Oma ilmainen ei käy enää. Samaa sarjaa kuin taksamittaripakko. Kuluja lisää.
Cantell kertoo, että esityksen myötä hakija ei voi enää itse ottaa ja toimittaa passikuvaansa poliisille. Passikuvan ottaminen rajataan Y-tunnuksen omaaville toimijoille.
Lain voimaantulon jälkeen viiden vuoden passin voisi halutessaan hakea Cantellin mukaan kerran. Sen jälkeen voimassaoloaika on aina kymmenen vuotta. Tarkoituksena hänen mukaansa on, että viiden vuoden passi olisi huomattavasti halvempi ja hakemuksia tulisi eri vuosille.
”Jos koko kansa käy kymmenen vuoden välein hakemassa passin, asiakasmäärät olisivat melkoisia. Kahdeksan vuotta välissä olisi hiljaisempaa. Näinä vuosina olisi hyvä monen asioida. Kukaan ei pidä ruuhkista.”
Persut pakottavat 10v passeissa ottamaan kalliin virallisen kuvan
37
357
Vastaukset 37
- Anonyymi00001
Onhan tuo hulluutta kun ammattilaisen ottama kuva voi olla huonompi mitä itse saa otettua kun huolellisesti tekee ohjeen mukaan...
- Anonyymi00002
Ei oo hirmukallis https://passipiste.fi/passikuva/kajaani/
Ja ammattilainen https://kuvastudiopori.fi/hinnasto/, ei oo älytönhinta sielläkään. - Anonyymi00003
kylläpä taas pitää vinkua joka asiasta. elämä on kallista kehdosta hautaan. toiset osaa elää, mutta joillakin se vastustaa joka asiassa... onko se vain periaatteelinen asenne että joka asiasta pitää olla eri mieltä?
- Anonyymi00004
Miksi vitussa pitää aina vaan lisää kuluja keksiä omat itseotetut passikuvat ovat tähän asti kelvanneet aivan hyvin.
- Anonyymi00022
Anonyymi00004 kirjoitti:
Miksi vitussa pitää aina vaan lisää kuluja keksiä omat itseotetut passikuvat ovat tähän asti kelvanneet aivan hyvin.
Kuis paljo passikuvat maksaa?
Tuleekse halvemmaks, jos otat passikuvat kerran 10 vuodessa vai 10 vuoden aikana kaksi kertaa, kun passi on voimassa nyt vaan viisi (5) vuotta?
- Anonyymi00005
Oiskohan eu- sääntöjä?
- Anonyymi00007
Harrastevalokuvaajana olen ottanut ammattilaistasoisia valokuvia, ammattilaistasoisilla järjestelmillä koko sen ajan kun kuvia on itse saanut ottaa. Nyt sitten keksitään yhtäkkiä, että itse ei saa valokuvia ottaa?
Onko tämä taas sitä hallituksen työllisyyspolitiikkaa, jossa saadaan kulutusta lisättyä yrityksille? Eikö voisi laittaa vaikka niin, että valokuvan voi ottaa ainoastaan valtion oma valokuvapalvelu, eli tästä voisi tehdä veroluonteisen maksun. Hinta vaikka 180€ / sarja + alv 25,5%, niin saataisiin vähän valtiolle tuloja. Saa käyttää ideaa.- Anonyymi00009
Ei kaikille harrastelijoille voi antaa oikeuksia lähettää kuvia poliisin järjestelmiin. Ties mitä viruksia ja haittaohjelmia lähettäisivät.
- Anonyymi00011
Anonyymi00009 kirjoitti:
Ei kaikille harrastelijoille voi antaa oikeuksia lähettää kuvia poliisin järjestelmiin. Ties mitä viruksia ja haittaohjelmia lähettäisivät.
Juu, ja tulee kerralla direktiivin mukainen kuva.
- Anonyymi00023
Kuinka paljon passikuvat tänä päivänä maksaa? Tuskin nyt 180+alvi.
- Anonyymi00008
Selvästi valokuvaajat maksaneet lahjuksia.
- Anonyymi00012
Perhana, korruptio meni persuille taas. Y-tunnus vaaditaan.
https://valtioneuvosto.fi/-/1410869/passin-voimassaolo-pitenee-10-vuoteen
- Anonyymi00013
Sama juttu, kun aikoinaan pankkikorteilla. Opintolainaa et saanut, ellet ottanut pankkikorttia. Virallisestihan tällaista pakkoa ei ollut, mutta näin vain toimittiin. Senjälkeen tulikin sitten maksut pankkikortteihinkin. No, onhan näitä muitakin, väliaikainen ajoneuvovero, katumaksut, jätemaksut myös kesämökeille jne. Kaikesta rahastetaan, nyt myös apteekeissa pienestä muovipussista lääkkeisiin menee maksu.
- Anonyymi00014
Ikävä on Sipilän aikoja, silloin näitä veroja ja maksuja pienennettiin. Mutta nyt persut keksivät joka paikassa uusia.
- Anonyymi00031
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ikävä on Sipilän aikoja, silloin näitä veroja ja maksuja pienennettiin. Mutta nyt persut keksivät joka paikassa uusia.
Uusia? Siis mitä uusia maksuja? Jos tarkotat passikuvien hintaa, liebee jotain parikympoiä? Jos sulla on vara matkustaa johonkin, niin tuskin tuo passikuva matkabudjettiasi kaataa vaikka siihen tulee päälle passin hintakin😂. Hitto, että porukka on oikeita järjen jättiläisiä täällä.
- Anonyymi00015
Jos ei o varaa passikuvaan, ei oo varaa matkusteluunkaan
- Anonyymi00016
Passia tarvitaan viranomais asiointiin esimerkiksi pankissa.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Tai henkilökortti https://poliisi.fi/henkilokortti
- Anonyymi00024
Anonyymi00016 kirjoitti:
Kerro nyt ihan oikeesti, kuinka usein käyt pankissa tiskillä asioimassa? Mulla on varmaan ainakin 10 v, kun olen viimeksi pankin lattioita liannut.
- Anonyymi00025
Anonyymi00016 kirjoitti:
Hanki henkilökortti. Ei ole pakkopassia.
- Anonyymi00029
Anonyymi00024 kirjoitti:
Kerro nyt ihan oikeesti, kuinka usein käyt pankissa tiskillä asioimassa? Mulla on varmaan ainakin 10 v, kun olen viimeksi pankin lattioita liannut.
Mutta kun se tarve väistämättä käydä asioimassa jonain päivänä tulee, niin ilman passia tai henkilökorttia ei asiointi onnistu, vaikka pankin toimihenkilönä vastapäätä istuisi vaimosi .
- Anonyymi00032
Anonyymi00029 kirjoitti:
Mutta kun se tarve väistämättä käydä asioimassa jonain päivänä tulee, niin ilman passia tai henkilökorttia ei asiointi onnistu, vaikka pankin toimihenkilönä vastapäätä istuisi vaimosi .
Jankkaa nyt ääliö. Hommaat joko passin tai henkilökortin. Sinun tapauksessasi kyllä kannattaa hankkia molemmat ja vielä naapureilta todistukset, että olet juuri se, joka on molemmissa virallisissa asiakirjoissa. Psksupäille ei riitä mikään.
- Anonyymi00036
Anonyymi00032 kirjoitti:
Jankkaa nyt ääliö. Hommaat joko passin tai henkilökortin. Sinun tapauksessasi kyllä kannattaa hankkia molemmat ja vielä naapureilta todistukset, että olet juuri se, joka on molemmissa virallisissa asiakirjoissa. Psksupäille ei riitä mikään.
Naapurin todistus ei riitä, vaikka naapuri olisi kakarasi.
- Anonyymi00040
Anonyymi00024 kirjoitti:
Ehkä persaukisilla näin. Private bankingissa kutsuvat konjakkikahville vuosittain.
- Anonyymi00018
Ei passia ole pakkohankkia
- Anonyymi00019
Koetapa tunnistautua vaikka pankissa ilman.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Helppoa. Henkilökortilla.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Helppoa. Henkilökortilla.
Sekin vaatii jatkossa maksullisen persupassikuvan, tollo.
- Anonyymi00026
Anonyymi00019 kirjoitti:
Herran jestas sentään! Oletko kuullut koskaan kuvallisesta HENKILÖKORTISTA? Ei passia ole pakko hankkia pankkiasioita varten.
- Anonyymi00028
Anonyymi00021 kirjoitti:
Kyllä, mutta on vaihtoehto passille, pässi.
- Anonyymi00033
Anonyymi00021 kirjoitti:
Sehän on ollut jo vuosia maksullinen ja kuvallinen.
Oletko oikeesti noin saatanan tyhmä, ettet ole tuotakaan tiennyt?
Sama kun ajokortissakaan ei olisi kuvaa. Voit käyttää kenen tahansa korttia, kunhan nyt miehenä et käytä naisen nimelle kirjoitettua korttia ja ikäkin on noin suunnillee pärstää vastaava. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Sehän on ollut jo vuosia maksullinen ja kuvallinen.
Oletko oikeesti noin saatanan tyhmä, ettet ole tuotakaan tiennyt?
Sama kun ajokortissakaan ei olisi kuvaa. Voit käyttää kenen tahansa korttia, kunhan nyt miehenä et käytä naisen nimelle kirjoitettua korttia ja ikäkin on noin suunnillee pärstää vastaava.Tollo, sen on voinut ottaa itse omalla kännykällä/kameralla.
Nyt persut haluavat tukea laiskanpulskeita kuvaamonpitäjiä kieltämällä omat kuvat.
Eihän se sossutuilla elävää persua haittaa kunei omasta pussista tarvitse maksaa.
Viisihenkisellä perheellä voi mennä yli satanen plus vaiva mennä kuvaamoon.
- Anonyymi00030
Passikuvat valokuvaamosta suoraan poliisille n 15€, riippuen tietenkin liikkeestä.
Mikä tässä on ongelma? Ennen passi oli voimassa 10 vuotta ja kaikki oli tyytyväisiä, kun ei tarvinnut tämän tästä ravata hakemassa uutta, kuten sitten tapahtui, että muutettiin voimassaoloaika vain viideksi (5) vuodeksi ja poliisil
On täällä kyllä tosi sekopäistä idioottia!aitokset oli kusessa passirumban kanssa. Nyt on tullut järki käteen ja muutetaan voimassaoloaika takasin 10 vuoteen. Mikä tässä mättää?
Jonkun "minä olen itse ottanut kuvani" -ääliön kitinä vai n 15 € maksava passikuvaus, joka toimitetaan suoraan poliisille eikä itse tarvitse vaivautua lähettämään yhtään mitään.- Anonyymi00035
Se lähettäminen on paljon pienempi vaiva kun tänne Suomi24 kirjoittaminen.
Atk näet.
- Anonyymi00037
PERSUT = KORRUPTIO
- Anonyymi00038
Eikö se passikuvaa pysy puoli vuotta poliisin tietokannassa juuri päivää ennen voimaantuloa niin laittaa oman itseotetun kuvan ja sitten lain muutoksen jälkeen ottaa sen käyttöön?
- Anonyymi00039
No ei.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 70539
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398