Eikö sopusointu tunteen kanssa olisi pikemminkin pro kuin contra?

Harrastin menneenä viikonloppuna hieman ns. doomscrollausta, jota en yleensä kovin paljon harrasta, koska en omista älypuhelinta. Mutta myös tietokoneella voi doomscrollata, ja tämän kokemuksen jälkeen olenkin nyt menettänyt kaiken toivon ja olen valmis kuolemaan.

Mutta ennen kuin päätän päiväni ja vapautan itseni somen ja tekoälyn ja koko nykyajan tyranniasta, ehdin vielä miettiä erästä asiaa, johon doomscrollatessani törmäsin. Joku sanoi, että hän kertoo evankeliumin kuorruttamatta sitä sokerilla ("sugarcoat" oli sana, jota hän käytti)

Hän oli siis sitä mieltä, että jotkut sokeroivat evankeliumin, jotta se maistuisi ihmisille paremmin. Tämä tarkoittaa, että hänen täytyy olla myös sitä mieltä, että puhdas evankeliumi on kitkerä ja pahanmakuinen. Miksi? Mikä tekee hyvästä sanomasta kitkerän? Ja eikö kitkerä evankeliumi olisi parhaassakin tapauksessa korkeintaan "vähemmän huono uutinen", ei siis varsinaisesti hyvä uutinen?

Tässä on raivokristityn uhmaa. "Minä valitsen evankeliumin, vaikka se on karvas kalkki nieltäväksi!" Ehkä tällainen ihminen tuntee itsensä tosi soturiksi, jopa marttyyriksi. Ja tämä kitkeryys, karvaus, loukkaavuus lasketaan evankeliumin puoltolauseeksi, ei suinkaan vastalauseeksi, vaikka toisin voisi luulla. Että se tuntuu pahalta, se tarkoittaa, että se on totta. Tämän täytyy olla raivokristityn ajatus: se ei saa olla helppoa, se ei saa olla ilmaista, se ei saa olla ansaitsematonta rakkautta minun osakseni, sen täytyy maksaa jotakin. Tärkeä pointti heille on "cost of discipleship" (pahoittelen englannin käyttöä, mutta tätä ilmaisua he käyttävät).

Miksi totuuden täytyy olla paskaa? Miksi se, että jokin on paskaa, on sen merkki, että se on totta? Koska muuten se on itsepetosta, kuulunee vastaus. Edes Jumala ei saa poiketa tästä maailmantotuudesta: vain paska on totta.

Luterilainen voisi sanoa, että laki on kitkerä, mutta evankeliumi makea. Luterilainen voisi sanoa, että laki on ihanne ja siis ongelma. Ongelma täytyy ratkaista. On kolme mahdollista ratkaisua:

1) Yritän täyttää ihanteen. Tämä johtaa epätoivoon.
2) Kiellän ihanteen olemassaolon. Tämä johtaa välinpitämättömyyteen.
3) Antaudun evankeliumille. En tiedä mihin tämä johtaa, mutta ei ainakaan epätoivoon tai välinpitämättömyyteen.

Luterilaiset eivät ole raivokristittyjä.

14

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raivokristitty puolustautuu sanomalla, ettei ole kysymys hinnasta, joka täytyy maksaa, vaan hinnasta, joka tahdotaan maksaa. Ymmärrän tämän ja olen samaa mieltä.

Mutta nämä ovat vain sanoja, teoriaa. Käytäntö tuntuu toiselta. Siis tuntuu. Siinä on jotakin samaa kuin siinä, kun kalvinisti todistaa loogisesti vedenpitävin argumentein, että se, mikä tuntuu vihalta, on oikeasti rakkautta. Äly sanoo sitä rakkaudeksi, tunne sanoo sitä vihaksi.

• Anonyymi00001

Oletko aina humalassa ?

• Jokuhan voi olla kristitty ihan vain sen vuoksi, että se tuntuu hyvältä. Voimmeko jättää tällaisen ihmisen rauhaan?

• Emme voi, koska he ovat valekristittyjä, jotka ovat tuudittautuneet väärään turvallisuudentunteeseen. Heidän elämästään pitää tehdä helvettiä, jotteivat he joutuisi helvettiin, heidät pitää pannna itkemään ja kiristelemään hampaitaan ja hikoilemaan pelastuksensa eteen. Heidän pitää maistaa evankeliumin koko kitkeryys. Heiltä on vietävä ja kiellettävä sokeri kokonaan.

• Anonyymi00002
        herrens_tiggare kirjoitti:

Emme voi, koska he ovat valekristittyjä, jotka ovat tuudittautuneet väärään turvallisuudentunteeseen. Heidän elämästään pitää tehdä helvettiä, jotteivat he joutuisi helvettiin, heidät pitää pannna itkemään ja kiristelemään hampaitaan ja hikoilemaan pelastuksensa eteen. Heidän pitää maistaa evankeliumin koko kitkeryys. Heiltä on vietävä ja kiellettävä sokeri kokonaan.

No onneksi tuo on vaan sinun päänsisäistä pörinää. Helpottaa yleensä deliriumin myötä.

• ”Harrastin menneenä viikonloppuna hieman ns. doomscrollausta…”

Opin taas uuden sanan :D Tuo tarkoittaa siis "tuomiopäivän surffailusta", eli selaa puhelinta jatkuvasti saadakseen mahdollisimman paljon tietoja ja usein negatiivisia uutisia. Sitten siitä tulee ahdistava ja paha olo.

”Hän oli siis sitä mieltä, että jotkut sokeroivat evankeliumin, jotta se maistuisi ihmisille paremmin. Tämä tarkoittaa, että hänen täytyy olla myös sitä mieltä, että puhdas evankeliumi on kitkerä ja pahanmakuinen. Miksi? ”

Aika mielenkiintoinen näkemys. Minä kutsun tuota ”keljumiksi”, mikä on evankeliumin vastakohta.

”Tämän täytyy olla raivokristityn ajatus: se ei saa olla helppoa, se ei saa olla ilmaista, se ei saa olla ansaitsematonta rakkautta minun osakseni, sen täytyy maksaa jotakin.”

Tuosta huokuu ehkä enemmän se, ettei tuo henkilö ole oikein itsensä kanssa sinut, ja jotain todella kurjaa on hänen elämässään tapahtunut, kun tuollainen katkeruus on vallannut mielen.

• Anonyymi00003

Mieti kuule sinä vain omia ongelmiasi.

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Mieti kuule sinä vain omia ongelmiasi.

Ai, sinä siis haluaisit keskustella "minun ongelmistani". Somaa sinänsä, mutta ei kovin kiinnostavaa.

• Anonyymi00004
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ai, sinä siis haluaisit keskustella "minun ongelmistani". Somaa sinänsä, mutta ei kovin kiinnostavaa.

Keskustellaan vaan. Minkä ongelmasi nostat aluksi esiin?

• Ajatus on se, että evankeliumi johtaa muutokseen. Näin asia onkin. Evankeliumi tekee ihmisestä paremman.

Asia vain muotoillaan siten, että tämä paremmaksi tuleminen tuntuu pelastuksen ehdolta, mutta samalla väitetään, ettei se ole ehto, vaan seuraus. Kuulijasta siis tuntuu siltä, että se on ehto, mutta hänen pitäisi älyllään ymmärtää, ettei se ole ehto.

• herrens_tiggare kirjoitti:

Ajatus on se, että evankeliumi johtaa muutokseen. Näin asia onkin. Evankeliumi tekee ihmisestä paremman.

Asia vain muotoillaan siten, että tämä paremmaksi tuleminen tuntuu pelastuksen ehdolta, mutta samalla väitetään, ettei se ole ehto, vaan seuraus. Kuulijasta siis tuntuu siltä, että se on ehto, mutta hänen pitäisi älyllään ymmärtää, ettei se ole ehto.

Yksin uskosta, yksin armosta.

• UUSI
        inti kirjoitti:

Yksin uskosta, yksin armosta.

Olen ihmetellyt, miten joku voi erehtyä omasta uskostaan. Sellainen erehtyminen nimittäin on kuulemma mahdollista. Mutta jos se on mahdollista, miten kukaan voi olla koskaan varma omasta uskostaan? Sillä uskossahan ei ole kyse uskosta tosiasioihin, jotka voidaan osoittaa objektiivisesti oikeiksi tai vääriksi. Demonitkin uskovat objektiivisiin tosiasioihin, kuten Jumalan olemassaoloon. Väärässä uskossa ei siis ole kyse siitä, että uskotaan vääriin asioihin tai että uskon kohde on väärä, vaan siitä, että luottamus Kristukseen on jollakin tavalla väärää. Mutta jos ihminen on vilpitön ja hänen uskonsa on silti väärää, hän ei voi tehdä asialle mitään eikä hänellä ole toivoa (kalvinistien mielestä hänet on kaiketi ennalta määrätty kadotukseen).

Koska uskon oikeellisuutta ei voi mitenkään todeta sisäisesti, täytyy etsiä ulkoisia, objektiivisia merkkejä. Ja pian ollaan kaulaa myöten "protestanttisessa etiikassa ja kapitalismin hengessä", jonka sanotaan olevan uskonvanhurskauden hedelmä, mutta joka tuntuu tekojen vanhurskaudelta.

• UUSI
        herrens_tiggare kirjoitti:

Olen ihmetellyt, miten joku voi erehtyä omasta uskostaan. Sellainen erehtyminen nimittäin on kuulemma mahdollista. Mutta jos se on mahdollista, miten kukaan voi olla koskaan varma omasta uskostaan? Sillä uskossahan ei ole kyse uskosta tosiasioihin, jotka voidaan osoittaa objektiivisesti oikeiksi tai vääriksi. Demonitkin uskovat objektiivisiin tosiasioihin, kuten Jumalan olemassaoloon. Väärässä uskossa ei siis ole kyse siitä, että uskotaan vääriin asioihin tai että uskon kohde on väärä, vaan siitä, että luottamus Kristukseen on jollakin tavalla väärää. Mutta jos ihminen on vilpitön ja hänen uskonsa on silti väärää, hän ei voi tehdä asialle mitään eikä hänellä ole toivoa (kalvinistien mielestä hänet on kaiketi ennalta määrätty kadotukseen).

Koska uskon oikeellisuutta ei voi mitenkään todeta sisäisesti, täytyy etsiä ulkoisia, objektiivisia merkkejä. Ja pian ollaan kaulaa myöten "protestanttisessa etiikassa ja kapitalismin hengessä", jonka sanotaan olevan uskonvanhurskauden hedelmä, mutta joka tuntuu tekojen vanhurskaudelta.

Tai "älä pelkää" . Rohkeus voisi olla hyvä elämänasenne nykyisenäkin aikakautena. Siitäkin tosin helposti lipsuu. Sen kanssa olisi hyvä olla sopusoinnussa. Kun maailma näyttää menevän vinksalleen, niin vaatii uskoa ja toivoa.

• Anonyymi00005

ArtoTTT

Jeesus muotoili asian hieman toisin. Pelastus kyllä on ilmainen, mutta Jeesuksen seuraamisesta tässä maailmassa saa kyllä "maksaa", silloin saa kaikkien vihat niskaansa. Ihminen sinänsä on täysin kelvoton täyttämään Jeesuksen esimerkkiä, mutta Jumala voi muuttaa ihmisen elämän, ei ihminen itse.

Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.
      Matteus 11:29
      KR92

Joh. 8:
      34Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. 35Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. 36Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1586
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      102
      1534
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      218
      1012
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      859
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      770
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      761
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      8
      749
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      65