Alkoholilaki runnottiin läpi

Anonyymi-ap

Monet asiantuntijat vastustivat alkoholilain muutosta, sosiaali ja terveysvaliokunta esitti lakiin muutoksia, mutta eduskunta ajoi lain läpi lähes sellaisenaan. Lakimuutoksen takana näyttäisi olevan alkoholin tuottajien huoli alkoholinkäytön vähenemisestä ja siis omasta myynnistä, erityisesti nuoret pitäisi saada juomaan enemmän. Pahimmat ongelmakäyttäjäthän ovat jo siirtyneet kovempiin aineisiin. Erikoista on sekin että samaa aikaa kun ollaan huolissaan kotiväkivallasta, järjestetään kuitenkin viinan kotiinkuljetus.


"Asiantuntijoiden yhtenä pelkona on, että uudistus lisää nuorten alkoholinkulutusta. Pitkänen sanoo, että niin sen on tarkoituskin.
– Lain taustalla on kaikkinensa huoli siitä, että nuoret käyttävät alkoholin valmistajien näkökulmasta nykyään liian vähän alkoholia."
"Pitkänen sanoo, että lakiuudistus tulee ylipäätään vahingoittamaan lapsia, nuoria ja naisia. Kotiinkuljetus tulee lisäämään alkoholin käyttöä niissä perheissä, joissa on alkoholiongelmaa.
– Käyttöä ohjataan kotiin, ja se lisää todennäköisesti lähisuhdeväkivaltaa. Monet vanhempiensa kanssa asuvat nuoret saattavat saada alkoholia helpommin itselleen."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012098369.html

-ArtoTTT-

24

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

      Lisää nuorten alkoholinkulutusta? Miten? Paperit kysytään edelleen ja vanha tapa jatkaa voimissaan eli täysikäiset hakee ja nyt uutena vaan "ottaa vastaan". Ei mikään muutu😂. No kaikissa noissa wolteissa ja ruokaroboteissa on se vika, ettei enää viitsitä kävellä edes kauppaan, joten sekin liikkuminen on nolla. Näkyy terveyshaitat jossain muussa.
      Mikä poru oli, kun "vahvat" viinit tuli kauppoihin, kokonaista 8%! Saapi olla aika hehtomaha, että noilla vetää kunnon kännit.
      Kyllä jumalauta tämä maa on niin junttila joka suhteessa, kun olla voi. Tupakat piilossa, ostorajoitukset kaupoissa. Ei jumalauta! Ne ketkä juo, niin ne juo vaikka käsidesit. Saatana, mikä holhousyhteiskunta vm 1800 ja sitten ollaan olevinaan niin eurooppalaista, niin eurooppalaista vaikka todellisuudessa junttilassa on juuri opittu seisomaan kahdella jalalla.

      • Anonyymi00004
        UUSI

        Juntti kiroilee. Hyh.


    • Anonyymi00002
      UUSI

      Tälläkin muutoksella saadaan alkoholin käyttöä vähennettyä kuten muillakin muutoksilla on tapahtunut.

      • Anonyymi00003
        UUSI

        Todennäköisesti arton huoli on siis turha. Eikä hän huolissaan ole perheväkivallasta tai parisuhdeväkivallasta muuten metelöisi Presidentin kampanjasta. Asiat tärkeysjärjestykseen ensin tietenkin messutaan seksuaalivähemmistöistä ja sitten paheksutaan viinaa. Naisia saa silti tappaa kuin kärpäsiä ei aiheuta mitään värinöitä.


      • Anonyymi00010
        UUSI

        Sen käyttöhän on vähentynyt mm. hinnannousun ja elintapamuutosten myötä.
        Hinnannousu vie pois päin alkoholin käytöstä, kun moni tulee huomioineeksi enemmän hintoja. Tämä muutos taas houkuttaa käyttämään useammin/enemmän saatavuuden helpottuessa silloin kun alkoholia haluaa. Tuskin tullaan valvomaankaan tarpeeksi, kun päihtynyt tilaa ja jätettäisiin sitten antamatta kun on niin päihtynyt, kaiken vaivan jälkeen. Kun tuote myydään suoraan tiskiltä/kaupasta, myynnistä kieltäytyminen käy helpommin.
        Jos kulutus on pitkään laskenut, se ei tarkoita ettei se voisi kääntyä uudelleen nousuun.
        Alkoholi on pahimpia terveyshaittojen ja -menojen aiheuttajia.
        Ei pystytä aivojen kannalta sanomaan sopivaa määrää. Se on aivoille huonoksi ja edistää monia eri sairauksia ja sen lisäksi poliisille lisää työtä, ongelmia perheissä jne


      • Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Sen käyttöhän on vähentynyt mm. hinnannousun ja elintapamuutosten myötä.
        Hinnannousu vie pois päin alkoholin käytöstä, kun moni tulee huomioineeksi enemmän hintoja. Tämä muutos taas houkuttaa käyttämään useammin/enemmän saatavuuden helpottuessa silloin kun alkoholia haluaa. Tuskin tullaan valvomaankaan tarpeeksi, kun päihtynyt tilaa ja jätettäisiin sitten antamatta kun on niin päihtynyt, kaiken vaivan jälkeen. Kun tuote myydään suoraan tiskiltä/kaupasta, myynnistä kieltäytyminen käy helpommin.
        Jos kulutus on pitkään laskenut, se ei tarkoita ettei se voisi kääntyä uudelleen nousuun.
        Alkoholi on pahimpia terveyshaittojen ja -menojen aiheuttajia.
        Ei pystytä aivojen kannalta sanomaan sopivaa määrää. Se on aivoille huonoksi ja edistää monia eri sairauksia ja sen lisäksi poliisille lisää työtä, ongelmia perheissä jne

        Sitten jos alkoholia tuova jättää alkoholin antamatta päihtyneelle, niin pahimmassa tapauksessa vastaanottaja suuttuu, ja sitten alkaa tapahtua, pahimmassa tapauksessa ihan fyysistä väkivaltaa. Ei olisi mikään ihme, jos tuollaisiakin tilanteita joskus tulee.


    • Anonyymi00005
      UUSI

      En myöskään ymmärrä miten tuo lisää nuorten alkoholinkulutusta. Ei sitä viinaa edelleenkään alaikäisille myydä.

      Tässä vähän todistettua faktaa:
      Suomalaisten alkoholinkäyttö on vähentynyt tasaisesti lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Kokonaiskulutus on laskenut vuodesta 2008 lähtien, ja myös nuorten alkoholinkäyttö ja humalajuominen ovat vähentyneet merkittävästi.

      • Anonyymi00006
        UUSI

        Artolla lienee jokin henkilökohtainen kytkös viinaan.


      • Anonyymi00007
        UUSI

        Juuri noin. "Asiantuntijoissa" löytyy ja kaikki tietää ja ovat ah, niin viisaita! Sanon tai siis kirjoitan saman, mikä oli koron-"asiantutijoissa", joita alettiin "viljellä" oikein olan takaa. Oli miljoona "asiantuntijaa" lässyttämässä omiaan ja jopa thl:n "asiantuntijat" jokelsivat mitä sattuu ja eri lailla. Tuumasin silloin ja tuumaan nytkin: eiköhän noista "asiantuntijoista" joku osu satuiluissaan edes sinnepäin, että voi saada nimensä historian kirjaan.


      • UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Artolla lienee jokin henkilökohtainen kytkös viinaan.

        Tätä samaa minäkin olen pitkään epäillyt. Vanhat, uskoon tulleet juopot ovat niitä kaikkein rasittavimpia tapauksia uskonsa julistamisen suhteen. Sama pätee myös aito-laiseen....


      • Anonyymi00017
        UUSI

        Joku asia kun kääntyy laskuun, eli vähenee, on täysin mahdollista, että se lähtee uudestaan nousuun. Mistäpä sitä etukäteen tietäisi ?


    • Anonyymi00008
      UUSI

      Kun nyt viimeinkin joku kertoisi mihin sitä viinaa ihmispolo tarvitsee, kun selvinpäinkin ollessa suomi on saatu tähän alennustilaan.

      • Anonyymi00009
        UUSI

        Jo pitkälle eläneenä ei ole vastaan tullut niin suurta iloa eikä surua että olisi viinaa tarvittu !


      • Anonyymi00018
        UUSI

        Ihmispolo tarvitsee viinaa rauhoittaakseen mieltään estääkseen ahdistusta ja masennusta, kun elämä on niiiin rankkaa.... Tunteiden tukahduttamista, niin sanotusti.


    • UUSI

      Samalla tavalla teidän laitauskovien porukka on vastustanut ensiksi vahvojen oluiden tuontia ja sitten mietojen viinien tuontia ruokakauppoihin. Perustelu on ollut sama mitä käytät tässä, että juopottelu lisääntyy.

      Mutta on käynyt juuri päinvastoin. Alkoholin kulutus on laskenut myyntipäätöksistä huolimatta. Tämän sinä itse tunnustat: "Lakimuutoksen takana näyttäisi olevan alkoholin tuottajien huoli alkoholinkäytön vähenemisestä".

      Miksi ihmeessä pitää holhota täysikäisiä ihmisiä? Juopot, joita valitettavasti on yhä edelleen saavat aina juomansa, oli tilanne / hinta mikä tahansa. Tämä todistaa historia. Sitten he siinä viiskymppisenä vaihtavat hiippakuntaa.

      Nuorten kanssa paljon työtä tehneenä huomasin, että he pitävät nykyään paljon viinaa juovia luusereina. Ei kovina jätkinä kuten aikaisemmin. Mitä tulee väitteeseen siitä, että tilalle ovat tulleet huumeet niin tämä on höpö höpöä.

      Huumeiden käyttö on lisääntynyt, pitää paikkansa. Mutta ei niin paljon että "korvaisi" juomisen. Viinan tilalle on tullut liikunta. Etenkin tytöt ja nuoret naiset liikkuvat ja täyttävät nykyään urheiluseurat. Niin urheilukentät, kuin puntti- kuin painisalitkin.

      • UUSI

        Noilla tytöillä on valitettavasti kovin edessä eli selvitä elämässä niin, ettei ole pahoinpitelevää miestä tai jopa tappavaa miestä. Näillä tilastoilla on nimittäin niin, että riski joutua uhriksi alkaa olla jo merkittävä.
        Toki tapansa mukaan arto pitää tärkeämpänä ihmisten tissuttelun kyttäämisen ja luoja paratkoon se kammari elämä.


      • Anonyymi00012
        UUSI
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Noilla tytöillä on valitettavasti kovin edessä eli selvitä elämässä niin, ettei ole pahoinpitelevää miestä tai jopa tappavaa miestä. Näillä tilastoilla on nimittäin niin, että riski joutua uhriksi alkaa olla jo merkittävä.
        Toki tapansa mukaan arto pitää tärkeämpänä ihmisten tissuttelun kyttäämisen ja luoja paratkoon se kammari elämä.

        Et ole vielä ottanut kantaa tähän.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19444171/tekopeniksen-askartelua-13-vuotiaille-priden-ohjelma


      • Anonyymi00013
        UUSI

    • Anonyymi00011
      UUSI

      Kelatuet nousevat, koska pitää löytyä viinaostoksille jotain millä maksaa. Vsi oliko laki vaiön eliitille

      • UUSI

        Kelatuet nousevat? Näytäppäs se tilasto, johon perustat tämän väitteen? Ja "tilastoksi" ei sitten kelpaa kaatumakokouksessa kuultu saarna...


      • Anonyymi00016
        UUSI
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kelatuet nousevat? Näytäppäs se tilasto, johon perustat tämän väitteen? Ja "tilastoksi" ei sitten kelpaa kaatumakokouksessa kuultu saarna...

        Eli siis jos ei kelatuilla koskaan ole maksettu alkoholeja, on alkoholit vain varakkaiden ja eliitin juomia. Jos näin ei ole, kelatukiin korotuksia, jotta köyhäkin saa juodakseen


    • Anonyymi00014
      UUSI

      ArtoTTT

      Lisää poimintoja

      (ilmeisesti näiden asiantuntijoiden lausunnot sivuutettiin)
      Valiokunta oli kuullut runsaasti asiantuntijoita muun muassa eri virastoista, verohallinnosta, A-klinikkasäätiöstä, Tullista, poliisista, Ensi- ja turvakotien liitosta, Mielenterveyden keskusliitosta, eri hyvinvointialueilta sekä Sininauhaliitosta.

      Vaikka tilastollisesti alkoholinkulutus on vähentynyt, niin haitat ei.
      "Olkoon näin, mutta alkoholin aiheuttamien kuolemien ja terveydellisten, sosiaalisten ja taloudellisten haittojen määrä ei."
      "Sen mukaan vuonna 2023 kaikesta kulutetusta alkoholista 76 prosenttia liittyi riskikäyttöön, joko suuren keskimääräisen kulutuksen tai niin sanotun humalajuomisen kautta.
      Vuonna 2024 Suomessa kuoli lähes 1 600 ihmistä alkoholiin liittyvien tautien ja tapaturmaisten alkoholimyrkytysten seurauksena."

      "Aamuyhdeksästä iltayhdeksään sallittavia kotiinkuljetuksia on liki mahdotonta valvoa.
      Miten varmistetaan, että ilta-aikaan impulsiivisesti alkoholia kotiin tilaava päihtynyt ihminen on kotiovella toimitusta lähetiltä vastaanottaessaan siinä kunnossa, että lähetti voi tälle alkoholia sisältävän toimituksen luovuttaa?
      Miten varmistetaan, ettei tilausta toimittava lähetti joudu vaikeuksiin päihtyneen tilaajan kanssa?
      Miten lähetti varmistaa, etteivät tilatut alkoholijuomat päädy eteenpäin alaikäisille?"


      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-alkoholilaista-uhkaa-tulla-villi-lansi-ja-uusi-taksilaki/9357836

      • UUSI

        Kuule kun tässä nyt tulee taas näkyviin tämä teidän laitauskovien käsitys sananvapaudesta. Nimittäin luuletko sinä tosiaan että vain nuo listaamasi henkilöt ovat olleet asiantuntijoita? Miksi et listaa esille myös niitä asiantuntijoita, jotka ovat olleet eri mieltä kuin sinun kanssasi samaa mieltä olevat asiantuntijat?


      • Anonyymi00019
        UUSI
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kuule kun tässä nyt tulee taas näkyviin tämä teidän laitauskovien käsitys sananvapaudesta. Nimittäin luuletko sinä tosiaan että vain nuo listaamasi henkilöt ovat olleet asiantuntijoita? Miksi et listaa esille myös niitä asiantuntijoita, jotka ovat olleet eri mieltä kuin sinun kanssasi samaa mieltä olevat asiantuntijat?

        Valitettavasti on olemassa myös ihmisiä, joita eivät muiden mielipiteet kiinnosta, kun se oma on aina ainoa oikea. Tämä minä itse-ajattelu on lisääntynyt viime vuosien aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      185
      1467
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      80
      1090
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      884
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      77
      875
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      85
      788
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      744
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      705
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      618
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      597
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      558
    Aihe