Suolistobakteerit ja itsetehty jogurtti

Anonyymi-ap

Hei aloitan ihan uuden aiheen mistä en löytänyt täältä aloitusta. Suolistobakteerit on nykytiedon mukaan tärkeässä roolissa myös laihdutuksessa. Suolistobakteerikanta pilaantuu kun syödään väärin, sokeria, lisäaineita, keinotekoisia makeutuksia ja lääkkeitä, antibiootteja jne. Suolistosyöpien määrä on räjähtänyt ja niistäkin on jo joukkoseulonnat.

Onko täällä ketään, joka olisi laittanut oman jogurttituotannon käyntiin? Itse olen hankkinut nyt tarvikkeet ja laitteet. Eli ostin jogurttikoneen joka pitää lämpötilan tasaisena 36h. Kone on yksinkertaisesti vain haudutusastia. Jogurttia voi valmistaa ilmankin mutta vaatii niin tarkkaa lämpötilaa että en jaksanut alkaa säätää kotona kun ei ole takeita lämpötiloista.

Lämpömittari myös millä säätää maidon oikeaan lämpötilaan. Bakteerit ostin apteekista eli bio gaia -tuotteen missä on Lactobacillus reuterii:ta. Lämpötila on tarkka tällä bakteerilla, matalampi kuin normaalisti eli 37-38 C, ihmiskehon lämpö ja varsinkin puhtaus.

Ruuaksi bakteereille inuliinia (sikurijuuri). Kuulemma joku muukin käy, kuten hunaja tai perunajauho. Maidoksi täytynee käyttää täysmaitoa tai puoliksi kermaa että saa paksun tuotteen, kun on ketoruokavaliolla btw. Maito on hyvä kuulemma kiehauttaa. Pitää myöhemmin etsiä mistä täältä saa ostettua tilamaitoa suoraan.

Kun jogurttisatsi on valmis, voi käyttää osaa juurena seuraavalle satsille. Näin äiti teki meillä kotona viiliä. Bio gaia bakteerit on kalliita, joten näin saisi ravintoon edullisesti jatkuvat bakteerit. Kaikki pitää olla ultrapuhdasta ja tarvikkeet, lasit kiehauttaa kuumassa vedessä ettei joku kilpaileva bakteeri valtaa jogurttiviljelmää.

Ottaisin mielellään vastaan kommentteja ja kokemuksia asiasta ja keskustelua muutenkin.

7

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Voiko jogurtin makeuttaa aspartaamilla tai stevialla?

• Anonyymi00002

Itse en makeuta muutenkaan jogurttia, ja syön rasvaisen jugurttini marjojen ja pähkinöiden ja siementen ja esim hamppurouheen kanssa. Näin suunnittelin myös reuteriin kanssa tekeväni. Lähinnä teen tätä jogurttia kaupasta ostamani tilalle. Ja edullisen bakteerikannan takia, en makeutta saadakseni.

Stevia taitaa olla paras kaikista makeutuksista. Olen maistanut steviakasvia. Sitä voi kasvattaa kotonakin.

• UHT-maito on hyvä raaka-aine, monitoimikeitin on parempi jugurtin tekoon kuin jugurttikone (sillä on muutakin käyttöä ja voi tehdä isomman satsin, joissakin on myös painetoiminto) ja L. reuterii ei ole varsinaisesti jugurttibakteeri kun ei käytä laktoosia. Rasvalla ei ole juurikaan merkitystä jugurtin kiinteyteen, makuun kylläkin.

• Anonyymi00003
        UUSI

Kiitos kommentista! Kerrohan miten olet onnistunut. 👍

Kun oli harkinnassa masiinat (en aikonut edes yrittää jollain uunisysteemillä (kun epäilen pystynkö pitämään muut bakteerit loitolla ja se lämpötilasäätö!!...) niin tuollainen matala ja vähän tilaa vievä haudutusastia ja helposti desinfioitavat lasikupit oli minulle ratkaisuna sopivin. Jotkut tekee SousVidellä, mutkun mulla ei ole mitään käyttöä sille muuten. Jogurttia syön usein oli se sitten virallisesti kutsuttuna jogurttia tai joku muu maitobakteeriviljelmä. Näin päädyin tähän ratkaisuun.

Tämä 8 purkin astia on sinällään kätevä kun on annokset valmiina. Periaatteessa tuohon voi laittaa hautumaan muutakin kuin maitoastiat, lämpö pysyy termostaatilla. Mut se muu ei ole nyt ajankohtaista.

Rasvalla on joidenkin kokeilijoiden mukaan myös koostumukseen vaikutus ja itselle silleen merkitystä sikäli että olen ketolla. Siksi laitoin tätä kyselyä, että saisin laajalti kokemustietoa. Paljon löytyy tubettajia (ENG) jotka kokeilleet eri tavoilla. Vain tekemällä tämäkin näyttää lopputuloksen.

Jotkut kertoo, että eka satsi ei ole ollut kovin hyvin onnistunut, mutta kun on saanut sen emoviljelmän luotua, niin siitä seuraava sukupolvi on jo paljon parempi. Mietin jo että ja tekisi pienen emoviljelmän ensin ettei mene litraa maitoa ja erityisesti näitä kalliita bakteerikapseleita hukkaan, jos onnistuminen on epävarmaa. Voin ehkä laittaa tänne jotain tilanne seurantaa jos kehtaan....

• UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Kiitos kommentista! Kerrohan miten olet onnistunut. 👍

Kun oli harkinnassa masiinat (en aikonut edes yrittää jollain uunisysteemillä (kun epäilen pystynkö pitämään muut bakteerit loitolla ja se lämpötilasäätö!!...) niin tuollainen matala ja vähän tilaa vievä haudutusastia ja helposti desinfioitavat lasikupit oli minulle ratkaisuna sopivin. Jotkut tekee SousVidellä, mutkun mulla ei ole mitään käyttöä sille muuten. Jogurttia syön usein oli se sitten virallisesti kutsuttuna jogurttia tai joku muu maitobakteeriviljelmä. Näin päädyin tähän ratkaisuun.

Tämä 8 purkin astia on sinällään kätevä kun on annokset valmiina. Periaatteessa tuohon voi laittaa hautumaan muutakin kuin maitoastiat, lämpö pysyy termostaatilla. Mut se muu ei ole nyt ajankohtaista.

Rasvalla on joidenkin kokeilijoiden mukaan myös koostumukseen vaikutus ja itselle silleen merkitystä sikäli että olen ketolla. Siksi laitoin tätä kyselyä, että saisin laajalti kokemustietoa. Paljon löytyy tubettajia (ENG) jotka kokeilleet eri tavoilla. Vain tekemällä tämäkin näyttää lopputuloksen.

Jotkut kertoo, että eka satsi ei ole ollut kovin hyvin onnistunut, mutta kun on saanut sen emoviljelmän luotua, niin siitä seuraava sukupolvi on jo paljon parempi. Mietin jo että ja tekisi pienen emoviljelmän ensin ettei mene litraa maitoa ja erityisesti näitä kalliita bakteerikapseleita hukkaan, jos onnistuminen on epävarmaa. Voin ehkä laittaa tänne jotain tilanne seurantaa jos kehtaan....

L. reuterii ja inuliini voivat olla halvempia iHerbistä. Jugurtin saa jäykemmäksi maitojauheella tai valuttamalla. Jälkimmäinen tuottaa myös vähemmän hapanta jugurttia.

Jos jugurtin koostumus tai maku muuttuu satsista toiseen niin kyseessä saattaa olla maitohappokannan vaihtuminen. Varsinkin L. reuterii:lla. Kokeilisin kylläkin perunajauhoa inuliinin sijaan, vatsani ei siedä inuliinia ollenkaan.

Jugurttia voinee pakastaa juureksi, ainakin glyserolilisällä.

Minulle nuo kuppikoneet eivät toimi kun käytän jugurttia lähinnä myslin, puuron tai smoothien kanssa. UHT maito taasen ei sisällä bakteereja ja siitä saa pari päivän kahvimaidot ennen kun tekee jugurttia (ts. jättää purkkiin desin)

• Anonyymi00004
        UUSI
        hvp27 kirjoitti:

L. reuterii ja inuliini voivat olla halvempia iHerbistä. Jugurtin saa jäykemmäksi maitojauheella tai valuttamalla. Jälkimmäinen tuottaa myös vähemmän hapanta jugurttia.

Jos jugurtin koostumus tai maku muuttuu satsista toiseen niin kyseessä saattaa olla maitohappokannan vaihtuminen. Varsinkin L. reuterii:lla. Kokeilisin kylläkin perunajauhoa inuliinin sijaan, vatsani ei siedä inuliinia ollenkaan.

Jugurttia voinee pakastaa juureksi, ainakin glyserolilisällä.

Minulle nuo kuppikoneet eivät toimi kun käytän jugurttia lähinnä myslin, puuron tai smoothien kanssa. UHT maito taasen ei sisällä bakteereja ja siitä saa pari päivän kahvimaidot ennen kun tekee jugurttia (ts. jättää purkkiin desin)

👍
        Oletko siis tehnyt L.r viljelyä vakituiseen ja olet haka hommassa? Onnistuuko joka kerta? Onko sulla vanha juuri? Jotkut kertoo tehneensä 15 vuotta vanhasta juurestakin eikä mitään ongelmaa
        UHT -maito voi helpottaa tosiaan viljelyä kun maito on valmiiksi kuumennettu. En käytä maitoa muuten lainkaan joten ylimäärä menee viemäriin.

Sen totesin että tosi monella menee piloille, juoksettuu yms. Ehkä on puutteellinen desinfiointi pääsyy...

Bakteerit voisi kyllä tilata. Eikö IHerb ole USA:ssa..? Ostin ihan vain Yliopiston apteekista kun on lähellä.

Inuliinia mulla jo on jo, se ei onneksi maksa paljon, alle 5 € pussi.. saa nähdä miten oma vatsa reagoi. Toisaalta jo pelkkä bakteeri voi aluksi aiheuttaa ilmavaivoja jne. Jatkossa voin kokeilla myös perunajauhoja.

• UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

👍
        Oletko siis tehnyt L.r viljelyä vakituiseen ja olet haka hommassa? Onnistuuko joka kerta? Onko sulla vanha juuri? Jotkut kertoo tehneensä 15 vuotta vanhasta juurestakin eikä mitään ongelmaa
        UHT -maito voi helpottaa tosiaan viljelyä kun maito on valmiiksi kuumennettu. En käytä maitoa muuten lainkaan joten ylimäärä menee viemäriin.

Sen totesin että tosi monella menee piloille, juoksettuu yms. Ehkä on puutteellinen desinfiointi pääsyy...

Bakteerit voisi kyllä tilata. Eikö IHerb ole USA:ssa..? Ostin ihan vain Yliopiston apteekista kun on lähellä.

Inuliinia mulla jo on jo, se ei onneksi maksa paljon, alle 5 € pussi.. saa nähdä miten oma vatsa reagoi. Toisaalta jo pelkkä bakteeri voi aluksi aiheuttaa ilmavaivoja jne. Jatkossa voin kokeilla myös perunajauhoja.

En ole viljellyt L. Reuterii:ta mutta muita bakteereita ja hiivoja.

L. reuterii ei taida pystyä käyttämään laktoosia joten viljelmä saastuu hyvin herkästi. Kasvatan varmaankin tuota perunajauho+glukoosiliemessä (2%+2%>. Hiukan sitruunahappoa ja hiivauutetta.

Tuohon glyserolia ja pakkaseen. Helposti 100 ymppiä per tabletti. Pakastan todennäköisesti luer lock injektioruiskuissa. Sitten lämpimään UHT-maitoon ja mukaan hiukan glukoosia ja perunajauhoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      56
      2215
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      201
      2051
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1392
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1180
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      995
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      939
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      58
      887
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      855
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe