Kohta ei hampaita?

Anonyymi-ap

Kävin tänään hammaslääkärissä ja todettiin paha eroosio vas ylähampaiden sisäpinnalla. (Refluksi ja bulimia) Aiemmin laitettiin näihin muovi paikkaa ja hiottiin. Teräviä reunoja on paljon. Mikä on tulevaisuus näiden hampaiden kanssa? Eroosiota ei voi parantaa, ainoastaan ehkäistä. Nyt kun hampaat ovat jo vaurioituneet, niin mitä tekisin. Alanko suunnitella laminaatteja? Maksaa monta tonnia...

15

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Yritä nyt ainakin alkuun saada refluksi ja bulimia hoidettua.
      Refluksiin on olemassa lääkkeitä, bulimia taitaa olla hankalampi hoitaa, mutta sekin voi hyvinkin onnistua, jos tosissaan haluaa.

    • Anonyymi00002

      Laminaatteja ei yleensä kannata laittaa, ennen kuin refluksitauti on saatu lääkityksellä tai elintapamuutoksilla hallintaan. Jos hapot jatkavat syövyttämistä, ne voivat vaurioittaa kiinnitystä tai hammaskudosta laminaatin ympärillä. Toistuva oksentaminen on haitallista hammaslaminaateille ja niihin liittyvälle omalle hammaskudokselle. Vaikka keraamiset laminaatit ovat kestäviä ja vastustuskykyisiä, mahalaukun hapot voivat vaurioittaa laminaattien kiinnityskohtia ja hampaan näkyvää reunaa.

    • Anonyymi00003

      Kysäsepä pian hammasteknikolta,mikä kannattaà?

    • Anonyymi00004

      Laminaatit ei suojaa oksentamisen haitoilta. Toistuva oksentelu voi altistaa laminaatin reuna-alueet hampaiden eroosiolle ja suurentaa riskiä laminaatin irtoamiselle tai halkeamiselle. Laminaatin alla oleva oma hammas on edelleen altis happohyökkäyksille, jos happo pääsee laminaatin saumoihin

      En itse näe mitenkään järkevävä hankkia laminaatteja ja hampaiden ja suun tuhoituminen jatkuu. Maksat tuhansia euroja ja jos laminaatit irtoaa niin menet uudelleen samaan toimenpiteeseen?

    • Anonyymi00005

      Happohyökkäys tekee hampaan pinnasta huokoisemman, mikä altistaa värjäytymille ja reikiintymiselle (karies) laminaatin reunoilla. Kiilteen ohentuessa laminaattien ympäriltä hampaat muuttuvat herkemmiksi.

    • Anonyymi00006

      Bulimiassahan ihminen oksentaa, oksennus on hapanta, ei tee hyvää hampaille.
      Oksentaminen varmasti pahentaa, ja aiheuttaa ainakin osittain, sitä refluksiakin, josta aloittaja mainitsi.
      Jatkuvan oksentelun kanssa ruokatorvi joutuu kovaan rääkkiin, samoin mahalaukun portti, joka on ruokatorven ja mahalaukun välissä.

    • Anonyymi00007

      Kerro toki miten oksentaminen ehkäisee erroosiolta

    • Anonyymi00008

      Laminaatit laittaisin lattialle, hampaat eivät takaisin kasva joten niitä pitää paikkailla pinnoiltaan ja toivoa että selviää loppuelämän ilman vellikuuria.

      • Anonyymi00009

        Vaikka muovipaikat ovat heti kovia, jatkuva happoaltistus (esim. refluksitauti tai syömishäiriö) voi syövyttää kiillettä paikan ympäriltä, mikä johtaa kariekseen tai paikan lohkeamiseen. Mikä järki mennä hampaita paikkaamaan kun se hammas kuitenkin taas vaurioituu. Kun omaa hammasta on jäljellä liian vähän, hampaan korjaaminen paikkaamalla muuttuu mahdottomaksi. Tällöin hammas voi vaatia kruunutuksen tai pahimmassa tapauksessa poiston. toistuva oksentelu rasittaa suun terveyttä, vaikka hammas olisi suojattu kruunulla.Mutta ainahan voi tekohampaat saada . Mikäs sen mukavampaa.Oksentelu on haitallista tekohampaille (hammasproteeseille) ja suun terveydelle, sillä vatsahapot voivat syövyttää proteesin pintaa ja vahingoittaa suun limakalvoja. Mutta ainahan ne tekohampaat voi ottaa pois niin pysyy tekohampaat puhtaina ja siisteinä.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Vaikka muovipaikat ovat heti kovia, jatkuva happoaltistus (esim. refluksitauti tai syömishäiriö) voi syövyttää kiillettä paikan ympäriltä, mikä johtaa kariekseen tai paikan lohkeamiseen. Mikä järki mennä hampaita paikkaamaan kun se hammas kuitenkin taas vaurioituu. Kun omaa hammasta on jäljellä liian vähän, hampaan korjaaminen paikkaamalla muuttuu mahdottomaksi. Tällöin hammas voi vaatia kruunutuksen tai pahimmassa tapauksessa poiston. toistuva oksentelu rasittaa suun terveyttä, vaikka hammas olisi suojattu kruunulla.Mutta ainahan voi tekohampaat saada . Mikäs sen mukavampaa.Oksentelu on haitallista tekohampaille (hammasproteeseille) ja suun terveydelle, sillä vatsahapot voivat syövyttää proteesin pintaa ja vahingoittaa suun limakalvoja. Mutta ainahan ne tekohampaat voi ottaa pois niin pysyy tekohampaat puhtaina ja siisteinä.

        Onhan noita tekareita silloin tällöin baarien/ravintoloidenkin vessanpytyistä löytynyt, harvemmin kyllä.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Onhan noita tekareita silloin tällöin baarien/ravintoloidenkin vessanpytyistä löytynyt, harvemmin kyllä.

        No se oksentaminen tee suun limakalvoille hyvää vaikka ei olis edes tekohampaita. Mun puolesta saa kukin olla hampaaton jos haluaa. ohan sitä nestemäistä ravintoa olemassa jos ei ole hampaita joilla pureskella


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        No se oksentaminen tee suun limakalvoille hyvää vaikka ei olis edes tekohampaita. Mun puolesta saa kukin olla hampaaton jos haluaa. ohan sitä nestemäistä ravintoa olemassa jos ei ole hampaita joilla pureskella

        On muuten oikeastaan ihme, kuinka paljon ihminen pystyykään pureskelemaan hampaattomana. Yksi tuttu söi jopa pizzerian pizzaa ilman hampaita.
        Jos on pitkään hampaattomana, niin kyllä kai ikenetkin kovettuu.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        On muuten oikeastaan ihme, kuinka paljon ihminen pystyykään pureskelemaan hampaattomana. Yksi tuttu söi jopa pizzerian pizzaa ilman hampaita.
        Jos on pitkään hampaattomana, niin kyllä kai ikenetkin kovettuu.

        oliko hänelläkin bulimia?


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        On muuten oikeastaan ihme, kuinka paljon ihminen pystyykään pureskelemaan hampaattomana. Yksi tuttu söi jopa pizzerian pizzaa ilman hampaita.
        Jos on pitkään hampaattomana, niin kyllä kai ikenetkin kovettuu.

        Hänelle ei ole tullut oksentamisesta tulehduksia tai haavautumia suuhun?


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        oliko hänelläkin bulimia?

        Ei hänellä ollut bulimiaa.
        En nyt tarkoittanut tuota oksentamisen kannalta, vaan mainitsin, että pureskella voi yllättävän paljon myös ilman hampaita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe