Kun ohitan tehtaita joissa on kymmenittäin autoja niin johtoportaan parkkipaikoilla hieman sivummalla näkyy olevan Teslaa ja muuta sähkölaitetta mutta työntekijöiden parkissa ei ole kuin vanhaa Toyotaa ja Volvoa. Koska tulee aika että työnväenluokkaisella on varaa sähköautoon?
Duunarithan yleensä huutaa kovaan ääneen että ei ikinä hanki sähköautoa mutta se johtuu siitä että sellaiseen ei ole koskaan varaa.
Itsekin olen duunari ja olen haaveillut sähköautosta mutta hinta on esteenä ja siksi olen lykännyt uuden auton ostoa. Tai uuden ja uuden, käytetty tietenkin mutta ei mikään ikäloppu romu.
Koska duunari pääsee sähköauton makuun?
46
493
Vastaukset
- Anonyymi00001
Vain pieni joukko Suomalaisista on jotain muuta kuin duunareita.
Kyllä ne parempipalkkaisetkin on duunareita.
Paljon on merkitystä sillä perheen muulla rahan käytöllä.
meidän perheellä on maksettu iso talo hyvällä paikalla, 55ke sähköauto maksettuna. Palkaa _yhteensä_ käteen vaimon kanssa tulee 5500e. Eli ihan duunariperhe ollaan.- Anonyymi00002
Ei ole palkalla ja duunariudella mitään tekemistä keskenään.
- Anonyymi00004
Duunari on kertakaikkiaan orja siinä suhteessa, että ei uskalla säästää rahaa kun kaverit ei tykkää sellaisesta.
Suomalainen yhteiskunta sorsii niitä jotka pärjäävät. Erityisesti jos pienituloinen kykenee säästämään, niin ollaan heti olevinaan niin kaveria, ja joka välissä yritetään että lähe baariin.
Siis voi jumalauta. Jättäkää alkoholistikaverinne niin raha riittää. - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Duunari on kertakaikkiaan orja siinä suhteessa, että ei uskalla säästää rahaa kun kaverit ei tykkää sellaisesta.
Suomalainen yhteiskunta sorsii niitä jotka pärjäävät. Erityisesti jos pienituloinen kykenee säästämään, niin ollaan heti olevinaan niin kaveria, ja joka välissä yritetään että lähe baariin.
Siis voi jumalauta. Jättäkää alkoholistikaverinne niin raha riittää.Veit jalat suusta!!
Jos viihteellä pitää käydä joka viikonloppu ja rahaa men sen lisäksi viinaan ja norttiin niin ihan itse aiheutettua kurjuutta.
Onko toki niitäkin perheitä mitkä elää fiksusti mutta silti ei meinaa raha riittää. Isoa pärjäämistä heille!!
Mutta nämä perheet missä molemmat on töissä ja valittaa ettei ole rahaa ikinä uuteen autoon tai omaan asuntoon on kyllä vain saamattomia päänaukojia.
Kyse on siitä mihin sen rahan pistää. Ei niillä likikään kaikilla joilla on talo ja uusi auto, ole palkkaa sen enempää. He vain käyttävät rahaa järkevämmin.
Niin että mitäpä jos lopetetaan se lässytys siitä ettei duunarilla koskaan ole varaa sähköautoon. - Anonyymi00007
Anonyymi00004 kirjoitti:
Siis voi jumalauta. Jättäkää alkoholistikaverinne niin raha riittää.Ihan hyvä mielipide. Mitä yhteiskunta tekee tässä kirjoituksessa ?
- Anonyymi00003
Lakkaa juomasta, polttamasta ja roikkumasta sielä baarissa, niin kummasti alkaa rahaa kertymään säästöön.
Tuosta kaksi ensimmäistä vielä onnistunee joillakuilla, mutta taitaapa olla mahdoton lopettaa se roikkuminen sielä baarissa. Jostain kumman syystä.
Ja sitten säästetään koko vuosi siihen yhteen etelän matkaan. Miksi?- Anonyymi00008
Noin se menee useimmissa tapauksissa.
- Anonyymi00005
Ne myydään dunareiile, kun ovat loppu ja arvottomia?
- Anonyymi00009
En osta omilla rahoilla autoa jonka arvo tippuu 3-osavuoden nettopalkan verran. Jos taas työnantaja maksaa viulut, mulle käy melkein mikä vaan, vaikka sähköauto, mielellään ei kuitenkaan VAG tai Ranskanpulla.
- Anonyymi00016
Ihan oma valinta mutta älä kuitenkaan itke ettei olisi rahaa. Sekin on niitä omia valintoja mihin rahat pistää.
- Anonyymi00020
Anonyymi00016 kirjoitti:
Ihan oma valinta mutta älä kuitenkaan itke ettei olisi rahaa. Sekin on niitä omia valintoja mihin rahat pistää.
No ei tosiaan auto ole edes kovin lähellä kärkeä kun valkkaan mihin rahojani laitan, saati sähköauto joka puolittaa arvonsa 2-3 vuodessa. Nykyinen reilu 10 v. bensa-autoni täyttää kohtuukustannuksin tarpeeni eikä arvon maltillinen alenema paljoa kirpaise. En ala elämän peruslaadusta tinkiin jotta saisin sähköauton pihaani seisoon.
- Anonyymi00010
Elämä on valintoja, vähemmän kaljaa ja baaria niin voi hankkia kunnon auton.
- Anonyymi00011
Osaajilla on dieseleitä. Pomot ovat organisaatioissa pätemättömyytensä tasolla.
Sinut pitäisi siirtää pomon hommiin. Olet varmaan haaveillutkin sellaisesta. Saat sitten oman Teslasi.
Mutta anna tekijöiden jatkaa dieseleillä äläkä vaivaa päätäsi asialla.- Anonyymi00012
Jos se tekijä on kaikin puolin pätevä, niin kyllä siitä pian tehdään porukan pomo.
Ajaa sitten bensalla dieselillä tai sähköllä. - Anonyymi00017
Anonyymi00012 kirjoitti:
Jos se tekijä on kaikin puolin pätevä, niin kyllä siitä pian tehdään porukan pomo.
Ajaa sitten bensalla dieselillä tai sähköllä.Ei hyvää tekijää kannata pomoksi nostaa van sellainen joka siihen hommaan kykenee.
Asenne on se tärkein asia. - Anonyymi00026
Anonyymi00017 kirjoitti:
Ei hyvää tekijää kannata pomoksi nostaa van sellainen joka siihen hommaan kykenee.
Asenne on se tärkein asia.Jos et maksa sille hyvälle tekijälle pomon liksaa, se lähtee pian toiseen firmaan, mistä saa parempaa liksaa. Usein ne parhaat lähtevät ensimmäisenä, ja lusmut jäävät.
- Anonyymi00013
Miksi aina luullaan että duunari juo kaljaa ja polttaa? En tee kumpaakaan vaan urheilen
- Anonyymi00014
Eikö silti ole varaa uuteen sähköautoon.
- Anonyymi00018
Luultavasti myös sinulla on kontrollissa se mihin rahasi pistät.
- Anonyymi00019
Anonyymi00014 kirjoitti:
Eikö silti ole varaa uuteen sähköautoon.
En ole koskaan polttanut tupakkaa, eikä viinaankaan ole kulunut liikaa rahaa. Kymmeniä vuosia kävin ahkerasti töissä, mutta kertaakaan en ole elämässäni ostanut uutta bensiinkäyttöistä autoa. Uutta sähköautoa en edes harkitse, eikä käytetyn sähköromun ostamisessakaan olisi mitään järkeä. Vanhalla bensaropposella ajelen hautaan asti.
- Anonyymi00022
Anonyymi00019 kirjoitti:
En ole koskaan polttanut tupakkaa, eikä viinaankaan ole kulunut liikaa rahaa. Kymmeniä vuosia kävin ahkerasti töissä, mutta kertaakaan en ole elämässäni ostanut uutta bensiinkäyttöistä autoa. Uutta sähköautoa en edes harkitse, eikä käytetyn sähköromun ostamisessakaan olisi mitään järkeä. Vanhalla bensaropposella ajelen hautaan asti.
Sama paitsi että työuraa ei ole edes kahta vuosikymmentä. Sijoituksissa ja tileillä sata tonnia (vasta) niin ei tarvi uutta katsella. Mennään bensalla niin kauan kuin niitä saa ja antaa köyhien ajella sähköllä.
- Anonyymi00015
Mitä tehtaita?
- Anonyymi00021
Ns. automaissa duunareillakin on tuliterät autot.
Kun suomalainen duunari miettii mistä saa uuden nivelen vanhaan pommiinsa, automaissa asennutetaan tyylikkäitä vanteita tuoreisiin peleihin.- Anonyymi00027
No ei todellakaan ole. (Italia, Ranska, UK, saksa)
Ei edes Saksassa ole, jos et tarkoita duunarilla myös insinöörejä, eikä heilläkään ole sen enempää kuin täällä.
- Anonyymi00025
Se on sillälailla, että kettutytön sähköauton range tarvii
olla 20 kilometriä
ja se saa myös luvan kelvata kaikille muillekkin.
Valittaa voitte puupäät Lian Derssonille, tuolle MARXISTILLE
Euroopan Unioniin. - Anonyymi00028
Ranskassa reilun tonnin kuukausiansioillakin saa tuliterän sähköauton alleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000010110357.html- Anonyymi00029
Meillä ei ole varaa pitkän vihervassujen jakopolitiikan jälkeen.
Suomen tuottavuus nyt vaan on surkea ja lainsäädäntö ohjaa kasvavien firmojen laajentamisen ulkomaille.
Pitäisi hiukan miettiä miten meillä Suomalaisilla voisi olla varaa enemmän. Meidän yhteinen varallisuus ei kasva jakamalla rahaa vaan tekemällä jotain mistä muu maailma on valmis maksamaan.
- Anonyymi00030
Hyvä näkemys, anonyymi 00029!
- Anonyymi00031
Duunari olen, vaimon ja mun yhteiset tulot vaihtelevat 150 - 180 t€ vuodessa. Eli vain palkkatuloja alaisina. Kaksi sähköautoa.
- Anonyymi00032
Innostuin pikkasen Teslasta koska uudempaa menopeliä oon katsellut. Tähän asti oon katsellut tyyliin bensa-autoa mm. Nissan Qaskaita, Kiaa ja Hyndaita yms. vs. kokoluokan SUV autoja. Noin 20 000 e pintaan saa n. 5-6 vuotiasta Nissania n. 100 tkm pintaan ajettuja siististi pidettyjä.
Kun sitten duunarilla ei oo varaa sähköautoon, katselin netistä minkälaista Teslaa saa 20 tmk pintoihin. Yllätyin kun 2023 v.mallia tarjotaan 20 000 pintaan eli halvemmalla kun bensa Qaskaita.
Hieno homma, melkein uus Tesla 20 tonnilla. Kiinnostus pikkasen heräs. Se vaan vähän pohdituttaa miten hinta kehittyy jatkossa. Onko hinta alle 10 tmk 2-3 vuodessa?- Anonyymi00033
Tesla 20 tonnilla ja laitat siihen uuden akun 20 tonnilla ja sen jälkeen auton arvo laskee tonnin kuussa.
- Anonyymi00038
Anonyymi00033 kirjoitti:
Tesla 20 tonnilla ja laitat siihen uuden akun 20 tonnilla ja sen jälkeen auton arvo laskee tonnin kuussa.
Model 3 iso akku maksaa 10ke uutena. Eipä niitä juuri vaihdeta. Jos jossain modulissa vikaa niin vaihdetaan moduli.
Katsohan kuinka monta teslaa on suomessa ja montako uutta akkua on rikki?
Volkkarin TSI koneiden jakopääongelmia on enemmän suhteessa myyntimääriin kuin akkuvikaisia tesloja.
Korjaaminenkin on aikas saman hintaista.
- Anonyymi00036
Ei kai johtoportaan autopaikat ole sivummalla, mutta sähköautojen latauspaikkoja siellä voi ollakin duunareille jotka joutuu lataamaan työpaikalla kun kotona ei ole latauspaikkaa niin kuin johtoportaan kartanoissa tietenkin on.
- Anonyymi00039
Mikä kumma vaivaa, onko sinulla kaikki kunnossa?
Ihan samalla tavalla johtajilla on sähköjä/polttiksia kuin meillä duunareillakin.
Hyvin harva suomalainen on johtajasopimuksella ja/tai johtanimikkeellä. Arviolta alle yksi prosentti. - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Ihan samalla tavalla johtajilla on sähköjä/polttiksia kuin meillä duunareillakin.
Hyvin harva suomalainen on johtajasopimuksella ja/tai johtanimikkeellä. Arviolta alle yksi prosentti.Enhän minä muuta väittänytkään.
- Anonyymi00045
Minun pomo lataa sukolla. Ihan oikeasti, pitää sitä aina latauksessa kun on kotona.
En oikein ymmärrä miksei uudessa talossa ole muka voimavirtaa. - Anonyymi00046
Anonyymi00039 kirjoitti:
Hyvin harva suomalainen on johtajasopimuksella ja/tai johtanimikkeellä. Arviolta alle yksi prosentti.Olin yhden varakkaan miehen talossa remontoimassa. Ajoi ja ajaa edelleen V90 dieselillä.
Tienasi viime vuonna puoli miljoonaa.
- Anonyymi00037
Aikaisintaan kymmenen vuoden päästä kun nuo tämän päivän Nissan Micrat ja Renault Vitoset on halventuneet riittävästi.
- Anonyymi00041
Auton moottorissa pitää olla kuutiotuumia.
Pikkupoikana ajeltii sellasilla RC autoila ja pattereita oli pitkä rivi.- Anonyymi00042
Mulla oli akut. Kovimmilla oli polttomoottorit mutta ne maksoi eikä niitä saanut cittarista.
Edelleenkin, näin akuisena, se polttomoottori on se juttu. Kyllä sähkölle paikkansa on kauppakassina mutta tavallisessa käytössä se polttomoottori on edelleen se juttu.
Iso kone saisi olla ja vähän matalaa murinaa. - Anonyymi00044
Anonyymi00042 kirjoitti:
Mulla oli akut. Kovimmilla oli polttomoottorit mutta ne maksoi eikä niitä saanut cittarista.
Edelleenkin, näin akuisena, se polttomoottori on se juttu. Kyllä sähkölle paikkansa on kauppakassina mutta tavallisessa käytössä se polttomoottori on edelleen se juttu.
Iso kone saisi olla ja vähän matalaa murinaa.Rc-autoissa pääsi jos sähkärien makuun. Ajat puoli tuntia ja lataat puolesta tunnista tuntiin.
Jos olisi ollut polttis niin olisi vain tankannut ja jatkanut. Tosin se olisi vaatinut pientä huoltoa hieman enemmän kuin akkukäyttöinen.
Eli pikkupojat ympäri maailman ovat jo päässeet tutustumaan oikeaan autoiluun pienemmässä koossa.
- Anonyymi00043
Niissä on ongelmansa,ne voi palaa,akut vedestä pilalle,ne hyytyy pakkasella , ne on painavia autot.Ostavat uusia autoja bensa tai suosittu diesel.Käyyettyjä sähköautoja ei kannata ostaa.Mieluummin uusi.
- Anonyymi00047
elä ole huolissasi sinulla on isompi palkka kun johtajien rahat menee auton arvonalennukseen ja he käyttää kalliita huoltoja ,maksavat kalliita vakuutusmaksuja..
- Anonyymi00048
Yksikään Yritysjohtaja ei aja omalla autolla, olipa se sähkö tai polttisauto. Yritysjohtaja ajaa työsuhdeautolla, siis Yritys omistaa sen, tai Yritys Liisaa sen.
- Anonyymi00050
Anonyymi00048 kirjoitti:
Yksikään Yritysjohtaja ei aja omalla autolla, olipa se sähkö tai polttisauto. Yritysjohtaja ajaa työsuhdeautolla, siis Yritys omistaa sen, tai Yritys Liisaa sen.
Siitä autosta maksetaan silti kuin se olisi oma ja siitä hyödystä maksetaan tuloveroa.
Liisaus on siis osa palkkaa tavalla tai toisella.
Kukaan ei vielä kertonut miksi tämä vaikkapa 40ke auton hinta on ongelma sähköautossa mutta ei polttiksessa. kertokaahan nyt miten se varaton voi ostaa 40ke polttiksen mutta ei 40ke sähkautoa.
- Anonyymi00049
Näin oon kuullut "liisataan" ei omiksi hanki..beelykin on.Homma näyttää päälle päin rikkaalta eikä se sitä sit ole..Tuo ettei auto oo oma siitä vakuutukset muu vuokrauksen puolesta..aika jekkuu. Moni ajaa yritysten työautoja kotioloissa.Niitäkin näkee.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181