Suru ja pelko

Anonyymi-ap

Suruntuskan lisäksi tunnen pelkoa ja turvattomuutta, koska minulla ei ole
enää ketään. Mikä siihen voisi auttaa ? Suru tuntuu pelon kaltaiselta.
Kun vahvin siteeni ihmiskuntaan on poissa, tunnen pelkoa ja tunnen itseni
eristyneeksi, jota olenkin, koska minulla ei ole ketään läheistä enää.
Iäkkäänä minusta ei ole menemään mihinkään "kerhoihin" tapaamaan
ihmisiä eikä tapaamispaikkoja oikeastaan olekaan ikääntyneille muita
kuin seurakunnassa enkä koe sitäkään omakseni, koska olen pakana.
Minkälaisia tuntemuksia teillä muilla iäkkäillä yksinjääneillä on ja miten olette
selvinneet vai oletteko ?
Myös nuoremmat voivat jäädä liian yksin. Miten te olette selviytyneet ?

15

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kun minä puolison kuoltua jäin yksin, hankin kissan. Kissan kanssa en koskaan ole yksin. Kissa on tuonut elämääni myös ihmisystäviä.

      Lisäksi tapaan ihmisiä ja juttelen ihmisten kanssa erilaisissa harrastuksissa ja ihan vaikka kotitaloni pihalla. Järjestöjä ja yhdistyksiä on joka lähtöön, sen kun vaan valitset.

      Jos liikkumiskyky on tallella, yksinäisyys on oma valinta.

      • Anonyymi00004

        Olen eläkkeellä ja lievästi liikuntarajoitteinen muine oireineni ja vaivoineni,
        jotka estävät sosiaalisen elämän. Kissaakaan en voi enää ottaa.


    • Anonyymi00002

      Joskus yksin on parempi kuin kaksin tai joukossa.

      Yksin on ainakin vapaa tekemään, mitä haluaa. Minä nautin tästä vapaudesta!

      • Anonyymi00011

        Mitä vanha ja liikuntarajoitteinen "on vapaa tekemään" ?


    • Anonyymi00003

      Kyllä senioreille on tapaamispaikkoja ja toimintaa muuallakin kuin seurakunnissa.

    • Hei,

      Tärkeä keskustelunaihe ja saitkin jo hyviä vinkkejä!

      Kotoakin käsin voi olla tekemisissä ihmisten kanssa näin virtuaalisesti. Voi osallistua esimerkiksi reaaliaikaisiin ryhmächatteihin, joita netistä löytyy. Laitan vinkiksi tähän Tukinetin ryhmächatit, joita on joka arkipäivä.

      Kaikki Tukinetin ryhmächatit ovat ohjattuja ja keskustelut niissä käydään anonyymisti nimimerkeillä. Käynnissä olevat ja seuraavaksi tulevat ryhmächatit näkyvät Tukinetin etusivulta. https://tukinet.fi/

      Tukinetissä on myös useita keskusteluryhmiä, joissa voi keskustella muiden kanssa. Esim. Aikuisen elämää on yksi sellainen. https://tukinet.fi/fi/palvelut/aikuisen-elamaa

      Tukinetistä löytyy myös monenlaisia henkilökohtaisen tuen palveluita, jos sellainen tuntuu tarpeelliselta.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

      • Anonyymi00005

        Nämä virtuaaliryhmät on kyllä vihonviimeinen petos, kun kaivataan toista ihmistä ihan oikeasti.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Nämä virtuaaliryhmät on kyllä vihonviimeinen petos, kun kaivataan toista ihmistä ihan oikeasti.

        En edes osaa mitä tsattia.


    • Anonyymi00006

      Kun ollaan parisuhteessa, ei saisi koskaan päästää tilannetta sellaiseksi, että puoliso on ainoa ihmissuhde.
      Tiedän varmasti, että osa ihmisistä hyväksyy sen, että puoliso rajoittaa toisen elämää ja kieltää kaikki muut ihmiskontaktit. Kuoleman kohdatessa olet sitten aivan yksin, kun kuollut puoliso oli ainoa ihmissuhde ja hoiti kaikki asiat kodin ulkopuolelle ja kotonakin. Yksin, ilman puolisoa et kotoa lähtenyt mihinkään. Näitä on. Joku luulee tätä rakkaudeksi ja syväksi ihmissuhteeksi, mutta kyseessä on alistaminen.

      Tätä on tietysti nyt liian myöhäistä sanoa, kun elämäsi ainoa ihminen on poissa. Mutta ehkä tätä lukee joku sellainenkin, jonka ainoa ihminen vielä elää. Muutakin elämää on oltava, sillä alistajasi jättää sinut ellet itse jätä häntä. Tämä on varmaa.

      • Anonyymi00008

        Voi olla muitakin ihmissuhteita, mutta kun läheisin lähtee tuntee itsensä
        lohduttoman yksinäiseksi, ei häntä kukaan korvaa.


      • Anonyymi00009

        Iäkkäällä voi olla ystävätkin kuolleet.


      • Anonyymi00010

        Johan on taas ykssilmäinen johtopäätös !


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Iäkkäällä voi olla ystävätkin kuolleet.

        Niinpä, minun ystävänikin ovat taivaassa. Minä olen yksin täällä maanpäällä
        turhan panttina. Missään ei ole enää mieltä.


      • Anonyymi00014
        UUSI

        "alistajasi jättää sinut ellet itse jätä häntä. Tämä on varmaa"

        Hyvänen aika mitä tekstiä ! Vai alistaja !!! Mistään sellaisesta ei ollut kysymys.
        Maailman hyväsydämisin ihminen menehtyi.


      • Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        "alistajasi jättää sinut ellet itse jätä häntä. Tämä on varmaa"

        Hyvänen aika mitä tekstiä ! Vai alistaja !!! Mistään sellaisesta ei ollut kysymys.
        Maailman hyväsydämisin ihminen menehtyi.

        Aika usein mustasukkaisuuttakin luullaan rakkaudeksi.

        Jos edesmennyt puoliso oli ainoa ihmissuhde, niin mistä voi olla kyse?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2063
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1149
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      731
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      547
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe