Jäähdyttimen vuoto

Anonyymi-ap

Nesteen häviäminen, noin puoli litraa puolessa vuodessa selvisi painetutkimuksella: Jäähdytin vuotaa metallipillistön ja muovisen päätysäiliön saumakohdasta.
Kannattaako yrittää vuodon tukkimista pilipalikonsteilla, eli esim. jähdytysliemeen kaadettavalla STP-mömmöllä? Auto on vanha mutta tosivähän ajettu, ja meinasin ajella sillä vielä vuosia. Jäähdyttimen vaihto kaikkine niipeleinee ja töineen maksaa noin tonnin.

23

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ensin kokeillaan litku, jos vuotaa vielä niin hanki uusi jäähdytin.
      Muovin korjaaminenkin on mahdollista mutta ....

• Anonyymi00002

Mulla yhdessä autossa kovalla pakkasella tihrusti jäähdyttimen kennon ja muovisen yläkannen sauma. Siinä oli sellaiset alumiinisen näköiset "klipsit" jotka puristi kannen kiinni kenno-osaan. Otin sopivat pihdit kouraan ja aloin varovasti puristelemaan niitä klipsejä ainakin siitä kohtaa mistä jäähdytin vuosi ja se näytti auttavan.
      Ne alumiiniklipsit saa varmasti melko helposti puristettua hajallekin, joten voimankäytössä täytyy olla todella varovainen, tarkoitushan ei ole puristaa niitä liiskaksi vaan ihan hivenen "auttaa" niiden puristusvoimassa.
      Jos tämä ei auta, sitten kokeilee niitä litkuja, joista osaa kyllä olla harmiakin.

• Anonyymi00003

Millaista harmia? Tukkiiko se mömmö jotakin tärkeää jonka pitäisi pysyä auki? Meneekö termostaatti sekaisin, tukkeutuuko lämmityslaitten kenno, tai kennon venttilit tai jotakin muuta?

• Anonyymi00004

"Jäähdyttimen vaihto kaikkine niipeleinee ja töineen maksaa noin tonnin."

No jopas on kallis.

Jos normaaliauton jäähdyttjän vaihtamiseen saa menemään enintään kaksi tuntia ja siihen päälle jäähhdytysnesteet niin vaihdon osuus on enintään 300 euroa.

700 euroa jäähdyttäjästä on kova hinta, onko autona ferrari?

• Anonyymi00005

Älä laita litkua sinne jäähdytysnesteen sekaan! Vaan vaihda jäähdytin uuteen. Nuo mömmöt tukkivat sisälämppärin kennon ja talvella on sitten kylmä. Se sisälömppärin kennon vaihtaminen sitten vasta maksaa! Mieti hinta ja työmäärä koko kojelaudan purkamiselle ja kokoamiselle.

• Anonyymi00006

Ihmemies MacGyver korjasi jäähdyttimen kananmunalla, ihmeen kestävä korjaus...
      myös rikki ammutun jarrujärjestelmän korjasi ajon aikana syöttämällä ohjaustehostimen nesteet jarrujärjestelmään, ihmeellisesti:
      - rikkoutuneet jarrujen hydrauliletkut / -putket korjaantuivat itsekseen?
      - jarrujärjestelmään ei mennyt yhtään ilmaa vaikka nestesäiliö meni ihan tyhjäksi
      - jarrut toimivat ilman ilmausta ja rikki ammuttujen putkien / letkujen korjausta.
      - auto säilytti ohjattavuutensa mutkaisella tiellä kovassa nopeudessa ilman ohjaustehostinta.

On se ihme mies!

• Anonyymi00014

Olen minäkin korjannut vuotavan jäähdyttimen purukumilla, kun ei huoltosaemalta muuta paikka-ainetta löytynyt. Hyvin pääsin vielä kotiin autotarvikeliikkeen kautta, josta ostin uuden jäähdyttimen.

• Anonyymi00007

Mömmöt rahan haaskii! Osta heti uus!

• Anonyymi00008

En ole mikään korjausmies, mutta arvelen, että vähän vaivaa näkemällä
      löytää sen käytetyn ja toivottavasti ehjän jäähdyttimen, ellei kysymys
      ole jostain marginaalimerkistä - lue: esim. Fiat.

• Anonyymi00010

Käytetyissä osissa on samat tyyppiviat kuin siinä omassa jo pilalle menneessä osassa. Suomessa vielä purkuosat on kalliimpia kuin uudet.

• Anonyymi00009
    • Anonyymi00011

Jäähdyttimen ja muovipäädyn saumavuoto on tyypillinen ikääntymisen merkki, ja vaikka paikkausaineet (STP tms.) voivat toimia väliaikaisena ratkaisuna, ne ovat harvoin pysyviä ja riskinä on järjestelmän tukkeutuminen. Paras korjaus on uusia jäähdytin

• Anonyymi00012

Onnistuisikohan jos eristää jäähdyttimen muusta järjestelmästä paikka-aineen laiton ajaksi, kai nyt vaikka hanasta saa tarpeeksi kuumaa vettä että se aine toimii, joku pumppu kierrättämään paikka-aineen sekaista vettä ja luomaan vähän painetta jäähdyttimeen?

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Onnistuisikohan jos eristää jäähdyttimen muusta järjestelmästä paikka-aineen laiton ajaksi, kai nyt vaikka hanasta saa tarpeeksi kuumaa vettä että se aine toimii, joku pumppu kierrättämään paikka-aineen sekaista vettä ja luomaan vähän painetta jäähdyttimeen?

Parhaiten onnistuu kun kerrot tänne mistä autosta on kysymys. Sitten joku nettiseppo katsoo sinulle paikan mistä saat uuden jäähdyttäjän alle satasella.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Parhaiten onnistuu kun kerrot tänne mistä autosta on kysymys. Sitten joku nettiseppo katsoo sinulle paikan mistä saat uuden jäähdyttäjän alle satasella.

Ei tämä ole mulla kuin teoreettista pohdintaa miten korjata vuotava jäähdytin halutessaan.
        Kahdessa entisessä autossani oli jäähdytinongelmaa, toisessa jäähdytysnestettä ja höyryä suihkusi niin paljon että oli pakko vaihdattaa korjaamolla uusi jäähdytin, mutta toisessa oli pienempää tihkumista, jota sain parannettua kiristämällä muovikannen ja kennon sauman klipsejä tiukemmalle.
        Nykyisessä autossa jäähdytin on kyllä niin syvällä kaikenlaisten muotikatteiden peittämänä ja ilmastoinnin kennokin vielä siinä edessä että sitä tuskin itse pystyy kaivelemaan esille kohtuudella, varsinkaan kun ei ole enää paikkaa missä voisi ropata itse autoa.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Ei tämä ole mulla kuin teoreettista pohdintaa miten korjata vuotava jäähdytin halutessaan.
        Kahdessa entisessä autossani oli jäähdytinongelmaa, toisessa jäähdytysnestettä ja höyryä suihkusi niin paljon että oli pakko vaihdattaa korjaamolla uusi jäähdytin, mutta toisessa oli pienempää tihkumista, jota sain parannettua kiristämällä muovikannen ja kennon sauman klipsejä tiukemmalle.
        Nykyisessä autossa jäähdytin on kyllä niin syvällä kaikenlaisten muotikatteiden peittämänä ja ilmastoinnin kennokin vielä siinä edessä että sitä tuskin itse pystyy kaivelemaan esille kohtuudella, varsinkaan kun ei ole enää paikkaa missä voisi ropata itse autoa.

No turhahan sitten näihin on mitään kirjoitella jos tämä on vain teoreettista pohdintaa.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

minä laitoin sammakon kutua ja kun ajanmyötä nutipää alakoi kurkisteleen ulkoilmaan, niin vuoto alkoi selvitä..

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

No turhahan sitten näihin on mitään kirjoitella jos tämä on vain teoreettista pohdintaa.

Ota huomioon että en ole aloittaja, ehkä aloittajalla on ihan akuutti tilanne eikä vain teoreettista pohdiskelua!

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ota huomioon että en ole aloittaja, ehkä aloittajalla on ihan akuutti tilanne eikä vain teoreettista pohdiskelua!

mistäs minä voin tietää että et ole aloittaja, en mistään, ennenkuin kerrot asiasta

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

mistäs minä voin tietää että et ole aloittaja, en mistään, ennenkuin kerrot asiasta

jankuti jankuti, voi vttu...

• Anonyymi00023
        Anonyymi00020 kirjoitti:

jankuti jankuti, voi vttu...

onko sulla sunnuntai krapula vai ongelma elämän kanssa

• Anonyymi00021

Parasta on ostaa kokonaan uusi jäähdytin/syylari. Kiinalaiset osaavat kyllä valmistaa hyvälaatuisia jäähdyttimiä autoihin jotka ovat silti hinnaltaan edullisempia kuin autojen alkuperäiset jäähdyttimet. Mikäli kysessä on 2002+vuosimallin auto niin se alkuperäinen jäähdytin on hyvin todennäköisesti valmistusmateriaaliltaan alumiinia ja muovia, jota on täysin turhaa yrittää korjata millään tiiivisteaineilla tai liimoilla koska se on vain lyhyt aikainen korjaus. Sitten melko pian tulee uusi vuotokohta jäähdyttimeen johonkin toiseen kohtaan joka on vuosien kuluessa myös heikentynyt heikkokuntoiseksi.

• Anonyymi00022

nii mutta kun sen vaihto on nii vaikee, on ilmastoinnin kennoa ja muovia edessä

niinhän joku tuolla sanoi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      66
      3276
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      90
      3066
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      177
      3008
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      136
      2385
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2366
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      205
      2211
    7. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1724
    8. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      52
      1688
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      400
      1673
    10. Gallup! Mitä kirjainta kaipaat ja rakastat?

Etunimen eka kirjain? Aloitan V
      Ikävä
      100
      1185
    Aihe