Karaiittioppinut: Jumalan nimi Raamatussa on YEHOVA

Anonyymi-ap

Jumalan nimi on YEHOVA. Talmudia ja rabbeja vastustava karaiittijuutalainen kielitieteilijä ja historiantutkija Nehemia Gordon perustelee, miksi Jumalan nimi Vanhassa testamentissa on Yehova eikä Yahve. Ja tällä ei ole absoluuttisesti yhtään mitään tekemistä Jehovan todistajien opin kanssa. (Martti Luther muuten ensimmäisenä keksi laittaa raamatunkäännöksessään kirjaimen J kirjaimen Y sijasta Jumalan nimeen. Hän keksi J:n).

Karaiittijuutalaiset ovat pieni, 700-luvulla syntynyt juutalaisuuden sisäinen uskonpuhdistusliike, joka palasi alkuperäiseen mooseksenuskoisuuteen ja hylkäsi Talmudin ja rabbien opetukset hirvittävänä harhaoppina. Karaiitit, joita on vain 50 000 kaikista maailman juutalaisista, ovat "sola scriptura" -lahko. Yksin Vanhan testamentin kirjoitukset ovat heille Jumalan sanaa. Nehemia Gordon, heidän tunnetuin edustajansa, on kuitenkin vahvasti kiinnostunut Uudesta testamentista ja kristinuskosta... Eikä vähän!

https://youtube.com/watch?v=oi6t5ltJ9DA

https://en.wikipedia.org/wiki/Shem_Tob%27s_Hebrew_Gospel_of_Matthew

18

185

Vastaukset 18

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

5Moos.23:21-22 Kuin Herralle sinun Jumalalles lupauksen lupaat, niin älä viivytä maksaa sitä; sillä Herra sinun Jumalas on sen totisesti vaativa sinulta, ja se on sinulle synti. Vaan jollet sitä lupaa, niin ei ole sinulla syntiä. Biblia (1776)

• Anonyymi00002

Vai ni, tämäpä tärkeä tieto. Onko Vanha Testamentti kirjoitettu käyttäen latinalaisia aakkosia ?

• Anonyymi00004

Aika nopeasti katsoit tuon videon, ja mitä siinä opetetaan. Jos et osaa englantia, YouTube-videoista löytyy myös mahdollisuus suomalaiseen tekstitykseen. Etkö tiennyt?

• Anonyymi00016

Ei vaan hepreaksi.

• Anonyymi00003

1Moos.3:20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel, Israelin Jumala.

• Anonyymi00005

Eipä ollut. 1 Moos. 3:20 on tämä:

3:20 Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti.

Te eksytte koska ette tunne kirjoituksia.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Eipä ollut. 1 Moos. 3:20 on tämä:

3:20 Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti.

Te eksytte koska ette tunne kirjoituksia.

Todiste, että Raamattu on väärennetty Jokainen kirjoittelee mitä mieleen juolahtaa. Ja tekstit vaihtelevat

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Todiste, että Raamattu on väärennetty Jokainen kirjoittelee mitä mieleen juolahtaa. Ja tekstit vaihtelevat

Todiste, että aiempi postaaja (sinä?) postasi väärän raamatunkohdan. Eli oli kännissä perjantai-iltana.

• Anonyymi00007

2Moos.3:14 Sanoi Jumala Mosekselle: Minä ole se kuin minä olen. Ja sanoi: niin pitää sinun sanoman Israelin lapsille: Minä olen lähetti minun teidän tykönne. Biblia (1776)

• Anonyymi00009

Vanhoillis-lestadiolainen on ottanut tekoälyn käyttöön ja laittanut sen automaattipostaamaan vastauksia keskusteluketjuihin! 😂

• Anonyymi00010

Nimittäin sana havvah merkitsee hepreaksi substattiivinä elää.

• Anonyymi00012

Eh!

• Anonyymi00011

Havvaa kuvataan "kaikkien elävien äidiksi".

• Anonyymi00014

Miten se liittyy aloituspostauksen aiheeseen?

• Anonyymi00013

Mark.13:35 Niin valvokaat siis (sillä ette tiedä, koska huoneen Herra tuleva on, ehtoona taikka puoliyönä, eli kukon laulaissa, eli aamulla:) Matt.25:6 Mutta puoli-yönä tuli huuto: katso, ylkä tulee, menkäät ulos häntä vastaan. Biblia (1776)

• Anonyymi00015

Totta- Jumalan nimi on Jehova eikä Jeesus. Jeesus on Jehovan poika. Kaksi eri herraa. Hashem ja messias.

• Anonyymi00018

VT:ssa Jumala oikein käskemällä käskee Moosesta levittämään hänen nimeään Jehova kansan keskuuteen, mutta mitä tekivät rabbit 1000 v. Mooseksen jälkeen? He kielsivät kansaa käyttämästä nimeä Jehova ja korvasivat sen sanalla Hashem (Nimi).

• Anonyymi00017

Joh.14:9 Jesus sanoi hänelle: minä olen niin kauvan aikaa teidän tykönänne, ja et sinä minua tunne Philippus, joka näki minut, hän näki myös Isän: kuinka siis sinä sanot: osoita minulle Isä? Biblia (1776) Joh.12:45. Kol.1:15. Hebr.1:3.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      78
      2480
    2. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      42
      2106
    3. Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki

Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.
      Ikävä
      28
      955
    4. Mille kirjaimelle

toivotat hyvää yötä , kuka on mielessäsi kun menet nukkumaan?
      Ikävä
      32
      837
    5. Äimän käki

Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,
      Sinkut
      154
      788
    6. Nainen, miten suhtautuisit

Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?
      Ikävä
      58
      650
    7. Paikallinen autokorjaamo

Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi
      Kuhmo
      6
      528
    8. Kenen kanssa koet

Että sinulla on eniten kipinää
      Ikävä
      21
      505
    9. Vihdoinkin tarjolla sushia!

Onpa mukava, että tän paikkakunnan ruokatarjonta laajenee. Ensi lauantaina pääsee herkuttelemaan kun Kukkoloilta saa su
      Haapavesi
      78
      501
    10. Sinulle mies

Kohtaamme jälleen kun on oikea aika. Sitä ei voi mikään eikä kukaan estää <3 <3
      Ikävä
      33
      482
    Aihe