Mitä mieltä AI;n käytöstä palstalla?

Anonyymi-ap

Siis nykyäänhän voi tekoälyllä luoda hahmon. Se voi etsiä viittauksia netistä tuosta vaan ja osaa käyttää tiettyä tyyliä jämptisti.
Jo ihan ilmaisversioilla voi promtauksen päivittää ja laittaa vaan tekstimuodossa "notebookkiin" odottamaan.

Mitä mieltä tälläisestä? Onko se väärin, vai onko tekoälyhahmo, hahmo siinä mikä ihmisen palstalle luoma? Tavallaan, onhan tekoälyhahmonkin takana ihminen.

Itse olen veitsenterällä tämän kanssa... toisaalta tuntuu että huijataan, toisaalta taas, jos siellä on jotain positiivista takana, niin miksipäs ei...

Sanokaa te...

29

231

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Itselleni on ihan se ja sama millä tyylillä ihminen tekstin tuottaa.

• Anonyymi00002

No kyllä. Mutta entäpä jos joku ihminen haluaa olla yhtä hyvä? Ottaa mallia? Tai koettaa elää kuten kyseinen hahmo muka elää tms?

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

No kyllä. Mutta entäpä jos joku ihminen haluaa olla yhtä hyvä? Ottaa mallia? Tai koettaa elää kuten kyseinen hahmo muka elää tms?

Sehän on ko. ihmisen oma ongelma. Maailma on täynnä huonoja roolimalleja, jos joku jostain mallia haluaa ottaa.

• Anonyymi00003

Kun AI kysyy, missä sinun sielu on, AI vastaa: "Ei tule pieru nyt!"

• Anonyymi00005

Jos tekoälyä käytetään positiivisessa mielessä, ei siinä mitään pahaa ole. Onhan netissä paljon mm. tanssivideoita AI:lla tehtyinä, see mm. nopeutta tanssiliikkeisiin, mikä ei kaikilta ihmisiltä onnistuisi. Sensijaan AI:n käyttäminen esim. huijauksiin, siinä on helppo vierittää syy AI:lle tekijästään, kätevää jos ajattelee pääsevänsä moraalisesta ja rikosoikeudellisesta vastuusta.

• Anonyymi00006

Tietääkö joku, että mikä on lopulta positiivistä?

Minulle joku positiivinen ei ehkä ole sinulle positiivistä? Tai vaikka meille olisi, jollekin muulle ei..

• Anonyymi00010
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Tietääkö joku, että mikä on lopulta positiivistä?

Minulle joku positiivinen ei ehkä ole sinulle positiivistä? Tai vaikka meille olisi, jollekin muulle ei..

Ihmisellä on yleensä tieto mikä on positiivista tai negatiivista, oikeaa tai väärää. Jos ne rajat ovat hämärtyneet, niin ei se ainakaan ole muiden vika vaan hämärämies on vastuussa teoistaan.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Ihmisellä on yleensä tieto mikä on positiivista tai negatiivista, oikeaa tai väärää. Jos ne rajat ovat hämärtyneet, niin ei se ainakaan ole muiden vika vaan hämärämies on vastuussa teoistaan.

No rikoksissa asia on selkeää. Mutta voihan tekoälyllä ehkä tehdä jotain negatiivista, tekemättä rikosta. Ja miten siitä kukaan vastaa?

Onhan esimerkiksi täällä muutakin perseilyä nähty.

• Anonyymi00007

Otatkohan sinä tämän palstan vähän turhan vakavasti.

• Anonyymi00026

En sentään.

Otin yhteyttä muuten sisäministeriön hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskukseen asian tiimoilta. 😬

• Anonyymi00008

Ihmisen ja AI:n ero on luovuus. Ihmisellä sitä on, AI ei. Se näkyy siinä, että ihminen voi puhua tai käyttäytyä odotetunlaisesti, mutta voi yhtäkkiä tehdä jotain yllättävää ja luovaa, lähteä vaikka ihan eri polulle, jota ei voi ennustaa. Sensijaan AI tekee toki asioita odotetunlaisesti tekijän kannalta, mutta ei muiden ihmisten kannalta. Kun ihminen tekee muutoksen päiväohjelmaan ja soittaa AI:lle: Missäs olet, odotan sinua kahville. AI vastaa: Mehän sovimme eilen et mennään mustikoita poimimaan, olen jo sankon poiminut.

• Anonyymi00009

No sehän se on. Senkin voi kyllä stimuloida ja laittaa ajoittain tekemään spontaaneja muutoksiakin, mutta tavallaan niissä ei ole taas ihmismäistä logiikkaa.

Tekoälythän kehittyy ja oppii. Nykyään vaan muisti on verkossa toimivissa se ongelma ehkä.

Mutta käyttöhän on vaan ihmisen mielikuvituksesta kiinni.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00009 kirjoitti:

No sehän se on. Senkin voi kyllä stimuloida ja laittaa ajoittain tekemään spontaaneja muutoksiakin, mutta tavallaan niissä ei ole taas ihmismäistä logiikkaa.

Tekoälythän kehittyy ja oppii. Nykyään vaan muisti on verkossa toimivissa se ongelma ehkä.

Mutta käyttöhän on vaan ihmisen mielikuvituksesta kiinni.

Tietenkin prosessorien nopeus kasvaa koko ajan ja tallennustila lisääntyy. Siltikin ei mitkään tilat riitä sillä ihmisen aidolle matkimiselle. Se on vähän sama kun 90-luvulla tein tietokoneella formulapeliä, niin enhän saanut kun formula-auton renkaat kääntymään kun loppui jo keskusmuisti. Siihen aikaan yksinkertaiset pelitkin toimivat lukemalla koko ajan kasettinauhaa, joten pelitkään eivät voineet olla nopeita ja monimutkaisia. Se täytyy kuitenkin myöntää et tallennustila lisääntyy koko ajan valtavaa vauhtia, mutta ihminen on myös äärettömän monimutkainen olemassaololtaan.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Tietenkin prosessorien nopeus kasvaa koko ajan ja tallennustila lisääntyy. Siltikin ei mitkään tilat riitä sillä ihmisen aidolle matkimiselle. Se on vähän sama kun 90-luvulla tein tietokoneella formulapeliä, niin enhän saanut kun formula-auton renkaat kääntymään kun loppui jo keskusmuisti. Siihen aikaan yksinkertaiset pelitkin toimivat lukemalla koko ajan kasettinauhaa, joten pelitkään eivät voineet olla nopeita ja monimutkaisia. Se täytyy kuitenkin myöntää et tallennustila lisääntyy koko ajan valtavaa vauhtia, mutta ihminen on myös äärettömän monimutkainen olemassaololtaan.

No useinhsn kyshntä luo tarjontaa. Jos AI;n käyttö ja innovaatiot jatkaa tätä menoa, kohta ei tiedä kuka on kuka.

Mietin tuossa, kun nykymaailma on hiton polarisoitunut ja sekavampi kuin aikoihin, että voisiko joku (venäjä) käyttää trolliarmeijan tilalla tekoälyä polarisoimaan länsimaailmaa?

Huomaa jo, että ihmisillä on eri viestimet vallattu erilaariin kuuluvilla. X on nykyään oikeistolaisten, maahanmuuttovastaisten miehittämä ja Treads taas vasemmistopuolen äänitorvi...

Aikamoiset kentät olisi venäläiselle AI;lle melskata seassa. Ja huonompaakaan viritelmää siellä ei kiihtynyt porukka edes huomaa...

• Anonyymi00011

Ei minua haittaa, jos joku haluaa tekoälyä käyttää. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia tai tarvettakaan rajoittaa sitä, miten joku muu tekstinsä tänne tuottaa, joten siinä mielessä asia on itselleni merkityksetön.

Henkilökohtaisesti pidän tärkeänä sitä, että mainitsen aina, jos ole tekoälyä käyttänyt. Olen täällä omana persoonana ja pidän toki siitä, jos muutkin ovat, mutta kukin päättää itse, miten tekoälyä käyttää, kunhan muistaa kunnioittaa muita myös tekoälyä käyttäessä.

Aletheias

• Anonyymi00015

Tavallaan ei minuakaan siinä tiedon käsittelyssä...

Mutta matkimalla ihmistä, tekoälyn käyttö on kyllä jokseenkin kyseenalaista. Jokin siinä vaan kalskahtaa siltä, että kaikilla ei ole puhtaat jauhot siinä hommassa.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Tavallaan ei minuakaan siinä tiedon käsittelyssä...

Mutta matkimalla ihmistä, tekoälyn käyttö on kyllä jokseenkin kyseenalaista. Jokin siinä vaan kalskahtaa siltä, että kaikilla ei ole puhtaat jauhot siinä hommassa.

Onhan se vähintäänkin tylsää, jos joku kokee tarvetta luoda tänne persoonia tekoälyn avulla. Vaikea ymmärtää, mikä tuollaisen toiminnan motiivi on, mutta koska en voi siihen itse vaikuttaa, en ota siitä sen enempää murhetta.

Henkilökohtaisesti en arvosta minkäänlaista "erehdyttämistä" tai testailuja edes anonyymillä keskustelupalstalla ja parasta olisi, kun ihminen uskaltaisi olla ihminen, mutta verkossa voi koska tahansa vastassa olla tekoäly ja se on nykypäivänä vain hyväksyttävä.

Aletheias

• Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Onhan se vähintäänkin tylsää, jos joku kokee tarvetta luoda tänne persoonia tekoälyn avulla. Vaikea ymmärtää, mikä tuollaisen toiminnan motiivi on, mutta koska en voi siihen itse vaikuttaa, en ota siitä sen enempää murhetta.

Henkilökohtaisesti en arvosta minkäänlaista "erehdyttämistä" tai testailuja edes anonyymillä keskustelupalstalla ja parasta olisi, kun ihminen uskaltaisi olla ihminen, mutta verkossa voi koska tahansa vastassa olla tekoäly ja se on nykypäivänä vain hyväksyttävä.

Aletheias

Niin. Ihmisiä on erilaisia.

Jotenkin pitäisi eniten kauhistuttavimpana ajatuksena sitä, että joku saa tunteita tekoälyä kohtaan ja sitten jossainvaiheessa korttitalo romahtaa. Se ehkä voisi olla pahempi paukku kun, että ihmistä kohtaan tulisi tyrmäys.

"Ainoa keneen ihastuin, onkin kone!"🙄

Tai ainoa kuka osasi kuunnella tai lohduttaa, olikin kone.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Niin. Ihmisiä on erilaisia.

Jotenkin pitäisi eniten kauhistuttavimpana ajatuksena sitä, että joku saa tunteita tekoälyä kohtaan ja sitten jossainvaiheessa korttitalo romahtaa. Se ehkä voisi olla pahempi paukku kun, että ihmistä kohtaan tulisi tyrmäys.

"Ainoa keneen ihastuin, onkin kone!"🙄

Tai ainoa kuka osasi kuunnella tai lohduttaa, olikin kone.

Tuo on tietysti riskinä, jos joku ihastuu mielikuvaan ymmärtämättä, ettei sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ei silti ole lainkaan tavatonta ihastua verkossa, eli riski on melko suuri.

Todellisuudesta kannattaa pitää kiinni niin, että ymmärtää oikeasti, missä menee todellisuuden ja nettimaailman ero. On minunkin mielestäni täällä ihastuttavia persoonia, mutta hehän voivat irl olla mitä vain.

Aletheias

• Anonyymi00016

Aloittajan olis jo korkea aika lähteä johonkin TÖIHIN.

• Anonyymi00017

Voisin mä omppupuuta lähtee parturoimaan, mut työntää just loskaa...yyh..🙁

Muutenhan mä oon lomalla. 😎

• Anonyymi00024
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Voisin mä omppupuuta lähtee parturoimaan, mut työntää just loskaa...yyh..🙁

Muutenhan mä oon lomalla. 😎

Kävin vähän pätkimässä ja olkapää jo ihan tulessa. Lauantaina tein 8 h samaa hommaa ja ei enää kyllä hyvälle tunnu. Pakko ottaa sapuskaa ja buranaa, että pystyy jatkamaan. 🙄

• No ite en käyttäs. Vaikka mulla nyt usein käy niin, etten oikeen pärjää näissä keskusteluissa. Mutta siks me ollaankin ihmisiä kaikkine puutteinemme.

• Anonyymi00018

Tylsää, mielikuvituksetonta ja aika lailla kusipäistä. Kumpaa huijataan enemmän, itseään vai yleisöä?

• Anonyymi00023

Se voi olla, ettei tiedetä itsekään?
        AI;n käytöstä kuulemma on jo saatu psykoosejakin...

• Anonyymi00027
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Se voi olla, ettei tiedetä itsekään?
        AI;n käytöstä kuulemma on jo saatu psykoosejakin...

00018 Aivan, vielä jos käki kukkuupi kuusikossa jo valmiiksi niin ei ne oireet ai:n kanssa ainakaan heikkene

• Anonyymi00020

No jaa. Minun puolestani saa käyttää. Minusta tekoäly ei varsinaisesti tuo mitään uutta siihen, että täällä pyörii myös keksittyjä hahmoja ja mielikuvitushenkilöitä. Ei kukaan järjellä ajatteleva edes jaa täällä omia todellisia asioitaan, miettimättä ensin, ettei olisi liian tunnistettavissa. Siinä mielessä ihan kaikki tällaisessa paikassa lukeva pitää ottaa vastaan pienen suolahippusen kanssa, tai vähän isommankin.

Tekoälystä on hyvä puhua ja tiedostaa sen käyttö ja mahdollisuudet. Itse olen kuitenkin huomannut tässä viimeisen vähän reilun puolen vuoden aikana osan ihmisistä joutuneen melkein tekoälyhysterian valtaan. He miettivät onko tekoälyä käytetty milloin missäkin, myös asioissa, joissa sillä ei varsinaisesti ole mitään väliä (kuten nyt vaikka tämä palsta). Syytöksiä tekoälyn käytöstä satelee siellä sun täällä.

Itsehän olen graafikko ja viimeksi jotain kuukausi sitten yksi hyvin kärkäs tuntematon henkilö esitti syytöksiä ja vaati koko projektin näytämistä ja esittelemistä, jotta hän uskoo, ettei tekoälyä ole käytetty. Kävin silloin itseni kanssa perustavanlaatuisen ja periaatteellisen "keskustelun", että lähdenkö siihen, että esittelen koko projektin (joka ei edes ole kaupallinen), vain koska joku kuka lienee vinkuu tekoälyn käytöstä. Onko sillä jotakin väliä uskooko se joku ja mitä uskoo. Päädyin lopputulemaan, että sillä ei ole minulle väliä uskooko vai ei. Voi tietysti olla, että törmään tuohon päätökseeni jossain kohtaa, mutta nähdäkseni tuossa on kyseessä myös selvästi yksi nettikiusaamisen muoto.

• Anonyymi00022

No mä alan olemaan vähän skeptisempi... minusta alkuun sellainen oli yhdentekevää, mutta nyt alan vahvasti olla sitä mieltä, että sellainen pitäisi kieltää, jos voi...

Se ensinnäkin jo rikkoo tuota uskottavuus-kenttää. Ihmiset ei enää usko mitään kohta. Eikä keneenkään tai mihinkään voi luottaa.

Nyt se voi sotkea tunnemaailmaa ja jos sitten sinnekin se tekee sen inflaation, niin se tappaa tälläisetkin foorumit. (Jos kupsahtavat muutenkin)

Luultavammin asialle ei mitään voi ja näin maailma etenee, mutta kieltämättä alkaa tulla sellainen p.skanmaku jo ajatuksestakin.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00022 kirjoitti:

No mä alan olemaan vähän skeptisempi... minusta alkuun sellainen oli yhdentekevää, mutta nyt alan vahvasti olla sitä mieltä, että sellainen pitäisi kieltää, jos voi...

Se ensinnäkin jo rikkoo tuota uskottavuus-kenttää. Ihmiset ei enää usko mitään kohta. Eikä keneenkään tai mihinkään voi luottaa.

Nyt se voi sotkea tunnemaailmaa ja jos sitten sinnekin se tekee sen inflaation, niin se tappaa tälläisetkin foorumit. (Jos kupsahtavat muutenkin)

Luultavammin asialle ei mitään voi ja näin maailma etenee, mutta kieltämättä alkaa tulla sellainen p.skanmaku jo ajatuksestakin.

Ei tällaisessa paikassa ole koskaan kannattanut uskoa kaikkea, eli hyvä, jos edes nyt heräät siihen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      93
      2178
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2132
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      87
      1283
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1110
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      59
      1071
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      969
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      920
    Aihe