Näin kirjoitetaan Athos-Säätiön ystävien Facebookissa:
“Kiitos Jumalalle ja Jumalanäidille, kiitos teille! Athos-Säätiö onnistui taas selviämään monien ihmisten esirukouksilla ja lahjoituksilla lainansa tämänkertaisesta puolivuotislyhennyksestä (75.071,37 e). Vaje ennen tätä pankin antamaa uutta eräpäivää (29.5.) oli vähän vajaa 15.000 euroa, joka nyt saadaan hoidettua yhden äskeisessä puhelussa meille tiedoksi saatetun lahjoituksen turvin.
Vielä kerran kiitos kaikille jotka rukouksin, lahjoituksin taikka molemminkin tavoin ovat olleet auttamassa meitä hankalan tilanteemme kohtaamisessa!
Hannu Pöyhönen, Athos-Säätiön toiminnanjohtaja”
Oletteko huolissanne siitä, kuinka Panagia pyrkii ja onnistuu saamaan näinkin isoja viime hetken lahjoituksia?
Vaikka kaikki tehtäisiin täysin lainmukaisesti, läpinäkyvästi ja asianmukaisin luvin: minusta tuntuu hieman kurjalta, että yhdistys vaikuttaa ainakin välillä tukeutuvan yksittäisten ihmisten lahjoituksiin. Käsittääkseni on ihmisiä, jotka ovat laittaneet keskukseen oikeasti valtavia summia. En tarkemmin tunne tilannetta, enkä tiedä, kuka viime hetkellä lahjoitti tuon 15 000 euroa. Ehkä jollakin todella oli tuon verran ylimääräistä. Mutta silti mieleen nousee ajatus, että koska kyseessä on hengellinen yhteisö, kokikohan joku pakottavan tarpeen lahjoittaa, koska muuten omatunto jäisi liiaksi kolkuttamaan - pelottaisi jonkinlainen ns. taivaallinen rangaistus. Mielestäni Panagia voisi kirjoittaa asiaan liittyen ulostulon, jos se haluaisi vähentää asiaan liittyviä mahdollisia ennakkoluuloja!
Henkilökohtaisesti minulle tulee tilanteesta mieleen Raamatun tarina köyhän lesken rovosta. Ensin Kristus edellisessä luvussa tuomitsee fariseukset ja kehottaa varomaan lainopettajia. Tämän jälkeen tulee seuraava katkelma:
“Jeesus käänsi katseensa uhriarkkuun päin ja näki rikkaiden panevan siihen lahjoja. Hän näki myös, kuinka eräs köyhä leskivaimo pani arkkuun kaksi pientä lanttia. Hän sanoi: »Totisesti: tämä köyhä leski antoi enemmän kuin yksikään toinen. Kaikki nuo muut antoivat lahjansa liiastaan, mutta hän antoi vähästään, kaiken mitä hän elääkseen tarvitsi.»”
Usein kohta tulkitaan hyveeksi: on hyvä antaa vähästään. Mutta osuvampi tulkinta on linkittää tapahtuma jatkumoksi fariseuksien tuomitsemiseen. Jeesus ei varmasti odota kenenkään köyhän antavan kirkon käyttöön “kaiken minkä elääkseen tarvitsi”. Sen sijaan tämäkin kohtaus on yksi tuomio fariseuksille lisää. Temppelin uhriarkkuun tuli antaa lahjoja, ikään kuin aneita fariseusten systeemin ylläpitämiseen. Köyhä leskivaimo oli painostettu fariseusten toimesta lahjoittamaan rahaa “taivaspaikan hinnalla” (=kuin aneena). Ja köyhä leski laittoi kaiken mitä hän elääkseen tarvitsee. Jeesus ei vahingossa viittaa tähän tapaukseen juuri tässä välissä, vaan se tulee juuri sen jälkeen kun hän on tuominnut jo fariseusten toiminnan.
Sen jälkeen, kun hän on osoittanut fariseusten julmuuden köyhien riistämisestä, Jeesus puhuu Jerusalemin temppelin tuhosta. Tämän pienen tapahtuman ympärillä onkin kaksi synkähköä tekstipätkää: 1. fariseusten tuomitseminen 2. ennustus Jerusalemin temppelin tuhosta. Leskirouvan ropo tuleekin linkittää ympäröivään tekstiin, jolloin se aukeaa tuomiona fariseusten tavalle riistää hengellisellä painostuksella jopa köyhimmiltä viimeiset lantit. Toisin sanoen, ei ole hyve hengellisen yhteisön roikkua liikaa lahjoitusten varassa, ettei köyhille tule olo, että on "pakko" lahjoittaa vaikka viimeiset elämiseen tarvittavat lantit. "He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille..."
Minusta Lammin Panagian pitäisi selvittää taloudelliset ongelmat itse, se osoittaisi sen johtajistolta selkärankaa olla taakoittamatta maallikoita. Toivon Panagialle siltä osin myötäisiä tuulia, että keksisivät enemmän keinoja rahoittaa toimintaansa.
“ja hankimme toimeentulomme omin käsin kovalla työllä.” 1. Kor. 4:12
“Pitäkää kunnia-asiananne, että elätte rauhallisesti, hoidatte omat asianne ja ansaitsette toimeentulonne kättenne työllä, niin kuin olemme käskeneet.”
Tess. 4:11
“Hopeaa tai kultaa tai vaatteita en ole keneltäkään halunnut. Te tiedätte itse, että minä näillä käsilläni olen hankkinut itselleni ja tovereilleni sen, mitä olemme tarvinneet. Kaikin tavoin olen teille osoittanut, että näin, työtä tehden, tulee huolehtia vähäosaisista muistaen Herran Jeesuksen omat sanat: ’Autuaampi on antaa kuin ottaa.’” Apt. 20:33-35
Tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni. En tiedä asiasta hirveän tarkasti, mitä nyt olen seurannut välillä epäsäännöllisen säännöllisesti vajaa 10 vuoden ajan kyseisen lafkan mediaa. Eri mieltä saa toki olla! Jos teillä on asiaan liittyen linkittää artikkeleita, julkaisuja, mielipidekirjoituksia, postauksia tai tekstejä, lukisin mielelläni aiheesta lisää.
Athos-Säätiö, Panagia
5
121
Vastaukset
- Anonyymi00001
Toukokuussa kerättiin rahaa näillä sanoin (ote Athos-Säätiön Facebook-postauksesta 4.5.2026):
"... Suojelijansa Jumalanäidin avulla Panagian yhteisö varmasti selviää tästä, kuten on selvinnyt aina ennenkin. Yleensä pyhät kuitenkin auttavat ihmisten kautta aktivoiden heitä. Haluaisitko toimia tässä tilanteessa Kaikkeinpyhimmän välikätenä? Ihmisistä nöyrimpänä ja kiitollisimpana Jumalanäiti epäilemättä palkitsee jollakin hyväksi katsomallaan tavalla kaikille, jotka ovat edistämässä Hänen työtään myös täällä kotimaassamme.
Avoimena oleva summa pitäisi saada kokoon mahdollisimman pian, mielellään tämän viikon aikana."- Anonyymi00005
Olen samaa mieltä, että tuo ei ole asiallista.
- Anonyymi00002
Ortodoksisessa kirkossa samoin kuin monissa muissa hengellisissä yhteisöissä taitaa olla laajempikin ongelma saada ihmiset lahjoittamaan rahaa taitavan hengellisen manipulaation avulla.
Itsekinkin olen lahjoittanut tuntuvia summia rahaa syyllistämisen ja manipuloinnin seurauksena. Onneksi tajusin irtautua, kun ymmärsin viimeinkin, mihin roposeni päättyivät.
Samankaltaista ilmiötä olen nähnyt lähipiirissäni muidenkin kohdalla.- Anonyymi00003
Hengellisen manipulaation uhrit ovat yleensä yksinäisiä, hyväksytyksi tulemista kaipaavia, kuolemanpelkoisia vanhuksia, elämänsä suuntaa etsiviä, helposti syyllistyviä tai muita haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä.
Juuri heidät hengellisten saalistajien pitäisi jättää rauhaan, mutta juuri heitä he manipuloivat. Valitettavasti myös ortodoksien parissa.
- Anonyymi00004
Kyllä, hengellisten yhteisöjen järjestämä rahankeruu tulisi aina järjestää huolellisesti harkiten ja pyrkien käyttämään "neutraalia" kieltä, ettei ihmiset koe painostusta. Vähäinenkin taloudellinen painostus käyttäen hyväksi ihmisten hengellistä haavoittuvuutta on riskialtista touhua.
Mielestäni esim. melko tuore Lintulan luostarin ilmoitus rahan keräämisestä keittiön remontoimiseen on hyvä, neutraali ilmoitus:
"Litulan luostarin keittiön peruskorjaus toteutetaan Lintulan luostarin ystävät ry:n käynnistämän keräyksen tuella. Keittiössä valmistetaan ateriat luostarin sisaristolle, vieraille ja pyhiinvaeltajille. Edellisestä peruskorjauksesta on aikaa 33 vuotta. Jotta keittiö voisi asianmukaisesti palvella tarkoitustaan, korjaus on välttämätön. Se on tarkoitus toteuttaa tulevana syksynä. Keräykseen voi osallistua alla olevilla tiedoilla..." (Lintulan luostarin Facebook-päivitys 12.5.2026)
Tässä taas ote Panagian Facebook-päivityksestä:
"Suojelijansa Jumalanäidin avulla Panagian yhteisö varmasti selviää tästä, kuten on selvinnyt aina ennenkin. Yleensä pyhät kuitenkin auttavat ihmisten kautta aktivoiden heitä. Haluaisitko toimia tässä tilanteessa Kaikkeinpyhimmän välikätenä? Ihmisistä nöyrimpänä ja kiitollisimpana Jumalanäiti epäilemättä palkitsee jollakin hyväksi katsomallaan tavalla kaikille, jotka ovat edistämässä Hänen työtään myös täällä kotimaassamme. Avoimena oleva summa pitäisi saada kokoon mahdollisimman pian, mielellään tämän viikon aikana."
(Ote Athos-Säätiön ystävien Facebook-päivityksestä 4.5.2026)
Jälkimmäisessä tuntuu olevan hengellisesti johdatteleva ja jopa pakottava tunnelma. Lintulan päivitys on toteavampi ja mielestäni asiallinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901935
- 1131043
- 102965
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20737- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä28574Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481