Suruntuskan lisäksi tunnen pelkoa ja turvattomuutta, koska minulla ei ole
enää ketään. Mikä siihen voisi auttaa ? Suru tuntuu pelon kaltaiselta.
Kun vahvin siteeni ihmiskuntaan on poissa, tunnen pelkoa ja tunnen itseni
eristyneeksi, jota olenkin, koska minulla ei ole ketään läheistä enää.
Iäkkäänä minusta ei ole menemään mihinkään "kerhoihin" tapaamaan
ihmisiä eikä tapaamispaikkoja oikeastaan olekaan ikääntyneille muita
kuin seurakunnassa enkä koe sitäkään omakseni, koska olen pakana.
Minkälaisia tuntemuksia teillä muilla iäkkäillä yksinjääneillä on ja miten olette
selvinneet vai oletteko ?
Myös nuoremmat voivat jäädä liian yksin. Miten te olette selviytyneet ?
Suru ja pelko
4
108
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kun minä puolison kuoltua jäin yksin, hankin kissan. Kissan kanssa en koskaan ole yksin. Kissa on tuonut elämääni myös ihmisystäviä.
Lisäksi tapaan ihmisiä ja juttelen ihmisten kanssa erilaisissa harrastuksissa ja ihan vaikka kotitaloni pihalla. Järjestöjä ja yhdistyksiä on joka lähtöön, sen kun vaan valitset.
Jos liikkumiskyky on tallella, yksinäisyys on oma valinta. - Anonyymi00002
Joskus yksin on parempi kuin kaksin tai joukossa.
Yksin on ainakin vapaa tekemään, mitä haluaa. Minä nautin tästä vapaudesta! - Anonyymi00003
Kyllä senioreille on tapaamispaikkoja ja toimintaa muuallakin kuin seurakunnissa.
Hei,
Tärkeä keskustelunaihe ja saitkin jo hyviä vinkkejä!
Kotoakin käsin voi olla tekemisissä ihmisten kanssa näin virtuaalisesti. Voi osallistua esimerkiksi reaaliaikaisiin ryhmächatteihin, joita netistä löytyy. Laitan vinkiksi tähän Tukinetin ryhmächatit, joita on joka arkipäivä.
Kaikki Tukinetin ryhmächatit ovat ohjattuja ja keskustelut niissä käydään anonyymisti nimimerkeillä. Käynnissä olevat ja seuraavaksi tulevat ryhmächatit näkyvät Tukinetin etusivulta. https://tukinet.fi/
Tukinetissä on myös useita keskusteluryhmiä, joissa voi keskustella muiden kanssa. Esim. Aikuisen elämää on yksi sellainen. https://tukinet.fi/fi/palvelut/aikuisen-elamaa
Tukinetistä löytyy myös monenlaisia henkilökohtaisen tuen palveluita, jos sellainen tuntuu tarpeelliselta.
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa1263730Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.292423Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1442078Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.701031Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet5950- 45881
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen61845En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on30840- 43761
Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä
Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies96750