🤬🤬🤬 vai 😀😀😀???
Kun katsoo uuden auton ostaneiden tuttujen taistelua takuukorjauksista, pistää välillä miettimään onko uusi auto sittenkään huoleton ratkaisu.
Kun vanha auto menee rikki, ei tarvitse miettiä takuukorjausta, ei tarvitse reklamoida autokauppaan, ei tarvitse odotella maahantuojan päätöstä, ei tarvitse vääntää omasta osuudesta eikä tarvitse säätää sijaisauton ja sen maksun kanssa.
Suomessa uuden auton ostaneet saavat aika tylyä kohtelua jälkimarkkinoinnin suunnalta, koska uudet autot myydään tehtaalta Suomeen erikoisalennettuun hintaa Suomen korkean verotuksen takia. Kääntöpuolena on sitten suomalaisten sorsiminen takuuasioissa.
Vanhan auton omistaja toteaa vian iskiessä, että no kappas vain ja tilaa/ostaa halvan tarvikeosan ja ruuvaa sen kotipihassaan ja taas matka jatkuu. Tai jos vika on suuren suuri, romu viedään paaliin ja ostetaan toinen pommi tilalle.
Eikä vanhan auton omistajan tarvitse repiä hiuksiaan, jos joku on parkkipaikalla kolauttanut vanhaan kärryyn ovella naarmun tai jopa kolhaissut peltiä lommolle.
Onko käytetty auto huolettomampi kuin uusi? Mitä mieltä sinä olet?
37
316
Vastaukset
- Anonyymi00001
Minulla on olut useita uusia autoja ja takuuaikana kaikki ongelmat on hoidettu ilman mutinoita ja jopa takuuajan jälkeenkin asioita on hoidettu. Kannattaa huollattaa autonsa merkkiliikkeessä ja mielellään samassa mistä auto on ostettu, niin hommat hoituu, ainakin näillä paremmilla länsimerkeillä.
- Anonyymi00002
Aika harva vanhalla autolla ajava nykyään itse autoaan korjaa. Surkeita perusteluja taas persaukisella ritsan omistajalla. Aja sillä ritsalla, mutta älä selittelee ja perustele onneasi sen kanssa, haisee katkeralle selittelyille.
- Anonyymi00018
Oman auton pihassa korjaaminen/huoltaminen rajoittuu nykyisin pääasiassa nesteiden tsekkauksiin/lisäyksiin, tuulilasinpyyhkimien vaihtoon, lamppujen vaihtoon, joidenkin suodattimien vaihtoon, akun vaihtoon. Ja auton siisteyden ylläpitoon. Monelle on jo tulppien ja raskaisen kesä/talvipyörienkin vaihto tekemätön paikka tai hankala toteuttaa. Virolaisia tee-se-itse-miehiä näkyy jossain pihoilla esim jarruremppaa tekemässä
- Anonyymi00036
Anonyymi00018 kirjoitti:
Oman auton pihassa korjaaminen/huoltaminen rajoittuu nykyisin pääasiassa nesteiden tsekkauksiin/lisäyksiin, tuulilasinpyyhkimien vaihtoon, lamppujen vaihtoon, joidenkin suodattimien vaihtoon, akun vaihtoon. Ja auton siisteyden ylläpitoon. Monelle on jo tulppien ja raskaisen kesä/talvipyörienkin vaihto tekemätön paikka tai hankala toteuttaa. Virolaisia tee-se-itse-miehiä näkyy jossain pihoilla esim jarruremppaa tekemässä
Pyörien kausivaihto vie puolituntia . Viime syksynä vaihdoin autoni iskunvaimentimet . Kotipihassa nämä hommat helposti hoituu .
- Anonyymi00003
Onpa taas erikoista tekstiä … Mitä ihmeen vääntöä takuuasioissa? Jos tulee vika niin aika huoltoon ja auto korjataan kuntoon, ei siinä tarvitse vääntää yhtään mitään. Eikä takuukorjauksissa edes ole mitään omaa maksuosuutta josta jotenkin pitäisi neuvotella...
Erikoista on myös se että takuukorjauksen hoitoon tarvitaan sijaisauto mutta sitten jos vanha auto hajoaa niin ilmeisesti jostain tyhjästä ilmestyy käyttöön toinen auto jolla sitten esim. kuljetaan työmatkat ja haetaan se varaosa korjattavaan autoon.- Anonyymi00021
🤣🤣autoon tuli vikaa, takuu voimassa.. Se "palvelu", mitä liikkeessä sain, oli ala-arvoistakin ala-arvoisempaa. Jos uskot sanan "takuu" voimaan, ota asiaan perehtynyt lakimies mukaan. Tämä on neuvoni.
- Anonyymi00026
Anonyymi00021 kirjoitti:
🤣🤣autoon tuli vikaa, takuu voimassa.. Se "palvelu", mitä liikkeessä sain, oli ala-arvoistakin ala-arvoisempaa. Jos uskot sanan "takuu" voimaan, ota asiaan perehtynyt lakimies mukaan. Tämä on neuvoni.
Kerro toki lisää, mikä vika ja mitä ongelmia takuun kanssa oli?
- Anonyymi00034
Anonyymi00021 kirjoitti:
Pakkoko oli ostaa VAG.
- Anonyymi00004
Vaikka uudesta autosta ei menisikään mitään rikki, menettää silti hirmusumman rahaa arvonmenetyksenä...
- Anonyymi00005
Miten se voisi olla huolettomampi. Mitä enemmän käytetty auto, sitä todennäköisemmin siihen tulee vikoja.
- Anonyymi00022
Joo tulee "vikoja" eli kuluvia osia, esim jarrut. En lue noita vioiksi, koska on kuluvia osia ja niitä on kaikissa autoissa.
- Anonyymi00027
Anonyymi00022 kirjoitti:
Joo tulee "vikoja" eli kuluvia osia, esim jarrut. En lue noita vioiksi, koska on kuluvia osia ja niitä on kaikissa autoissa.
Samalla tavalla ne kuluvat osatkin on korjattava.
- Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Samalla tavalla ne kuluvat osatkin on korjattava.
Kuluvat osat voi vaihtaa itse tai vaihdattaa ei-merkkiliikkeessä. Jarrut, tukivarret, puslat etc. on edullisia hommia. Ongelmaksi yleensä muodostuu missä itse tehdä korjaukset.
- Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kuluvat osat voi vaihtaa itse tai vaihdattaa ei-merkkiliikkeessä. Jarrut, tukivarret, puslat etc. on edullisia hommia. Ongelmaksi yleensä muodostuu missä itse tehdä korjaukset.
Jep, ja paikan lisäksi jossain määrin myös työkalut, jossa ei satu paljon ruuvimeisseliä kummempia työkaluja ennestään omaamaan.
- Anonyymi00006
Täysin keksittyjä juttuja nuo väännöt takuukorjauksista.
Näkee ettei ole mitään ymmärrystä asiasta mutta pakko yrittää väntää jotain itkemistä.
Eikö sulla ole oikeasti mitään elämää?- Anonyymi00023
Toivotaan, että pääset "takuutaisteluun". Olet todella sinisilmäinen hölmö.
- Anonyymi00028
Anonyymi00023 kirjoitti:
Toivotaan, että pääset "takuutaisteluun". Olet todella sinisilmäinen hölmö.
25 vuoden ajan on moneen autoon tehty takuukorjauksia, yhdessäkään tapauksessa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ei yksinkertaisesti ole ollut mitään takuutaistelua.
- Anonyymi00007
Aloittaja osittain oikeassa.
Mulla vähänkäytettynä ostettu sähköauto vm.22. Eka omistaja oli 3 v normitakuun lisäksi ostanut 2 v jatkotakuun eli hht 5 v takuu. Meni ajoakun sisäinen laturi viime kesänä, onneksi jatkotakuu korvadi hinauksen ja remontin (jo pelkän osan hinta olisi ollut 4300 €.)
Nyt on eri osatoimittajan laturi. Jospa kestäisi.
Etujarrulevyt ja -palat jouduin itse maksamaan mutta alapallonivelet meni takuuseen. Sen jälkeen huomasin että vasen ulompi vetari vuotaa. Tutkivat merkkiliikkeessä. Sanoivat että ulkoinen vaurio, ei mene takuuseen. Joutui uusimaan koko akselin kun tarvikkeenakaan ei löytyny suojakumia.
Maksoi 700 € remontti. Nyt ajelen tällä sähköautolla. Ei todellakaan halpaa ajoa.
Joku oli apukuskin oveen tehny lommon ja naarmun. Katotaan nyt korjaanko. Ei tuo ajamista haittaa. Aitolla ajettu alle 90 tkm ja ikää 4 vuotta.
Suht holettomia mulla olleet vanhat autot, tosi iäkkäissä ruoste ollut pahin ongelma.- Anonyymi00008
Asennettiinko rikkoutuneen laturin tilalle toinen SAMANLAINEN? On väärin vaihtaa rikkoutuneen osan tilalle ehjä samanlainen, jos rikkoutumisen syyytä ei selvitetä. Siis tarkoitan, että uusi samanlainen laturi hajoaa sekin ennen pitkää, jos kyseessän on tyyppivika.
Mikä merkki on kyseessä? Olen nimittäin tottunut, että auton alusta kestää sen 300 tkm ilman remppaa... - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Asennettiinko rikkoutuneen laturin tilalle toinen SAMANLAINEN? On väärin vaihtaa rikkoutuneen osan tilalle ehjä samanlainen, jos rikkoutumisen syyytä ei selvitetä. Siis tarkoitan, että uusi samanlainen laturi hajoaa sekin ennen pitkää, jos kyseessän on tyyppivika.
Mikä merkki on kyseessä? Olen nimittäin tottunut, että auton alusta kestää sen 300 tkm ilman remppaa...Jos autossa on vika joka korjataan vaihtamalla vikaantunut komponentti, niin ei millään korjaamolla, varsinkin jos on kyse takuutyöstä, lähdetä tutkimaan miksi se mahdollisesti on hajonnut.
- Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Mikä merkki on kyseessä? Olen nimittäin tottunut, että auton alusta kestää sen 300 tkm ilman remppaa..."On väärin vaihtaa rikkoutuneen osan tilalle ehjä samanlainen, jos rikkoutumisen syyytä ei selvitetä."
No mikä osa siihen sitten pitäisi vaihtaa?? - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
"On väärin vaihtaa rikkoutuneen osan tilalle ehjä samanlainen, jos rikkoutumisen syyytä ei selvitetä."
No mikä osa siihen sitten pitäisi vaihtaa??Laturin uudempi versio, josta tyyppivika on korjattu. Sellainen pitäisi olla, jos autovalmistaja on yhtään laatutietoinen.
- Anonyymi00014
Anonyymi00011 kirjoitti:
Laturin uudempi versio, josta tyyppivika on korjattu. Sellainen pitäisi olla, jos autovalmistaja on yhtään laatutietoinen.
Tietenkin jos uudempi versio jostain komponentista on olemassa niin sellainen autoon laitetaan. Mutta ei muuten vikaantunutta komponenttia kukaan lähde tutkimaan siltä varalta että onkohan tässä nyt joku tyyppivika vai hajosiko se vaan sattumalta.
- Anonyymi00012
Pyrin ostamaan 2-3 vuotta vanhoja autoja, joissa parhaassa tapauksessa voi olla takuu vielä voimassa. Näin välttää uuden auton ylihinnan, autossa on kahdet rengassatsit ja mahdolliset lapsusviat korjattu pois jo.
- Anonyymi00015
Toisaalta, autosta ja kilometreistä riippuen näissä voi myös olla kummatkin rengassarjat lähes loppuun ajettu, iso huolto heti edessä jne. Eli vähän pitää näissäkin katsoa mitä ostaa.
- Anonyymi00030
Anonyymi00015 kirjoitti:
Toisaalta, autosta ja kilometreistä riippuen näissä voi myös olla kummatkin rengassarjat lähes loppuun ajettu, iso huolto heti edessä jne. Eli vähän pitää näissäkin katsoa mitä ostaa.
Juurikin näin, autoon ja sen historiaan tulee tutustua kunnolla, ei todellakaan ostaa käytettyä autoa näkemättä sitä.
- Anonyymi00032
Anonyymi00030 kirjoitti:
Juurikin näin, autoon ja sen historiaan tulee tutustua kunnolla, ei todellakaan ostaa käytettyä autoa näkemättä sitä.
Voin myöntää että oma huonoin autokauppa on ollut juuri tuollaisen 3-vuotiaan osto. Syyllinen toki löytyy peilistä, oli autokuume ja muutenkin pikainen tarve saada auto alle. Ostin itselle entuudestään tuntemattoman merkin kun hinta vaikutti ensisilmäyksellä edulliselle suhteessa auton kokooon ja ominaisuuksiin.
Melkein heti oston jälkeen meni sitten tietysti kummatkin rengassarjat vaihtoon, iso jakohihnahuolto yms. pienempää. Lisäksi arvonalenema oli raju, ostaessa oli 90 tkm mittarissa ja pois vaihtaessa 150 tkm, maksoin autosta noin 18000 € ja hyvityshinnat 3 vuotta myöhemmin oli luokkaa 6000-7000€. - Anonyymi00033
Sitten saatkin toivoa, että mahdolliset viat ehtivät tulla esiin ennen takuun umpeutumista eikä vasta seuraavalla viikolla....
- Anonyymi00037
Anonyymi00033 kirjoitti:
Sitten saatkin toivoa, että mahdolliset viat ehtivät tulla esiin ennen takuun umpeutumista eikä vasta seuraavalla viikolla....
Kyllä ne uusien autojen tyyppiviat tuossa ajassa tulee esiin. Lisäksi netistä löytyy jo paljon tietoa näiden vuosien aikana mitä kannattaa ko autosta tutkia vai kannattaako ostaa ollenkaan.
- Anonyymi00013
Minulla ollut useita uusia autoja. Ei yhtään takuu korjausta. Joitain laadun parannus kampanjoita tehty 40 vuoden aikana. Ei Saksalaisia autoja. Jokaisella autolla ajettu noin 150000km.
- Anonyymi00016
Ei mitään järkeä ostaa autoa 2-5 vuoden ikäisenä. Soi maksaa turhaan omaa rahaa pois jotka menettää.
10-20 vuotta käytetty paljon kannattavampi.- Anonyymi00017
Toki, jos auton valinnassa tärkeintä on päästä mahdollisimman pienillä kokonaiskustannuksilla. Muita syitä kyllä sitten löytyy miksi ajaa mieluummin uudella/uudehkolla kuin 15-20 vuotta vanhalla autolla.
- Anonyymi00019
"10-20 vuotta käytetty paljon kannattavampi."
Minkään ikäisen auton omistaminen ei ole kannattavaa. Pelkkää kulua vain.
10-20 vuotiaalla ne kulut on pienempiä kuin uudemmalla ajaessa mutta miksi tehdä elämänsä kurjaksi ajamalla tuollaisella ikälopulla katiskalla?
Onhan tuo sellaista kurjuuden kuilussa elämistä.- Anonyymi00020
Ja jos nyt haluaa elää tuolta osin siinä "kurjuuden kuilussa", tuota termiä lainate, niin olisi mielenkiintoista tietää mitä muuta kivaa niillä säästyneillä rahoilla on sitten tehty? Ettei kuitenkin olisi käynyt niin että ei mitään rahaa tosiasiassa ole jäänytkään säästöön tai johonkin muuhun käytettäväksi?
- Anonyymi00025
Mulla on ikäloppu katiska. Seuraava, mikä tarttee tsekata, on jarrut, kun tulee katsastus. Hoituu itseltä ja tamineet ulkomailta lähikaupan lokeroon. Ei sen kummasempaa päänsärkyä. Miten oletat, että hermo menis?
- Anonyymi00035
Anonyymi00025 kirjoitti:
Mulla on ikäloppu katiska. Seuraava, mikä tarttee tsekata, on jarrut, kun tulee katsastus. Hoituu itseltä ja tamineet ulkomailta lähikaupan lokeroon. Ei sen kummasempaa päänsärkyä. Miten oletat, että hermo menis?
Vaikka opiskeluaikana oli wanha auto alla, koskaan ei ollut puhettakaan etä katsastusta varten pitäisi jotain laittaa. Auto oli tekenisesti AINA uutta vastaavassa kunnossa, erityisesti jarrujen ja alla aina testivoittajarenkaat.
Autoa ei pidetä kunnossa katsastuksen vuoksi !
- Anonyymi00024
Uusi puskuri on parhautta ja muovisena keveä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial341962Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651900Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3851797Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161248- 921123
Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip34970- 95775
Kiantama oy
Tämän päivän uutiset.....https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012036470.html.15698- 32684
Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise47675