'Mukava' säräytti kielikorvaa, ...

... kun eräs vanhempi rouva sanoi, että 'lapset ovat niin mukavia'. Säräytti myös, kun muuan aloittaja pyysi kertomuksia 'mukavimmista pakeista', siis seurustelusta kieltäytymisestä.

En itse liene käyttänyt sanaa koskaan tai ainakin harvoin, koska minusta se ei sovi ihmisestä puhuttaessa ollenkaan, ikään kuin lapset olivat jonkinlaisia kivoja esineitä. Samoin ihmisen kieltäytyminen seurustelusta ei koskaan voine olla mukava, korkeintaan vähiten kamaloittava.

Voisi jotenkin kuvitella, että ihmisen asumus tai elinympäristö olisi mukava, mutta tuskin silloinkaan käyttäisin tätä sanaa.

Onko palstalaisilla tiedossa jokin murrealue, jossa laajalti tätä sanaa käytetään, vai onko se yleinen koko Suomessa? Käytetäänkö sitä idässä enemmän?

42

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Käsittääkseni on yleiskieltä. Sanaan törmää kyllä missä päin maata vain. Ehkä televisio ja radio ovat kantaneet kortensa kekoon.

      Tuoli voi olla mukava.
      Sänky voi olla mukava.

      Koira ei ole mukava! Kuulostaa hullulta.
      Samoin mainitsemasi lapset.

      Samoin lapset mukavoittavat elämääni!

      Sanan käyttö sinänsä ei itseäni häiritse. Päinvastoin. Seuraan kielen muutoksia kieli pitkällä.

      Raumalla on tien varressa mainos:"Ol nin gon kotonas!"

      Mies 65

      • Tarkoittaako tämä sitä, että Raumalla ei mukava-sanaa käytetä?


      • Anonyymi00003
        rennosti.m kirjoitti:

        Tarkoittaako tämä sitä, että Raumalla ei mukava-sanaa käytetä?

        Raumalain sanoo... sikses hyvi

        En ole Raumalta mut kyllä siellä poikettua tulee. Satamassa kuulee hyvinkin sitä kieltä.

        Mies 65


    • Anonyymi00002

      Mikä sana toi "voine" on? Murresana?

      • Anonyymi00005

        Voine on potentiaalimuoto voida-sanasta, yksikön 3.
        Vilma


      • Anonyymi00006

        Mahdollisesti ei voi. Kielteinen ilmaus.
        Voinee sitten mahdollisesti ... esim suorittaa jotain. Myönteinen ilmaus.

        Sana haasteellinen on korvannut tuon sanan.
        Korjaamokielessä haasteellinen tehtävä= aikaa vievä tai melkein mahdoton opetaatio, josta ei voine nopeasti suoriutua. Mutta jos sinulla on rahaa niin harkitsemme asiaa uusin silmin!

        Mies 65


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Voine on potentiaalimuoto voida-sanasta, yksikön 3.
        Vilma

        Lisäys: kielteinen muoto -> ei voida -> ei voine
        Vilma


      • Verbin voida potentiaali kieltoverbin yhteydessä, jolloin vain kieltoverbi taipuu. Kieteisen potentiaalin koko taivutus: en voine, et voine, ei voine, emme voine, ette voine, eivät voine. Kirjakieltä.

        Myönteisessä potentiaalissa itse voida-verbi taipuu: voinen, voinet, voi, voimme, voitte, voivat.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Voine on potentiaalimuoto voida-sanasta, yksikön 3.
        Vilma

        Ok. Ei kiinnosta kielijutut. Enemmän muut asiat.


      • Anonyymi00007 kirjoitti:

        Lisäys: kielteinen muoto -> ei voida -> ei voine
        Vilma

        Sinulla tapahtui lipsaus. Aktiivin potentiaalin taivutuksessa yks. 3. on voinee. Kieltoverbin kanssa vain kieltoverbi taipuu, kuten kerroin.

        "Lisäys: kielteinen muoto -> ei voida -> ei voine
        Vilma

        Lisäyksessa toit myös passiivin, ei voida, kieltoverbin kanssa. Se on oikein, passiivihan on yksimuotoinen. Sen sijaan toit esiin myös aktiivin kielteisestä potentiaalista vain yhden muodon, joka on yks. 3. muoto kieltoverbin kera.


      • Anonyymi00009
        rennosti.m kirjoitti:

        Sinulla tapahtui lipsaus. Aktiivin potentiaalin taivutuksessa yks. 3. on voinee. Kieltoverbin kanssa vain kieltoverbi taipuu, kuten kerroin.

        "Lisäys: kielteinen muoto -> ei voida -> ei voine
        Vilma

        Lisäyksessa toit myös passiivin, ei voida, kieltoverbin kanssa. Se on oikein, passiivihan on yksimuotoinen. Sen sijaan toit esiin myös aktiivin kielteisestä potentiaalista vain yhden muodon, joka on yks. 3. muoto kieltoverbin kera.

        Voinemme olla nyt tyytyväisiä ja meissä on kielellisesti taas potentiaalia.
        Vilma-laudatur


      • Anonyymi00009 kirjoitti:

        Voinemme olla nyt tyytyväisiä ja meissä on kielellisesti taas potentiaalia.
        Vilma-laudatur

        Minullakin oli sekä ainekirjoituksessa että yleisarvosanana laudatur.

        Nyt otan kuitenkin vapauksia pilkun käytössä, omatekoisissa - mutta suomen kielen mukaisissa - sanoissa, genetiivialkuisissa yhdyssanoissa ja sanaliitoissa, sekä eri murteitten ja viron sotkemisessa kirjoituksiini. Aina sen mukaan, mistä tuuli puhaltaa.


      • Anonyymi00010
        rennosti.m kirjoitti:

        Minullakin oli sekä ainekirjoituksessa että yleisarvosanana laudatur.

        Nyt otan kuitenkin vapauksia pilkun käytössä, omatekoisissa - mutta suomen kielen mukaisissa - sanoissa, genetiivialkuisissa yhdyssanoissa ja sanaliitoissa, sekä eri murteitten ja viron sotkemisessa kirjoituksiini. Aina sen mukaan, mistä tuuli puhaltaa.

        15:03
        Niinpä sitä ottaa vapauksia. Ei ihan tajunnanvirtaa, mutta kuitenkin niin, että omalla tavalla.
        Toki yritän kielioppia muistaa. Oikolukija on surkea ja tekee virheitä. Sanojen keskelle tulee kummallisia kirjainyhdistelmiä.
        Punakynä ei heilu.
        Vilma


      • Anonyymi00010 kirjoitti:

        15:03
        Niinpä sitä ottaa vapauksia. Ei ihan tajunnanvirtaa, mutta kuitenkin niin, että omalla tavalla.
        Toki yritän kielioppia muistaa. Oikolukija on surkea ja tekee virheitä. Sanojen keskelle tulee kummallisia kirjainyhdistelmiä.
        Punakynä ei heilu.
        Vilma

        Niin moni valittaa oikolukijan poukkoilusta, että herää kysymys, onko sitä pakko käyttää. Itse en tunne asiaa, eikä siihen jaksa paneutua. Olen niin heikossa kunnossa, etten ole jaksanut enää useisiin vuosiin.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        15:03
        Niinpä sitä ottaa vapauksia. Ei ihan tajunnanvirtaa, mutta kuitenkin niin, että omalla tavalla.
        Toki yritän kielioppia muistaa. Oikolukija on surkea ja tekee virheitä. Sanojen keskelle tulee kummallisia kirjainyhdistelmiä.
        Punakynä ei heilu.
        Vilma

        Kirjoitimme päällekkäin.
        Anteeksi.
        Olet ihminen, joka arvostaa näitä seikkoja!

        Itselleni on erittäin tärkeää, että tarvittaessa kielioppi on oikein.

        Mutta jos haluaa kirjoittaa murteella tai puhekielellä, niin se vasta tuntu hyvälle lukea.
        Nämä palstan pohjalaiset osaavat asian!

        Mies 65


      • rennosti.m kirjoitti:

        Sinulla tapahtui lipsaus. Aktiivin potentiaalin taivutuksessa yks. 3. on voinee. Kieltoverbin kanssa vain kieltoverbi taipuu, kuten kerroin.

        "Lisäys: kielteinen muoto -> ei voida -> ei voine
        Vilma

        Lisäyksessa toit myös passiivin, ei voida, kieltoverbin kanssa. Se on oikein, passiivihan on yksimuotoinen. Sen sijaan toit esiin myös aktiivin kielteisestä potentiaalista vain yhden muodon, joka on yks. 3. muoto kieltoverbin kera.

        Vilma, vaan lipsahti minultakin. Kirjoitin sinulle 2026-06-20 12:40:07: "Myönteisessä potentiaalissa itse voida-verbi taipuu: voinen, voinet, voi, voimme, voitte, voivat."

        Pileenhän se meni, vain kaksi ensimmäistä muotoa meni oikein. Muut ovat indikatiivin muotoja. Siis akt. potentiaalin oikeat muodot: voinen, voinet, voiNEE, voiNEmme, voiNEtte, voiNEvat.

        Googlen AI-yhteenveto väittää, että verbin voida aktiivin potentiaalin preesensin muodot olisivat:

        yksikkö 1. persoona: voinen
        yksikkö 2. persoona: voineet
        yksikkö 3. persoona: voinee
        monikko 1. persoona: voineemme
        monikko 2. persoona: voineette
        monikko 3. persoona: voinevat

        Taitaa AI narrata (= valehdella).

        (Paremmankuuloista peitesanaa narrata käytetetään eräässä itäisessä maakunnassa, jonka nimeä en rohkene turvallisuussyistä mainita).

        AI:n yks. 2. ja monikon 1. ja 2. persoonan pitkät eet eivät ole ainakaan minun kielitajuni mukaisia.


    • Anonyymi00004

      sinä et ole koskaan mukava.

    • Anonyymi00011

      Mikä ihmeen oikolukija?
      Eikö suomen kieli ole viimeistään koulussa opittua?

      Olen tietyllä tavalla tarkka kielen ominaisuuksista. Mutta en tarvitse konetta apuun!

      Mies 65

      • Kouluni päättyi keväällä 1965 ylioppilastutkintoon. Silloin ei vielä tunnettu netin sanastoa, joten en voinut sitä koulussa oppia. Nyt olen ja 9. vuosikymmenella ja niin heikossa kunnossa, etten jaksa enää tutustuakaan.

        Koska nikki Vilma käytti sanaa oikolukija, myös minä käytin samaa. Jos tiedät korrektin sanan, kerro se saman tien.


      • Anonyymi00013
        rennosti.m kirjoitti:

        Kouluni päättyi keväällä 1965 ylioppilastutkintoon. Silloin ei vielä tunnettu netin sanastoa, joten en voinut sitä koulussa oppia. Nyt olen ja 9. vuosikymmenella ja niin heikossa kunnossa, etten jaksa enää tutustuakaan.

        Koska nikki Vilma käytti sanaa oikolukija, myös minä käytin samaa. Jos tiedät korrektin sanan, kerro se saman tien.

        Korrektia sanaa en tiedä. Mutta olen Vilmalle joskus maininnut, että täppäisi pois kaikki kirjoitusohjeet ja tekisi tekstin ihan itse.

        Menee jakeluun tai sitten ei mene!
        Vältän kumminkin ohjeen jankkaamista.

        Lieventävä asianhaara tässä on tunnustuksesi!

        Mies 65


      • Anonyymi00015

        Tässä platformissa mitä selaimella käytän, on sellainen 8 - -tasoinen oikolukuohjelma.
        Se muuntaa tekstiä mieleisekseen, muttei oikein aina.
        Sähköpostissa sama juttu.
        Kait sen saisi eliminoitua, ettei ärsyttäisi.

        Vilma


      • Anonyymi00016
        rennosti.m kirjoitti:

        Kouluni päättyi keväällä 1965 ylioppilastutkintoon. Silloin ei vielä tunnettu netin sanastoa, joten en voinut sitä koulussa oppia. Nyt olen ja 9. vuosikymmenella ja niin heikossa kunnossa, etten jaksa enää tutustuakaan.

        Koska nikki Vilma käytti sanaa oikolukija, myös minä käytin samaa. Jos tiedät korrektin sanan, kerro se saman tien.

        En oma-aloitteisesti käytä. Se on tässä valmiina eikä mikään hurraa -keksintö.
        Verbin taivutus on sitä opittua kielioppia.
        Kirjoitin siis epäselvästi.
        Vilma


      • Anonyymi00013 kirjoitti:

        Korrektia sanaa en tiedä. Mutta olen Vilmalle joskus maininnut, että täppäisi pois kaikki kirjoitusohjeet ja tekisi tekstin ihan itse.

        Menee jakeluun tai sitten ei mene!
        Vältän kumminkin ohjeen jankkaamista.

        Lieventävä asianhaara tässä on tunnustuksesi!

        Mies 65

        00013: "Lieventävä asianhaara tässä on tunnustuksesi! Mies 65"

        Tieteelliseen suhtautumistapaan kuuluu REHELLISYYS niin itsestään selvästi, että sitä ei edes mainita. Jos havaitsee tehneensä virheen, siitä on heti kerrottava. Pelko 'kasvojen menettämisestä' ei saa kuulua suomalaiseen kulttuuriin.


    • Kyllä ihminenkin voi olla mukava. "Hänen kanssaan oli mukava olla". Tosin tarkasti ottaen edellä kuvattu ihminen ei varsinaisesti ole mukava, hänen kanssaan vain on mukava olo. Yksinkertaisuuden vuoksi voidaan kuitenkin sanoa, että ihminen, jonka kanssa on mukava olo, on mukava ihminen.

      Jos ajatellaan mukavuutta ja varsinkin mukavuuksia, tekevät ne elämisen helpommaksi ja viihtyisämmäksi. Tässä mielessä jotkut ihmiset todellakin ovat mukavia.

    • Anonyymi00014

      Mukava on mukava. Ei ahdistava, ei ikävä. Mukavassa olossa ihmisellä on hyvä olla. Seesteinen ja rauhallinen.

    • Anonyymi00017

      Saatan käyttää ilmaisua, että joku on mukavan oloinen ihminen, millä tarkoitan mukautuvaa ja joustavaa ihmistä, siis sellainen, jonka ensimmäinen sana ei ole ei.
      Vilma

    • Luulen että omassa kielenkäytössä mukava-sana ei kuulu aktiiviseen sanavarastoon. Noh, sohva. tuoli ja ehkä jopa housut voivat olla mukava. En osaa käyttää sitä ei-konkreettisten asioiden kanssa. Mutta on se silti melko ymmärrettävä niissäkin, en vain itse käyttäisi sitä.

    • No, mulle tuli lapsena mukavasta mieleen, sellanen oven kahva tai ripa tai mikä nyt onkaan. Semmonen 50 luvun malli, sellanen puinen pyöree noin 20 senttiä halkasijaltaan. Mistä siis työnnettiin se ovi auki. Toisella puolenhan oli varsimainen ripa siis, mistä taas vedettiin. En tiiä mistä moinen mielikuva. Ehkä siitä oli mukava työntää se ovi auki, mukavampi kun sellasesta rivasta. Nykyään pyritään, että ovat synmetrisiä oven molemmin puolin.

      • Mielenkiintoista. Oliko ovessa lainkaan lukon kieltä, vai miten se saatiin pois pyörylän puolelta ennen oven avaamista?

        Amerikan matkalla huomasin, että siellä oven molemmin puolin oli noin 7-senttinen pyörylä. Kun sitä käännettiin, lukon kieli painui oven sisään. Tällainen ovi tunnetaan Aku Ankasta.


      • rennosti.m kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Oliko ovessa lainkaan lukon kieltä, vai miten se saatiin pois pyörylän puolelta ennen oven avaamista?

        Amerikan matkalla huomasin, että siellä oven molemmin puolin oli noin 7-senttinen pyörylä. Kun sitä käännettiin, lukon kieli painui oven sisään. Tällainen ovi tunnetaan Aku Ankasta.

        Ei se oli vaan sellanen mistä työnnetään. Niin ku kaupan ovessa. Lukko sitten erikseen.

        Juu, mä oon kuullu tosta, että amerikoissa on paljon niitä akuankka ovia. Se oiski kiva käydä, ois niin ku ankkalinnassa.


      • Anonyymi00020

        Ihmeellisiä juttuja.. En muista elämäni varrelta yhtäkään ovea (vanhoista tai uusista taloista), jossa olisi erilainen kahva sisä ja ulkopuolella. Lukuun ottamatta joitakin kaapinovia, joissa oli muovinen painonapilla varustettu lukko vain ulkopuolella. Ne kiellettiin jossain vaiheessa, kun lapset jäivät komeroon esimerkiksi leikki tai kiusaus tai rankaisutilanteessa.

        Lukoista tuli mieleen soma Makian t-paitani, jossa on tarkasti piirretty Abloy lukon kuva selässä 🤭

        - Sheena


      • Anonyymi00021
        rennosti.m kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Oliko ovessa lainkaan lukon kieltä, vai miten se saatiin pois pyörylän puolelta ennen oven avaamista?

        Amerikan matkalla huomasin, että siellä oven molemmin puolin oli noin 7-senttinen pyörylä. Kun sitä käännettiin, lukon kieli painui oven sisään. Tällainen ovi tunnetaan Aku Ankasta.

        Samanlainen kuin huoneessani lapsuuden kodissa (ihan Suomessa). Piti saada välillä jotain vähän oudompaa.

        - Sheena


      • Anonyymi00020 kirjoitti:

        Ihmeellisiä juttuja.. En muista elämäni varrelta yhtäkään ovea (vanhoista tai uusista taloista), jossa olisi erilainen kahva sisä ja ulkopuolella. Lukuun ottamatta joitakin kaapinovia, joissa oli muovinen painonapilla varustettu lukko vain ulkopuolella. Ne kiellettiin jossain vaiheessa, kun lapset jäivät komeroon esimerkiksi leikki tai kiusaus tai rankaisutilanteessa.

        Lukoista tuli mieleen soma Makian t-paitani, jossa on tarkasti piirretty Abloy lukon kuva selässä 🤭

        - Sheena

        Jaa sullakin on soma paita. Niistähän täällä olikin keskustelua.

        Se oli tosiaan ihme aikaa, ei mun vanhempia mutta isovanhempia rangaistiin. Niin ne laitettiin kaappiin. Siinä ei armoo annettu ja sormet jäi usein oven väliin. Muistan mä noi muovisetkin, missä oli se painonappi. Me muksuna joskus laitettiin toisiamme kaappiin, mutta oltiin jo lähes kouluikäsiä, että saatiin ne potkittua auki. Ne ei mitää kovin vahvoja ollu.


      • Anonyymi00020 kirjoitti:

        Ihmeellisiä juttuja.. En muista elämäni varrelta yhtäkään ovea (vanhoista tai uusista taloista), jossa olisi erilainen kahva sisä ja ulkopuolella. Lukuun ottamatta joitakin kaapinovia, joissa oli muovinen painonapilla varustettu lukko vain ulkopuolella. Ne kiellettiin jossain vaiheessa, kun lapset jäivät komeroon esimerkiksi leikki tai kiusaus tai rankaisutilanteessa.

        Lukoista tuli mieleen soma Makian t-paitani, jossa on tarkasti piirretty Abloy lukon kuva selässä 🤭

        - Sheena

        Mä jäin kerran lapsena isovanhempien vanhassa rintamamiestalossa yläkaappiin niin, etten itse saanut enää sisäpuolelta ovea auki. Aloin hädissäni huutaa ja koputtaa, ja aloin jo pelätä ettei mua löydettäisi. Lopulta isoisä tuli kuitenkin avaamaan kaapin oven ja ihmetteli mitä siellä oikein tein.


    • Tottakai pidän "mukava"-sanasta. Käytän sitä säännöllisen epäsäännöllisesti.

      Mukavaa sunnuntaita sinulle! 😃🌸

      • tosis, ja valla mukavaa kesäpäivänseisausta ja samalla jouluuki sulle! Jouluattoon on nimittäin enää 6 kuukautta ja 3 päivää.

        Vanhassa germaanisessa kielessä oli juhula, joka lainautui suomeen muodossa juhla. Viikinkiaikana se oli jo lyhentynut muotoon, joka on vielä säilynyt islannissa jól (ääntyy joul, missä loppuällä on kuiskaava eli puheäänetön). Lainautui meille uudestaan.

        Joulujuhla on siis joulujoulu tai juhlajuhla. 🐧🎄💡🏮🍚🥮🍎🍓✨🔔🥩🍩🍰🌹🌺🌻🌼🌷🪻☘️


    • Tulihan täälläkin mulle joku sanoon että oot tosi mukava. En sitten tiiä, mutta ilmesesti halus että jatkan täällä.

      Enkä oo kyllä aikeissani lähtee täältä, vaikka näin kesäsin harvemmun kirjottelen.

      • Joo, sää kyl kuulut kalustoon. Tänne kun tarvitaan maltillisia kirjoituksia.


      • Anonyymi00019

        Ehdottomasti jatkat!

        - Sheena


    • Anonyymi00018

      Mukava -sanaa voi käyttää monissa eri yhteyksissä. Ihmisistä (juurikin tuo "Lapset ovat niin mukavia"), esineistä/ympäristöstä (mukava pusero tai tuoli) tilanteista/tunnelmasta, johon osuu "mukavimmat pakit".

      - Sheena

    • Anonyymi00022

      Minäkään en haluaisi olla missään tekemisissä ihmisen kanssa joka väittää että lapset ovat mukavia. Se joko valehtelee tai on mielenvikainen.

      • Kun joku sanoo, että lapset ovat mukavia, siinä tuntuu sointuvan, että lapsia tulee hankkia sen takia, että ovat mukavia, ikään kuin olisivat jonkinlaisia esineitä.

        Sama kuin sanoisi parinvalinnan motiiviksi sen, että puoliso on mukava. Eikö se kuulosta esineellistävältä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe