Suurin osa sanonnoista tai sanoista tulee ruotsi sanoista.
Sanooko kukaan esim. kehoa , että keho? Ei sanotaan "kroppa" = ruotsia.
Moni suomalainen käyttää tietämättään ruotsin kieltä paljon
33
185
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ruumis on oikea nimitys.
- Anonyymi00023
Tai ruho.
- Anonyymi00028
En ole koskaan käyttänyt nimitystä "kroppa". Mutta muistuipa tuosta mieleen kun muinoin mies joka keksi kieleemme kehosanan (nimeä en muista) Käytti sitä vähän joka tilanteissa, että olisi tarttunut Suomen kieleen. Menipä sitten yleiseen saunaan jossa oli pesijätär, niimpä otettuaan kunnon löylyt meni pesijättären kynsiin ja sanoi rempseästi.
"No niin nyt saatte pestä kehoni", nainen vastasi. "Kyllä minä herran muuten pesen mutta kehonsa herra saa pestä itse".
- Anonyymi00002
duunari / duuni – ruots. dun (työ)
- Anonyymi00004
Mistä “duuni” ja “duunari” oikeasti tulevat?
Ne ovat Helsingin slangia, ja niiden juuret ovat ruotsin sanassa:
ruots. jobb → joppi → duuni
Mutta tämä ei ole suora laina. Reitti menee näin:
Ruotsin jobb (työ) → Helsingin slangissa joppi
Joppi sai rinnalleen toisen muodon duuni, joka on todennäköisesti tullut ruotsin murteellisesta sanasta dona
dona = touhuta, puuhata, tehdä töitä
Tästä syntyi slangimuoto duuni
Ja työntekijästä tuli duunari
Eli:
duuni = työ
duunari = työntekijä
alkuperä: ruotsin dona (puuhata), ei arbete
- Anonyymi00003
Stadin slangissa moni sana juontaa Ruotsin kielestä.
- Anonyymi00006
Ja venäjästä.
- Anonyymi00005
Hauska avaus, tai oikeastaan hölmö.
Meillä on paljon sanontoja jotka juontavat Ruotsista, Venäjästä, Englannista jne...
ja sitten on nämä omat murteet joita ei ulkopaikkakuntalainen välttis ymmärrä.- Anonyymi00014
Oho. Ihan yhden sanan keksit.Oho. Ihan yhden mielipiteen keksit.
- Anonyymi00037
Anonyymi00014 kirjoitti:
Oho. Ihan yhden sanan keksit.Oho. Ihan yhden mielipiteen keksit.
ristus kun kroppaa porottaa
- Anonyymi00007
"Tiskata " on myös ruotsilaina.
- Anonyymi00013
Oho. Ihan yhden sanan keksit.
- Anonyymi00010
Suomen historia on noin 500 vuotta Ruotsin historiaa, tosin niitä venäläisiä lainasanojakin on myös runsaasti,,,
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_suomen_venäläisistä_lainasanoista
Huom: Kaksikielinen "rannikko ruotsalainen" Mikael Agricola lainasi paljon ruotsinkielisiä sanoja kehittämäänsä suomen kirjakieleen- Anonyymi00012
- Anonyymi00011
- Anonyymi00015
Älä jauha samaa lausetta
- Anonyymi00016
Moni ruotsalainen puhuu paljon suomea. Mm. sana "Heissan" on umpisuomea.
Myös ex kiekkotähti Reijo Ruotsalainen puhuu paljon suomea... - Anonyymi00018
Pilkunnussijoille oma keskustelu.
Hienoa - Anonyymi00019
Koska olen sosdem vasemman laidan edustaja niin käytän mieluiten venäjänkielen sanoja kuten voda ja sapuska.
- Anonyymi00020
Kroppa tulee latinasta - corpus
- Anonyymi00021
Täällä E-Pohjanmaalla on monta: löökki (sipuli) , hantuuki, vastuuki, porsta,,,
- Anonyymi00035
Myös näitä ruotsista väännettyjä on pohojammaallapäin; kossit, krannista, kaksifooninkinen, nästyyki, karteekit, rookata, ploosaa...
- Anonyymi00022
Ruotsin kielestä valittajat on noloja itkupillejä..mo.t.
- Anonyymi00024
Venäjästä tulee myös paljon, safka, hihittää, murju, kapakka...
- Anonyymi00025
Suomalaiset valitsivat ruotsin kansalliskielekseen suomen ohella. Hieno päätös.
- Anonyymi00026
Suomen ruotsalaiset aikoinaan valitsivat suomen kielen kansalliskieleksi ruotsin ohella. Pakkoruotsi saatiin vasta 1970 luvulla, huono päätös.
- Anonyymi00029
Anonyymi00026 kirjoitti:
Suomen ruotsalaiset aikoinaan valitsivat suomen kielen kansalliskieleksi ruotsin ohella. Pakkoruotsi saatiin vasta 1970 luvulla, huono päätös.
Johannes Virolainen teki pääministerinä ollessaan lehmäkauppoja ruotsinkielisten kanssa.
- Anonyymi00030
Anonyymi00026 kirjoitti:
Häpeällistä propagandaa.
- Anonyymi00027
Ei mikään stadilainen tarvitse olla. Ihan tuolla Satakunnan maalaismurteissa, jota isovanhempani puhui oli esim. stooli, morotti (porkkana) hantuuki, soosi, potaatti, nestuuki, taksväkki, slaaki, piili...
Eikä ne olleet mitään puhetta ryydittäviä rinnakkaisilmaisuja niin kuin Helsingissä, vaan ihan vakikäytössä. - Anonyymi00031
Suomen suurin munaus oli virallistaa suomen kieli kun olisi pitänyt ottaa ruotsi. Olisi ollut helpompi työllistyä laajemmalla alueella ja olla yhtenäisempi muiden pohjoismaiden kanssa. Maamme on muutoinkin muista pohjoismaista erillään.
- Anonyymi00032
Hölmö kommentti, tottakai Suomessa on suomen kieli.
- Anonyymi00033
Ruotsin sana pojke on yllättävää kyllä laina suomesta eli poika, eikä suinkaan toisinpäin. Suomenkielisten ja ruotsinkielisten ystävällismieliset suhteet ovat siis alkaneet jo kauan ennen kuin nykyisen Suomen alueesta virallisesti tuli Itä-Ruotsi.
Suomalaiset olivat luvanneet paaville kääntyä kristinuskoon, mutta siitä ei tahtonut kuitenkaan tulla mitään. Lopulta suomalaiset päätyivät itse hakemaan apua ruotsalaisilta ja liittyivät muotoutumassa olleeseen Ruotsin kuningaskuntaan, kun Ruotsin vaihtoehtona kristilliseksi vallanpitäjäksi olisi ollut itäinen Novgorod tai etelässä Virossa hallinnut Tanska. Niinpä vanhin vaakuna, missä näkyy sinikeltainen ristilippu, on tämäkin päivänä Varsinais-Suomen vaakuna. - Anonyymi00036
'Heido' on yksi eniten käytettyjä sanoja, sekin tulee ruotsin kielestä 'hej då'. Leninki - klänning...
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181