Sähköautojen "käännepiste" on saavutettu Euroopassa.

Anonyymi-ap

Sähköautojen myynti Euroopassa ja Kiinassa on saavuttanut niin sanotun käännepisteen. Tällä tutkijat tarkoittavat markkinatilannetta, jonka jälkeen siirtymä polttomoottoriautoista sähköajoneuvoihin on peruuttamaton.

Käännepisteen merkkejä ovat muun muassa sähköautojen markkinaosuuden kasvu, perinteisten autojen kysynnän heikkeneminen sekä sähköautomallien valikoiman laajentuminen samalla kun polttomoottorimallien valikoima on supistunut.

https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-sahkoautojen-kaannepiste-on-saavutettu-euroopassa/

41

373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      • Anonyymi00002

Vain joissakin merkeissä.

• Anonyymi00031

• Anonyymi00037

Polttomoottorien myynti sakkaa sekä uusissa että käytetyissä. Vain idiootti ostaa enää uuden polttiksen.

• Anonyymi00038

Polttisten arvo sulaa seuraavan 5 vuoden aikana täysin nollaan.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Polttisten arvo sulaa seuraavan 5 vuoden aikana täysin nollaan.

Ja suunta ei käänny. Polttisten syöksy vain jyrkkenee vuosi vuodelta.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Polttomoottorien myynti sakkaa sekä uusissa että käytetyissä. Vain idiootti ostaa enää uuden polttiksen.

Idiootti olet sinä joka väität ihan päättömiä. Polttomoottoriautot menevät edelleen kaupaksi ja väitän niiden ostajat eivät ole idiootteja.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Idiootti olet sinä joka väität ihan päättömiä. Polttomoottoriautot menevät edelleen kaupaksi ja väitän niiden ostajat eivät ole idiootteja.

Typerä ininäsi on vain typerää ininää.

• Anonyymi00003

Paluuta menneeseen ei enää ole, vaikka jotkut siitä haaveilevatkin.

• Anonyymi00004

Sähköautoistumisen vauhti vain kiihtyy kuukausi kuukaudelta. Turha sitä on kenenkään jarruttaa.

Huoltoasemat, korjaamot ja alihankkijat kuolevat pois. Hyvä niin.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Sähköautoistumisen vauhti vain kiihtyy kuukausi kuukaudelta. Turha sitä on kenenkään jarruttaa.

"Huoltoasemat, korjaamot ja alihankkijat kuolevat pois. Hyvä niin."

Hah hah haa... Naurettavan typerä ja fanaattinen sähköautohysteerikko keksii taas epätoivoisesti valheita päästään. Sähköautoja pitää korjata ihan yhtä paljon tai jopa enemmän kuin polttiksia. Korjaamot eivät katoa minnekään ja tuon väittäminen on aivotonta typeryyttä naurettavimmillaan.

Lisäksi vain sairas ja itsekeskeinen ihminen toivoo muiden toimeentulon menetystä.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

"Huoltoasemat, korjaamot ja alihankkijat kuolevat pois. Hyvä niin."

Hah hah haa... Naurettavan typerä ja fanaattinen sähköautohysteerikko keksii taas epätoivoisesti valheita päästään. Sähköautoja pitää korjata ihan yhtä paljon tai jopa enemmän kuin polttiksia. Korjaamot eivät katoa minnekään ja tuon väittäminen on aivotonta typeryyttä naurettavimmillaan.

Lisäksi vain sairas ja itsekeskeinen ihminen toivoo muiden toimeentulon menetystä.

Ja edelleen, sähköauto on kuluva tuote ja valtaosa sähköautosta on täsmälleen sama kuin polttiksissa. Sähköauton ja polttiksen ero on vain moottori ja akku ja kaikki muu on samaa. Ja sähkömoottorikin kuluu ja sitäkin pitää toisinaan korjata. Sähköauto on täynnä hajoavia ja kuluvia osia ihan siinä missä polttiskin.

• Anonyymi00010

Sähköauton ja polttiksen välillä ei ole mitään merkittäviä eroja ja niitä pitää huoltaa ja korjata ihan yhtä paljon. Väitteet sähköautojen erityisestä kestävyydestä on pelkkää valetta.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Sähköauton ja polttiksen välillä ei ole mitään merkittäviä eroja ja niitä pitää huoltaa ja korjata ihan yhtä paljon. Väitteet sähköautojen erityisestä kestävyydestä on pelkkää valetta.

Väärin! Pakoputkiautoissa on huolto esim. 15tkm:n välein, Teslassa ei ole.
        Edllisen mersuni huolto oli kerran vuodessa, se maksoi n. 650-950€, riippuen huollosta.
        Teslassani ei ollut yhtäkään huoltoa, mutta kertaalleen olen takuuseen vaihdattanut takatukivarsien puslat. Itse olen vaihtanut raitisilmasuodattimet 39€. Juuri eilen matkamittariin tuli 110tkm täyteen.
        Eli voin todeta Teslan vaatineen kaikkein vähiten huoltoa minulla koskaan olleista autoista, vuodesta 1983 alkaen,
        Eli ero huoltotarpeessa on merkittävä.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Edllisen mersuni huolto oli kerran vuodessa, se maksoi n. 650-950€, riippuen huollosta.
        Teslassani ei ollut yhtäkään huoltoa, mutta kertaalleen olen takuuseen vaihdattanut takatukivarsien puslat. Itse olen vaihtanut raitisilmasuodattimet 39€. Juuri eilen matkamittariin tuli 110tkm täyteen.
        Eli voin todeta Teslan vaatineen kaikkein vähiten huoltoa minulla koskaan olleista autoista, vuodesta 1983 alkaen,

No, Mersu onkin ylihinnoiteltua romua myyvä huijariyritys. Ja tietenkin Mersu myös huijaa kaltaisiltasi idiooteilta rahat ylihinnoitelluilla huolloilla ja korjauksilla. Muutenkin "premium" tarkoittaa vain ylihinnoiteltua heikkolaatuista paskaa. Eihän nyky-mersut enää kelpaa takseiksikaan, koska ne ovat ylihintaista sontaa.

Teslan "huoltovapaus" tarkoittaa vain, että nuo muuten järkevät korjaukset pitää tehdä KUN lähes kaikki Teslat hylätään ensimmäisessä katsastuksessa. Tesla on heikkolaatuisin auto mitä markkinoilla on. Ja kun se on suunniteltukin päin persettä, esimerkiksi tuon vidun typerän hiplailunäytön käyttö joka vidun asian säätöön on kaikkien aikojen typerin idea. Varsinkin kun joku aivokuollut idiootti on keksinyt, että edes hansikaslokeroa ei voi avata ilman kosketusnäyttöä. Jopa Teslan ovenkahvat ovat ääliömäiset.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

"Edllisen mersuni huolto oli kerran vuodessa, se maksoi n. 650-950€, riippuen huollosta."

Tietenkin maksoi, koska jos vie mersun merkkihuoltoon niin ne huijaavat asiakkailtaan niin paljon rahaa kuin vain pystyvät. Muutaman kympin osastakin he perivät monta satasta ja nauravat kun idiootit maksavat sen ajattelematta sen enempää.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Jarruttaa? Mitä se tarkoittaa? En tykkää sähköautoista. Haluan ajaa sillä mistä tykkään. Aika rasisteja pahoja on sähköautoa ajavat ihmiset olen huomannut. Miksi?

• Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

"Edllisen mersuni huolto oli kerran vuodessa, se maksoi n. 650-950€, riippuen huollosta."

Tietenkin maksoi, koska jos vie mersun merkkihuoltoon niin ne huijaavat asiakkailtaan niin paljon rahaa kuin vain pystyvät. Muutaman kympin osastakin he perivät monta satasta ja nauravat kun idiootit maksavat sen ajattelematta sen enempää.

Lisään.... Itse asiassa pidän kaikkia merkkihuoltamoita ylihintaisina huijareina, joten en aio enää ikinä viedä autoa merkkihuoltamoon.

• Anonyymi00022

Ja näin pääsi persaukinen pakoputkipoika kertomaan ettei ymmärrä auton tekniikasta yhtään mitään.

Kuinka niin aivan asiallinen kommentti. Vain sinun kommentti on tyhmä juttu. Kaiken lisäksi olet hyvin loukkaava. Poika on nuori ihminen miten päädyti poika nimittelyyn? Ole kuhtelias vanhemmille ihmisulle se on fiksuutta.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Ja näin pääsi persaukinen pakoputkipoika kertomaan ettei ymmärrä auton tekniikasta yhtään mitään.

Kuinka niin aivan asiallinen kommentti. Vain sinun kommentti on tyhmä juttu. Kaiken lisäksi olet hyvin loukkaava. Poika on nuori ihminen miten päädyti poika nimittelyyn? Ole kuhtelias vanhemmille ihmisulle se on fiksuutta.

Ei tuon hullun mölinöistä tarvitse välittää.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Tesla on romu ei lasketa mukaan.

• Anonyymi00007

Tässä yleisiä polttomoottoriautojen kuluvia tai säännöllisesti huollettavia osia, joita täyssähköautoissa ei yleensä ole lainkaan:

Moottoriöljy ja öljynsuodatin
      Jakohihna tai jakoketjuun liittyvät huolto-osat
      Sytytystulpat
      Hehkutulpat (diesel)
      Polttoainesuodatin
      Ilmansuodatin moottorille
      Polttoainepumppu
      Ruiskutussuuttimet
      Turboahdin
      Pakosarja
      Pakoputkisto
      Katalysaattori
      Hiukkassuodatin (DPF)
      AdBlue-järjestelmä ja siihen liittyvät komponentit
      EGR-venttiili
      Lambda-anturit
      Starttimoottori
      Laturi
      Moniurahihna / apulaitehihna
      Kytkin (manuaalivaihteisto)
      Monivaihteinen vaihteisto ja siihen liittyvät öljynvaihdot
      Kaksoismassavauhtipyörä
      Moottorin jäähdytysjärjestelmän monet lisäosat (esim. termostaatti, vesipumppu polttomoottorin tarpeisiin)

Lisäksi polttomoottoriautoissa kuluu usein enemmän:

Jarrupalat ja -levyt, koska regeneratiivinen jarrutus puuttuu tai on vähäisempi
      12 V akun käynnistysakku kovemman kuormituksen vuoksi

Täyssähköautoissa on toki omia huoltokohteita, kuten:

Suurjänniteakun jäähdytysneste joissain malleissa
      Vetomoottorin ja invertterin jäähdytysjärjestelmät
      Alustan osat, renkaat, jarrut ja laakerit

Mutta kokonaisuutena sähköautossa on yleensä selvästi vähemmän liikkuvia ja lämpörasitettuja osia kuin polttomoottoriautossa.

• Anonyymi00009

Samojen osien lista on silti monta kertaa pidempi kuin tuo pikkuinen lista (joista kaikkia ei edes ole läheskään kaikissa polttiksissa). Minkä lisäksi sähköautossa on paljon osia joita ei ole polttomoottoriautossa. Ihan samalla tavalla se sähkömoottorikin kuluu ja jopa elektroniikkaa hajoaa jatkuvasti.

Sähköautot vaativat yhtä paljon korjauksia ja huoltoa kuin polttikset eli väite siitä, että sähköautot vievät korjaamot konkurssiin on naurettavan typerä vale. Ei Norjassakaan korjaamot konkurssiin ole mennyt sähköautojen takia. Itse asiassa "nyrkkipajatkin" pyörivät siinä missä ennenkin, ei edes sähköautoja tarvitse viedä merkkikorjaamoon (merkkikorjaamot ovatkin ylihinnoiteltuja huijareita).

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Samojen osien lista on silti monta kertaa pidempi kuin tuo pikkuinen lista (joista kaikkia ei edes ole läheskään kaikissa polttiksissa). Minkä lisäksi sähköautossa on paljon osia joita ei ole polttomoottoriautossa. Ihan samalla tavalla se sähkömoottorikin kuluu ja jopa elektroniikkaa hajoaa jatkuvasti.

Sähköautot vaativat yhtä paljon korjauksia ja huoltoa kuin polttikset eli väite siitä, että sähköautot vievät korjaamot konkurssiin on naurettavan typerä vale. Ei Norjassakaan korjaamot konkurssiin ole mennyt sähköautojen takia. Itse asiassa "nyrkkipajatkin" pyörivät siinä missä ennenkin, ei edes sähköautoja tarvitse viedä merkkikorjaamoon (merkkikorjaamot ovatkin ylihinnoiteltuja huijareita).

Lisään... Itse asiassa autossa on tuhansia osia, joten muutaman kymmenen osan lista ei paljon mistään kerro.

Ja minun pitää mainita kohdasta "Monivaihteinen vaihteisto ja siihen liittyvät öljynvaihdot" sen, että myös sähköautossa käytetään vaihteistoöljyä ja vaihteistoöljy pitää vaihtaa säännöllisesti. Vaikka teknisesti ottaen sähköautossa ei yleensä ole perinteistä vaihteistoa niin silti vaihteistoöljyä siinä käytetään.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Lisään... Itse asiassa autossa on tuhansia osia, joten muutaman kymmenen osan lista ei paljon mistään kerro.

Ja minun pitää mainita kohdasta "Monivaihteinen vaihteisto ja siihen liittyvät öljynvaihdot" sen, että myös sähköautossa käytetään vaihteistoöljyä ja vaihteistoöljy pitää vaihtaa säännöllisesti. Vaikka teknisesti ottaen sähköautossa ei yleensä ole perinteistä vaihteistoa niin silti vaihteistoöljyä siinä käytetään.

Tiesitkö, että sähkömoottorin voitelu- ja jäähdytysongelma on ratkaistu. Nerokkaan yksinkertainen öljyjäähdytetty moottori ja vaihdin. Automaativaihteisissa käytettiin samaa systeemiä, nerokasta. Sähkömoottori on entistä kestävämpi. Käytettyjen ostajille vasta, kun nestejäähdytetyt loppuvat.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Tiesitkö, että sähkömoottorin voitelu- ja jäähdytysongelma on ratkaistu. Nerokkaan yksinkertainen öljyjäähdytetty moottori ja vaihdin. Automaativaihteisissa käytettiin samaa systeemiä, nerokasta. Sähkömoottori on entistä kestävämpi. Käytettyjen ostajille vasta, kun nestejäähdytetyt loppuvat.

Hah hah haa... Joka kerta kun joku sanoo, että jokin asia muka "ratkaistu" niin hän on valehtelija ja huijari. Nuo uudet sähkömoottorit hajoavat ihan siinä missä vanhemmatkin. Tietenkin jotkut autovalmistajat höpisevät paskaa autojensa kestävyydestä, mutta autovalmistajat ovatkin valehtelun ja huijaamisen ammattilaisia.

Edelleenkään ei ole mitään todistetta siitä, että sähköautot olisi kestävämpiä kuin polttikset. Sähköautoja pitää huoltaa ja korjata ihan siinä missä polttiksiakin joten korjaamot eivät todellakaan mene konkurssiin. Ei ne ole menneet konkurssiin Norjassakaan.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Volkkari onnistuu kyllä sössimään öljyjäähdytetyn moottorinkin. Ainakin pistivät siihen laakerit mitkä on täysin kustomoitu eikä niitä ole saatavilla mistään.

Miksiköhän Tojolla ei ole sähkömoottorien kanssa ongelmia vaikka ajomoottoreita on ollut jo 30 vuotta hybrideissä?
        Olisko syynä sama kuin että miksi Tojolla ei ole ollut ongelmia jakopäiden kanssa.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Hah hah haa... Joka kerta kun joku sanoo, että jokin asia muka "ratkaistu" niin hän on valehtelija ja huijari. Nuo uudet sähkömoottorit hajoavat ihan siinä missä vanhemmatkin. Tietenkin jotkut autovalmistajat höpisevät paskaa autojensa kestävyydestä, mutta autovalmistajat ovatkin valehtelun ja huijaamisen ammattilaisia.

Edelleenkään ei ole mitään todistetta siitä, että sähköautot olisi kestävämpiä kuin polttikset. Sähköautoja pitää huoltaa ja korjata ihan siinä missä polttiksiakin joten korjaamot eivät todellakaan mene konkurssiin. Ei ne ole menneet konkurssiin Norjassakaan.

Kun sähköautojen myynnin "käännepiste" on saavutettu, niin sähköautojen myynnin osuus vain laskee. Ja se käännepiste on peruuttamaton ja odotettu ja monet juhlistavat sitä makeiden leivosten äärellä.

• Anonyymi00023

Listoja on monenlaisia ?
        Sähköauton suurin potentiaalinen pulma on energiapaketti, eli akusto !? Joka on...

-painava
        -kookas
        -erittäin hintava (suuri pääoman sidonnaisuus) ?

Akuston uusinta maksaa 15000-40000€ tai enemmän !?

• Anonyymi00026
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Listoja on monenlaisia ?
        Sähköauton suurin potentiaalinen pulma on energiapaketti, eli akusto !? Joka on...

-painava
        -kookas
        -erittäin hintava (suuri pääoman sidonnaisuus) ?

Akuston uusinta maksaa 15000-40000€ tai enemmän !?

Mikään noista ei ole sähköauton ongelma.

Paitsi fossiilisarvikuonolle, jolla ei ole asiasta mitään muuta tietoa kuin oma ennakkoluulo ja kyvyttömyys sietää kehityksen edistymistä, johon itsellä ei ole resursseja pysyä kyydissä mukana…

• Anonyymi00035
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Mikään noista ei ole sähköauton ongelma.

Paitsi fossiilisarvikuonolle, jolla ei ole asiasta mitään muuta tietoa kuin oma ennakkoluulo ja kyvyttömyys sietää kehityksen edistymistä, johon itsellä ei ole resursseja pysyä kyydissä mukana…

Vajaaälyisístä trolleista ei tarvitse välittää.

• Anonyymi00019

En osta sähköautoa en tykkää semmoisesta.

• Anonyymi00024

Se ei ketään kiinosta.

• Anonyymi00025

Kiitos tiedosta. Tärkeä tieto.

• Anonyymi00036

Ostat kyllä, tyhmimmätkin joutuvat lopulta ostamaan.

• Anonyymi00027

Minä en ainakaan kehtaisi ajella autolla, jonka konepellin alta ei kuulu miehekästä murinaa. Ehkäpä joillekin neitimäisille ei-binäärimiehille sopii tuollainen eloton ja tylsä auto.

• Anonyymi00028

Täytyyhän sen ihmisen olla vähillä eväillä varustettu joka tuollaista kirjoittaa.

• Anonyymi00030

Voi pientä nelikymppistä poikaa.

• Anonyymi00033

Vetyautot edelleen nollapisteessä.

• Anonyymi00034

Ja siellä pysyy.

• Anonyymi00042

Vety tulee se on varma, turha kitistä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1566
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      92
      1475
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1041
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      195
      924
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      123
      832
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      787
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      750
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      741
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      714
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60