Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä voi tulla ensiminen kesä, kun mansikat jää laariin. Pakko tyytä vain mustikoihin. Lakoja en tiedä, jaksanko lähteä poimiin, vaikka ovatkin parhaita marjoja, joita Suomesta luonnosta löytyy!
Taitaa jäädä mansikat ostamatta
Anonyymi-ap
32154
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Pussaisitko mihinKohtaan?
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
Vastaukset 32
Vanhimmat
Niin on jauhelihskin ilmeisesti kultaisesta vasikasta.
Kun on vähän nautaa, voi ilmeisesti ryöstöä taas 15 % enemmän.
Ja kukaan ei huolestu inflaatiosta.
Antaa mennä vaan.
Vilma
Mäkin tietäsin yhen hyvän lakkapaikan. ☹️mut en uskalla sinne yksin mennä.
Oletko nainen, jos olet, niin mitä muka pelkäät, et ainakaan karhuja ja susia.
Naisethan juuri totesivat, että kohtaavat metsässä mielummin karhun, kuin miehen.
Minä olen mies ja kohtaisin metsässä mielummin vaikka mieslauman, kuin karhun.
Tositilanteessa, jos karhun metsässä näet, niin kyllä kylmät väreet kulkee selkäpiitä, eikä niin, että onpas mukavaa, kun tuolla on karhu.
Se ei ole mikään Avara luonto tv-ohjelma, jossa karhua katsotaan kotisohvalta tv ruudun kautta, ei siinä pelota.
Kylläpä suolla aurinkoisella säällä törmää enemmin kyyhkyn.
Vilma
Aika monta kertaa olen hillasuolla kontion nähnyt. Suon toisella laidalla, pötkimässä itsestäni poispäin.
Samaa tuossa itseasiassa juuri toissapäivänä äidilleni puhuin, että mikä niissä mansikoissa maksaa noin paljon. Nyt ollaan yli sen pisteen, että jätän kokonaan ostamatta, jollei halvemmalla saa. Kai niistä sitte saa jostain niin ison hinnan, ettei viljelijöiden enää tarvitse tavallisille suomalaisille myydä.
P.S. Hyviä ne ovat kirsikatkin ja aivan jumalattomasti halvempia.
"Viiden kilon mansikkalaatikko maksaa keskimäärin 30–50 euroa ostopaikasta ja satokauden tilanteesta riippuen. Hinta vaihtelee tavallisesti noin 6–10 euron välillä kilolta."
Kaupasta saa mansikkahilloa paljon halvemalla, kuin mansikoita.
Mansikkahillosta saa paremman makuisen mansikkatäytekakun, kuin tuoreista mansikoista, jotka ovat mauttomampia verrattuna mansikkahilloon varsinkin täytekakussa.
Mansikkahilloa voi itekin tehdä ja tuleekin hyvää👍🍓🍓🍓🍓
Minä pidän tuoreista mansikoista. Hillot jätän pääsääntöisesti kauppaan, enkä leivo kakkuja. Vaan siis noilla hinnoilla en todellakaan osta mansikoita, vaikka herkkua ovatkin.
Mä ostan pakaste marjoja. Ei mene marjaakaan hukkaan esim. homehyumalla.
Kelpaa.
Pari hillopurkkia vuodessa kaupantädiltä.
Vilma
Minä taas syön mielummin tuoreina kuin pakastettuina. Ei niitä voi toisiinsa verratakaan. Mansikka on minusta melko turha marja pakastettuna.
Mä teen sellaisia sörsseleitä, missä on muitakin Makuja.
Keväällä söin espanjalaisia ja hehän ovat oppineet viljelemään suomalaisia mansikoita, missä on makua eikä mansikan näköisiä selluloosapallukoita.
Vilma
Ihan hyvä mut riittäiskö pari hillopurkkii jos löytäisit oman miehen jolle haluatkin leipoa kaiken näköistä
No-o hetken mietittyäni, ei tietenkään, jos hänellä on pallomaha ja vatkattua kermavaahtoa sangollinen.
Vilma
Söit... maista seuraavaksi saksalaisen pohjekäristystä.
nyt... laitetaan nimittelijä eli namer3-ohjelma tekemään uusia nimiä poliitikkojen ja julkisuuden henkilöiden nimistä, katsotaan mitä on tullakseen.
Menkala
Nennel
Atari tuli ahaha
Mika
Laxeri
Ostin eilen kaksi rasiaa mansikoita 16€:lla, olisikohan siinä ollut 2 litraa. Onhan se järkyttävän kallista, mutta mielihalu vei voiton. Onneksi olivat taivaallisen hyviä mansikoita, niin ei harmita.
Edullisemmin saa kun käy itse poimimassa mansikat suoraan tilalta. Laatikollinen taitaa maksaa nykyään 45-50€, mutta itse poimimalla hintaa saa reippaasti alas .
Työ maksaa ja poimijoille kuuluu reilu korvaus tekemästään työstä, joten mielelläni maksan siitä hyvästä, vaikka se vähän kirpaiseekin.
Aletheias
No itseasiassa se ero, kun itse poimii, ei ole kummoinen. Se säästö on ainakin täällä meillä päin melko minimaalinen. Työvoimakustannuksilla se hintaero ei selity, kun itse poimiessa maksat lähestulkoon saman hinnan.
Mansikan itsepoiminnasta on jo ajat sitten tehty "elämysmatkailua" ja elämyksistä pitää tietysti maksaa. Ei siinä mitään säästä.
Joku puolituttu laittoi jossain somessa, että oli itse poimien maksanut 6kg mansikoista muistaakseni 36€ ja poimimiseen oli mennyt tunti. Eihän tuossa nyt ihan järkyttäviä summia säästä, erityisesti jos pitää ajaa kalliilla bensalla jonnekin vähän kauemmas, mutta säästöä se on pienikin säästö.
Mutta olet oikeassa, että tietysti kustannuksia koituu myös esim kastelusta jne ja täytyyhän viljelijöiden myös jollain elää. Ilman heitä meillä ei olisi mansikoita lainkaan.
Aletheias
Eli kuten todettua, niin ei siinä mitään säästä. Pienen säästön voi saada, jos asuu jonkun tilan vieressä, eikä ko. tila ole vielä tuotteistanut mansikanpoimintaa. Työvoimakustannuksilla järjetön hinta ei siis selity.
Toivottavasti joku noillakin hinnoilla ostaa. Luulisi olevan kannattamattomampaa kasvattaa marjat homehtumaan, kuin myydä kohtuuhinnalla.
Itse ostin yhden purkin, kun siskoni halusi mansikkakakun. Enempää en osta, ainakaan kotimaista, jollei hinta putoa ja kunnolla. Täytyy siirtyä näissäkin ulkomaisiin, kun suomalainen tuottaja hinnoittelee itsensä pihalle.
Toisaalta, jos on edes parveke, jossa voi muutamaa mansikantainta kasvatella, niin niillä saa jo hyvin kesän herkuteltua.
Ei tosiaan kauheasti säästä, mutta Suomessa kaikki on kallista, joren harva asia täällä on varsinaisesti edullista.
Halvalla saattaa päästä, jos on mahdollisuus itse viljellä mansikkaa omalla pihallaan, mutta me joilla tällaista mahdollisuutta ei ole, joudumme venyttämään kukkaronnyörejä. En tunne mansikan viljelyn kustannusrakennetta juurikaan, mutta uskoisin, että sillä on joka tapauksessa hyvin vaikeaa rikastua edes näillä mansikanhinnoilla.
Aletheias
No onko pakko ostaa noin paljon eli ostaa vaikka 10 mansikkaa eiks siin jo ole riittämiin ettei tuu mansikkakuumetta eli ostaa paril eurol mansikoita ja lopuilla vaikka grillistä hamburilaisen tai ostaa grilli tai uunimakkaraa ja kutsuu jonkun miehen niitä syömään eli yhdessä teette ja syötte makkaraa ja rahaakin vielä jäis huomiseen ruokaan
On pakko ostaa niin paljon, kun teki mieli mansikkaa. Ei mansikkakuumetta ole olemassakaan, mutta tietysti mistä tahansa voi tulla huonoa oloa, jos liikaa ahmii.
Nuo mansikat kestävät hyvänä pari päivää ja saan syötyä niitä eri muodoissa esim puuron päällä, kreikkalaisen jugurtin kera tai ihan sellaisenaan. Pystyn ihan ongelmitta syömään tuon määrän, siihen mitään miestä tarvitse 😁
Aletheias
Kyllä on jos liikaa mansikkaa syö ja eikö parempaa olis esim uunimakkaraa lautaselle ja sinappia ja kahvikupponen ja vie ne olkkariin ja syö ne tv tä katsellen
Ja jos laatikko mansikkaa maksaa 45 euroa niin ostaa 45 eurolla ennemmin mansikka viinereitä ja kahvin tai teen kanssa maistuu ja saa samalla mansikka kiintiön täyteen ja munkkejakin voi ostaa
Vielä halvemmaksi tulee, kun ostat pakan sokeria ja kaadat siitä suoraan suuhusi. Jos kaipaat rasvaa sekaan. niin lusikalla voipaketista suuhun sokerin kera ja sekotat suussa.
Maksikka litra kalliimpaa kuin bensiini ohoh...
Joo suosiolla jää mansikat ostamatta, bensalitra on halvempi ja hyödyllisempi kuin mansikkalitra.
Ja mansikan makuiset karkitkin halvempia eikä tule sotkua, roskia.
Manskoita on omia, mutta mistä niitä keltasia vadelmia siis lakkoja saa? Oikeita vadelmia mulla on kans, siis punasii!
Hih. Pitää suksia suolle. Siellä hillaa.
Mutta kandee merkitä reitti, ettet katoa ja sitten niitä tunnisteita...vaaleatukkainen, sinisilmäinen, normaalivartaloinen ja keskimittainen.
Vilma
Ne maksaa sitten jo niin paljon, että pitää olla ihan oikeaakin kultaa, jos haluaa ämpärillisen. Toisaalta ovat esim. mansikoihin nähden niin veemäisiä poimittavia, että hinnan kyllä ymmärtää
Ostan Lidlissä kotimaisia mansikoita 500 g 4,99 e/rasia.