Eikö näyttäis aika tavalliselta että vanhemmat kaasuvalottaa lapsiaan? Kun lapset nähneet tai kuulleet jotain vanhemmille noloa/uhkaavaa, ja kertovat asiasta vanhemmilleen, eikö usein vanhemmat sano:sää kuvittelet vain. Se oli vaan unta. Mun äiti teki näin koko lapsuuteni ajan, jatkaa yhä. Lapsena mulle tuli aina fyysisesti huono olo kun äiti teki niin. Nykyään lähinnä halveksin häntä kun tekee niin. Kuinka heikko, kiero ja ällöttävä voikaan ihminen olla.
Vastaukset 8
- Anonyymi00001
Mitä kamalampia tekoja sitä vaikeampi myöntää. Silloin kasuvalotus kai luonnollinen vaihtoehto.
- Anonyymi00002
Totta.
- Anonyymi00003
Oma äitini valehteli minulle. Ennen kuin siskon kanssa oli lopullinen välirikko, niin aina näki vaivaa paljastaessaan kaikkea paskaa lapsuudesta. "Ai etkö sä sitäkään tiennyt".
- Anonyymi00004
Psykoanalyytikko Alice Millerillä on aiheesta kirja nimeltä Älä huomaa, muunnelmia paratiisiteemasta.
Lasten kasvatukseen liittyvä aikuisten harrastama sumutus on ikiaikainen tapa manipuloida ja kontrolloida lapsia. Alkaen ihan pienistä arkipäiväisistä asioista, on aikuisilla ollut kautta aikojen tapana kusettaa lapsia ja käyttää näiden luottamusta ja riippuvuussuhdetta väärin omiin tarkoituksiinsa. Usein hyvää tarkoittaen. Ja usein pahaa tarkoittaen.
Sumutus on rutiinia lähtien aivan pikku jutuista. Kun pikkulapsi rokotetaan on aivan tavallista että hänen huomionsa yritetään kiinnittää muualle. Lasta harhautetaan erilaisilla tempuilla ja sitten kun lapsen huomio on muualla rokote tuikataan käsivarteen eikä hän edes huomaa.
Samanlaisia aikuisten harhautustemppuja on lapsen maailma täys. On aivan tavallista että lapsille valehdellaan ummet ja lammet silloinkin kun ei ole mitään oikeaa syytä valehdella tai kertoa puolitotuuksia lapsen suojelemiseksi.
Näin meillä onkin sitten triljoonia aikuisia jotka joutuvat läpi elämänsä miettimään että mitä siellä lapsuudessa ihan oikeasti tapahtui. Ei riitä että on aivan luonnollista ettei kukaan muista lapsuuttaan oikein. Muisti häviää ja vääristyy ajan myötä. Lapsen muistot muodostuvat lapsen kehitystasojen mukaan kasvavissa aivoissa.
Ja sitten aikuisten harhautusoperaatioiden myötä kuva lapsuudesta ja sen tapahtumista sen kun sotkeentuu.
Pahimmillaan lapsella ei ole ketään tietävää todistajaa joka toimii kokemusten validoijana. Lapsuudenperheestäkän ei aina löydy liittolaisia, tietäviä todistajia, vaan aina ollaan kaikesta eri mieltä. Ihminen jää yksin muistojensa ja kokemustensa kanssa.
Tämä on aika monen ihmisen kohtalo. Lapsuus ja siellä tapahtuneet asiat jäävät ikuiseksi kysymysmerkiksi. Tai sitten jäät itse ainoaksi todistajaksesi jonka muistot ovat vain sinulle itsellesi totta, mutta ei kenellekään toiselle.- Anonyymi00006
Orwell ei kirjassaan 1984 kuvaillut jotakin tulevaisuuden utopistista yhteiskuntajärjestystä. Kyseinen opus kuvaa lapsen asemaa vanhempiensa sumutuksen armoilla. Ja sen seurauksena muotoutuvia yhteiskuntia joissa massoja pystytään kontrolloimaan koska ihmiset eivät opi luottamaan omiin havaintoihinsa vaan auktoriteettien sanaan.
Party, eli puolue edustaa vanhempia. Puolueen kyky pakottaa ihminen hyväksymään ilmiselvän mahdottomia asioita kuvaa lapsen asemaa jossa tämä joutuu kompromisseeraamaan oman totuutensa vanhempien hyväksi. Kun aikuinen sanoo että 1+1=3 niin sitten se on vaikka lapsen oma totuus olisi että 1+1=2.
Kun sinä näit ja koit jotain, ja aikuinen sanoo että se oli vain unta, niin sitten se oli.
Orwellin 1984 kuvaa juuri tällaista sumutusta.
Tähän perustuu ihmisten uskomaton kyky uskoa mieluummin asiantuntijoita kuin omia aistejaan. Kun asiantuntija lätkii julkisuuteen tilastoja ja virallisia totuuksia, ihmiset uskovat niitä mieluummin kuin omaa empiriaansa. Ja tätä poliitikotkin käyttävät hyväkseen koko ajan. Vaikka mikään omassa reaalielämässä ei vastaisi virallisia totuuksia, uskovat ihmiset mieluummin valitsemiensa auktoriteettien ilmoittamat viralliset faktat kuin omia aistejaan.
Näin pitkät ovat lapsuudessa koetun sumutuksen vaikutukset. Jos ei saa lapsena validointia omille havainnoilleen ja niiden paikkansapitävyydelle, alkaa epäillä itseään ja omia aistejaan aina ja kaikissa tilanteissa. Turvautuu mieluummin johtajaan kuin itseensä.
- Anonyymi00005
Mulla on ollut jo pitkään sellainen inhottava tunne että äitini tietää minusta jotakin mitä pimittää minulta. Iäkäs äiti katsoo minua tietyllä tavalla ilkikurisesti ja heittää toisinaan outoja piikkejä joita en ymmärrä.
Vie todennäköisesti salaisuutensa hautaan.- Anonyymi00008
Heh
- Anonyymi00007
Mun koko elämä on suuri kaasuvalotus. Tää on ollut kuin yksi suuri truman- show. Ajan kysymys milloin mekaaniset kuut ja tähdet tippuu taivaalta takapihalle pomppimaan ku koripallot.
Kaikki on ollut lavastusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei4041691- 1451101
- 871055
- 661046
- 92950
Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä
Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku139790- 94731
- 45691
Voisitko mies auttaa..
Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.50669En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.57644