Naimisissa melkein kolmekymmentä vuotta. Avioehto on, ja olin elättäjänä melkein koko liiton ajan. Osan ajasta olin lähes omaishootaja. Nyt ex-rouva on sitä mieltä, että haluaa saada minulta ositusta, vaikka olen joutunut jopa velaksi elättämään perhettä. Pikkuhiljaa olen tässä vuoden kuluessa ymmärtänyt olleeni hyvin pitkällisen manipuloinnin kohteena koko liiton ajan, ja tämä on selvinnyt jälkikäteen, keskusteltuani ihmisten kanssa.
Hyviä vinkkejä?
11
585
Vastaukset
- Anonyymi00002
Onko vaimo ollut kotiäitinä eli hoitanut kaikki kodin asiat (siivous, pyykkäys, ruan laitto, tiskti, kaikki lastenhoito yms.), kun sinä olet ollut palkkatöissä? Kotityökin on työtä. Valitettavasti vain palkatonta sellaista. Nainen uhraa oman toimeentulonsa jäämällä kotiäidiksi. Kun kotiäiti ei ole ollut palkkatöissä sinä aikana, kun on ollut kotiäiti tai kotirouva, hän ei ole voinut kouluttautua hyväpalkkkaiseen ammattiin eikä ole pystynyt hankkimaan töissä osaamista ja edetä uralla paremmin palkattuihin tehtäviin. Hän ei myöskään ole kerryttänyt eläkettä. Nainen on uhrannut rahallisen toimeentulonsa perheen (myös sinun) tähden. Näissä tilanteissa ositus on ehdottomasti paikallaan. Eläkekin pitäisi osittaa kuten Saksassa, mutta Suomessa ei (vielä) ole sellaista käytäntöä.
- Anonyymi00003
Virallisesti kyllä mutta minähän se olin joka kodinkin hoiti. Hän pääasiassa makasi masennuksessa ja vaati palvelua
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Virallisesti kyllä mutta minähän se olin joka kodinkin hoiti. Hän pääasiassa makasi masennuksessa ja vaati palvelua
Minä en palvele enää ketään! Se on täysin varmaa se! Omia lapsiani voin vain auttaa!
No tämä, jos nainen on tosiaan uhrautunut kotiäidiksi, vaikka olisi halunnut työelämään, niin siihen ei ole ollut mahdollisuuksia,
Muuten suomen päivähoitosysteemi on kyllä niin hyvä, että yksinhuoltajaäiditkin pystyvät kyllä tekemään uraa. Useimmiten kyse on naisen omasta tahdosta.
- Anonyymi00005
Avioehdon kanssa käytetään nimitystä omaisuuden erottelu.
- Anonyymi00006
Oi sitä ihanaa avioliiton auvoa kerkesittekö olla yhdessä kuukauttakaan kun avioiduitte
- Anonyymi00007
Minulla on toisin päin. Joudun elättämään perheen ja olen nainen. Käyn töissä ja hoidan lapset. Mies riitelee että maksaa kaiken kun joutuu sähkö ja vesi laskun maksamaan minä maksan kaiken muun ja lasten kaikki kulut.
- Anonyymi00008
Kaverilla sama tarina. Menetti uran, toisen lupaavan uran ja nyt on palkkatyössä pitääksensä itsensä hengissä. Akka vaatii kaiken päälle osuuksia. Lisäksi vielä oli huijattu vuokrasopoariin nimi alle alaikäiseltä pojalta ja kaverilta. Asuntoon muutti entinen akka ja uusi mies ja poika häädettiin takaisin isän tykö.
Mitä vinkkejä oikein kaipaat? Ilmeisesti, miten voisit välttää ex-rouvan vaateet.
Olen sitä mieltä, että annat exälle mitä exälle kuuluu.
Avioehto on hyvä paperi, eikä sitä exän mielipiteet vaikuta.
Avio-oikeuden alaisen omaisuuden jaatte tasan, jo lastenkin takia.
Kannattaa ottaa lakimies huolehtimaan, että asiat menevät pykälien mukaan ja vältytte turhilta riidoilta.- Anonyymi00010
Näissä jutuissa se vaati ja usein on itse velkaa, mutta eihän näitä ole paperille kirjattu
- Anonyymi00009
Hienoja kauniita naisia, upeita ja fiksuja lapsia, mahtavia kokemuksia, matkoja ja elämyksiä yhdessä ja erikseen,
Kannattiko?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi933534Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä562478Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla142404Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi632264Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "162148Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1011204Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm5671097Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik261996Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K400995Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday142959