijoita kohtaan väärin. Voi toki olla niin että riittävän tasokkaita ja oikeanlaisia hakijoita ei hakijoissa ollut. Tilanteet muuttuvat alinomaan. Mistä olet varma että 2026 avoin työpaikka on ns. haamutyöpaikka. Tilanteet muuttuvat firmoissa alinomaan. Syitä on runsaasti. Laita vaan hakemuksesi sisään äläkä pohdi kostamisia. Kostat silloin vain itsellesi. Mainitset toki siinä hakemuksessasi että olit aikaisemmiin haastattelussa v 2025 samantapaiseen työhön. Kerrot että olet edelleen kiinnostunut työpaikasta. MIksi heittäisit pyyhkeen kehään noin helposti? Mitä hyödyt sellaisesta?

    • Anonyymi00002

      Noilla haamutyöpaikoilla halutaan vain antaa vaikutelma, että kyseinen yritys kasvaa ja menestyy, ilmoituksillaan ne liioittelevat toimialansa tilastoja. Mitään työtä todellisuudessa ei ole. Ilmiö on maailmanlaajuinen. Googlettakaa ghost jobs.

      • Anonyymi00004

        niitäkin on tietystikin. Hamutyöpaikkakilmoituksia. Ollut aina. Mutta jos porukat oikeasti haastatellaan kasvotusten niin miksi firma sellaiseen isoon rumbaan lähtisi. Henkilöstövuokrafirmat on toki oma lukunsa. Suomessa firman todellisen koon ja likevaihdon saa helposti tietoon. Kirjoitat hakukoneeseen firman nimen ja perään finder tai taloustiedot. Ja se on siinä näkösällä pikavauhtia . Ilmaiseks saatuna, Jukista tietoa. Ei siinä tarvitse haamutyöpaikkoja viritellä. Julkiset tilastot ja mielikuvat kun ei siitä mihinkään muutu,


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        niitäkin on tietystikin. Hamutyöpaikkakilmoituksia. Ollut aina. Mutta jos porukat oikeasti haastatellaan kasvotusten niin miksi firma sellaiseen isoon rumbaan lähtisi. Henkilöstövuokrafirmat on toki oma lukunsa. Suomessa firman todellisen koon ja likevaihdon saa helposti tietoon. Kirjoitat hakukoneeseen firman nimen ja perään finder tai taloustiedot. Ja se on siinä näkösällä pikavauhtia . Ilmaiseks saatuna, Jukista tietoa. Ei siinä tarvitse haamutyöpaikkoja viritellä. Julkiset tilastot ja mielikuvat kun ei siitä mihinkään muutu,

        Lue vaan se ghost jobs ajatuksella. Löytyy syitäkin haastatteluun.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Lue vaan se ghost jobs ajatuksella. Löytyy syitäkin haastatteluun.

        siis suomessa


    • Anonyymi00003

      Osa työpaikkailmoituksista taitaa olla ihan tiedustelutiedoilla ja tekoälyllä luotuja, keksittyjä työpaikkoja keksittyine yhteysnimineen tai ei yhteyshenkilöä ollenkaan.

    • Anonyymi00007

      Vähän nykyään on työpaikkoja tarjolla. Siitä kertoo se että työpaikkailmoituksia
      työmarkkinatorinkin listauksessa vajaat 15000 kpl. Koko valatkunnassa. Haamutyöpaikatkin on kadonneet samalla tavalla kuin pieru saharaan. Täytyy silti jatkaa omien haamutyöhakujen tehtailua. Ei kutsumuksen mukaan
      satu jokaiselle työt.

    • Anonyymi00008

      Kostaa? Ihme kusipäitä täälläkin forumilla pyörii

    • Anonyymi00009

      Eihän se oikein ole että olet käynyt kahdesti työpaikalla työhaastattelussa, perehtynyt työhön, toivonut mahdollisuutta saada työpaikka ja sitten ilmoitetaan ettei työpaikkaa ole olemassa.

      • Anonyymi00010

        Mitä jos vaan hakisit toista työpaikkaa ja käyttäisit energiasi siihen? Mitä hyötyä tuosta kostamisesta on sinulle tai kyseiselle yritykselle?

        Kun keskittyy positiivisiin asioihin voi niitä seurata itsellekin.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Mitä jos vaan hakisit toista työpaikkaa ja käyttäisit energiasi siihen? Mitä hyötyä tuosta kostamisesta on sinulle tai kyseiselle yritykselle?

        Kun keskittyy positiivisiin asioihin voi niitä seurata itsellekin.

        Jeps. Se on aika metka juttu miten oma alitajunta vaikuttaa menestymiseen. Jokaiseen hetkeen valveilla ja unessa. Alitajuntaa ei kannata ohjelmoida väärillä syötteillä. Se on valtava kone siellä piilossa ja se kone tekee koko ajan työtänsä hyvässä ja pahassa.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Mitä jos vaan hakisit toista työpaikkaa ja käyttäisit energiasi siihen? Mitä hyötyä tuosta kostamisesta on sinulle tai kyseiselle yritykselle?

        Kun keskittyy positiivisiin asioihin voi niitä seurata itsellekin.

        kyllä yritykset tekee tätä paskaa että haetaan jatkuvasti työntekijöitä vaikka ei ole koko avoimia paikkoja ollenkaan! duunitorissa yritetään mainostaa ilmaiseksi että kasvua mukamas olisi jne..
        minun mielestä näihin pitäisi alkaa puuttumaan ja duunitori pois käytöstä loppuu se mainostaminen, kaikki työpaikat vaan työkkärin sivulle


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        kyllä yritykset tekee tätä paskaa että haetaan jatkuvasti työntekijöitä vaikka ei ole koko avoimia paikkoja ollenkaan! duunitorissa yritetään mainostaa ilmaiseksi että kasvua mukamas olisi jne..
        minun mielestä näihin pitäisi alkaa puuttumaan ja duunitori pois käytöstä loppuu se mainostaminen, kaikki työpaikat vaan työkkärin sivulle

        Kannustan keskittymään oman osaamisen kehittämiseen ja työnhakuun. Helppoa työnhaku ei koskaan ole, mutta ahkeruus palkitaan.

        99 % yrityksistä ei turhaan käytä aikaa ja rahaa ilmoitteluun työpaikoista, jos tarve ei ole todellinen.

        Toivottavasti sinulle löytyy sopiva työpaikka pian.


    • Valtioissa, joiden työlainsäädäntö on liberaalimbaa kuin Suomessa, ovat "turhat" työpaikkailmoitukset, jos eivät nyt yleisiä, niin tietoisesti käytössä. Syy työpaikkailmoitukseen, vaikka paikka ei juuri sillä hetkellä olekaan avoin, on esimerksi työmarkkinoiden tunnustelu. Työnantaja ottaa siis selville työnhakijoiden osaamistasoa ja palkkatoiveita, jotta se voi "säätää" omaa työvoimaansa. Toisin sanoen, jos osaavaa työvoimaa on saatavilla halvemmalla, voi yritys alkaa vaikkapa irtisanomaan vanhoja työntekijöitä ja palkkaamaan heidän tilalleen uusia. Suomessa työnlainsäädäntö ei suoranaisesti salli tällaista toimintaa, mutta sitä voidaan kiertää esimerkiksi nimeämällä uusia työnimikkeitä ja muokkaamalla niiden tehtäväkuvaus tilanteeseen sopivaksi. Lisäksi yhteistoimintalaki ei koske pieniä yrityksiä, joten niiden keinot ovat vapaammat.

      Toisaalta nämä ilmoitukset ovat myös työntekijöille epäsuora kehotus ryhtyä tekemään ahkerammin töitä, sillä "pomo" tarkkailee ja arvioi työntekijöitään sekä vertaa heitä työnhakijoihin.

    • Anonyymi00014

      Varmaan iso pomo siellä julkaisee työpaikkailmoituksia, eli kerää rusinat pullasta (koska rekrytointi on mielenkiintoista), ja ei ole tietoinen oikeasta tilanteesta, eli tarviiko ne esimiehet siellä uusia työntekijöitä vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe