Karaiittioppinut: Jumalan nimi Raamatussa on YEHOVA

Anonyymi-ap

Jumalan nimi on YEHOVA. Talmudia ja rabbeja vastustava karaiittijuutalainen kielitieteilijä ja historiantutkija Nehemia Gordon perustelee, miksi Jumalan nimi Vanhassa testamentissa on Yehova eikä Yahve. Ja tällä ei ole absoluuttisesti yhtään mitään tekemistä Jehovan todistajien opin kanssa. (Martti Luther muuten ensimmäisenä keksi laittaa raamatunkäännöksessään kirjaimen J kirjaimen Y sijasta Jumalan nimeen. Hän keksi J:n).

Karaiittijuutalaiset ovat pieni, 700-luvulla syntynyt juutalaisuuden sisäinen uskonpuhdistusliike, joka palasi alkuperäiseen mooseksenuskoisuuteen ja hylkäsi Talmudin ja rabbien opetukset hirvittävänä harhaoppina. Karaiitit, joita on vain 50 000 kaikista maailman juutalaisista, ovat "sola scriptura" -lahko. Yksin Vanhan testamentin kirjoitukset ovat heille Jumalan sanaa. Nehemia Gordon, heidän tunnetuin edustajansa, on kuitenkin vahvasti kiinnostunut Uudesta testamentista ja kristinuskosta... Eikä vähän!

https://youtube.com/watch?v=oi6t5ltJ9DA

https://en.wikipedia.org/wiki/Shem_Tob%27s_Hebrew_Gospel_of_Matthew

38

234

Vastaukset 38

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

5Moos.23:21-22 Kuin Herralle sinun Jumalalles lupauksen lupaat, niin älä viivytä maksaa sitä; sillä Herra sinun Jumalas on sen totisesti vaativa sinulta, ja se on sinulle synti. Vaan jollet sitä lupaa, niin ei ole sinulla syntiä. Biblia (1776)

• Anonyymi00002

Vai ni, tämäpä tärkeä tieto. Onko Vanha Testamentti kirjoitettu käyttäen latinalaisia aakkosia ?

• Anonyymi00004

Aika nopeasti katsoit tuon videon, ja mitä siinä opetetaan. Jos et osaa englantia, YouTube-videoista löytyy myös mahdollisuus suomalaiseen tekstitykseen. Etkö tiennyt?

• Anonyymi00016

Ei vaan hepreaksi.

• Anonyymi00003

1Moos.3:20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel, Israelin Jumala.

• Anonyymi00005

Eipä ollut. 1 Moos. 3:20 on tämä:

3:20 Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti.

Te eksytte koska ette tunne kirjoituksia.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Eipä ollut. 1 Moos. 3:20 on tämä:

3:20 Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti.

Te eksytte koska ette tunne kirjoituksia.

Todiste, että Raamattu on väärennetty Jokainen kirjoittelee mitä mieleen juolahtaa. Ja tekstit vaihtelevat

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Todiste, että Raamattu on väärennetty Jokainen kirjoittelee mitä mieleen juolahtaa. Ja tekstit vaihtelevat

Todiste, että aiempi postaaja (sinä?) postasi väärän raamatunkohdan. Eli oli kännissä perjantai-iltana.

• Anonyymi00007

2Moos.3:14 Sanoi Jumala Mosekselle: Minä ole se kuin minä olen. Ja sanoi: niin pitää sinun sanoman Israelin lapsille: Minä olen lähetti minun teidän tykönne. Biblia (1776)

• Anonyymi00009

Vanhoillis-lestadiolainen on ottanut tekoälyn käyttöön ja laittanut sen automaattipostaamaan vastauksia keskusteluketjuihin! 😂

• Anonyymi00010

Nimittäin sana havvah merkitsee hepreaksi substattiivinä elää.

• Anonyymi00012

Eh!

• Anonyymi00011

Havvaa kuvataan "kaikkien elävien äidiksi".

• Anonyymi00014

Miten se liittyy aloituspostauksen aiheeseen?

• Anonyymi00013

Mark.13:35 Niin valvokaat siis (sillä ette tiedä, koska huoneen Herra tuleva on, ehtoona taikka puoliyönä, eli kukon laulaissa, eli aamulla:) Matt.25:6 Mutta puoli-yönä tuli huuto: katso, ylkä tulee, menkäät ulos häntä vastaan. Biblia (1776)

• Anonyymi00015

Totta- Jumalan nimi on Jehova eikä Jeesus. Jeesus on Jehovan poika. Kaksi eri herraa. Hashem ja messias.

• Anonyymi00018

VT:ssa Jumala oikein käskemällä käskee Moosesta levittämään hänen nimeään Jehova kansan keskuuteen, mutta mitä tekivät rabbit 1000 v. Mooseksen jälkeen? He kielsivät kansaa käyttämästä nimeä Jehova ja korvasivat sen sanalla Hashem (Nimi).

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

VT:ssa Jumala oikein käskemällä käskee Moosesta levittämään hänen nimeään Jehova kansan keskuuteen, mutta mitä tekivät rabbit 1000 v. Mooseksen jälkeen? He kielsivät kansaa käyttämästä nimeä Jehova ja korvasivat sen sanalla Hashem (Nimi).

Nimi oli liian Pyhä lausua, mutta tekivät samalla karhunpalveluksen kristityille,koska emme oppineet Jumalan nimeä. Sitten tuli kolminaisuusoppi jossa Jeesuksesta tehtiin keskiö, jotta "jumalalla" olisi joku persoonanimi.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Nimi oli liian Pyhä lausua, mutta tekivät samalla karhunpalveluksen kristityille,koska emme oppineet Jumalan nimeä. Sitten tuli kolminaisuusoppi jossa Jeesuksesta tehtiin keskiö, jotta "jumalalla" olisi joku persoonanimi.

Eipä ollut liian pyhä, koska Jumala käski tekemään nimen tunnetuksi. Vain väärinkäyttö kiellettiin, mutta rabbit vetivät säännön ääritiukaksi.

• Anonyymi00017

Joh.14:9 Jesus sanoi hänelle: minä olen niin kauvan aikaa teidän tykönänne, ja et sinä minua tunne Philippus, joka näki minut, hän näki myös Isän: kuinka siis sinä sanot: osoita minulle Isä? Biblia (1776) Joh.12:45. Kol.1:15. Hebr.1:3.

• Anonyymi00019

Niin ja Isän nimi on Yehova...

• Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Niin ja Isän nimi on Yehova...

Oletko Jehovan todistaja...?

• Anonyymi00022

1Moos.3:20 Ja Adam kutsui emäntänsä nimen Heva, että hän on kaikkein elävitten äiti. Biblia (1776)

• Anonyymi00023

Ilm.22:16 Minä Jesus, lähetin enkelini todistamaan näitä seurakunnissa. Minä olen Davidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti. Biblia (1776) 2Piet.1:19.

• Anonyymi00024

Jes.14:12 Kuinka sinä kaunis kointähti olet pudonnut taivaasta? kuinkas olet maan päälle langennut, joka pakanat teit heikoksi? Biblia (1776)

• Anonyymi00025

2Piet.1:19 Ja meillä on vahva prophetallinen sana, ja te teette hyvin, että siitä vaarin otatte niinkuin kynttilästä, joka pimeässä valistaa, niinkauvan kuin päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. Biblia (1776)

• Anonyymi00026

Room.1:2-3 (Jonka hän on prophetaisa kautta pyhissä Raamatuissa luvannut,) Hänen Pojassansa, (joka on Davidin siemenestä lihan puolesta syntynyt. Biblia (1776) 2Tim.2:8.

• Anonyymi00027

2Tim.2:8 Muista Jesuksen Kristuksen päälle, joka kuolleista noussut on: Davidin siemenestä minun evankeliumini jälkeen. Biblia (1776) Ap.t.2:30-31. 13:22-23. 1Kor.15:4. 15:20.

• Anonyymi00028

sekasihan tässä menee- kenen oven eteen pysähtyy- kun on niin monta nimikylttiä- eri ovissa. Siis- kenen valmistamassa kyltissä ei ole kirjoitusvirhettä? Tässä pian on mentävä kolkuttelemaan oikiaan oveen.

• Anonyymi00029

Jes.9:5 Sillä meille on lapsi syntynyt, ja poika on meille annettu, jonka harteilla herraus on: ja hänen nimensä kutsutaan Ihmeellinen, Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Ijankaikkinen Isä. Tuom.13:18 Herran enkeli ssanoi hänelle: miksis kysyt minun nimeäni, joka ihmeellinen on? Biblia (1776)

• Anonyymi00030

käännöksissähän on monenlaista nimittäjää- mitä missäkin.

itselleni riittää MINÄ OLEN..... ja se on siinä se.

HÄN ON, ja HÄN ON mikä ON...

SIINÄ voi rypeltää luotu- mitä rypeltää. HÄN VAIN ON.

olkoon sovatäen - luomisen- jne. jne. jne. nimityksillä sanassa, meille älyttömille ilmaisemassa- kuka HÄN ON...

RYPELLETÄÄN sitten vinkumalla, että minä sanon jahve - johve tovistava- je ei tovistava-- jne. silti HÄN ON. MIKÄ HÄN ON. ja piste.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

käännöksissähän on monenlaista nimittäjää- mitä missäkin.

itselleni riittää MINÄ OLEN..... ja se on siinä se.

HÄN ON, ja HÄN ON mikä ON...

SIINÄ voi rypeltää luotu- mitä rypeltää. HÄN VAIN ON.

olkoon sovatäen - luomisen- jne. jne. jne. nimityksillä sanassa, meille älyttömille ilmaisemassa- kuka HÄN ON...

RYPELLETÄÄN sitten vinkumalla, että minä sanon jahve - johve tovistava- je ei tovistava-- jne. silti HÄN ON. MIKÄ HÄN ON. ja piste.

sotaväen- luomisen. jne.

pimeässä kun kirjoittelee- näppistä ei näe- toinenpuolisko nukkuu... on näpyteltävä korva- käsikuulolla

• Anonyymi00038
        Anonyymi00031 kirjoitti:

sotaväen- luomisen. jne.

pimeässä kun kirjoittelee- näppistä ei näe- toinenpuolisko nukkuu... on näpyteltävä korva- käsikuulolla

Kännissä kirjoitat, jumalatoin vanhus!

• Anonyymi00032

Tuom.13:22 Ja Manoak sanoi emännällensä: totisesti me kuolemme, että näimme Jumalan. Biblia (1776) 2Moos.33:20. 5Moos.5:26. Tuom.6:22.

• Anonyymi00033

Joh.13:33 Rakkaat lapsukaiset, minä olen vielä vähän aikaa teidän kanssanne: teidän pitää minua etsimän, ja niinkuin minä sanoin Juudalaisille: ette taida sinne tulla, kuhunka minä menen, niin minä sanon myös nyt teille. Biblia (1776) Joh.7:34. 8:21.

• Anonyymi00034

Joh.7:34 Teidän pitää minua etsimän ja ei löytämän, ja missä minä olen, ette taida sinne tulla. Joh.8:21 Niin Jesus sanoi taas heille: minä menen pois, ja te etsitte minua, ja teidän pitää kuoleman teidän synneissänne. Kuhunka minä menen, ette sinne taida tulla. Biblia (1776)

• Anonyymi00035

Job.22:14 Pilvet ovat hänellä verhona, niin ettei hän näe; ja taivaanrannalla hän käyskentelee.

• Anonyymi00036

Job.22:13 Ja niin sinä sanot: Mitäpä Jumala tietää? Voiko hän tuomita synkkäin pilvien takaa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      111
      1348
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      911
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      736
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      132
      697
    5. 70
      666
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      616
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      607
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      555
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      485
    10. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      480
    11. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      468
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      467
    13. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      94
      457
    14. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    15. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      115
      453
    16. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      448
    17. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49