Narsistivanhemmat varastavat ystäväni

Anonyymi-ap

Tajusin jokin aika sitten että olen erakoitunut oudosta syystä. En esim. ole koskaan halunnut deittailla koska en kestäisi sitä jos seurustelukumppani tulisi hyvin toimeen vanhempieni kanssa. Minulla on narsistivanhemmat. He osaavat mielistellä ihmisiä niin hyvin ettei kukaan ulkopuolinen voisi uskoa miten julmia he oikeasti osaavat olla. Minun vanhemmat eivät ole minun puolella eivätkä halua minulle hyvää. Mutta he osaavat täysin uskottavasti esittää päinvastaista.

En ole koskaan halunnut tutustuttaa kavereitani vanhempiini. En kestäisi sitä jos kaverit tykkäsivät vanhemmistani. Se tuntuisi selkään puukotukselta.

Siskollenikin kävi kaltoin. Vanhemmat onnistuivat varastamaan siskon kaverit itselleen. Siskoni ystäväpiiri muuttui vanhempiemme ystäväpiiriksi.

Minä haluan että minun mahdollinen siippa tai ystävät ovat minun liittolaisiani. Mutta koska vanhempani ovat niin siirappisen ihania ihmisiä minulla ei ole toivoakaan siitä että kukaan voisi olla minun puolellani vanhempiani vastaan.

Se ei ole vaihtoehto että ystävät tai seurustelukumppanit olisivat neutraaleja tässä asiassa. Heidän on oltava minun puolellani vanhempiani vastaan. Toivoisin niin paljon löytäväni joskus edes yhden ihmisen joka näkee vanhempieni ja lapsuudenperheeni kiiltokuvan läpi totuuden siitä millaisia he oikeasti ovat.

Parasta olisi jos löytäisin ihmisen joka ei pidä tai peräti vihaa vanhempiani. Sellainen olisi minun liittolainen.

Vaan he ovat niin lahjakkaita ihmisten miellyttäjiä ettei minulla ole toivoakaan sellaisia ihmisiä löytää. Narsistivanhemmat ovat liittouttaneet koko maailman minua vastaan kaveeraamaan heidän kanssaan.

Niinpä olen jäänyt yksin. Se on vähemmän kivuliasta kuin kokea kuinka vanhemmat varastavat kaikki minun ihmiseni.

40

374

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Huomaan usein uusia ihmisiä tavatessani että salaa mielessäni arvioin tykkäisikö tämäkin tyyppi vanhemmistani vai ei. Jos epäilen ettei henkilöltä löytyisi kriittistä arvostelukykyä ja hänkin todennäköisesti lankeaisi vanhempieni ansaan ja tulisi heidän kanssaan hyvin juttuun, erkaannutan itseni välittömästi tällaisista ihmisistä. En uskalla edes tutustua tai päästää elämääni ihmisiä joiden epäilen tykkäävän vanhemmistani jos he tapasivat. Pääni ei kestäisi sitä petosta.

Niinpä jään mieluummin yksin. Minä ainakin olen itseni liittolainen ja itseeni voin luottaa. Muihin en.

• Anonyymi00002

On tämä hienoa tajuta vasta keski- iässä miten narsistivanhemmat onnistuivat ujuttamaan lonkeronsa alitajuntaan asti niin että he ovat onnistuneet määräilemään jopa minun omia ihmissuhdekuvioitani. Heidän ei tarvitse olla edes läsnä. He ovat aivoihin asennettu haittaohjelma joka ohjailee etänä minun henkilökohtaistakin elämääni haluamaansa suuntaan kaikkea kontrolloiden.

Narsistivanhemmat ovat lastensa elämän päätähtinä läpi elämän.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00002 kirjoitti:

On tämä hienoa tajuta vasta keski- iässä miten narsistivanhemmat onnistuivat ujuttamaan lonkeronsa alitajuntaan asti niin että he ovat onnistuneet määräilemään jopa minun omia ihmissuhdekuvioitani. Heidän ei tarvitse olla edes läsnä. He ovat aivoihin asennettu haittaohjelma joka ohjailee etänä minun henkilökohtaistakin elämääni haluamaansa suuntaan kaikkea kontrolloiden.

Narsistivanhemmat ovat lastensa elämän päätähtinä läpi elämän.

Päätähtinä, kyllä, ja kaikkien muidenkin ihmisten ja tilanteiden päätähtinä.

• Anonyymi00003

Ihme on jos ei sinustakin ole tullut narsistia kun ei kotona ole mallina ollut kun kaksi narsisti vanhempaa

• Anonyymi00004

Onko paha olo? Auttaako toi vittuilu jotain? Osaatko sinä edes kommunikoida mulla tavalla kuin vittuilemalla?

Kaikissa ihmisissä on aina narsismia. Haitallinen ominaisuus siitä tulee vasta kun narsismi ilmenee muita ihmisiä objektisoivana hyväksikäyttönä, kontrollina, empatiakykyvikana (mikä ei ole sama kuin myötätunnon puute) ja kunnioituksen puutteena. Tällaisten narsistien lapset elävät lapsuutensa erilaisia ulkoapäin annettuja rooleja esittäen aina sen mukaan mikä rooli palvelee narsisteja itseään parhaiten. Haitallisesti narsistinen ihminen KÄYTTÄÄ muita ihmisiä omiin tarpeisiinsa. Hän OBJEKTISOI muita eikä välitä tippaakaan muiden ihmisten tarpeista ja näkökulmista. Narsistivanhemman lapset ovat vanhempaa itseään varten olemassa. Narsistin lapsesta tulee leikkikalu jota käytetään muiden tarpeisiin.

Jos narsisti tarvitsee elämäänsä taakan jotta hän voi kokea olevansa uhrautuva pyhimys, on sinun esitettävä taakkaa. Jos narsisti tarvitsee omaa täydellistä vanhemmuuttaan todistavan täydellisen lapsen on sinun esitettävä täydellistä lasta. Jos narsisti on emotionaalista tukea vailla on sinun oltava terapeutti. Jos narsisti vaatii että hänen oma karu lapsuutensa tarvitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi on sinun oltava hänen yleisönsä. Rooleja riittää aina narsistin omien tarpeiden ja oikkujen mukaan. Vain sillä on väliä miltä narsistista tuntuu. Sillä ei ole väliä miltä hänen välineellistämistään ihmisistä tuntuu ja millaisia vaikutuksia tällä narsistin johtamalla roolipelillä on hänen leikkikalunsa elämään.

Narsistin lapsen toimenkuva on olla vanhempiensa käytettävissä. Tämä edellyttää totaalikontrollia ja sitä ettei lapsella saa olla mitään omaa ja yksityistä. Narsisti punkee itsensä uhrinsa aivoihin asti ja kontrolloi jopa etäyhteydellä tämän elämäntarinan "oikeaa" narratiivia, ohjailee ihmissuhteita ja elintapoja. Lapsen oma tila, oma reviiri, yksityisyys ja OMA TOTUUS ovat narsistille uhka koska narsisti alitajuisesti tai joskus aivan tietoisesti pelkää että lapsi alkaa ajatella itse, kyseenalaistaa asioita ja luoda omaa tilaa. Silloin hän ei olisi enää käytettävissä ja mikä pahinta saattaisi alkaa vaatia oikeuksiaan, mahdollisesti jopa kostaa mikäli narsisti tiedostaa tehneensä hyvinkin vakavia väärin tekoja leluaan kohtaan.

Olisi kohtalokasta haitallisesti narsistiselle ihmiselle jos hänen leikkikalunsa tulisi tietoiseksi siitä mitä hänelle itse asiassa on tehty. Monet patologisesti narsistiset paskiaiset ainakin jossain tietoisuutensa uumenissa tiedostavat mitä ovat tehneet.

Valehtelu on kaiken a ja on. Valehtelu tarkoittaa yleensä valheellista teatteria, erilaisia performanssiesityksiä joita esitetään jopa itselle. Kaikkia keinoja joilla ylläpidetään narsistia palvelevaa kiiltokuvaa.

Suurin osa maailman väestöstä on kasvanut haitallisesti narsistisen vanhempien leluna. Valtaosa maapallon väestöstä on alunperin saatettu maailmaan suunnitelmallisesti täyttämään vanhempiensa, sukujensa ja milloin minkäkin auktoriteetin tarpeita. Kaikki on ennalta määrätty. Kaikki roolit on ulkoa annettu.

Narsistin lapsella on usein oman itsen kohdalla musta aukko. Hän ei tiedä kuka on, mitä haluaa, tai edes sitä että mun elämä on mua itseäni varten olemassa. Useimmat jatkavat elämää automaattiohjauksella jatkaen muiden ihmisten tarpeisiin vastaamista. Samalla vaatien että ne OMAT TARPEET jotka jäivät täyttämättä tulisivat jonkun toisen toimesta viimein nähdyksi ja täytetyiksi.

Sitten kun narsistien lapset tekevät itse lapsia sama kuvio toistuu. Vanhemman omat täyttämättä jääneet tarpeet ja haluamallaan tavalla nähdyksi tulemisen vaatimus menee kaiken keskiöön. Ja lapsesta joka on helposti käytettävissä tulee näiden tarpeiden täyttäjä.

Useimmat perheet ja suvut ovat tällaisten narsistien taistelukenttiä. Kaikki patogeenisesti narsistisen perheen ja suvun jäsenet taistelevat huomion valokeilasta, eli siitä kenen tarpeet menevät etusijalle ja kenen tehtävä on ne täyttää. Ja se joka on helpoiten käytettävissä tähän tarkoitukseen on yleensä aina se lapsi. Se voi olla joku muukin. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi olla ns "overtti" narsisti joka vaatii että perhe pyörii hänen omien tarpeidensa ympärillä. Toinen vanhempi yleensä on "covertti" narsisti, "uhrautuva" vanhempi joka on täynnä omaa hyvyyttään, uhriuttaan, pyhyyttään ja uhrautuvuuttaan. Tuhkimo- äidit ovat tällaisia.

Nykyisin ihmiset voivat onneksi tehdä paljon töitä sen eteen että tällaisista kuvioista tulee tietoiseksi. Itse onneksi tajusin olla tekemättä lapsia. Sen sijaan olen tehnyt paljon töitä sen eteen että pääsen selvyyteen itsestäni ja esimerkiksi siitä miksi olen toiminut elämässäni kuten ei olen toiminut. Itsetietoisuus voi kasvaa kun uskaltaa katsoa tosiasioita silmiin ja nähdä realiteetteja sellaisina mitä ne oikeasti ovat.

Joskus päätän jakaa oppimiani asioita verkkoon. Ehkä joku muukin hyötyy.

Yleensä saan v,ttuilua takaisin kuten jälleen tässä sepostuksessa, mikä ehkä myös kertoo jotain jostain.

• Anonyymi00005

Suurin osa vanhemmista narsisteja? Näin sanottiin ketjussa.

Narsismi on persoonallisuushäiriö. En tiedä prosentteja, mutta suurin osa ihmisistä EI ole narsisteja. Todennäköisyys kahden narsistin liittoon ei ole suuri. Niitä kuitenkin on.

Kahden narsistin lapseksi joutuminen on hirveä asia. Tämä ei kuitenkaan koske "suurinta osaa" ihmisistä. Narsismin diagnosoi psykiatri.

Tarkkuutta siis väitteisiin.

• Anonyymi00009

Thomas Szasz:

"Narcissist: psychoanalytic term for the person who loves himself more than his analyst; considered to be the manifestation of a dire mental disease whose successful treatment depends on the patient learning to love the analyst more and himself less"

• Anonyymi00010

"Narsismin diagnosoi psykiatri."

Tarkoitatko Ullanlinnan psykiatria?

Narsismi edes haitallisena ominaisuutena ei ole häiriö missään muussa tarkoituksessa kuin vertauskuvallisessa mielessä.

Mielenterveyshäiriöitä tai edes mielisairauksia ei ole olemassa missään toisessa muodossa kuin vertauskuvallisena kielikuvana jolla kuvaillaan ihmisen kokemusmaailmaa, käytöstä ja toimintaa.

Syöpä on diagnoosi. Narsismi ei ole eikä voi olla diagnoosi. Se että esim. narsismista on tehty diagnoosi on syy sille miksi elämme maailmassa jossa normaalin yhteiskunnan edellytetään sopeutuvan häiriökäyttäytyvien ihmisten oikkuihin eikä päinvastoin. "Sairas" ei voi itselleen mitään. Diagnoosi vapauttaa ihmisen vastuusta ja syyllisyydestä, ja antaa ymmärtää että sosiaalisessa elämässä perseilevät itsekkäät idiootit ja vallan väärinkäyttäjät eivät muka tee itsenäisiä tietoisia valintoja vaan elävät "sairautensa" tai "häiriönsä" armoilla vailla omaa tahtoa.

Kaikki ihmiset ovat narsisteja. Narsismi on lähtökohtaisesti normaali ominaisuus kaikissa ihmisissä. Toiset ihmiset kehittyvät tai tietoisesti kehittävät itse itsensä haitallisesti narsistisiksi. Toisten narsismi ei ole sosiaalisessa elämässä myrkyllistä. Ylivoimaisesti suurimman osan narsismi taas on tavalla tai toisella haitallista.

Valtaosa maapallon väestöstä on kasvanut haitallisesti narsististen vanhempien ja sukujen ja perheyhteisöjen armoilla. On haitallisesti narsistista esimerkiksi jo vain se että lapsia tehdään siksi koska vanhemmat, suku tai yhteiskunta tarvitsee lapsia johonkin omaan tarkoitukseensa. On vaikea edes löytää sellaisia kulttuureita, yhteiskuntia tai ylipäänsä ihmisiä jotka EIVÄT tekisi lapsia jotakin omaa tarvettaan täyttämään.

Vanhemmat ovat lapsen tarpeita varten olemassa eikä päinvastoin. Maapallolla on ehkä promille vanhempia jotka tämän ovat ymmärtäneet.

Se miten toksista narsismi on ja miten se ilmenee käytännössä on yksilöllistä.

• Anonyymi00015

Se on luonteenpiirre ei diagnosoitava sairaus. Hanki aivot

• Anonyymi00024
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Se on luonteenpiirre ei diagnosoitava sairaus. Hanki aivot

Narsismi on luonnollinen jokaisessa ihmisessä sisäsyntyisesti oleva ominaisuus. Toiset kehittävät siitä erilaisten ympäristövaikutusten ja omien valintojen seurauksena sosiaalisesti haitallisen ominaisuuden. Se on käytännössä vain perusasenne ja opittu tapa olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa siten että se hyödyttää vain narsistia itseään ja palvelee narsistin omia tarpeita muista piittaamatta. Se ilmenee miljoonalla eri tavalla ja on usein aivan tietoista toimintaa.

Joskus se on tiedostamatonta. Mutta "tiedostamaton" itsekkyys voi olla vain kusetusta kun narsisti esittää tyhmempää kuin on jotta voi jatkaa itsekästä toisia hyväksikäyttävää käytöstään.

Monet ihmissuhteet ovat narsistien yhteisiä sanattomia sopimuksia. Esimerkiksi toinen on häpeilemättömän itsekäs röyhkeä kontrollifriikki ja toinen on omaan uhriuteensa rakastunut marttyyri joka saa uhrina olemisesta narsistisen kiksejä. Kumpikin on haitallisesti narsistinen.

• Anonyymi00007

Olet aikuinen? Ei ole pakko pitää mitään yhteyttä.

• Anonyymi00011

Miten tuo liittyi asiaan?

• Anonyymi00017

Samaa mieltä. Pysy erossa.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Miten tuo liittyi asiaan?

Jos ei pidä mitään yhteyttä, ei tarvitse murehtia varastaako ne ystäviä.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Jos ei pidä mitään yhteyttä, ei tarvitse murehtia varastaako ne ystäviä.

Et lukenut kunnolla viestejä.

• Anonyymi00008

Erakko on yhteiskunnasta ja sosiaalisista suhteista vapaaehtoisesti tai olosuhteiden pakosta syrjään vetäytynyt ihminen. Erakot elävät tyypillisesti eristyksissä muusta yhteiskunnasta, ja heidän elämäntyylinsä voi perustua esimerkiksi luonnonläheisyyteen, uskonnollisiin vakaumuksiin tai tarpeeseen paeta stressiä.

• Anonyymi00012

Rahalla saa ja autolla pääsee. hyvän mielikuvan synnyttäminen vaatii välillä siihen rahallisia panostamisia. Onnistuessaan rikkaat saavat haluamansa. Sivulliset voivat olla kärsijän roolissa? Jollet ole ollut heille luottamuksen arvoinen niin kuin hekään eivät sitä ole olleet välttämättä sinua kohtaan? Silloin voit joutua kärsijän rooliin?

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Rahalla saa ja autolla pääsee. hyvän mielikuvan synnyttäminen vaatii välillä siihen rahallisia panostamisia. Onnistuessaan rikkaat saavat haluamansa. Sivulliset voivat olla kärsijän roolissa? Jollet ole ollut heille luottamuksen arvoinen niin kuin hekään eivät sitä ole olleet välttämättä sinua kohtaan? Silloin voit joutua kärsijän rooliin?

Tällä keskustelulla ei ole mitään tekemistä köyhyyden tai rikkauden kanssa.

Koittakaa pysyä aiheessa.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Tällä keskustelulla ei ole mitään tekemistä köyhyyden tai rikkauden kanssa.

Koittakaa pysyä aiheessa.

Kyllä sillä rahan voimalla saa helpommin haluamansa ja voi vaikuttaa asioihin ostamalla ns. muita tukemaan narsistia asioissa. Raha mahdollistaa asioita, narsisti on monesti taitava manipuloimaan ja provosoimaan muita. Kaikki keinot on narsiteille sallittuja, siten rahakin voi olla keino vaikuttaa asioita mieleisekseen.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Kyllä sillä rahan voimalla saa helpommin haluamansa ja voi vaikuttaa asioihin ostamalla ns. muita tukemaan narsistia asioissa. Raha mahdollistaa asioita, narsisti on monesti taitava manipuloimaan ja provosoimaan muita. Kaikki keinot on narsiteille sallittuja, siten rahakin voi olla keino vaikuttaa asioita mieleisekseen.

Lisään, hovinarrit saavat taloudellista hyötyä ja vähemmän mieleisten polulle laittaa kiviä haittaamaan heidän arkea. Naristit jakaa ihmiset ystäviin ja vihollisiin, välimuotoja ei ole.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Vaikka olisi kuinka paljo kelläkin rahaa ei sen ihmisen kanssa ole pakko olla. Ja jos itse on narsisti eikä halua muita lähelleen ni mitä se sun persettäs kutittaa? Elä omaa elämääs

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Vaikka olisi kuinka paljo kelläkin rahaa ei sen ihmisen kanssa ole pakko olla. Ja jos itse on narsisti eikä halua muita lähelleen ni mitä se sun persettäs kutittaa? Elä omaa elämääs

Narsisti manipuloi, palkitsee heitä, jotka on mieleen ja siten voi vaikuttaa muiden arkeen, jollet ole narsitille mieleen tulet sen huomaamaan kiusantekona, haittana arjessa monella tapaa. Sepä se, ei narsisti heti paljastu. Ovat mestareita myönteisen ensivaikutelman luonnissa.

Voivat olla todella taitavia peittelemään omaa narsismiaan. Ja moni ei halua sitä välttämättä nähdäkään luotetusta ystävästä heti, se paljastuu yleensä ajan kanssa, kun tulee mahdollisia vastoinkäymisiä (muutoksia aiempaan) tai aistii hyväksikäyttöä kanssakäymisessä.

Pyrkivät hyötymään aina muista, jos kadottaa hyödyn toisesta käytös voi muuttua vähemmän reiluksi. Hyödyntävät välillä muita muuleina, pelinappuloina itse luomassaan pelissä. Luottamusta voi olla aluksi, mut paljastuttuaan huomaa toinen erehtymisen toisesta ja tajuaa siinä vasta mahdollisen hyväksikäytön.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Narsistinen harvemmin haluaa olla yksin, koska narsistinen haluaa osoittaa erinomaisuutensa muiden rinnalla. Haluaa huomiota ja kaipaa hyväksyntää ja kehua muilta, niillä saa energiaa ja heillä pitää olla aina joku jota mollaa porukassa, siten kokee aina olevansa parempi ihminen.

Eivät kykene asettumaan toisen asemaan tai voivat osata esittää sen roolina, mutta paljastuvat yleensä, kun toinen aistii sen, ettei narsistin kanssa synny kovin läsnä olevaa juttelu hetkeä (luottamuksen puutteen vuoksi) vaan on aika etäinen oikeasti silloin.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Minuu narsisti ei ole pystynyt vaikuttamaan. Olen oman tieni kulkija!

• Anonyymi00022
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ei tietenkään ole Eikä siihen muilla ole mitään sanomista! En ole halunnut tutustua narsistiin koskaan! Tiedän kyllä kaksikin narsistia!

• Anonyymi00023
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Narsisti manipuloi, palkitsee heitä, jotka on mieleen ja siten voi vaikuttaa muiden arkeen, jollet ole narsitille mieleen tulet sen huomaamaan kiusantekona, haittana arjessa monella tapaa. Sepä se, ei narsisti heti paljastu. Ovat mestareita myönteisen ensivaikutelman luonnissa.

Voivat olla todella taitavia peittelemään omaa narsismiaan. Ja moni ei halua sitä välttämättä nähdäkään luotetusta ystävästä heti, se paljastuu yleensä ajan kanssa, kun tulee mahdollisia vastoinkäymisiä (muutoksia aiempaan) tai aistii hyväksikäyttöä kanssakäymisessä.

Pyrkivät hyötymään aina muista, jos kadottaa hyödyn toisesta käytös voi muuttua vähemmän reiluksi. Hyödyntävät välillä muita muuleina, pelinappuloina itse luomassaan pelissä. Luottamusta voi olla aluksi, mut paljastuttuaan huomaa toinen erehtymisen toisesta ja tajuaa siinä vasta mahdollisen hyväksikäytön.

Täysin tuttua asiaa minulle tuo kaikki! Minä en rupea kenenkään passaajaksi koskaan! Sitä narsisti haluaa naiselta!

• Anonyymi00027
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Ei tietenkään ole Eikä siihen muilla ole mitään sanomista! En ole halunnut tutustua narsistiin koskaan! Tiedän kyllä kaksikin narsistia!

Asiat harvemmin on noin yksinkertaisia. T: toinen oman tien kulkija.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Narsistinen harvemmin haluaa olla yksin, koska narsistinen haluaa osoittaa erinomaisuutensa muiden rinnalla. Haluaa huomiota ja kaipaa hyväksyntää ja kehua muilta, niillä saa energiaa ja heillä pitää olla aina joku jota mollaa porukassa, siten kokee aina olevansa parempi ihminen.

Eivät kykene asettumaan toisen asemaan tai voivat osata esittää sen roolina, mutta paljastuvat yleensä, kun toinen aistii sen, ettei narsistin kanssa synny kovin läsnä olevaa juttelu hetkeä (luottamuksen puutteen vuoksi) vaan on aika etäinen oikeasti silloin.

Man cannot long survive without air, water, and sleep. Next in importance comes food. And close on its heels, solitude.

T. Szasz

• Anonyymi00032
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Tuossakin yleensä mennään hamaan kun puhutaan "empatiakyvyttömyydestä".

Haitallisesti narsistinen mulkku on yleensä empatiahaluton enemmän kuin empatiakyvytön. Toki usein kyse on myös aivan silkasta kyvyttömyydestäkin. Mutta empatia_haluttomuus_ on vähintään yhtä suuri ongelma.

Ensinnäkin empatia virheellisesti sotketaan myötätunnon kanssa samaan laariin mitä se ei ole.

Se mitä "empatiakyvyttömyydellä" yleensä tarkoitetaan on vain sitä että ihminen joka kyllä on aivan empatiaKYKYINEN vain päättää joko olla välittämättä siitä miltä toisesta tuntuu, tai sitten käyttää empatiakykyään sadistisiin tarkoituksiin.

Sadismiinkin tarvitaan empatiakykyä. Sadistin on tiedettävä mikä tuntuu toisesta ihmisestä pahalta. Siitä että joku on empatiakykyinen - eli osaa ASETTUA TOISEN IHMISEN ASEMAAN - ei automaattisesti seuraa että tällainen henkilö toimii moraalisesti oikein.

Sitä mitä ei yleisesti ymmärretä on, että erityisen myötötuntoiset ihmiset ovat usein erityisen empatiakyvyttömiä.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Tuossakin yleensä mennään hamaan kun puhutaan "empatiakyvyttömyydestä".

Haitallisesti narsistinen mulkku on yleensä empatiahaluton enemmän kuin empatiakyvytön. Toki usein kyse on myös aivan silkasta kyvyttömyydestäkin. Mutta empatia_haluttomuus_ on vähintään yhtä suuri ongelma.

Ensinnäkin empatia virheellisesti sotketaan myötätunnon kanssa samaan laariin mitä se ei ole.

Se mitä "empatiakyvyttömyydellä" yleensä tarkoitetaan on vain sitä että ihminen joka kyllä on aivan empatiaKYKYINEN vain päättää joko olla välittämättä siitä miltä toisesta tuntuu, tai sitten käyttää empatiakykyään sadistisiin tarkoituksiin.

Sadismiinkin tarvitaan empatiakykyä. Sadistin on tiedettävä mikä tuntuu toisesta ihmisestä pahalta. Siitä että joku on empatiakykyinen - eli osaa ASETTUA TOISEN IHMISEN ASEMAAN - ei automaattisesti seuraa että tällainen henkilö toimii moraalisesti oikein.

Sitä mitä ei yleisesti ymmärretä on, että erityisen myötötuntoiset ihmiset ovat usein erityisen empatiakyvyttömiä.

Narsistinen oppii virheistään, varsinkin jos kokee hyötyvänsä opistaan. Se on huomattu työelämässä, hän ei tee samaa virhettä uudelleen, jos on siitä joutunut vastuuseen vaan oppii kiertämään niitä tilanteita toisella tapaa. Huijari huijaa huijattavaa, jos sille annetaan siihen mahdollisuus.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Narsistinen harvemmin haluaa olla itse yksin. Mutta narsistinen haluaa että hänen leikkikaluikseen valikoimat ihmiset ovat yksin narsistin käytettävissä. Narsisti haluaa että hänen leluiksi valikoimillaan ihmisillä ei ole omaa elämää ja omia ihmissuhteita jotka ovat hänestä ja hänen vaikutusvallastaan riippumattomia. Narsistivanhemmat eivät kunnioita lastensa rajoja, yksityisyyttä, omaa tilaa ja oikeutta omiin mielipiteisiin, itsemäärittelyyn ja omaan totuuteen.

Siksi aloittajan narsistivanhemmat haluavat varastaa hänen ystävänsä itselleen. He haluavat määrätä sen narratiivin millaisina ihmisinä heidän lapsensa nähdään. He kilpailevat lasten ystävien suosiosta omien lastensa kanssa. Heille on tärkeää että lasten ystäväpiiri tykkää vanhemmista enemmän kuin lapsesta. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Toisaalta eipä sellaiset olisikaan hyviä ystäviä jotka liittoutuvat ystävänsä narsistivanhempien kanssa mieluummin kuin ovat lojaaleja ystävälleen. Siinä mielessä narsistivanhemmat ovat oikeastaan tehokas keino karsia jyvät akanoista. Oikea ystävähän ei tuollaiseen lankeaisi.

Mutta on toi narsistinen peli julmaa ja tuhoisaa sellaisten tähtäimeen kun joutuu.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Asiat harvemmin on noin yksinkertaisia. T: toinen oman tien kulkija.

Nykyään on trendikästä ajatella että elämä on niin helppoa että sitä vain katkaistaan välit jos perhe tai ystäväpiiri osoittautuu ongelmalliseksi. Kaikki tilanteet eivät sitä salli eikä välien poikki laittaminen ole joka tilanteessa realistista.

Naurettavia nämä mahtipontiset itsekehuskelut että minä en ainakaan ole niin tyhmä että alistun narsistien leikkikaluksi. Itse asiassa haitallinen narsismi on niin yleistä ettei kukaan pysty välttymään tällaisten itsekkäiden paskiaisten vaikutukselta ja manipulaatiolta. Varsinkaan kun ne sattuvat olemaan omia vanhempia tai muita perheenjäseniä.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Nykyään on trendikästä ajatella että elämä on niin helppoa että sitä vain katkaistaan välit jos perhe tai ystäväpiiri osoittautuu ongelmalliseksi. Kaikki tilanteet eivät sitä salli eikä välien poikki laittaminen ole joka tilanteessa realistista.

Naurettavia nämä mahtipontiset itsekehuskelut että minä en ainakaan ole niin tyhmä että alistun narsistien leikkikaluksi. Itse asiassa haitallinen narsismi on niin yleistä ettei kukaan pysty välttymään tällaisten itsekkäiden paskiaisten vaikutukselta ja manipulaatiolta. Varsinkaan kun ne sattuvat olemaan omia vanhempia tai muita perheenjäseniä.

Huvittavinta on se että narsistileimoilla toisia rutiininomaisesti lätkivät ovat yleensä itse pahimpia narsisteja. Toisten leimaaminen narsistiksi on vain yksi keino nostaa itsensä narsistin uhrina huomion valokeilaan nauttimaan säälipisteistä.

Haitallinen narsismi on todellinen ja yleinen ongelma. Ja narsistit itse ovat vesittäneet sen uskottavuuden termin väärinkäytöllä.

Keinotekoinen uhriutuminen osana roolipeliä johon narsisti toisia ihmisiä pakottaa on yksi haitallisen narsismin muoto. Ja tällaiset teko- uhrit vesittävät oikeidenkin uhrien vakavastiotettavuuden. Kuten myös koko narsismikeskustelun uskottavuuden.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Narsistivanhemmat käyttävät vanhemmuuden tuomaa valtaansa riippuvuussuhteen luomiseen. He tekevät kaikkensa jotta lapsesta tulisi mahdollisimman epäitsenäinen. Se alkaa jo heti synnärillä ja jatkuu läpi kaikkien kehitysvaiheiden aikuisuuteen asti. Narsistien lapset ovat usein käytännössä panttivankitilanteessa suhteessa vanhempiinsa. Siksi toi muodikas välien katkaisu ei välttämättä onnistu.

• Anonyymi00025

Narsisti ruokkii muilla ihmisillä EGOAAN. He ovat hänelle energiaa. Nuori rakastaja pitää olla niin kauan kun se jaksaa olla käytettävänä haukuttavana alistettavana.
      Pääasia että on kaunis. Niin kauan kun se vaan jaksaa olla. Mutta se ei saa koskaan sairastua eikä sen lapsi saa näkyä. Eikä kiukutella.

• Anonyymi00026

Herranjestas sä olet tyhmä ihminen.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Herranjestas sä olet tyhmä ihminen.

Voi helleanlettas kun on neitillä tota elämänkokemusta😱syvällä rinta äänellä hokee hölöhlöä

• Anonyymi00033
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Voi helleanlettas kun on neitillä tota elämänkokemusta😱syvällä rinta äänellä hokee hölöhlöä

Oletit sukupuolen.

• Anonyymi00039

Ensinnäkin, että omista ketään toista ihmistä niin, ettei hänellä saisi olla muita joiden kanssa olla tekemisissä. Ei ole sinulta mitään pois, jos esim joku ystäväsi tai läheisempi tutustuu vanhempiisi.
      Kyllä hän huomaa itsekin, kuinka asiat ovat.
      Toisekseen, mikä itsetunnossasi on, jos oletat, että 'sinulta viedään'.

• Anonyymi00040

Jos vanhemmat kilpailevat lasten kavereiden huomiosta omien lastensa kanssa se ei ole normaalia. Eikä tervettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1174
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      840
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      603
    6. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    7. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      532
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe