Tilkkutäkki

tulee !

Suosikkipopparit levyttävät tuttuja riparilauluja

"Isosena ja seurakunnassa riparilaulut olivat käyttötavaraa, jopa arkipäiväisiä. Nyt muutaman vuoden tauon jälkeen uudelleen laulettuina monen laulun kohdalla syntyi ahaa-elämyksiä. Aiemmin kuluneiltakin tuntuneet kappaleet herättivät taas tunteita." Riparilaulut yllättivät hienoudellaan muusikko Juha Tapion.

"Syntyi ajatus, että kylläpäs nämä onkin hienoja biisejä. Arvostus sekä lauluja että niiden tekijöitä kohtaan kasvoi entisestään."

Juha Tapio on ollut mukana projektissa, jonka tuloksena tutuimmat riparilaulut saavat uuden ilmeen, kun 10. elokuuta julkaistaan niistä koostuva albumi Tilkkutäkki.

Albumin kappaleet on valittu rippileireillä jo yli kolmen vuosikymmenen ajan käytetystä Nuoren seurakunnan veisukirjasta eli "Punaisesta kirjasta". Levyllä kuullaan klassikoita kuten esimerkiksi Tilkkutäkki, Herra kädelläsi, Kuljeta ja johda, Vaeltaja, Kirkossa, Tuu mun vaimoksein, Kumbayah (suomeksi) ja Toisen päivän iltana.

Rippileireiltä vuosikymmenten saatossa mieleen jääneistä kappaleista tulkintansa esittää joukko suomalaisia eturivin artisteja. Juha Tapion lisäksi levyllä mukana ovat muiden muassa PMMP, Jenni (ex-Gimmel), Samuli Edelmann, Mariska, Kalle (SMAK), Pepe Johansson (Teleks), Jonna Kosonen (ex-Nylon Beat), Tuure Kilpeläinen, Mikko Leppilampi, Johanna Kurkela, Olavi Uusivirta ja Sansa.

"Koska oma tausta on noissa lauluissa, oli mukava päästä laulamaan vanhoja tuttuja lauluja." Juha Tapion mielestä levy on myös kulttuuriteko. Hän arvostaa sekä lauluja itsessään että niiden tuoretta tulkintaa levyllä.

Muusikoilla lämpöinen fiilis rippikoulusta

"Ilmeni, että rippikoulu oli nuorena ollut monelle musiikillisen yhdessä olemisen hetki. Rippikoulu on nuorelle vahva kokemus: moni on ensimmäistä kertaa leirillä, ensimmäisiä rakastumisia tapahtuu", kuvailee riparin mieleenpainuvuutta Osku Ketola Warner Music Finlandista.

"Riparilaulut ovat melko ikivihreitä. Ne ovat pysyneet lähes samoina."

"Oli yllättävää, että muusikoilla oli niin lämpöinen fiilis rippikoulua kohtaan. Monella oli omakohtaisia kokemuksia ja muistoja lauluista", Ketola kertoo. "Rippikoulu oli koettu isona tapahtumana elämässä, vaikkei suurta henkilökohtaista vakaumusta olisikaan ollut. Monella oli hyviä muistoja; ehkä vähän nuoruuden nostalgiaakin."

"Kyllä monet riparilaulut ovat hienoja sävellyksiä. Siksi ne ovat jääneet elämään." Laulujen tekijöinä on pitkän linjan muusikkoja kuten Jaakko Löytty, Pekka Simojoki, Pekka Ruuska ja Teppo Nuorva.

5

5020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riparikesä 2002

itse kävin riparini jo muutaman vuosi takaperin mutta silloinen leiri herätti paljon muistoja ja etenkin ihana tilkkutäkki biisi jonka tahdissa laulettiin illasta toiseen. Myös muut ihanat biisit kuten tuu mun vaimoksein ja tietenkin myös kirkossa saavat kyyneleitä aikaan kun muistelee aikoja jolloin oltiin tuossa iässä. Nyt isosena toimineena olen saanut kokea jatkoa näille ihanille hetkille.
      Kiitos ,että mahtava tilkkutäkkialbumi on ilmestynyt

• wibi

Haluisko joku muuten kertoo että minkä nimisiä kappaleita levyltä löytynee...?

• ...

Eli tässä tulee levyn biisit esittäjineen:

Samuli Edelmann:"Kirkossa"
        Kalle (Smak):"Tilkkutäkki"
        Jonna K:"Me saamme kasvaa"
        Jenni: "Herra kädelläsi"
        Olavi Uusivirta:"Tuu mun vaimoksen"
        Johanna Kurkela:"Hiljainen kaupunki"
        Juha Tapio:"Kuljeta ja johda"
        Tuure Kilpeläinen:"Tie on pitkä ja pölyinen"
        Mariska:"Kumbaya"
        Sansa:"Vaeltaja"
        Mikko Lempilampi:"Lapsuuden usko"
        Pepe Johansson (Teleks):"Toisen päivän iltana"
        Paula ja Mira (PMMP):"Oi Herra luoksein jää"

by Mixin sivut, joissa myös on biisien sanat ja voi kuulla pieniä pätkiä biiseistä :) Omiksi suosikeiksi pätkien perusteella on noussut PMMP:n Oi Herra luoksein jää, Juha Tapion Kuljeta ja johda sekä Pepe Johanssonin Toisen päivän iltana..

• ainakin minulle

Miksei näistä viisuista saatu aikaan raikkaita versioita? Kaikki kuulostavat juuri siltä kuin ne kuulostivat riparillakin. Vai sitäkö haettiinkin? Rahastusta, sanon minä.

• Nimetön

... ihme julkkisten esittämänä. Sen takii että saatas vaan rahat pois. Ei ne ees usko kaikki Jumalaan jotka laulaa niitä biisejä..*voih* se on muka van se tunnelma..eikä! Lauletaan itte paremmin:) :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe