Sotilaan ammatista. Suomen selkäranka maanviljelijöiden ohella

Anonyymi-ap

Sotilaan tehtävä on poikkeuksellinen. Siihen sisältyy lähtökohtaisesti kaatumisen – väkivaltaisen kuoleman – mahdollisuus. Upseeripolvet ovat tämän tiedostaneet. Upseerin professioon kasvetaan Kadettikoulussa ja uran alkuvuosina. Perinteet ovat siinä tärkeällä sijalla.
”Minä lupaan uhrata työni ja elämäni Isänmaalle …En karta työtä, en taistelua, en kärsimyksiä, en kuolemaa tämän lupauksen lunastamiseksi. Auttakoon Jumala minua olemaan kestävä kunnian tiellä.”
Syvän rauhantilan oloissa on tarpeen muistuttaa sodan todellisuudesta ja puolustuskyvyn, mutta samalla myös rauhaan pyrkimisen välttämättömyydestä.

Käsillä oleva teos on kattavuudessaan tärkeä apu sota- ja henkilöhistorian tutkimiseen. Maanpuolustustahto on tärkeä osatekijä sodankäynnin lopputuloksen kannalta. Tehokkainkaan koulutus tai parhainkaan varustus eivät korvaa sitä. Tahtoon liittyy osaltaan eettinen toimintakyky, puolustuksen päämäärien ja keinojen oikea mitoittaminen. Suomen marsalkka Mannerheimin tunnuslause ”Puhtain asein puhtaan asian puolesta” on välittynyt upseeripolvelta toiselle.



KADETTIKUNTA
Eino Leinon katu 12 E 64
00250 HELSINKI

20

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Hyvä juuri näin

    • Anonyymi00002

      Yksi Lasse Viren on kaatunut ulkomailla! Ihan kauheeta! Missä on Lasse vai onko KIA!
      VKKssa yhden Ossin haaveet johtamisesta kaatui! Ihan kauheeta! Ossilta meni yöunet ja näkee nyt Kapeja kaikkialla! Onko syytä olla huolissaan!

      • Anonyymi00007

        Olisiko sillä Ossi jotakin lääkeettä! Oli myös loukkaantunut, kun Neuvostoliitto kaatui, Ossin sattui pahasti!


    • Anonyymi00003

      Kyllä hyvät suhteet itänaapuriin on sotilaan tärkein asia ymmärtää! HO HOO, HO HOO!

      • Anonyymi00004

        On tärkeä, ei tärkein. Oikea sotilas on kaikin puolin kyvykäs mm yhteistoimintaan. HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        On tärkeä, ei tärkein. Oikea sotilas on kaikin puolin kyvykäs mm yhteistoimintaan. HO HOO, HO HOO!

        Tuo alkulauseke on kadettiupseereille, ei teille aliupseereille. Aliupseereissa vasemmistolaisiakin, kuten Kapikin, ei niin luotettavia. Heille ei luottaa mitään salaisempia asioita. Kun katsoo mm MPP ja aito-arskan kirjoituksiakin, jotka äärivasemmiston suuntaan, ja Kapi näitä ihannoi. Tuskin luottoa herättää. Oikea keskustalainen aliupseeri on luotettva ja osaava. Kadettiupseereissa tuskin vasemmistolaisia lakkoilijoita.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Tuo alkulauseke on kadettiupseereille, ei teille aliupseereille. Aliupseereissa vasemmistolaisiakin, kuten Kapikin, ei niin luotettavia. Heille ei luottaa mitään salaisempia asioita. Kun katsoo mm MPP ja aito-arskan kirjoituksiakin, jotka äärivasemmiston suuntaan, ja Kapi näitä ihannoi. Tuskin luottoa herättää. Oikea keskustalainen aliupseeri on luotettva ja osaava. Kadettiupseereissa tuskin vasemmistolaisia lakkoilijoita.

        Sotilas voi olla hyvä vaikka ei ole upseeri.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Tuo alkulauseke on kadettiupseereille, ei teille aliupseereille. Aliupseereissa vasemmistolaisiakin, kuten Kapikin, ei niin luotettavia. Heille ei luottaa mitään salaisempia asioita. Kun katsoo mm MPP ja aito-arskan kirjoituksiakin, jotka äärivasemmiston suuntaan, ja Kapi näitä ihannoi. Tuskin luottoa herättää. Oikea keskustalainen aliupseeri on luotettva ja osaava. Kadettiupseereissa tuskin vasemmistolaisia lakkoilijoita.

        Moni keskustalainen pani poikansa aliupseerin uralla, varsinkin lestakepu perheissä pani.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Moni keskustalainen pani poikansa aliupseerin uralla, varsinkin lestakepu perheissä pani.

        Olen itse maatalosta lähtöisin ja ymmärrän asian.

        Ossi


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Sotilas voi olla hyvä vaikka ei ole upseeri.

        Isä kertoi sodasta ja nuoresta alikersantista, joka tuhosi kolme vaunua panssarinyrkillä ja joutui itse neljännen tuleen ja kaatui.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Tuo alkulauseke on kadettiupseereille, ei teille aliupseereille. Aliupseereissa vasemmistolaisiakin, kuten Kapikin, ei niin luotettavia. Heille ei luottaa mitään salaisempia asioita. Kun katsoo mm MPP ja aito-arskan kirjoituksiakin, jotka äärivasemmiston suuntaan, ja Kapi näitä ihannoi. Tuskin luottoa herättää. Oikea keskustalainen aliupseeri on luotettva ja osaava. Kadettiupseereissa tuskin vasemmistolaisia lakkoilijoita.

        Etkö perkeleen Kapi-rotta voisi ennen kupsahtamista alkaa hyville tavoille? HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Isä kertoi sodasta ja nuoresta alikersantista, joka tuhosi kolme vaunua panssarinyrkillä ja joutui itse neljännen tuleen ja kaatui.

        Pientähän tuo on, yhdeltä Ossilta (yliluti) oli ammuttu lammas alta ja oli joutunut jatkamaan käsin!


    • Anonyymi00009

      No sotilaan ammatti on suomessa yksi helpoimmista kun eipä ole pahemmin pelkoa sotaan joutumisesta ja siellä kaatumisesta ja mitä korkeammalle ylenet niin helpottuu vain kokoajan.Palkatkin hyvät varsinkin upseereilla ja eikös he pääse eläkkeellekkin aikaisemmin kuin muut ja hyvät on eläkkeet

      • Anonyymi00019

        Suojatyöpaikka?.


    • Anonyymi00012

      "Sotilaan tehtävä on poikkeuksellinen. Siihen sisältyy lähtökohtaisesti kaatumisen – väkivaltaisen kuoleman – mahdollisuus."

      Tosin näin rauhan aikana tuo ryössä kaatuminen (kuoleminen) on siviilien hommia.

    • Anonyymi00013

      Ilman omaa armeijaa olisimme olleet jo aikaa sitten tuulen viemiä, jota vasemmisto vaati. SDP ns "upseerit kyllä kummastutti, alkamalla SDP kuntavaali ehdokkaaksi -pääsy vaatimuksena. Onneksemme se lakkautettiin vuonna 2001. Olisi upseerit olleet aikalailla kelvottomia, vasemmiston ohjattavissa. Jotain "pankkopoikaa" hokevia tasoltaan.

    • Sotilaan ammatti on sairaan maailman kuvajainen. Se kertoo lähinnä ihmisen kehityksen menestymättömyydestä ja toivottavasti edes keskeneräisyydestä.

      Näissä kysymyksissä kaivan usein Raamatunkin esille, vaikken ole uskovainen. Koulussa olin kylläkin uskonnonkin osalta aina kympin oppilas, koska uskonnot ja niiden historia kiinnostivat. Raamatun tunnetuimpia kohtia on se, missä opetuslapsista Pietari aikoo puolustaa Jeesusta, mutta saa tältä ohjeen, että "se joka miekkaan tarttuun, se miekkaan hukkuu". Tämä hyvin vaikuttava ja selkokielinen ohje meille ihmisille. Yllättävää on kuitenkin se, että yleensä ihmiset vetoavat jumaliinsa ryhtyessään tappopuuhiin. Näin helposti selkeä ohje väännetään aivan päinvastaiseksi. Näidenhän pitäisi päinvastoin julistaa, että nyt me lähdemme joukolla tekemään syntiä eli tappamaan toisia ihmisiä. Heidän pitäisi siis julistaa, että olemme jumalattomia ja siksi tapamme eikä tappaa jumaliensa nimissä.

      Itse en näe tappopuuhien kuolemissa mitään sanakarillista. Pelkästään sitä, kuinka paljon hölmöyttä maailmaan mahtuu. Näissä sodissahan aina molemmin puolin väitetään, että ollaan puolustamassa jotain arvokasta. Sotilaan ammatin sanotaan olevan välttämätön ihan niin kuin paskakuskin ammatinkin.

      Itse taas kunnioitan enemmän niitä ammatteja ja ammattilaisia, jotka toimivat rauhan puolesta ja ovat siinä myös onnistuneet. Yksi tällainen rauhanliitto on ollut EU, joka onnistunut rakentamaan entisten vihollisten eli EU-maiden sisälle rakentamaan yhteistyön ja rauhaan ponnistelevan hengen. Se on toiminut loistavasti. EU-maat eivät ole sotineet toisiaan vastaan muistaakseni kertaakaan. Joitain muita vastaan muutamia kertoja kylläkin. Sotaisin taitaa olla ollut Iso-Britannia, joka on käynyt jäsenyytensä aikana ainakin sotaa Islantia ja Argentiinaa vastaan sekä sisällissotaa Pohjois-Irlannissa.

      Sotilas on onnistunut ammatissaan omalta osaltaan hyvin, jos hänen ei ole pitänyt koskaan ampua tai muuten yrittää surmata muita ihmisiä. Ammatti on siinä mielessä aika paradoksaalinen. Mutta ei se yleensä hänen onnistumisestaan riipu. Venäjälläkin se riippuu ennen muuta yhden miehen hulluudesta. Sotilaat on opetettu vai mekaanisesti tottelemaan täysin hullujakin johtajiaan. Varusmiespalveluksessa jo korostetaan sitä, että käskyjä tulee noudattaa automaattisesti ja nopeasti enempää miettimättä ja kyselemättä, koska tositilanteessa siihen ei ole aikaa. Tämähän on selvä ongelma, koska se johtaa näiden hullujen käskytysten tottelemiseen, kritiikittä. Sotilaan tehtävä on tosiaan poikkeuksellinen. Siinä oma ajattelu kielletään. Kun sitten syyllistytään hirveyksiin, vedotaan siihen, että noudatettiin vain käskyjä. Oma moraali voidaan tällä pimentää, sammuttaa sen valot.

      • Anonyymi00016

        Harvinaisen viisasta tekstiä MPP! Ilman näitä perässä seuraavia ei olisi Hitler, Stalin, Mussolini tai muut diktatuurit päässeet pahojaan tekemään. Sodat on ihmisen kehittymättömyyden tulos ja tosiaan, Trumpin sakki perustelee toimiaan raamatulla..


      • Anonyymi00017

        Tämänkaltaisia kommentteja soisi näkevän palstalla useamminkin, kiitoksia!


    • Anonyymi00018

      Maanviljelijä tekee hyödyllistä työtä!

      Hänellä on syötävä ja BKT:tä kasvattava myytävä tuote.

      Armeija on vain veronmaksajalle kallis laitos, jolla ei ole muuta kuin kustannuksia aiheuttava vaikutus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe