Moi,
Olen 21-vuotias mies Helsingin seudulta, ja mulla ei ole mitään hajua mitä halua elämältäni. "Opiskelin" ammattikoulussa kolme vuotta kiinteistönhoitajaksi, mutta opettaja ja ohjaaja olivat kusipäitä, jotka romahduttivat mulla mielenkiinnon kiinteistönhuoltoa kohtaan. Suuri osa koulupäivistä oli opetuksen odottamista luokassa ja peukaloiden pyörittelyä. Yleensä jos opetusta edes oli, sitä riitti maksimissaan kahdeksi tunniksi. Toki oli myös projektipäiviä, kun luokka oli koko päivän asiakkaan luona esim sahaamassa puita. Silloin kun valmistuin amiksesta kaksi vuotta sitten, osasin liian vähän ammattiani, että siitä ihan moitittiin vihertyöntekijän työpaikallani, jossa jopa lukion käynyt osasi hommat paremmin kuin minä (työsuhde jatkui mulla kuitenkin sovittuun asti). Vihertyöntekijän työn päätyttyä, jäin työttömäksi ja menin työkokeiluun kierrätyskeskukseen ilmaiseksi työvoimaksi kokeilemaan varastotyöntekijän hommia, jos se olisi sopinut minulle. Totesin, että "ihan ok" ammatti, jossa voisin kuvitella itseni työskentelevän. Ongelmana on kuitenkin nykyisessä laskusuhdanteessa työnhakijoiden tungos avoimiin varastotyöpaikkoihin, mikä vaikeuttaa "ihan ok" ammattiin työllistymistä, ja en enää jaksa panostaa työnhakuun, joka tuntuu 10% työttömyyden maassa todella turhauttavalta.
Olen myös miettinyt ammattikorkeakoulussa opiskelua. Tässäkin on se ongelma, jos alan opiskella ensimmäistä ammattia, joka tuntuu kiehtovalta, mutta jos se tuottaa pettymyksen ja ei sovi minulle, AMK:n ensikertalaiskiintiön takia alan vaihto olisi sitten hankalaa. Opintotukikuukaudet AMK:ssa on rajoitettu. Sitä paitsi, opiskelu on tekoälyn, työelämän pirstaloitumisen kuin myös opiskelijoiden velkaantumisen takia niin pelottavaa, niin mietin tätä vaihtoehtoa vähintään kahdesti.
Voisiko joku neuvoa minua mikä minusta voi tulla isona? Arvostaisin sitä kädenpuristuksella. Olen sinkku, velaton, asun yksiössä ja viimeisimmästä työstä (jos ei lasketa ilmaistöitä) on kulunut 1,5 vuotta (ja olen nyt kelan tuilla elävä pitkäaikaistyötön).
En tiedä mitä tehdä elämälläni
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Kunhan teet jotain, esim. ylipäätään jotain työtä, sillä vain liikkuvaa purjevenettä voi ohjata.
Ja aivot ihmisellä kasvaa 25v. asti, joten ei voi tietää välttämättä muutenkaan ennen sitä mitä haluaa. Ja toisaalta kun sekin on varmaa että ilman kokemuksia ei koskaan tiedä mitä haluaa.
Kerää siis kokemuksia ja optimoi valinnanmahdollisuuksiasi kunnes tiedät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt333194Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.441599Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19991Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32979- 59943
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22938Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37850Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36813Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173803- 48719