Monet asiantuntijat vastustivat alkoholilain muutosta, sosiaali ja terveysvaliokunta esitti lakiin muutoksia, mutta eduskunta ajoi lain läpi lähes sellaisenaan. Lakimuutoksen takana näyttäisi olevan alkoholin tuottajien huoli alkoholinkäytön vähenemisestä ja siis omasta myynnistä, erityisesti nuoret pitäisi saada juomaan enemmän. Pahimmat ongelmakäyttäjäthän ovat jo siirtyneet kovempiin aineisiin. Erikoista on sekin että samaa aikaa kun ollaan huolissaan kotiväkivallasta, järjestetään kuitenkin viinan kotiinkuljetus.
"Asiantuntijoiden yhtenä pelkona on, että uudistus lisää nuorten alkoholinkulutusta. Pitkänen sanoo, että niin sen on tarkoituskin.
– Lain taustalla on kaikkinensa huoli siitä, että nuoret käyttävät alkoholin valmistajien näkökulmasta nykyään liian vähän alkoholia."
"Pitkänen sanoo, että lakiuudistus tulee ylipäätään vahingoittamaan lapsia, nuoria ja naisia. Kotiinkuljetus tulee lisäämään alkoholin käyttöä niissä perheissä, joissa on alkoholiongelmaa.
– Käyttöä ohjataan kotiin, ja se lisää todennäköisesti lähisuhdeväkivaltaa. Monet vanhempiensa kanssa asuvat nuoret saattavat saada alkoholia helpommin itselleen."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012098369.html
-ArtoTTT-
Alkoholilaki runnottiin läpi
81
213
Vastaukset 81
- Anonyymi00001
Lisää nuorten alkoholinkulutusta? Miten? Paperit kysytään edelleen ja vanha tapa jatkaa voimissaan eli täysikäiset hakee ja nyt uutena vaan "ottaa vastaan". Ei mikään muutu😂. No kaikissa noissa wolteissa ja ruokaroboteissa on se vika, ettei enää viitsitä kävellä edes kauppaan, joten sekin liikkuminen on nolla. Näkyy terveyshaitat jossain muussa.
Mikä poru oli, kun "vahvat" viinit tuli kauppoihin, kokonaista 8%! Saapi olla aika hehtomaha, että noilla vetää kunnon kännit.
Kyllä jumalauta tämä maa on niin junttila joka suhteessa, kun olla voi. Tupakat piilossa, ostorajoitukset kaupoissa. Ei jumalauta! Ne ketkä juo, niin ne juo vaikka käsidesit. Saatana, mikä holhousyhteiskunta vm 1800 ja sitten ollaan olevinaan niin eurooppalaista, niin eurooppalaista vaikka todellisuudessa junttilassa on juuri opittu seisomaan kahdella jalalla.- Anonyymi00004
Juntti kiroilee. Hyh.
- Anonyymi00002
Tälläkin muutoksella saadaan alkoholin käyttöä vähennettyä kuten muillakin muutoksilla on tapahtunut.
- Anonyymi00003
Todennäköisesti arton huoli on siis turha. Eikä hän huolissaan ole perheväkivallasta tai parisuhdeväkivallasta muuten metelöisi Presidentin kampanjasta. Asiat tärkeysjärjestykseen ensin tietenkin messutaan seksuaalivähemmistöistä ja sitten paheksutaan viinaa. Naisia saa silti tappaa kuin kärpäsiä ei aiheuta mitään värinöitä.
- Anonyymi00010
Sen käyttöhän on vähentynyt mm. hinnannousun ja elintapamuutosten myötä.
Hinnannousu vie pois päin alkoholin käytöstä, kun moni tulee huomioineeksi enemmän hintoja. Tämä muutos taas houkuttaa käyttämään useammin/enemmän saatavuuden helpottuessa silloin kun alkoholia haluaa. Tuskin tullaan valvomaankaan tarpeeksi, kun päihtynyt tilaa ja jätettäisiin sitten antamatta kun on niin päihtynyt, kaiken vaivan jälkeen. Kun tuote myydään suoraan tiskiltä/kaupasta, myynnistä kieltäytyminen käy helpommin.
Jos kulutus on pitkään laskenut, se ei tarkoita ettei se voisi kääntyä uudelleen nousuun.
Alkoholi on pahimpia terveyshaittojen ja -menojen aiheuttajia.
Ei pystytä aivojen kannalta sanomaan sopivaa määrää. Se on aivoille huonoksi ja edistää monia eri sairauksia ja sen lisäksi poliisille lisää työtä, ongelmia perheissä jne - Anonyymi00015
Anonyymi00010 kirjoitti:
Sen käyttöhän on vähentynyt mm. hinnannousun ja elintapamuutosten myötä.
Hinnannousu vie pois päin alkoholin käytöstä, kun moni tulee huomioineeksi enemmän hintoja. Tämä muutos taas houkuttaa käyttämään useammin/enemmän saatavuuden helpottuessa silloin kun alkoholia haluaa. Tuskin tullaan valvomaankaan tarpeeksi, kun päihtynyt tilaa ja jätettäisiin sitten antamatta kun on niin päihtynyt, kaiken vaivan jälkeen. Kun tuote myydään suoraan tiskiltä/kaupasta, myynnistä kieltäytyminen käy helpommin.
Jos kulutus on pitkään laskenut, se ei tarkoita ettei se voisi kääntyä uudelleen nousuun.
Alkoholi on pahimpia terveyshaittojen ja -menojen aiheuttajia.
Ei pystytä aivojen kannalta sanomaan sopivaa määrää. Se on aivoille huonoksi ja edistää monia eri sairauksia ja sen lisäksi poliisille lisää työtä, ongelmia perheissä jneSitten jos alkoholia tuova jättää alkoholin antamatta päihtyneelle, niin pahimmassa tapauksessa vastaanottaja suuttuu, ja sitten alkaa tapahtua, pahimmassa tapauksessa ihan fyysistä väkivaltaa. Ei olisi mikään ihme, jos tuollaisiakin tilanteita joskus tulee.
- Anonyymi00005
En myöskään ymmärrä miten tuo lisää nuorten alkoholinkulutusta. Ei sitä viinaa edelleenkään alaikäisille myydä.
Tässä vähän todistettua faktaa:
Suomalaisten alkoholinkäyttö on vähentynyt tasaisesti lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Kokonaiskulutus on laskenut vuodesta 2008 lähtien, ja myös nuorten alkoholinkäyttö ja humalajuominen ovat vähentyneet merkittävästi.- Anonyymi00006
Artolla lienee jokin henkilökohtainen kytkös viinaan.
- Anonyymi00007
Juuri noin. "Asiantuntijoissa" löytyy ja kaikki tietää ja ovat ah, niin viisaita! Sanon tai siis kirjoitan saman, mikä oli koron-"asiantutijoissa", joita alettiin "viljellä" oikein olan takaa. Oli miljoona "asiantuntijaa" lässyttämässä omiaan ja jopa thl:n "asiantuntijat" jokelsivat mitä sattuu ja eri lailla. Tuumasin silloin ja tuumaan nytkin: eiköhän noista "asiantuntijoista" joku osu satuiluissaan edes sinnepäin, että voi saada nimensä historian kirjaan.
Anonyymi00006 kirjoitti:
Tätä samaa minäkin olen pitkään epäillyt. Vanhat, uskoon tulleet juopot ovat niitä kaikkein rasittavimpia tapauksia uskonsa julistamisen suhteen. Sama pätee myös aito-laiseen....
- Anonyymi00017
Joku asia kun kääntyy laskuun, eli vähenee, on täysin mahdollista, että se lähtee uudestaan nousuun. Mistäpä sitä etukäteen tietäisi ?
- Anonyymi00025
Anonyymi00006 kirjoitti:
Liekö ex-alkkis? Nämähän on pahimpia paasaajia, kuten tupakoinninkin lopettaneet.
No, mutta tämä viinan puoli. Kenellä on rahaa ostaa kaupasta (miedot) tai alkosta (vahvat) viinat? Ainetta, johon on lätkästy varmaan 80-90% veroa? Pitäisi mennä Saksaan hakeen halpaa alkoholia, jossa hinnat on n 2€ - 7€ potti, viinistä viinaan. No ei ole rahaa lähteä sinne Saksaankaan😁.
Naurattaa ihan helkutisti, kun (tietenkin) akka-"asiantuntijat" kiljuu kurkku suorana, kun miedot tuli kauppoihin, akat kiljui, juoppoja tulee lisää. No eipä tullut, eikä tule tästäkään katastrofia.
Itse en ole ostanut kaupasta sitä yhtäkään pulloa vaikka tietenkin pitäisi, mutta miksi ostaa? No jos ruokavieraita olisi tulossa, niin sitten voisi.
- Anonyymi00008
Kun nyt viimeinkin joku kertoisi mihin sitä viinaa ihmispolo tarvitsee, kun selvinpäinkin ollessa suomi on saatu tähän alennustilaan.
- Anonyymi00009
Jo pitkälle eläneenä ei ole vastaan tullut niin suurta iloa eikä surua että olisi viinaa tarvittu !
- Anonyymi00018
Ihmispolo tarvitsee viinaa rauhoittaakseen mieltään estääkseen ahdistusta ja masennusta, kun elämä on niiiin rankkaa.... Tunteiden tukahduttamista, niin sanotusti.
Samalla tavalla teidän laitauskovien porukka on vastustanut ensiksi vahvojen oluiden tuontia ja sitten mietojen viinien tuontia ruokakauppoihin. Perustelu on ollut sama mitä käytät tässä, että juopottelu lisääntyy.
Mutta on käynyt juuri päinvastoin. Alkoholin kulutus on laskenut myyntipäätöksistä huolimatta. Tämän sinä itse tunnustat: "Lakimuutoksen takana näyttäisi olevan alkoholin tuottajien huoli alkoholinkäytön vähenemisestä".
Miksi ihmeessä pitää holhota täysikäisiä ihmisiä? Juopot, joita valitettavasti on yhä edelleen saavat aina juomansa, oli tilanne / hinta mikä tahansa. Tämä todistaa historia. Sitten he siinä viiskymppisenä vaihtavat hiippakuntaa.
Nuorten kanssa paljon työtä tehneenä huomasin, että he pitävät nykyään paljon viinaa juovia luusereina. Ei kovina jätkinä kuten aikaisemmin. Mitä tulee väitteeseen siitä, että tilalle ovat tulleet huumeet niin tämä on höpö höpöä.
Huumeiden käyttö on lisääntynyt, pitää paikkansa. Mutta ei niin paljon että "korvaisi" juomisen. Viinan tilalle on tullut liikunta. Etenkin tytöt ja nuoret naiset liikkuvat ja täyttävät nykyään urheiluseurat. Niin urheilukentät, kuin puntti- kuin painisalitkin.Noilla tytöillä on valitettavasti kovin edessä eli selvitä elämässä niin, ettei ole pahoinpitelevää miestä tai jopa tappavaa miestä. Näillä tilastoilla on nimittäin niin, että riski joutua uhriksi alkaa olla jo merkittävä.
Toki tapansa mukaan arto pitää tärkeämpänä ihmisten tissuttelun kyttäämisen ja luoja paratkoon se kammari elämä.- Anonyymi00012
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Noilla tytöillä on valitettavasti kovin edessä eli selvitä elämässä niin, ettei ole pahoinpitelevää miestä tai jopa tappavaa miestä. Näillä tilastoilla on nimittäin niin, että riski joutua uhriksi alkaa olla jo merkittävä.
Toki tapansa mukaan arto pitää tärkeämpänä ihmisten tissuttelun kyttäämisen ja luoja paratkoon se kammari elämä.Et ole vielä ottanut kantaa tähän.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19444171/tekopeniksen-askartelua-13-vuotiaille-priden-ohjelma - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Et ole vielä ottanut kantaa tähän.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19444171/tekopeniksen-askartelua-13-vuotiaille-priden-ohjelmaAnna jokaisen itse päättää mihin haluaa ottaa kantaa ja mihin ei, jookos?
- Anonyymi00036
Noilla tytöillä on valitettavasti kovin edessä eli selvitä elämässä niin, ettei ole pahoinpitelevää miestä tai jopa tappavaa miestä. Näillä tilastoilla on nimittäin niin, että riski joutua uhriksi alkaa olla jo merkittävä.
Toki tapansa mukaan arto pitää tärkeämpänä ihmisten tissuttelun kyttäämisen ja luoja paratkoon se kammari elämä.Höpöti höpöti taas. Naisen todennäköisyys kuolla väkivaltaan on selvästi pienempi kuin miehen.
Se, millaisen miehen sitten hommaa, on tosiaankin oma valinta. Miten paljon jännitystä elämäänsä haluaa ja missä muodossa. - Anonyymi00041
Toki tapansa mukaan arto pitää tärkeämpänä ihmisten tissuttelun kyttäämisen ja luoja paratkoon se kammari elämä.Kumppaninsa ja puolisonsa saa valita ihan itse. Jos sattuu pahoinpitelevä osumaan kohdalle, niin sen voi vaihtaa sellaiseen, joka ei ole väkivaltainen.
Kukaan ei käske jäämään väkivaltaiseen suhteeseen. Se on valinta, jonka jokainen tekee aivan itse.
- Anonyymi00011
Kelatuet nousevat, koska pitää löytyä viinaostoksille jotain millä maksaa. Vsi oliko laki vaiön eliitille
Kelatuet nousevat? Näytäppäs se tilasto, johon perustat tämän väitteen? Ja "tilastoksi" ei sitten kelpaa kaatumakokouksessa kuultu saarna...
- Anonyymi00016
Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:
Kelatuet nousevat? Näytäppäs se tilasto, johon perustat tämän väitteen? Ja "tilastoksi" ei sitten kelpaa kaatumakokouksessa kuultu saarna...
Eli siis jos ei kelatuilla koskaan ole maksettu alkoholeja, on alkoholit vain varakkaiden ja eliitin juomia. Jos näin ei ole, kelatukiin korotuksia, jotta köyhäkin saa juodakseen
- Anonyymi00014
ArtoTTT
Lisää poimintoja
(ilmeisesti näiden asiantuntijoiden lausunnot sivuutettiin)
Valiokunta oli kuullut runsaasti asiantuntijoita muun muassa eri virastoista, verohallinnosta, A-klinikkasäätiöstä, Tullista, poliisista, Ensi- ja turvakotien liitosta, Mielenterveyden keskusliitosta, eri hyvinvointialueilta sekä Sininauhaliitosta.
Vaikka tilastollisesti alkoholinkulutus on vähentynyt, niin haitat ei.
"Olkoon näin, mutta alkoholin aiheuttamien kuolemien ja terveydellisten, sosiaalisten ja taloudellisten haittojen määrä ei."
"Sen mukaan vuonna 2023 kaikesta kulutetusta alkoholista 76 prosenttia liittyi riskikäyttöön, joko suuren keskimääräisen kulutuksen tai niin sanotun humalajuomisen kautta.
Vuonna 2024 Suomessa kuoli lähes 1 600 ihmistä alkoholiin liittyvien tautien ja tapaturmaisten alkoholimyrkytysten seurauksena."
"Aamuyhdeksästä iltayhdeksään sallittavia kotiinkuljetuksia on liki mahdotonta valvoa.
Miten varmistetaan, että ilta-aikaan impulsiivisesti alkoholia kotiin tilaava päihtynyt ihminen on kotiovella toimitusta lähetiltä vastaanottaessaan siinä kunnossa, että lähetti voi tälle alkoholia sisältävän toimituksen luovuttaa?
Miten varmistetaan, ettei tilausta toimittava lähetti joudu vaikeuksiin päihtyneen tilaajan kanssa?
Miten lähetti varmistaa, etteivät tilatut alkoholijuomat päädy eteenpäin alaikäisille?"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-alkoholilaista-uhkaa-tulla-villi-lansi-ja-uusi-taksilaki/9357836Kuule kun tässä nyt tulee taas näkyviin tämä teidän laitauskovien käsitys sananvapaudesta. Nimittäin luuletko sinä tosiaan että vain nuo listaamasi henkilöt ovat olleet asiantuntijoita? Miksi et listaa esille myös niitä asiantuntijoita, jotka ovat olleet eri mieltä kuin sinun kanssasi samaa mieltä olevat asiantuntijat?
- Anonyymi00019
Kuule kun tässä nyt tulee taas näkyviin tämä teidän laitauskovien käsitys sananvapaudesta. Nimittäin luuletko sinä tosiaan että vain nuo listaamasi henkilöt ovat olleet asiantuntijoita? Miksi et listaa esille myös niitä asiantuntijoita, jotka ovat olleet eri mieltä kuin sinun kanssasi samaa mieltä olevat asiantuntijat?
Valitettavasti on olemassa myös ihmisiä, joita eivät muiden mielipiteet kiinnosta, kun se oma on aina ainoa oikea. Tämä minä itse-ajattelu on lisääntynyt viime vuosien aikana.
- Anonyymi00047
Kuule kun tässä nyt tulee taas näkyviin tämä teidän laitauskovien käsitys sananvapaudesta. Nimittäin luuletko sinä tosiaan että vain nuo listaamasi henkilöt ovat olleet asiantuntijoita? Miksi et listaa esille myös niitä asiantuntijoita, jotka ovat olleet eri mieltä kuin sinun kanssasi samaa mieltä olevat asiantuntijat?
ArtoTTT
Minusta kyllä tuntuu että tässä tapauksessa "poliittinen ohjaus" ohitti asiantuntijat. - Anonyymi00051
Anonyymi00047 kirjoitti:
ArtoTTT
Minusta kyllä tuntuu että tässä tapauksessa "poliittinen ohjaus" ohitti asiantuntijat.Kuule Arto. Kokoomuslainen myi vaikka äitinsä ja isänsä, kun rahaa saa. Ja on sielä kristillisetkin ja persut, ja pehtooripuolue RKP.
Jos lusikalla on annettu, niin voihan sen aina hopeoittaa tai kullata sen teelusikan.
Tässä asiassa komppaan Artoa. Tarpeetonta mielestäni. Ja lisääntyviä ongelmia. Ei nuo kaikki maalaillut uhkakuvat ole suinkaan tuulesta temmattuja.
Jos ei jaksa itse viinojaan hakea olkoon juomatta. 🤣
Ja kai velaksi ostaminen on sentään estetty? Jotkin hiukan syrjäytyneethän ovat velkaantuneen jo pizzoista.
Pari saunakaljaa pitäisi kyllä hakea. Hyvin jaksan kävellä tuohon lähimpään kauppaan. Mitä virkaa kotiinkuljetuksella itseasiassa edes on, eiväthän nämä kuljetuspalvelut edes toimi kuin siellä, missä kaupat ovat tiheässä eli kaupungeissa.- Anonyymi00020
ArtoTTT
Huh huh, taitaa olla ensimmäinen kerta ikinä kun olet samaa mieltä, mutta tosiaan itsellä mieleen tulee tällaiset puoliksi erakoituneet vanhat pojat ja eläkeläiset, periaatteessa tällaisissa yksittäistapauksissa laki voi olla hyvinkin tuhoisa. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
ArtoTTT
Huh huh, taitaa olla ensimmäinen kerta ikinä kun olet samaa mieltä, mutta tosiaan itsellä mieleen tulee tällaiset puoliksi erakoituneet vanhat pojat ja eläkeläiset, periaatteessa tällaisissa yksittäistapauksissa laki voi olla hyvinkin tuhoisa.Minäkin olen tuossa alkoholasiassa hallituksen tavoitteita vastaan, ja olin jostain muustakin asiasta kanssasi samaa mieltä noin puoli vuotta sitten. En muista mikä asia se oli.
--liitonarkki - Anonyymi00022
Anonyymi00020 kirjoitti:
ArtoTTT
Huh huh, taitaa olla ensimmäinen kerta ikinä kun olet samaa mieltä, mutta tosiaan itsellä mieleen tulee tällaiset puoliksi erakoituneet vanhat pojat ja eläkeläiset, periaatteessa tällaisissa yksittäistapauksissa laki voi olla hyvinkin tuhoisa.Ei ole ensimmäinen kerta. Mutta nämä kaappijuopot ja kotiinsa erakoituneet. Nuoret ja vanhat… Helpoksi menee.
Ja sekin, että impulsiivinen dokaaminen on helppoa, tilaa vain.
Jos aikoo ryypätä, niin pieni suunnitelmallisuus ja harkinta nyt on ihan paikallaan siinä.
-a-teisti- - Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Minäkin olen tuossa alkoholasiassa hallituksen tavoitteita vastaan, ja olin jostain muustakin asiasta kanssasi samaa mieltä noin puoli vuotta sitten. En muista mikä asia se oli.
--liitonarkkiEi ole kuunneltu alkoholiongelmaisten juttuja ja huolia. Eilen oli yksi juttu Ilta-Sanomissa eräästä alkoholismista parantuneelle ja sen ongelman kanssa kamppaileville. Eikä edes asiaintuntijoitakaan. Joten kyllä tässä täytyy jälleen vetää sama johtopäätös, jotta kokoomuslainen myi vaikka äitinsä ja isänsä, kun vaan rahaa saa. Väen vängällä yritetään suomalaisesta perusjuntista niin eurooppalaista, niin eurooppalaista. Ja onhan hallituksessa kristillisetkin. Olivat jo hallitusneuvotteluissakin mukana.
Poliittista hurskastelua, mennä milloin EU:n seläntaakse ja milloin ei. Ei mene läpi!
Suomessa on edelleen älytön alkoholilaki.
Olen tässä siinä mielessä samaa mieltä, että kotiin tuonnin salliminen alkoholin suhteen oli huono päätös.
Mutta PS:sten ja Kokoomuksen politiikkaan tämä istuu kuin nenä päähän. Laitetaan kansa kärsimään, mutta annetaan entistä enemmän heidän juoda päänsä sekaisin.
Kai he luulevat että kun kansa saa entistä helpommin viinaa, se alkaakin äänestämään heitä?- Anonyymi00026
ArtoTTT
Sama tuli mieleen vihreiden kannabiksen laillistamispyrkimyksistä. Anonyymi00026 kirjoitti:
ArtoTTT
Sama tuli mieleen vihreiden kannabiksen laillistamispyrkimyksistä.Minä kannata kannabiksen vapauttamista lääkinnälliseen käyttöön.
- Anonyymi00029
Mummomuori2 kirjoitti:
Minä kannata kannabiksen vapauttamista lääkinnälliseen käyttöön.
Lääkkeet on lääketieteelliseen käyttöön!
- Anonyymi00031
Mummomuori2 kirjoitti:
ArtoTTT
Oliko mitään mädätystä mitä et ........ - Anonyymi00033
Mummomuori2 kirjoitti:
Määrääkö mummomuori lääkkeet itse itselleen, ja kirjoittelet itsellesi päteviä reseptejä ja ne apteekissa hyväksytään. Joten en minäkään voi silloin sua kannattaa. Sarkastisesti sanoen, valitettavasti. Ei siis yllätä kommenttisi, olen aiheesta lukenut jo aikaisemmin kommentoidessasi. Sulta vaan jäi se en sana tuosta, minän perästä pois.
Oletkohan ryvettänyt tässä sekopäisessä maailmassa itsesi liikaa?
Kuten toisetkin kaiken sallivat. Mm. Kokoomus, perussuomalaiset, kristilliset, RKP, sosialistit, vasemmistoliitto, vihreät. Siinähän ne paskimmat tulivatkin.
Ja on niitä varmasti lisääkin rekistereissä. - Anonyymi00034
Anonyymi00026 kirjoitti:
ArtoTTT
Sama tuli mieleen vihreiden kannabiksen laillistamispyrkimyksistä.Minä taas näen kannabiksen eri tavalla. Itse en ole sitä koskaan käyttänyt, mutta mitä siitä tiedän, niin onhan se selvästi vaarattomampi päihde kuin alkoholi. Ja itsekasvattuna ei köyhdytä käyttäjäänsä.
Minä en oikein jaksa uskoa kansan täysraittiuteen, enkä rajoituksilla ja valvonnalla ylläpidettyyn tasapainotilaan. - Anonyymi00038
Anonyymi00034 kirjoitti:
Minä taas näen kannabiksen eri tavalla. Itse en ole sitä koskaan käyttänyt, mutta mitä siitä tiedän, niin onhan se selvästi vaarattomampi päihde kuin alkoholi. Ja itsekasvattuna ei köyhdytä käyttäjäänsä.
Minä en oikein jaksa uskoa kansan täysraittiuteen, enkä rajoituksilla ja valvonnalla ylläpidettyyn tasapainotilaan.ArtoTTT
#Minä en oikein jaksa uskoa kansan täysraittiuteen, enkä rajoituksilla ja valvonnalla ylläpidettyyn tasapainotilaan.#
Kysytään sitten näin päin, miksi omaa päätä pitää sekoittaa koko ajan, eikö selvin päin elämä ole tarpeeksi mielekästä? Onko varmempaa tapaa hukata elämänsä kuin koko ajan kulkea pikku pöllyssä? - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
ArtoTTT
#Minä en oikein jaksa uskoa kansan täysraittiuteen, enkä rajoituksilla ja valvonnalla ylläpidettyyn tasapainotilaan.#
Kysytään sitten näin päin, miksi omaa päätä pitää sekoittaa koko ajan, eikö selvin päin elämä ole tarpeeksi mielekästä? Onko varmempaa tapaa hukata elämänsä kuin koko ajan kulkea pikku pöllyssä?Tuohon en osaa vastata. Itse olen koskaan käyttänyt vain alkoholia. Nuorempana jonkin verran yökerhoissa, mutta yleensä vain sen verran, ettei tulluy krapulaa. Joskus kyllä otin kotona kalsarikännin.
Hyvänolontunnetta ja rentoutumistahan ainakin itse hain, mutta kumpaakin saa myös monella muulla tavalla. Osa kyllä niistäkin tavoista voi olla haitallisia, kuten vaikkapa addiktio tietokonepeleihin niin, että istut kaikki vapaa-aikasi hyvin epäterveellisesti paikallasi näpyttäen peliä, jopa niin, että syöminen unohtuu. Sekin on tullut koettua. - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Tuohon en osaa vastata. Itse olen koskaan käyttänyt vain alkoholia. Nuorempana jonkin verran yökerhoissa, mutta yleensä vain sen verran, ettei tulluy krapulaa. Joskus kyllä otin kotona kalsarikännin.
Hyvänolontunnetta ja rentoutumistahan ainakin itse hain, mutta kumpaakin saa myös monella muulla tavalla. Osa kyllä niistäkin tavoista voi olla haitallisia, kuten vaikkapa addiktio tietokonepeleihin niin, että istut kaikki vapaa-aikasi hyvin epäterveellisesti paikallasi näpyttäen peliä, jopa niin, että syöminen unohtuu. Sekin on tullut koettua.ArtoTTT
Kiitos rehellisestä vastauksesta. - Anonyymi00042
Millä ne ns. kalsarikännääjät hakeutuvat äänestyspaikoille, jos vain ryypiskelevät kotonaan ?
- Anonyymi00043
Anonyymi00034 kirjoitti:
Minä taas näen kannabiksen eri tavalla. Itse en ole sitä koskaan käyttänyt, mutta mitä siitä tiedän, niin onhan se selvästi vaarattomampi päihde kuin alkoholi. Ja itsekasvattuna ei köyhdytä käyttäjäänsä.
Minä en oikein jaksa uskoa kansan täysraittiuteen, enkä rajoituksilla ja valvonnalla ylläpidettyyn tasapainotilaan.Ihminen jos olisi tasapainossa itsensä ja elämänsä suhteen, niin silloin tasapainotilakin onnistuisi.
Tasapainoinen, itsensä kanssa pärjäävä ihminen ei tarvitse päihteitä, että saisi päänsä sekaisin tai pakenini jotain vaikeita tunteita. - Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Ihminen jos olisi tasapainossa itsensä ja elämänsä suhteen, niin silloin tasapainotilakin onnistuisi.
Tasapainoinen, itsensä kanssa pärjäävä ihminen ei tarvitse päihteitä, että saisi päänsä sekaisin tai pakenini jotain vaikeita tunteita.Eikä uskontoa kainalosauvakseen.
Anonyymi00033 kirjoitti:
Määrääkö mummomuori lääkkeet itse itselleen, ja kirjoittelet itsellesi päteviä reseptejä ja ne apteekissa hyväksytään. Joten en minäkään voi silloin sua kannattaa. Sarkastisesti sanoen, valitettavasti. Ei siis yllätä kommenttisi, olen aiheesta lukenut jo aikaisemmin kommentoidessasi. Sulta vaan jäi se en sana tuosta, minän perästä pois.
Oletkohan ryvettänyt tässä sekopäisessä maailmassa itsesi liikaa?
Kuten toisetkin kaiken sallivat. Mm. Kokoomus, perussuomalaiset, kristilliset, RKP, sosialistit, vasemmistoliitto, vihreät. Siinähän ne paskimmat tulivatkin.
Ja on niitä varmasti lisääkin rekistereissä.”Määrääkö mummomuori lääkkeet itse itselleen, ja kirjoittelet itsellesi päteviä reseptejä ja ne apteekissa hyväksytään. ”
Miten tuo liittyyy asiaan? Ei mitenkään.
Kun kipuja ja kipusairaita jo nyt hoidetaan sellaisilla lääkkeillä, joista melkoinen osa ns. huumeeksi luettavia, ja ovat huomattavasti vahvempia kuin kannabis, niin sekö on parempi juttu.
Lääkkeet määrää aina lääkäri.- Anonyymi00049
Anonyymi00038 kirjoitti:
ArtoTTT
Kysytään sitten näin päin, miksi omaa päätä pitää sekoittaa koko ajan, eikö selvin päin elämä ole tarpeeksi mielekästä? Onko varmempaa tapaa hukata elämänsä kuin koko ajan kulkea pikku pöllyssä?Ehkä sinunkiin kannattaisi kokeilla? Elämäsi vaikuttaa varsin ilottomalta ja olevan murheita täynnä.
- Anonyymi00050
Mummomuori2 kirjoitti:
”Määrääkö mummomuori lääkkeet itse itselleen, ja kirjoittelet itsellesi päteviä reseptejä ja ne apteekissa hyväksytään. ”
Miten tuo liittyyy asiaan? Ei mitenkään.
Kun kipuja ja kipusairaita jo nyt hoidetaan sellaisilla lääkkeillä, joista melkoinen osa ns. huumeeksi luettavia, ja ovat huomattavasti vahvempia kuin kannabis, niin sekö on parempi juttu.
Lääkkeet määrää aina lääkäri.Joo. Mummo väläytti. Joten minäkin. Lääkkeet määrää lääkäri. Hyvä että olemme samaa mieltä.
Kuten jokainen määrää, sen mitä saunassaan tai pesuhuoneissaan viljelee. Eikö totta?
Jokainen, kun voi määrätä senkin, että viljeleekin tomaatteja ja muita vihanneksia kasvihuoneessaan Joten herää sinä nukkuva, mummoparka.
Vasemmisto ja oikeisto. Onko eroa, osaa aina antaa sormensa pirulle. Se on jo rannetta myöten uponnut sinne paskaan. Sen voi vielä vetää sieltä pois. Tervetuloa mukaan talkoisiin! Anonyymi00050 kirjoitti:
Joo. Mummo väläytti. Joten minäkin. Lääkkeet määrää lääkäri. Hyvä että olemme samaa mieltä.
Kuten jokainen määrää, sen mitä saunassaan tai pesuhuoneissaan viljelee. Eikö totta?
Jokainen, kun voi määrätä senkin, että viljeleekin tomaatteja ja muita vihanneksia kasvihuoneessaan Joten herää sinä nukkuva, mummoparka.
Vasemmisto ja oikeisto. Onko eroa, osaa aina antaa sormensa pirulle. Se on jo rannetta myöten uponnut sinne paskaan. Sen voi vielä vetää sieltä pois. Tervetuloa mukaan talkoisiin!Oho! Saarnaat nyt vähän ohi asiasta. Kun kannabis hyväksytään joskus lääketuotteeksi, silloin lääkäri määrää siitä. :D
- Anonyymi00055
Mummomuori2 kirjoitti:
Oho! Saarnaat nyt vähän ohi asiasta. Kun kannabis hyväksytään joskus lääketuotteeksi, silloin lääkäri määrää siitä. :D
Turhaa politisointia nykytilanteeseen verrattuna puolueiden jäsenten esitykset. Oli puolue sitten minkävärinen tahansa. Sinä et nyt vaan hoksannut sitä. Joten avauduin.
Kuten politisointia tämäkin: Kaikki ne on samanlaisia nuo puolueet. Ja edustajineen ajaavat vain oman puolueensa etuja, tai omaansa. Kyllä sinäkin ehkäpä joskus löydät.
Minä nimittäin toivon sitä. - Anonyymi00056
Mummomuori2 kirjoitti:
Oho! Saarnaat nyt vähän ohi asiasta. Kun kannabis hyväksytään joskus lääketuotteeksi, silloin lääkäri määrää siitä. :D
ArtoTTT
Niin huoli pois, kyllä "lääkäri" tietää....
https://yle.fi/a/74-20135498 - Anonyymi00060
Anonyymi00056 kirjoitti:
ArtoTTT
Niin huoli pois, kyllä "lääkäri" tietää....
https://yle.fi/a/74-20135498Opioidit ovat vahvoja kipulääkkeitä.
Kipulääkkeitäkin käytetään sen vuoksi, koska esimerkiksi rukoilu ei auta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/voisiko-opioidikriisi-tapahtua-suomessa-asiantuntijalta-huolestuttavia-uutisia/9270476 - Anonyymi00062
Anonyymi00060 kirjoitti:
Opioidit ovat vahvoja kipulääkkeitä.
Kipulääkkeitäkin käytetään sen vuoksi, koska esimerkiksi rukoilu ei auta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/voisiko-opioidikriisi-tapahtua-suomessa-asiantuntijalta-huolestuttavia-uutisia/9270476ArtoTTT
Lainaus linkistäsi
"– Tuskanpoistaja. Opioidit eheyttävät sisäistä maailmaa. Niistä tulee raukea, rauhallinen olo.
Kuten Yhdysvalloissakin, Suomessakin moni käyttää opioideja tunnesäätelyyn, siis poistamaan tai vähentämään ahdistusta, Simojoki kertoo. "
- Anonyymi00027
Alkoholi on Suomessa aikuisille sallittu riippuvuutta ja vakavia terveydellisiä, sosiaalisia ja yhteiskunnallisia ongelmia aiheuttava huume, jota sievistellen kutsutaan "päihteeksi", ja nyt hallituksen toimin helpotetaan tämän alkoholihuumeen saatavuutta.
Ei hyvä.
Nimim. - Ateisti -Tämä hallitus on ajatellut, että joutaa ne työttömät juopottelemaan :D (ei vakavasti otettavaksi)
- Anonyymi00028
Joo. Arto on kaiken pahan alku ja juuri. Siks varmaan, ku se on uskovaanen.
Ja vielä lisään, että kokoomuslainen, varsinkin nykykokoomuslainen, myi vaikka isänsä ja äitinsä, kun rahaa saa. Mun usko on menny. Eikä sitä äkkiä takaisin voiteta.
Kaiken lisäksi, alkon myyjillä on virkapuku päällä, eli ovat viranomaisia, toisin kuin postin tai Schenkerin lähetti. Ei vaan nykyhallinnot osaa, tajua, käsitä, vetää mitään rajaa mihinkään. Näet kun ne ei kuuntele mitään, edes asiaintuntijoita, eivätkä valmistele asioita kunnolla. Tämäkin asia taas todisti itseään tuosta liberalismin paskasta, mitä yritetään ihmisille syöttää. - Anonyymi00030
Mahtaako alkoholin kotiinkuljetus tosiaan lisätä perheväkivaltaa? Mistä moinen oletus tulee?
Onko olemassa tutkimusta, joka jotenkin tukisi tuota oletusta? Minkä verran tutkimuksiin on ylipäätään perehdytty asian tiimoilta?- Anonyymi00032
ArtoTTT
Miiten siitä voisi olla tutkimus, kun koko lakia ei vielä ole edes ollut?
"Tutkimus kuitenkin osoittaa, että alkoholi lisää väkivallan riskiä huomattavasti. Humalatila ja varsinkin pitkäaikainen alkoholinkäyttö heikentää kykyä havainnoida oikein toisten käyttäytymistä ja puheita, lisää alttiutta loukkaantua vähäpätöisistä asioista ja hämärtää suhteellisuudentajua. Kaikki nämä tekijät lisäävät läheisiin kohdistuvien väkivallantekojen riskiä humalaisten riidoissa."
https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/aggressiivisuus-ja-vakivalta/perhevakivalta/ - Anonyymi00037
Anonyymi00032 kirjoitti:
ArtoTTT
Miiten siitä voisi olla tutkimus, kun koko lakia ei vielä ole edes ollut?
"Tutkimus kuitenkin osoittaa, että alkoholi lisää väkivallan riskiä huomattavasti. Humalatila ja varsinkin pitkäaikainen alkoholinkäyttö heikentää kykyä havainnoida oikein toisten käyttäytymistä ja puheita, lisää alttiutta loukkaantua vähäpätöisistä asioista ja hämärtää suhteellisuudentajua. Kaikki nämä tekijät lisäävät läheisiin kohdistuvien väkivallantekojen riskiä humalaisten riidoissa."
https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/aggressiivisuus-ja-vakivalta/perhevakivalta/Mutta meneekö tuo nyt niin, että juuri ne kotonaan riehuvat perheenisät nimenomaan tilaavat sitä alkoholia nyt kotiin.
Miksi monissa maissa, joissa alkoholia saa helpommin, esiintyy vähemmän perheväkivaltaa ja väkivaltaa yleensä? - Anonyymi00044
Anonyymi00037 kirjoitti:
Mutta meneekö tuo nyt niin, että juuri ne kotonaan riehuvat perheenisät nimenomaan tilaavat sitä alkoholia nyt kotiin.
Miksi monissa maissa, joissa alkoholia saa helpommin, esiintyy vähemmän perheväkivaltaa ja väkivaltaa yleensä?Vaikkakin joissain maissa saa alkoholia helpommin, ja edullisemminkin, niin siellä ei välttämättä juoda sitä alkoholia niin paljoa, ei mitään kännitilaa, jolloin voi aggressiot ryöpsähtää, pinna kiristyä, jne.
- Anonyymi00048
Anonyymi00044 kirjoitti:
Vaikkakin joissain maissa saa alkoholia helpommin, ja edullisemminkin, niin siellä ei välttämättä juoda sitä alkoholia niin paljoa, ei mitään kännitilaa, jolloin voi aggressiot ryöpsähtää, pinna kiristyä, jne.
Eihän Suomessakaan suurin osa juo alkoholia kovin paljon. Tuskin se nyt siitä on kiinni, mihin aikaan saa ostaa ensimmäisen kaljapullon kaupasta.
- Anonyymi00052
Anonyymi00048 kirjoitti:
Eihän Suomessakaan suurin osa juo alkoholia kovin paljon. Tuskin se nyt siitä on kiinni, mihin aikaan saa ostaa ensimmäisen kaljapullon kaupasta.
Ei niin, mutta kotiinkuljetuksella mahdollistetaan niiden kotonaan kännejä vetävien mahdollisuuksia juoda entistä runsaammin, ehkä useamminkin. Lapset ja puolisot joutuvat pahaan tilanteeseen, jos on lähisuhdeväkivaltaa mukana, useilla väkivaltaisesti käyttäytyvillä jo aiempaakin kurjaa käytöstä, vaikka ei ole kotiin alkoholia toimitettukaan.
Onko juominen koskaan ollut kamalasti kellonajasta kiinni ? Voihan sitä juotavaa ostaa niin paljon, ettei tarvitse odottaa aamuyhdeksää, että saa taas kaupasta.
Ei alkoholi- ja sen aiheuttamat ongelmat ole kellosta kiinni. - Anonyymi00053
Anonyymi00037 kirjoitti:
Mutta meneekö tuo nyt niin, että juuri ne kotonaan riehuvat perheenisät nimenomaan tilaavat sitä alkoholia nyt kotiin.
Miksi monissa maissa, joissa alkoholia saa helpommin, esiintyy vähemmän perheväkivaltaa ja väkivaltaa yleensä?Ne on vähän eri luonteisia kuin suomalaiset!
- Anonyymi00035
Vastuullisen käyttäjän viinakortti käyttöön. Ne, jotka tilaavat riittävän harvoin ja joilla ei ole mitään rötöksiä liittyen alkoholiin, saisivat tilata kotiin. Muut eivät. Eli kokonaismyynnin henkilökohtainen seuranta, se pitäisi olla aika helppoa toteuttaa nykyisellä teknologialla.
- Anonyymi00046
Niin. Ja onko edes ihmisellä järkeä, nimenomaan juoda sitä alkoholia, oli se sitten millä nimellä tahansa? Onko siis järkeä juoda 3 litraa viinaa viikkovapaalla pe-su ja vielä sixpäkit viikolla ma-to? Ja jos sitä ei osaa itse säännöstellä, että tekee työtä vaan sen takia, että on varaa turruttaa päänsä, kun muuten tyhjää, silloin on ongelma. Silloin on riippuvuus. Kuten mikä muukin tahansa riippuvuus. Oli se sitten peliriippuvuus, aineet ja huumeet, naiset...ym. No, liikkuminen on hyvä riippuvuus kuntonsa mukaan säistä riippumatta. Kaikista riippuvuuksista on kuitenkin mahdollisuus, nimenomaan mahdollisuus parantua. Kun itselleen myöntää ensin. Ja silloin on jo yksi askel otettu eteenpäin terveellisissä elämäntavoissa.
- Anonyymi00054
Kossua kotiovelle pikatoimituksena!
Näin Jeesuskin haluaa asioiden olevan. - Anonyymi00057
Eduskunta ja hallitus ovat elinkeinoelämän lobbareiden eli painostajien armoilla. Yksi esimerkki tästä on alkoholilain järjenvastainen lievennys.
- Anonyymi00058
ArtoTTT
Tässä eräs kokemus
"Marjan miehen juominen riistäytyi käsistä – Sitten tapahtui jotain vielä pahempaa"
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/088e6e17-daf6-43b9-8a35-d6348d265a9a- Anonyymi00059
Täytyy ihailla tuon tuoreen lehtiartikkelin Marjan sitkeyttä vastoinkäymisissä.
Hänellä näyttäisi olevan hyvä ystäväpiiri ja vertaistukea "pitää päänsä" kasassa.
Eihän nuo herrat ja herraskaiset mitään ajattele. Näet kun heillä itsellään ei ole päihdeongelmaa, niin miten niitä voisi sitten muillakaan olla? Pääsääntöisesti heillä on tärkeää, että kauppa käy ja muusta viis. Enkä tiedä, olisiko punaisempi hallitus tehnyt samanlaisen kaupanvapautuksen suomalaiselle juoppokansalle.
Mielenterveysasioista vaie`taan, vaikka niiden vuoksi on jääty eläkkeelle ennenaikaisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Onko ihme, jotta ihmisille jää tyhjyyden tunne siitä, että kukaan ei välitä.? Ja jotkut jopa näilläkin palstoilla tarjoavat "lääkkeeksi" kannabista. Hurskastelua! Sitä se on. Ei jatkoon. - Anonyymi00061
Anonyymi00059 kirjoitti:
Täytyy ihailla tuon tuoreen lehtiartikkelin Marjan sitkeyttä vastoinkäymisissä.
Hänellä näyttäisi olevan hyvä ystäväpiiri ja vertaistukea "pitää päänsä" kasassa.
Eihän nuo herrat ja herraskaiset mitään ajattele. Näet kun heillä itsellään ei ole päihdeongelmaa, niin miten niitä voisi sitten muillakaan olla? Pääsääntöisesti heillä on tärkeää, että kauppa käy ja muusta viis. Enkä tiedä, olisiko punaisempi hallitus tehnyt samanlaisen kaupanvapautuksen suomalaiselle juoppokansalle.
Mielenterveysasioista vaie`taan, vaikka niiden vuoksi on jääty eläkkeelle ennenaikaisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Onko ihme, jotta ihmisille jää tyhjyyden tunne siitä, että kukaan ei välitä.? Ja jotkut jopa näilläkin palstoilla tarjoavat "lääkkeeksi" kannabista. Hurskastelua! Sitä se on. Ei jatkoon."Ja jotkut jopa näilläkin palstoilla tarjoavat "lääkkeeksi" kannabista."
Kannabista käytetään lääkkeenä tiettyihin sairauksiin.
Oliko tämä sinulle yllättävä tieto? Anonyymi00061 kirjoitti:
"Ja jotkut jopa näilläkin palstoilla tarjoavat "lääkkeeksi" kannabista."
Kannabista käytetään lääkkeenä tiettyihin sairauksiin.
Oliko tämä sinulle yllättävä tieto?Näyttää olevan jotenkin yllättävää. Sitähän saa erikoisreseptillä. Toivottavasti sitä voi tulevaisuudessa saada vähän useammatkin.
- Anonyymi00063
Mummomuori2 kirjoitti:
Näyttää olevan jotenkin yllättävää. Sitähän saa erikoisreseptillä. Toivottavasti sitä voi tulevaisuudessa saada vähän useammatkin.
Mee viinakauppaan ja osta viinaa mieluimmin, jos pääs haluat sekasin.
Lisäks, on sulla toiveet. - Anonyymi00064
Mummomuori2 kirjoitti:
Näyttää olevan jotenkin yllättävää. Sitähän saa erikoisreseptillä. Toivottavasti sitä voi tulevaisuudessa saada vähän useammatkin.
ArtoTTT
Joskus kannattaa varoa mitä toivoo...
"Tulosten perusteella runsaaseen kannabiksen käyttöön liittyvien tapausten osuus skitsofrenioista lähes kolminkertaistui kannabiksen laillistamisen jälkeen. Ennen laillistamista 3,7 prosenttia skitsofrenioista liittyi kannabiksen ongelmakäyttöön, laillistamisen jälkeen niiden osuus oli 10,3 prosenttia.
Luvut olivat suurimmat nuorten miesten ja pienimmät iäkkäiden parissa. Arviolta 19 prosenttia 19–24-vuotiaiden miesten skitsofrenioista olisi voinut jäädä kehittymättä ilman kannabiksen ongelmakäyttöä."
https://www.is.fi/terveys/art-2000011049538.html - Anonyymi00068
Anonyymi00064 kirjoitti:
ArtoTTT
Joskus kannattaa varoa mitä toivoo...
"Tulosten perusteella runsaaseen kannabiksen käyttöön liittyvien tapausten osuus skitsofrenioista lähes kolminkertaistui kannabiksen laillistamisen jälkeen. Ennen laillistamista 3,7 prosenttia skitsofrenioista liittyi kannabiksen ongelmakäyttöön, laillistamisen jälkeen niiden osuus oli 10,3 prosenttia.
Luvut olivat suurimmat nuorten miesten ja pienimmät iäkkäiden parissa. Arviolta 19 prosenttia 19–24-vuotiaiden miesten skitsofrenioista olisi voinut jäädä kehittymättä ilman kannabiksen ongelmakäyttöä."
https://www.is.fi/terveys/art-2000011049538.htmlKannabiksen huume- ja lääkekäytto ovat eri asioita.
Oliko tämä sinulle yllättävä tieto?
- Anonyymi00065
Ihmisen ei tarvi kohta enää poistua kotoaan mihinkään.Ruoat ja viinat tuodaan ovelle,laskut ja muut tylsät velvollisuudet hoituu tietsikalla,etätöissä on kiva loikoilla välillä sohvalla,autoakaan ei voi pitää kun bensa kallista.Kohta alkaa lihavuusbuumi mut onnex on Ozempicia saatavilla.
- Anonyymi00067
Alkoholi on riippuvuutta, vakavia sairauksia ja sosiaalisia- sekä yhteiskunnallisia ongelmia aiheuttava huume, vaikka sitä sivistellen kutsutaankin "päihteeksi".
https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/alkoholinkayton-terveyshaitat-ja-riskit/ - Anonyymi00069
Eniten surettaa lapset alkoholistien perheissä.Niin surullista oli lukea kun he kertoivat että :jääkaapissa ei ollut mitään syötävää,ei ole päässyt mihinkään kesälomilla,vaatteet kuluneita ja muilta perittyjä....ja miksi?kun viinan saasta vie vanhempien rahat😡Kokoomus uusine lakeineen lisää lasten ahdinkoa!!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1561182
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.301149Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s47993- 49887
- 65801
Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?49767Miten yksi ihminen
Voi kolahtaa näin kovaa? Saada ajatukset vallattua näin totaalisesti? Taidan oikeasti tarvita ammattiapua tämän kanssa,37666Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?71654- 37619
- 76607