Perheen näkökulma

Ei aina ruusuista

Olen usein lukenut viestejä tällä palstalla, ja muutenkin seurannut yleisiä au-pair keskusteluja jossa (yleensä) tytöt kertovat kokemuksiaan (positiivisia että negatiivisia) au-pair ajoiltaan. En tiedä kuika usein te au-pairit (tai aikovat) olette ajatelleet mitä kaikkea perhe voikaan joutua kokemaan kun ne se hakeumuksessa mainittu "luotettava, oma-aloitteinen ja pirteä" nuori nainen muuttaa perheeseen "lapsia hoitamaan"?

Perheellämme on ollut useita au-paireja joista kaikista on löytynyt myös positiivisia puolia, mutta haluan kertoa ihan vain yleisesti, että ei se toki aina ole niin helppoa siellä "perheenkään puolella".

Kokemuksistani vain muutamia mainitakseni voin kertoa au-pairia harkitseville perheille, mitä me olemme kodissamme saaneet nähdä/kokea vuosien varrella.

Yksi au-paireistamme oli totaalinen urheiluhullu. Hän ei osannut ottaa hiukkaakaan huomioon "ei niin urheilusta kiinnostunutta" perhettään, vaan tuijotti aina vaan tilaisuuden saatuaan mitä tahansa urheila, välittämättä siitä ettei se kenties ollut muiden mielestä kiinnostavaa. Hän jopa katsoi TV:tä synnytyssairaalassa, kun perhe au-pair tuli tervehtimään juuri syntynyttä tyttö-vauvaa!

Yksi au-paireistamme omasi niin kamalat ruokailutavat ettemme voineet ottaa häntä mukaan perheemme lomille tai vierailuille. Hänelle siitä huomautettuamme, saimme vastaukseksi: pitäkää hienostolais piirinne, minä syön niinkuin minua huvittaa. (sama tyttö joi virvoitusjuomia suoraan pullosta ja laittoi pullon takaisin jääkaappiin loppu perheen "nautittavaksi").

Yksi tytöistä salasi syömishäiriönsä haastatteluissa, mutta meille muutettuaan hänen bulimiansa tuli esille, ja jouduimme lähettämään tytön kesken vuoden takaisin kotimaahansa. (tyttö lihoi noin 10-15 kg - vajaassa 1/2 vuodessa!!!)

Yksi au-paireistamme maksoi taksikyytinsä "luonnossa", josta saimme tietää vasta hänen meiltä lähdettyään, naapurimme meiltä hienovaraisesti "tiedustellessaan" jos olimme tietoisia tytön omalaatuisen pitkistä taksien "parkkeeraus ajoista" kotimme parkkipaikalla! Tyttö myönsi "matkakorvauksiensa" maksutavan, kun tiedustelin sitä häneltä puhelimitse.

Että perheet olkaa varovaisia. Valitettavasti pelkät kirjalliset hakemukset ja puhelin haastattelut eivät kerro koko totuutta!

Tosin lopuksi haluan sanoa, että au-pair/perhe suhteiden toimiessa hyvin, voi aika perheessä olla todella antoisaa puolin ja toisin. Välien toimiessa todellakin "perheenomaisesti" saa perhe taatusti lapsille "uuden sukulaisen" johon haluaa pitää yhteyttä vielä vuosienkin jälkeen... koska myös hienoja tyttöjä löytyy!!!

Kaikkea hyvää niin tytöille (ja polille), sekä tietenkin kaikille lapsiperheille!

82

15492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jopas jotain

      Olipas aika juttua. Ja kaikki nää aupairit olivat suomalaisii? Meil on ollut 15 aupairia (olen siis tämänhetkinen aupair) ja kummia juttuja oon kuullut edellisist, mut en viel mitään tollaista...

      Toivon tulevaisuudes parempia aupaireja teille :)

      • Ei aina ruusuista

        Valitettavasti kaikki mainitsemani esimerkit (paitsi yksi) oli suomalaistytöistä, ja täytyy sanoa, että olen todellakin tullut varovaiseksi uuden tytön valinnassa. Voisin jatkaa esimerkkejä aina yhden "puhelinluettelon" verran, mutta tuskin on aiheellista? Toistan saman kuin jo eilenkin, hyviäkin tyttöjä on olemassa, mutta kovin harvassa tuntuvat olevan!


      • Anonyymi

        Miks helkatissa musta tyttö on au pairissa. Lapset pelkää kun musta tulee ovesta sisään. En ikään mustaa laskisi kotiini. Huhhhh


    • äippä

      Hei!

      Haluaisin kertoa myös meidän perheen au pair kokemuksista, niin hyvistä kuin huonoistakin! Parhaassa tapauksessa (niin kuin yhdessä tapauksessa on käynyt) au pairista tuli minulle kuin oma sisko, hyvä ystävä. Luotin häneen 100%, eikä mistään tarvinnut ikinä huomauttaa tai sanoa mitään. Tyttö oli ja on erittäin vastuuntuntoinen ja kaikin puolin symppis tyyppi. Harmi, ettei voinut olla meillä kuin vuoden.
      Toinen tytteli viihtyi sitten meillä peräti 3 viikkoa. Ensin halusi välttämättä tulla meille, vinkui ja kinusi, soitteli jatkuvasti kuinka hän haluaa pois pieneltä paikkakunnalta ja tämä on sitä mitä hän on aina halunnut tehdä. Yhtenä maanantaiaamuna ilmoitti sitten, että haluaa lähteä takaisin Suomeen (klo 8.30), mutta ei jätä meitä pulaan. Istui samana päivänä klo 11.40 lentokoneessa matkalla Helsinkiin. Olimme enemmän kuin pulassa (perheen molemmat vanhemmat töissä, poika 3v.).
      Seuraava au pair vaikutti alkuun ihan ok tyypiltä, superlapsellinen ikäisekseen, mutta lapsirakas, ja sehän on tärkeintä. Sitten alkoi armoton bailaaminen, siis joka ilta baarissa, ja aamulla suuria vaikeuksia nousta ylös. Myöhästyin monesti aamulla töistä, kun en saanut tyttöä ylös sängystä. Rahat oli koko ajan lopussa, eihän taskuraha riitä tommoiseen elämäntyyliin. Pummasi ja lainasi koko ajan rahaa, mikä on suunnattoman ärsyttävää. Talourahaakaan ei voinut jättää, kun pölli ne heti. Sitten alkoi mun tavaroiden varastaminen/lainaaminen luvatta. Vaatteita katosi vaatekaapista, ja niitä löytyi sitten myttyinä ympäri tytön huonetta. Kävin välillä hänen huoneessaan, kun oli pakko kerätä mm. homeiset astiat pois ym...Lisäksi huoneesta löytyi mm. lapsen pehmoleluja, joita oli ajatellut antaa omille kavereilleen tyyliin "terveisiä Suomesta".
      Valehtelua, varatelua, miehiä yökylässä, ryyppäämistä, sukupuolitauteja, ohareita jne. jne. Lisäksi tyttö ryöstettiin pariinkin otteeseen, kun oli varmaan niin kännissä ettei tajunnut mitään.
      Sanoi itsensä irti parin kuukauden jälkeen, kun paras bailauskaveri lähti Suomeen. Nyt ihmettelee kun ei olekaan rahaa paluulippuun, kun minähän sitä en maksa, koska puhe oli koko ajan vuoden työsopimuksesta. Tyttö siis makoilee edelleen omassa huoneessaan, eikä suostu lähtemään. Soitanko poliisit vai mitä? Sehän on kuitenkin minun kotini, vaikkei uskoisikaan...
      Joo, hohhoijaa...tsemppiä au pairien kanssa. Mutta muistakaa, että ihania aarteitakin on olemassa!

      • Ei aina ruusuista

        Heippa äippä!

        Vai että on teilläkin sitten tilanne että tyttö tulisi saada ulos talosta keinolla millä hyvänsä? Ollaan oltu siellä mekin, ja tiedän tunteen, kun ajattelee että "miten ihmeessä päädyimme näin huonoon valintaan" ja "mitä näiden nuorten päässä oikein liikkuu"?

        Olen kanssasi samaa mieltä. Mekään emme maksa paluulentoa vastakuin minimiaika KELVOLLISTA oleskeluaikaa on vietetty (norm puolet sovitusta ajasta). Ei perheiden tarvitse olla "hyväntekeväisyys järjestöjä", kun tytöt suoraan sanoen tyrivät käytöksensä. Omista virheistään täytyy oppia - ja teillä tuntuu olevan nyt sen "aika".

        Paljon voimia koko teidän ydinperheelle! Olemme hengessä mukana, ja elämme sen reimunpäivän mukana kanssanne, kun se tyttö on vihdoin ulkona kodistanne. Siihen saakka - koittakaa jaksaa!

        Terkuin: kohtalotoveri!

        P.S. Noista homeisista asitoista sen verran, että meillä tyttö oli oksentanut vuoteestaan seinälle, lattialle, sänkyynsä ja PISTORASIAAN (jatkojohto tyyppinen)... ja lopulta IMUROINUT jätöksensä... joten meillä ei mennyt vain pelkkä jatkojohto uusiin, vaan myös vajaa vuoden vanha imuri!!!!


      • äippä
        Ei aina ruusuista kirjoitti:

        Heippa äippä!

        Vai että on teilläkin sitten tilanne että tyttö tulisi saada ulos talosta keinolla millä hyvänsä? Ollaan oltu siellä mekin, ja tiedän tunteen, kun ajattelee että "miten ihmeessä päädyimme näin huonoon valintaan" ja "mitä näiden nuorten päässä oikein liikkuu"?

        Olen kanssasi samaa mieltä. Mekään emme maksa paluulentoa vastakuin minimiaika KELVOLLISTA oleskeluaikaa on vietetty (norm puolet sovitusta ajasta). Ei perheiden tarvitse olla "hyväntekeväisyys järjestöjä", kun tytöt suoraan sanoen tyrivät käytöksensä. Omista virheistään täytyy oppia - ja teillä tuntuu olevan nyt sen "aika".

        Paljon voimia koko teidän ydinperheelle! Olemme hengessä mukana, ja elämme sen reimunpäivän mukana kanssanne, kun se tyttö on vihdoin ulkona kodistanne. Siihen saakka - koittakaa jaksaa!

        Terkuin: kohtalotoveri!

        P.S. Noista homeisista asitoista sen verran, että meillä tyttö oli oksentanut vuoteestaan seinälle, lattialle, sänkyynsä ja PISTORASIAAN (jatkojohto tyyppinen)... ja lopulta IMUROINUT jätöksensä... joten meillä ei mennyt vain pelkkä jatkojohto uusiin, vaan myös vajaa vuoden vanha imuri!!!!

        Kiitos kovasti viestistä ja tuesta! Ei ole helppoa ollut teilläkään :(

        Ymmärrän kyllä hyvin, että nuoret haluavat juhlia, sehän se epänormaalia olisikin jos kotona vaan kökkisi koko vuoden, mutta pitäähän ne työt jaksaa hoitaa ja käytöstavat muistaa.
        Kauheinta tässä jutussa on se, että tytön vanhemmat eivät halua "lunastaa" häntä Suomeen...soitimme tytön isälle, eikä hän ollut yhtään hämmästynyt tapahtuneesta. On kuulemma varastanut rahaa omilta vanhemmiltaankin. Oli kyllä tosi pahoillaan ja nolona. Oikein hävettää vanhempien puolesta. Mutta mikä velvollisuus meillä on pitää ventovierasta asunnossamme? Elättää häntä? Ja sietää varasta kodissamme? Uusi au pair aloittaa pian, ja edellinen on lukkiutunut huoneeseensa. Ei tee elettäkään neuvotellakseen asiasta, ei hoida enää poikaa tai kotia jne. Jouduimme palkkaamaan edellisen au pairimme kahdeksi viikoksi hoitamaan lasta, eli maksan nyt kahdelle tytölle palkkaakin. Raivostuttavaa!!
        Kaikkea hyvää teidänkin perheelle. Voimia!


      • ...
        äippä kirjoitti:

        Kiitos kovasti viestistä ja tuesta! Ei ole helppoa ollut teilläkään :(

        Ymmärrän kyllä hyvin, että nuoret haluavat juhlia, sehän se epänormaalia olisikin jos kotona vaan kökkisi koko vuoden, mutta pitäähän ne työt jaksaa hoitaa ja käytöstavat muistaa.
        Kauheinta tässä jutussa on se, että tytön vanhemmat eivät halua "lunastaa" häntä Suomeen...soitimme tytön isälle, eikä hän ollut yhtään hämmästynyt tapahtuneesta. On kuulemma varastanut rahaa omilta vanhemmiltaankin. Oli kyllä tosi pahoillaan ja nolona. Oikein hävettää vanhempien puolesta. Mutta mikä velvollisuus meillä on pitää ventovierasta asunnossamme? Elättää häntä? Ja sietää varasta kodissamme? Uusi au pair aloittaa pian, ja edellinen on lukkiutunut huoneeseensa. Ei tee elettäkään neuvotellakseen asiasta, ei hoida enää poikaa tai kotia jne. Jouduimme palkkaamaan edellisen au pairimme kahdeksi viikoksi hoitamaan lasta, eli maksan nyt kahdelle tytölle palkkaakin. Raivostuttavaa!!
        Kaikkea hyvää teidänkin perheelle. Voimia!

        Ei uskoisi, että tuollaista tapahtuu oikeasti!!

        Miten te vielä maksatte palkkaa hänelle, jos hän ei kerran hoida lapsia? Eikö teillä ollut minkäälaista työsopimusta tällaista varten? Itse tuossa tilanteessa soittaisin poliisille tai kysyisin neuvoja jostain suomen suurlähetystöstä!!

        mutta voimia, sitä te tarvitsette!!


      • äippä
        ... kirjoitti:

        Ei uskoisi, että tuollaista tapahtuu oikeasti!!

        Miten te vielä maksatte palkkaa hänelle, jos hän ei kerran hoida lapsia? Eikö teillä ollut minkäälaista työsopimusta tällaista varten? Itse tuossa tilanteessa soittaisin poliisille tai kysyisin neuvoja jostain suomen suurlähetystöstä!!

        mutta voimia, sitä te tarvitsette!!

        Valitettavasti kerkisimme maksamaan jo koko kuukauden palkan hänelle, koska meillä on tapana ollut maksaa palkka kuun puolessa välissä (kohtuullista?). Mitään rahaahan palkasta ei enää ole jäljellä, ei ole mitään mitä periä takaisin eikä takavarikoida. Meillä ei keritty vielä työsopimusta laatimaan, mutta suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Myönnän että olen ollut itsekin liian luottavainen ja naiivi, mutta haluan silti uskoa ihmisiin ja luottaa.
        ps. olen itse suurlähetystössä töissä, tiedän miten homma toimii. Suomesta pitää jonkun lähettää hänelle ensin rahaa tänne, jotta voimme auttaa häntä ja ostaa hänelle lentolipun. Eli saada takaus suomesta ensin.


      • Reipas
        äippä kirjoitti:

        Valitettavasti kerkisimme maksamaan jo koko kuukauden palkan hänelle, koska meillä on tapana ollut maksaa palkka kuun puolessa välissä (kohtuullista?). Mitään rahaahan palkasta ei enää ole jäljellä, ei ole mitään mitä periä takaisin eikä takavarikoida. Meillä ei keritty vielä työsopimusta laatimaan, mutta suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Myönnän että olen ollut itsekin liian luottavainen ja naiivi, mutta haluan silti uskoa ihmisiin ja luottaa.
        ps. olen itse suurlähetystössä töissä, tiedän miten homma toimii. Suomesta pitää jonkun lähettää hänelle ensin rahaa tänne, jotta voimme auttaa häntä ja ostaa hänelle lentolipun. Eli saada takaus suomesta ensin.

        "ps. olen itse suurlähetystössä töissä, tiedän miten homma toimii. Suomesta pitää jonkun lähettää hänelle ensin rahaa tänne, jotta voimme auttaa häntä ja ostaa hänelle lentolipun."

        1) Lentolippu Englannista Suomeen maksaa halvimmillaan 0.99 puntaa

        2) Itse etsisin tytön taskusta avaimet, ottaisin ne pois, ja heittäisin ulos. Kun tyttö hakkaa ovea, soittaisin poliisille. Ilmoittaisin poliisille että ko. henkilö ei asu tässä osoitteessa, ei ole meidän tytär, katsokaa vaikka electoral rollista. Leidi saisi ASBO:n ja lähestymiskiellon.


      • voisi
        äippä kirjoitti:

        Valitettavasti kerkisimme maksamaan jo koko kuukauden palkan hänelle, koska meillä on tapana ollut maksaa palkka kuun puolessa välissä (kohtuullista?). Mitään rahaahan palkasta ei enää ole jäljellä, ei ole mitään mitä periä takaisin eikä takavarikoida. Meillä ei keritty vielä työsopimusta laatimaan, mutta suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Myönnän että olen ollut itsekin liian luottavainen ja naiivi, mutta haluan silti uskoa ihmisiin ja luottaa.
        ps. olen itse suurlähetystössä töissä, tiedän miten homma toimii. Suomesta pitää jonkun lähettää hänelle ensin rahaa tänne, jotta voimme auttaa häntä ja ostaa hänelle lentolipun. Eli saada takaus suomesta ensin.

        Missä päin maailmaa asutte? Ettekö voisi periaatteessa sen sijaan että maksoitte/maksatte hänelle palkkaa niin 'jäädyttää' palkka ja palkasta kertyvällä rahalla ostaa hänelle lentolippu takas Suomeen.

        En tiedä ekan kirjoittajan tarkempia yksityiskohtia asiasta mutta suuri osa AuPaireista lihoo hyvin paljon ekan aupair-vuoden aikana. Useimmiten syynä koti-ikävä tai että jos lapset on koulussa tms. eikä itsellä ole tekemistä niin usein he ajautuvat syömään siksi aikaa.. syynä mm.koti-ikävä.
        -- Järjestöjen kautta kannattaisi mielummin näitä aupaireja hankkia. Tällöin aupair maksaa itse paluulentonsa mikäli homma ei toimi ja myös perhe saa uuden aupairin. Järjestöillä on aupaireille valmiit säännöt ja lähtö kotiin tulee jos niitä ei noudata. Jos kuitenkin kannatattte yksityisesti ottamista niin itsepähän riskit otatte ja vastaatte seuraamuksista/ lasten huonosta hoidosta.. perheen vanhempien luulisi kyllä olevan hieman tietoisempi riskeistä ja laativan tällöin edes kirjallisen sopimuksen. (etenkin jos on suurlähetystössä töissä, niin luulisi että olisi kirjallisten sopimusten tärkeydestä tietoisempi)


      • ex-aupair
        äippä kirjoitti:

        Kiitos kovasti viestistä ja tuesta! Ei ole helppoa ollut teilläkään :(

        Ymmärrän kyllä hyvin, että nuoret haluavat juhlia, sehän se epänormaalia olisikin jos kotona vaan kökkisi koko vuoden, mutta pitäähän ne työt jaksaa hoitaa ja käytöstavat muistaa.
        Kauheinta tässä jutussa on se, että tytön vanhemmat eivät halua "lunastaa" häntä Suomeen...soitimme tytön isälle, eikä hän ollut yhtään hämmästynyt tapahtuneesta. On kuulemma varastanut rahaa omilta vanhemmiltaankin. Oli kyllä tosi pahoillaan ja nolona. Oikein hävettää vanhempien puolesta. Mutta mikä velvollisuus meillä on pitää ventovierasta asunnossamme? Elättää häntä? Ja sietää varasta kodissamme? Uusi au pair aloittaa pian, ja edellinen on lukkiutunut huoneeseensa. Ei tee elettäkään neuvotellakseen asiasta, ei hoida enää poikaa tai kotia jne. Jouduimme palkkaamaan edellisen au pairimme kahdeksi viikoksi hoitamaan lasta, eli maksan nyt kahdelle tytölle palkkaakin. Raivostuttavaa!!
        Kaikkea hyvää teidänkin perheelle. Voimia!

        Sinuna ihan oikeasti heittäisin tapauksen talosta ulos kamoineen kaikkinene ja sanoisin,että on aika ottaa oman elämän ohjat kauniisiin läsiin!Eihänb noin voi tehdä!!Teillä on käsittääkseni oikeus heittää hänet ulos ellei hän lähde irtisanomisajan sisällä....oliko teillä puhetta irtisanomisajasta??Se on yleensä 2 viikkoa...


      • ????
        Ei aina ruusuista kirjoitti:

        Heippa äippä!

        Vai että on teilläkin sitten tilanne että tyttö tulisi saada ulos talosta keinolla millä hyvänsä? Ollaan oltu siellä mekin, ja tiedän tunteen, kun ajattelee että "miten ihmeessä päädyimme näin huonoon valintaan" ja "mitä näiden nuorten päässä oikein liikkuu"?

        Olen kanssasi samaa mieltä. Mekään emme maksa paluulentoa vastakuin minimiaika KELVOLLISTA oleskeluaikaa on vietetty (norm puolet sovitusta ajasta). Ei perheiden tarvitse olla "hyväntekeväisyys järjestöjä", kun tytöt suoraan sanoen tyrivät käytöksensä. Omista virheistään täytyy oppia - ja teillä tuntuu olevan nyt sen "aika".

        Paljon voimia koko teidän ydinperheelle! Olemme hengessä mukana, ja elämme sen reimunpäivän mukana kanssanne, kun se tyttö on vihdoin ulkona kodistanne. Siihen saakka - koittakaa jaksaa!

        Terkuin: kohtalotoveri!

        P.S. Noista homeisista asitoista sen verran, että meillä tyttö oli oksentanut vuoteestaan seinälle, lattialle, sänkyynsä ja PISTORASIAAN (jatkojohto tyyppinen)... ja lopulta IMUROINUT jätöksensä... joten meillä ei mennyt vain pelkkä jatkojohto uusiin, vaan myös vajaa vuoden vanha imuri!!!!

        ...mutta voiko imuri mennä oksennuksen imuroimisesta niin pilalle, että pitää heittää pois? Toki oksennusta ei kuulu siivota imurilla, mutta olisiko imurin voinut puhdistaa?

        Kuulostaa vähän liioittelulta tuo homma.


      • Ei aina ruusuista
        ???? kirjoitti:

        ...mutta voiko imuri mennä oksennuksen imuroimisesta niin pilalle, että pitää heittää pois? Toki oksennusta ei kuulu siivota imurilla, mutta olisiko imurin voinut puhdistaa?

        Kuulostaa vähän liioittelulta tuo homma.

        .... että se kammottava haju jonka imuri päästi ilmoille, olisi ajan myötä hävinnyt, mutta ei. Joka kerta kun imurin käynnisti oksennuksen haju levisi koko taloon... siis roskiin meni! Siis imuri toimi kyllä, mutta se haju...


      • Eevil
        ???? kirjoitti:

        ...mutta voiko imuri mennä oksennuksen imuroimisesta niin pilalle, että pitää heittää pois? Toki oksennusta ei kuulu siivota imurilla, mutta olisiko imurin voinut puhdistaa?

        Kuulostaa vähän liioittelulta tuo homma.

        Oksenna kuivausrumpuun ja odottele koska haju lähtee. Noin 5 vuotta.


      • ...
        äippä kirjoitti:

        Kiitos kovasti viestistä ja tuesta! Ei ole helppoa ollut teilläkään :(

        Ymmärrän kyllä hyvin, että nuoret haluavat juhlia, sehän se epänormaalia olisikin jos kotona vaan kökkisi koko vuoden, mutta pitäähän ne työt jaksaa hoitaa ja käytöstavat muistaa.
        Kauheinta tässä jutussa on se, että tytön vanhemmat eivät halua "lunastaa" häntä Suomeen...soitimme tytön isälle, eikä hän ollut yhtään hämmästynyt tapahtuneesta. On kuulemma varastanut rahaa omilta vanhemmiltaankin. Oli kyllä tosi pahoillaan ja nolona. Oikein hävettää vanhempien puolesta. Mutta mikä velvollisuus meillä on pitää ventovierasta asunnossamme? Elättää häntä? Ja sietää varasta kodissamme? Uusi au pair aloittaa pian, ja edellinen on lukkiutunut huoneeseensa. Ei tee elettäkään neuvotellakseen asiasta, ei hoida enää poikaa tai kotia jne. Jouduimme palkkaamaan edellisen au pairimme kahdeksi viikoksi hoitamaan lasta, eli maksan nyt kahdelle tytölle palkkaakin. Raivostuttavaa!!
        Kaikkea hyvää teidänkin perheelle. Voimia!

        Meillekin osui yksi aupair joka oli todella vastenmielinen. Useiden kohteliaitten ehdotusten jalkeen jaksoimme katsella hanta vain 3 viikkoa jonka jalkeen otimme hanet puhutteluun ja sanoimme etta "sinun kaytoksesi on taysin ala-arvoista, suorastaan loukkaavaa. Meidan perhe ei nayta olevan sopiva sinulle". (Olin itse silloin koko ajan kotona joten hanen tyomaaransa oli noin pari tuntia paivassa, lahinna vieda lapsemme naapurin lapsen kanssa leikkimaan. Kalustimme uudelleen hanen huoneensa hanen tahtomallaan tavalla) "On parempi meille kaikille etta lahdet.
        Odotamme etta huoneesi on huomenna tyhja". Silla hetkella han huomasi toimineensa vaarin, mutta se oli liian myohaista.
        Minne han olisi voinut vieraassa maassa menna, ei kuulunut meille, han oli taysi-ikainen. Niin paasimme hanesta eroon.
        Joskus taytyy oppia kovan koulun kautta ja toivomme etta han oppi tuosta kokemuksesta jotain.

        Kaikki muut aupairimme ovat olleet loistotyttoja: ahkeria, iloisia, luotettavia, kunnioittaneet kello 21.00 kotiintulo rajaa vapaapaivinaan. Pitkan tyopaivan jalkeinen (pakottamamme iltakoulut) opiskelu toimi valtavana valttina heidan itsekunnioitukselleen. Se myoskin piti huolen vapaa-ajasta. He todella saivat hirvean paljon irti meilla viettamistaan vuosista.

        Jokainen palattuaan Suomeen on menestynyt valitsemallaan alalla erittain hyvin.


      • panda
        ... kirjoitti:

        Meillekin osui yksi aupair joka oli todella vastenmielinen. Useiden kohteliaitten ehdotusten jalkeen jaksoimme katsella hanta vain 3 viikkoa jonka jalkeen otimme hanet puhutteluun ja sanoimme etta "sinun kaytoksesi on taysin ala-arvoista, suorastaan loukkaavaa. Meidan perhe ei nayta olevan sopiva sinulle". (Olin itse silloin koko ajan kotona joten hanen tyomaaransa oli noin pari tuntia paivassa, lahinna vieda lapsemme naapurin lapsen kanssa leikkimaan. Kalustimme uudelleen hanen huoneensa hanen tahtomallaan tavalla) "On parempi meille kaikille etta lahdet.
        Odotamme etta huoneesi on huomenna tyhja". Silla hetkella han huomasi toimineensa vaarin, mutta se oli liian myohaista.
        Minne han olisi voinut vieraassa maassa menna, ei kuulunut meille, han oli taysi-ikainen. Niin paasimme hanesta eroon.
        Joskus taytyy oppia kovan koulun kautta ja toivomme etta han oppi tuosta kokemuksesta jotain.

        Kaikki muut aupairimme ovat olleet loistotyttoja: ahkeria, iloisia, luotettavia, kunnioittaneet kello 21.00 kotiintulo rajaa vapaapaivinaan. Pitkan tyopaivan jalkeinen (pakottamamme iltakoulut) opiskelu toimi valtavana valttina heidan itsekunnioitukselleen. Se myoskin piti huolen vapaa-ajasta. He todella saivat hirvean paljon irti meilla viettamistaan vuosista.

        Jokainen palattuaan Suomeen on menestynyt valitsemallaan alalla erittain hyvin.

        siis onko teillä kotiintuloaika aupaireille? missä päin ootte? ja että vapaapäivinä pitää olla klo 21 kotona?


      • ...
        panda kirjoitti:

        siis onko teillä kotiintuloaika aupaireille? missä päin ootte? ja että vapaapäivinä pitää olla klo 21 kotona?

        Kylla kotiintuloaika on klo 21.00! Mutta saannon kaikki tyttomme jo tiesivat ennen meille tuloa. He hyvaksyivat sen (emme olisi ottaneet heita muuten. Vaikkakin valitsemillemme tytoille sita ei olisi edes tarvinnut mainita, he olivat tarpeeksi alykkaita jo alkajaisiksi tietamaan etta myohaiset kotiintulot ja aikaiset ylosnousut eivat kulje kasi kadessa)
        En olisi koskaan ottanut aupairia johon en olisi voinut luottaa huolehtimaan laspsestani jo heti aikaisesta aamusta.


      • kunnon tyttö
        ... kirjoitti:

        Meillekin osui yksi aupair joka oli todella vastenmielinen. Useiden kohteliaitten ehdotusten jalkeen jaksoimme katsella hanta vain 3 viikkoa jonka jalkeen otimme hanet puhutteluun ja sanoimme etta "sinun kaytoksesi on taysin ala-arvoista, suorastaan loukkaavaa. Meidan perhe ei nayta olevan sopiva sinulle". (Olin itse silloin koko ajan kotona joten hanen tyomaaransa oli noin pari tuntia paivassa, lahinna vieda lapsemme naapurin lapsen kanssa leikkimaan. Kalustimme uudelleen hanen huoneensa hanen tahtomallaan tavalla) "On parempi meille kaikille etta lahdet.
        Odotamme etta huoneesi on huomenna tyhja". Silla hetkella han huomasi toimineensa vaarin, mutta se oli liian myohaista.
        Minne han olisi voinut vieraassa maassa menna, ei kuulunut meille, han oli taysi-ikainen. Niin paasimme hanesta eroon.
        Joskus taytyy oppia kovan koulun kautta ja toivomme etta han oppi tuosta kokemuksesta jotain.

        Kaikki muut aupairimme ovat olleet loistotyttoja: ahkeria, iloisia, luotettavia, kunnioittaneet kello 21.00 kotiintulo rajaa vapaapaivinaan. Pitkan tyopaivan jalkeinen (pakottamamme iltakoulut) opiskelu toimi valtavana valttina heidan itsekunnioitukselleen. Se myoskin piti huolen vapaa-ajasta. He todella saivat hirvean paljon irti meilla viettamistaan vuosista.

        Jokainen palattuaan Suomeen on menestynyt valitsemallaan alalla erittain hyvin.

        En tosiaankaan halua kuulostaa miltään bilehileeltä ja villiltä ihmiseltä, en juo enkä polta enkä aupairina ollessa käy juurikaan ulkona saatikka että myöhään olisin MUTTA kyllä tuo klo 21.00 kotiintuloaika on melko raju! Ja vielä vapaapäivinä! Miksi niin tiukka rajoitus?! Itse ainakin hieman karsastan perheitä joissa on tälläiset kotiintuloajat, ehkä siksi että omassa kodissani niitä ei ole, mutta se johtuu siitä että en niitä tarvitse! Tiedän kyllä itse missä vaiheessa on parempi hipsiä sisään että jaksaa seuraavana päivänä, ei sitä tarvitse kenenkään minulle kertoa, saati määrätä. Jos sitten näyttää siltä että tyttö ei osaa huolehtia omasta työkyvystään nukkumalla tarpeeksi niin asiasta voi toki jutella, mutta että heti kättelyssä määräilemässä.. Ja sitten vielä kalskahtaa oudolle tuo "pakottamamme iltakoulut", en tosiaankaan jaksaisi (enkä jaksanut) enää työpäivän jälkeen raahautua minnekään opiskelemaan vaikka kuinka koulunkäynnistä pidänkin. enkä ainakaan jos joku vielä pakottaisi oppivelvollisuus kun on täytetty jo hyvä tovi sitten. Kunnioitan itse ja toivon että muutkin aupairit ymmärtävät kunnioittaa perheitään, mutta kyllä perheiltä vaaditaan myös jotain kunnioitusta täysi-ikäistä ja heitä auttamaan tullutta nuorta kohtaan!


      • ...
        kunnon tyttö kirjoitti:

        En tosiaankaan halua kuulostaa miltään bilehileeltä ja villiltä ihmiseltä, en juo enkä polta enkä aupairina ollessa käy juurikaan ulkona saatikka että myöhään olisin MUTTA kyllä tuo klo 21.00 kotiintuloaika on melko raju! Ja vielä vapaapäivinä! Miksi niin tiukka rajoitus?! Itse ainakin hieman karsastan perheitä joissa on tälläiset kotiintuloajat, ehkä siksi että omassa kodissani niitä ei ole, mutta se johtuu siitä että en niitä tarvitse! Tiedän kyllä itse missä vaiheessa on parempi hipsiä sisään että jaksaa seuraavana päivänä, ei sitä tarvitse kenenkään minulle kertoa, saati määrätä. Jos sitten näyttää siltä että tyttö ei osaa huolehtia omasta työkyvystään nukkumalla tarpeeksi niin asiasta voi toki jutella, mutta että heti kättelyssä määräilemässä.. Ja sitten vielä kalskahtaa oudolle tuo "pakottamamme iltakoulut", en tosiaankaan jaksaisi (enkä jaksanut) enää työpäivän jälkeen raahautua minnekään opiskelemaan vaikka kuinka koulunkäynnistä pidänkin. enkä ainakaan jos joku vielä pakottaisi oppivelvollisuus kun on täytetty jo hyvä tovi sitten. Kunnioitan itse ja toivon että muutkin aupairit ymmärtävät kunnioittaa perheitään, mutta kyllä perheiltä vaaditaan myös jotain kunnioitusta täysi-ikäistä ja heitä auttamaan tullutta nuorta kohtaan!

        Kaupunki jossa aupairimme toimivat, ei tarjonnut mitaan muuta kuin kapakoita, rikollisuutta ja huumeita iltamyohalla. Ei siis kovin erilainen niin monesta muusta suurkaupungista ( yli 2milj)
        Tuo saanto oli jo yksistaan turvallisuussyista.
        Aupairimme kavivat ahkerasti teatterissa (Matineet) konserteissa ja taidenayttelyissa. Heilla oli kyky tavata ystaviaan paivasaikaan, vaihtaa uutisia ja solmia uusia tuttavuuksia.

        Jokainen tyttomme (ja heidan vanhempansa) hyvaksyivat taman jarjestelyn 100%. Painotimme sita nimenomaan jo haastattelussa. (Yleensa saimme noin 100 - 110 anomusta joten meilla oli varaa valita)
        Ehka juuri tuosta syysta emme kokeneet kauhutarinoita .


      • aupairnyttäällä
        voisi kirjoitti:

        Missä päin maailmaa asutte? Ettekö voisi periaatteessa sen sijaan että maksoitte/maksatte hänelle palkkaa niin 'jäädyttää' palkka ja palkasta kertyvällä rahalla ostaa hänelle lentolippu takas Suomeen.

        En tiedä ekan kirjoittajan tarkempia yksityiskohtia asiasta mutta suuri osa AuPaireista lihoo hyvin paljon ekan aupair-vuoden aikana. Useimmiten syynä koti-ikävä tai että jos lapset on koulussa tms. eikä itsellä ole tekemistä niin usein he ajautuvat syömään siksi aikaa.. syynä mm.koti-ikävä.
        -- Järjestöjen kautta kannattaisi mielummin näitä aupaireja hankkia. Tällöin aupair maksaa itse paluulentonsa mikäli homma ei toimi ja myös perhe saa uuden aupairin. Järjestöillä on aupaireille valmiit säännöt ja lähtö kotiin tulee jos niitä ei noudata. Jos kuitenkin kannatattte yksityisesti ottamista niin itsepähän riskit otatte ja vastaatte seuraamuksista/ lasten huonosta hoidosta.. perheen vanhempien luulisi kyllä olevan hieman tietoisempi riskeistä ja laativan tällöin edes kirjallisen sopimuksen. (etenkin jos on suurlähetystössä töissä, niin luulisi että olisi kirjallisten sopimusten tärkeydestä tietoisempi)

        Oon itse au-pairi järjestön kautta, ja täytyy sanoa että oot ihan oikeessa tässä asiassa. Teen kahdeksantuntisia päiviä meillä on tarkka allekirjoitettu työsopimus. Jos tekisin yhdenkin noista edellämainituista muiden tyttöjen tempuista, lentäisin pihalle kuin leppäkeihäs tästä talosta. Se että ottaa järjestön kautta tarkoittaa sitä, että molemmat osapuolet haluavat hoitaa homman tyylikkäästi sääntöjen mukaan, eikä kuka tahansa viitsi nähdä vaivannäköä. Hämmästelen suuresti tollasten au-pairien käytöstapoja, mutta toisaalta vikaa täytyy olla myös perheissäkin.


      • aupairsuomesta
        ... kirjoitti:

        Meillekin osui yksi aupair joka oli todella vastenmielinen. Useiden kohteliaitten ehdotusten jalkeen jaksoimme katsella hanta vain 3 viikkoa jonka jalkeen otimme hanet puhutteluun ja sanoimme etta "sinun kaytoksesi on taysin ala-arvoista, suorastaan loukkaavaa. Meidan perhe ei nayta olevan sopiva sinulle". (Olin itse silloin koko ajan kotona joten hanen tyomaaransa oli noin pari tuntia paivassa, lahinna vieda lapsemme naapurin lapsen kanssa leikkimaan. Kalustimme uudelleen hanen huoneensa hanen tahtomallaan tavalla) "On parempi meille kaikille etta lahdet.
        Odotamme etta huoneesi on huomenna tyhja". Silla hetkella han huomasi toimineensa vaarin, mutta se oli liian myohaista.
        Minne han olisi voinut vieraassa maassa menna, ei kuulunut meille, han oli taysi-ikainen. Niin paasimme hanesta eroon.
        Joskus taytyy oppia kovan koulun kautta ja toivomme etta han oppi tuosta kokemuksesta jotain.

        Kaikki muut aupairimme ovat olleet loistotyttoja: ahkeria, iloisia, luotettavia, kunnioittaneet kello 21.00 kotiintulo rajaa vapaapaivinaan. Pitkan tyopaivan jalkeinen (pakottamamme iltakoulut) opiskelu toimi valtavana valttina heidan itsekunnioitukselleen. Se myoskin piti huolen vapaa-ajasta. He todella saivat hirvean paljon irti meilla viettamistaan vuosista.

        Jokainen palattuaan Suomeen on menestynyt valitsemallaan alalla erittain hyvin.

        Herranjestas mitä oikein kirjoitat! "kello 21.00 kotiintulo raja vapaapäivinä" ja "pakottamamme iltakoulut" ja "menestynyt valitsemallaan alalla" ? Kuulostat kyllä aika epäpätevältä au-pair perheeksi, ethän nyt voi kohdella au-pairia kuin jotain koiraa. Täysi-ikäiselle au-pairille 21 hänen omina vapaapäivinään on minusta täysin naurettavaa, samoin kuin se että iloitsette pakottamisesta opiskeluun. Outoa?


      • tyttiliina-
        ... kirjoitti:

        Kaupunki jossa aupairimme toimivat, ei tarjonnut mitaan muuta kuin kapakoita, rikollisuutta ja huumeita iltamyohalla. Ei siis kovin erilainen niin monesta muusta suurkaupungista ( yli 2milj)
        Tuo saanto oli jo yksistaan turvallisuussyista.
        Aupairimme kavivat ahkerasti teatterissa (Matineet) konserteissa ja taidenayttelyissa. Heilla oli kyky tavata ystaviaan paivasaikaan, vaihtaa uutisia ja solmia uusia tuttavuuksia.

        Jokainen tyttomme (ja heidan vanhempansa) hyvaksyivat taman jarjestelyn 100%. Painotimme sita nimenomaan jo haastattelussa. (Yleensa saimme noin 100 - 110 anomusta joten meilla oli varaa valita)
        Ehka juuri tuosta syysta emme kokeneet kauhutarinoita .

        Ööö...matineissa, konserteissa ja taidenäyttelyissä? millä vuosisadalla oikein elät? Vaihtaa uutisia? Kuulostat muinaisjäänteeltä rouva.


    • Miesie

      ... ihan todella näitä juttuja. Siis eikö ihmisillä (nuorilla naisilla) todellakaan ole tuon enempää selkärankaa? Aivan todella, käsi sydämellä: en itse tekisi KOSKAAN mitään tuollaista, kuin mitä nämä viehättävät nuoret neidot ovat tehneet teidän kertomuksissanne. Ja sitä paitsi, kuka imuroi oksennusta?! Alkoi jo hieman naurattaa tuossa kohdassa.

      Se on varmasti niin paljon kiinni asenteista ja kotikasvatuksesta. Jos nuori nainen tai mies lähtee au pairiksi sillä asenteella, että hän on lähdössä töihin, ja että tämä työ on ensisijaisesti lasten katsomista ja aikaa heidän kanssaan, niin tuskin mitään tuollaista tulee tapahtumaan. Aivan todella, ilmeisesti itselläni on moraali niin korkealla, mutta olen kyllä itse lähdössä nimenomaan tuosta syystä. Ja jos nuorille on yhtään opetettu empaattisuutta ja käytöstapoja sekä sitä, miten vieraiden kanssa käyttäydytään (olkoonkin, että näistä vieraista tulee myöhemmin tutumpia ... silti tämä nuori on töissä heidän kodissaan), niin kenellä olisi edes pokkaa olla tuollainen? Huh huh.

      Pistää hieman vihaksi. Tiedän kyllä, että on todellakin myös tuollaisia nuoria naisia ja miehiä (kokemusta löytyy ... ), mutta sitten on myös meitä tällaisia. Ja niin kuin olen sitä ennenkin sanonut: saattaa kuulostaa ihan totaaliselta jeesustelulta, mutta aivan todella, löytyy myös niitä, jotka todella pitävät lapsista ja pitävät työtään tärkeimpänä asiana. Ja en sano sitä, ettenkö koskaan pistäisi nenääni ovesta ulos, mutta jokin pölliminen ja sähköpstorasiaan oksentaminen on jo todella röyhkeätä (ja vaarallista myös, heh).

      Mutta tämän seikanhan te jo mainitsittekin. On vaan ilmeisesti ollut todella paha tuuri teillä. En sitten tiedä, pitäisikö teidän tiukentaa karsintaanne tai jotain. Että olette yhteydessä tyttöihin kauemman aikaa ennen hänen tuloaan tai kysytte suosituksia tai jotain. Yleensä sellaiset ihmiset, joilla on paljon kokemusta lastenhoidosta, oikeasti myös välittävät lapsista. Mutta voi olla, että olette jo tehneet kaiken tuon. Ja ai niin, ainahan on nuo uskovaiset tytöt. Ei ole kuulemma ollut tuollaisia ongelmia heidän kanssaan.

      Mutta että näin. Onnea vaan. :)

      • Au pairina

        Siis teki aivan pahaa lukea, mitä au pairit ovat saaneet aikaan.

        Itse haen juuri perheelleni seuraavaa au pairia ja en ole edes voinut kuvitella, että tuollaisia saattaa olla toisessa päässä.

        Olen kyllä ollut aika julma kun olen karsinut pois hakijoita, asuinpaikan mukaan, haun syyn takia.. yms. Perhe on minulle erittäin tärkeä ja enkä halua heidän kärsivän au pairista.

        En esimerkiksi edes ajattele ottavani tilalleni pieneltä paikkakunnalta olevaa hakijaa (haen au pairia New Yorkiin), koska luultavasti muutos olisi aivan liian suuri ja koti-ikävä tulee nopeaan.

        Seuraavassa olen aika julma ja myönnän sen. Hakija sanoo, että hakee paikkaa, koska ei päässyt minnekään opiskelemaan. Itse tulkitsen tuon siten, että au pair paikka on vain keino saada tekemistä vuodeksi kunnes taas kevät koittaa ja koitetaan päästä opiskelemaan.

        Kolmas syy joka karsii hakojoita on suurperheelliset. Tottuneet asumaan suuressa perheessä, olemaan lähellä perheenjäseniä. sitten padam, vietät päivät kahden mukulan kanssa kolmistaan.

        Ja näitä kriteereitä joita käytän on vielä lisää. Saan varmasti kuulla niistä, mutta tahdon perheelle vain hyvää ja hyvää ei ole se, että au pair lukitsee itsensä huoneeseensa ja tekee perheen elämästä helvettiä!!


      • Uusi imuri!

        No kyllä täytyy sanoa, että kyllä meilläkin meni jokunen hetki ennekuin uskottiin, että "neito" oli tosiaankin imuroinut oksennuksensa! Samainen tyttö jätti jäkeensä verisen pesemättömän kylpypyyhkeen, johon hän oli kuivannut kuukautisvuotonsa, koska häneltä olivat tampoonit loppuneet! Tytön mukana menivät myös perheemme parhaat CD levyt ja minun hiukan merkki meikit ja hajuvedet!!!


      • au-pairiksi haluava
        Au pairina kirjoitti:

        Siis teki aivan pahaa lukea, mitä au pairit ovat saaneet aikaan.

        Itse haen juuri perheelleni seuraavaa au pairia ja en ole edes voinut kuvitella, että tuollaisia saattaa olla toisessa päässä.

        Olen kyllä ollut aika julma kun olen karsinut pois hakijoita, asuinpaikan mukaan, haun syyn takia.. yms. Perhe on minulle erittäin tärkeä ja enkä halua heidän kärsivän au pairista.

        En esimerkiksi edes ajattele ottavani tilalleni pieneltä paikkakunnalta olevaa hakijaa (haen au pairia New Yorkiin), koska luultavasti muutos olisi aivan liian suuri ja koti-ikävä tulee nopeaan.

        Seuraavassa olen aika julma ja myönnän sen. Hakija sanoo, että hakee paikkaa, koska ei päässyt minnekään opiskelemaan. Itse tulkitsen tuon siten, että au pair paikka on vain keino saada tekemistä vuodeksi kunnes taas kevät koittaa ja koitetaan päästä opiskelemaan.

        Kolmas syy joka karsii hakojoita on suurperheelliset. Tottuneet asumaan suuressa perheessä, olemaan lähellä perheenjäseniä. sitten padam, vietät päivät kahden mukulan kanssa kolmistaan.

        Ja näitä kriteereitä joita käytän on vielä lisää. Saan varmasti kuulla niistä, mutta tahdon perheelle vain hyvää ja hyvää ei ole se, että au pair lukitsee itsensä huoneeseensa ja tekee perheen elämästä helvettiä!!

        Minun mielestä nuo sinun kriteerit on aivan perusteltuja. Tottakai perheet haluava parhaan mahdollisen hoitajan lapsilleen.


    • Tosser

      Tässä hiukan ohjeita au pairien palkkaamiseksi:

      Kandidaattilistan voi käydä läpi seuraavin kriteerein:

      1) Ei siskoja ja veljiä ?
      2) Asuu kaupungissa ?
      3) Ilmoittaa haluavansa nähdä maailma, mutta hakemuksessa ei lue lastenhoidosta mitään ?
      4) Opiskelee yliopistossa ja on yli 20 vuotias ?
      5) Harrastaa intohimoisesti urheilua ?
      6) Puhuu poikaystävästään paljon ?
      7) Ei harrasta lemmikkieläimiä ?
      8) Ei osaa laittaa ruokaa (kun äiti on tehnyt aina kaiken) ?
      9) Haluaa viettää viikonloput aina omilla teillään, ei ole kiinnostunut perheen tekemisistä ?
      10) Harrastukset: "ollaan kavereiden kaa, ja sit muu aika tekstaillaan niinku"

      • Miesie

        Niin, unohtuipa tämäkin sanoa ja ikäänkuin lisäyksenä tuohon ylläolevaan listaan: tarkkailkaa, kuinka paljon tuleva au pairinne kyselee lapsista ja työstään. Jos kysyminen on oma-aloitteista ja aktiivista, niin silloinhan se kertoo siitä, että hän on EDES miettinyt tulevansa töihin sinne. Mutta jos heti kiinnostaa, missä on lähin kauppakeskus ja so on, niin sekin kertoo jotain.

        Etenkin aktiivinen lapsista kyseleminen on plussaa.


      • AuPair Aiti

        Ymmarran muut kommenttisi, mutta kohta 4 on minulle epaselva "4) Opiskelee yliopistossa ja on yli 20 vuotias ?" Mita ajat talla takaa?


      • Tosser
        AuPair Aiti kirjoitti:

        Ymmarran muut kommenttisi, mutta kohta 4 on minulle epaselva "4) Opiskelee yliopistossa ja on yli 20 vuotias ?" Mita ajat talla takaa?

        Ok, tämä oli se vähiten tärkeä kohta mutta:

        Useimmat menevät opiskelemaan 18 vuotiaina tai pitävät välivuoden. Jos au pair ehdokas on yli 20 vuotias ja haluaa yhtäkkiä au pairiksi kesken opiskelun, herää kysymys mikä on motivaatio ?

        Ainoa tapaus lienee sellainen henkilö joka lukee lastenhoitoalalle ja haluaa etuyöntiaseman esim. työharjottelua varten.

        Loistavan au pairin voi silti saada au pairista joka pitää välivuotta, syystä tai toisesta, 22 vuotiaana. Mutta katsoisin että todennäköisimmin se oikea löytyy muualta.


      • Auppareita palkannut äiti
        Miesie kirjoitti:

        Niin, unohtuipa tämäkin sanoa ja ikäänkuin lisäyksenä tuohon ylläolevaan listaan: tarkkailkaa, kuinka paljon tuleva au pairinne kyselee lapsista ja työstään. Jos kysyminen on oma-aloitteista ja aktiivista, niin silloinhan se kertoo siitä, että hän on EDES miettinyt tulevansa töihin sinne. Mutta jos heti kiinnostaa, missä on lähin kauppakeskus ja so on, niin sekin kertoo jotain.

        Etenkin aktiivinen lapsista kyseleminen on plussaa.

        Minulta yksi au pair ehdokas kysyi "nin et niinku minkälainen tää kuvio niinku on".

        Päätin olla palkkaamatta... tuli sellainen tunne.


      • AuPair Aiti
        Tosser kirjoitti:

        Ok, tämä oli se vähiten tärkeä kohta mutta:

        Useimmat menevät opiskelemaan 18 vuotiaina tai pitävät välivuoden. Jos au pair ehdokas on yli 20 vuotias ja haluaa yhtäkkiä au pairiksi kesken opiskelun, herää kysymys mikä on motivaatio ?

        Ainoa tapaus lienee sellainen henkilö joka lukee lastenhoitoalalle ja haluaa etuyöntiaseman esim. työharjottelua varten.

        Loistavan au pairin voi silti saada au pairista joka pitää välivuotta, syystä tai toisesta, 22 vuotiaana. Mutta katsoisin että todennäköisimmin se oikea löytyy muualta.

        Okay, ymmarran ja olen samaa mielta. Meille on tulossa tytto joka opiskelee lastenhoitoalaa ja rupesin miettimaan etta enko ollut ajatellut kaikkia kulmia. Kiitos.


      • Jorma-setä

        Suhtautumisesta kohtiin 4 ja 5 voi olla montaa mieltä.

        4. korkeakoulu opiskelu on kyllä plussaa, voi odottaa henkilöltä jo jonkinlaista sivistystä ja motivaatiota työntekoon.

        5. Innokas urheilija. Hyvä kunto ja virkeä mieli jaksaa tehdä innokkaasti myös kotityöt.


      • Aupppareita palkannut
        Jorma-setä kirjoitti:

        Suhtautumisesta kohtiin 4 ja 5 voi olla montaa mieltä.

        4. korkeakoulu opiskelu on kyllä plussaa, voi odottaa henkilöltä jo jonkinlaista sivistystä ja motivaatiota työntekoon.

        5. Innokas urheilija. Hyvä kunto ja virkeä mieli jaksaa tehdä innokkaasti myös kotityöt.

        "4. korkeakoulu opiskelu on kyllä plussaa, voi odottaa henkilöltä jo jonkinlaista sivistystä ja motivaatiota työntekoon. "

        - En usko etta korkeakouluopiskelulla ja motivaatiolla tyontekoon on mitaan yhteytta. Maalaistalon tytot osaavat tehda kaiken ja enemmmankin, ja ovat joutuneet tekemaan. Paakaupunkilainen opiskelijatytto on tottunut syomaan kanttiinissa ja asumaan sotkuisessa opiskelija-asunnossa. Monilta ei onnistu edes voileivan tekeminen, nahty on.

        Itselllani on toissa opiskelijoita mutta en ottaisi heita au pairiksi, kriteerit eivat ole samat. Sivistys ei auta jos vaipanvaihto inhottaa ja edes veden keittaminen ei onnistu ilman ohjekirjaa.

        5. Innokas urheilija. Hyvä kunto ja virkeä mieli jaksaa tehdä innokkaasti myös kotityöt.

        - Jeps, lahdossa treeneihin joka paiva kello 15.30 niin etta perheen aidin pitaa tulle kesken tyopaivan pois. Loukkaa jalkansa treeneissa ja on 2 viikkoa sairaslomalla. Muuna aikana valtaa olohuoneen koska juuri siella on satelliittikanavat josta nakyy sita ja tata urheilua.


      • Auppari83
        Tosser kirjoitti:

        Ok, tämä oli se vähiten tärkeä kohta mutta:

        Useimmat menevät opiskelemaan 18 vuotiaina tai pitävät välivuoden. Jos au pair ehdokas on yli 20 vuotias ja haluaa yhtäkkiä au pairiksi kesken opiskelun, herää kysymys mikä on motivaatio ?

        Ainoa tapaus lienee sellainen henkilö joka lukee lastenhoitoalalle ja haluaa etuyöntiaseman esim. työharjottelua varten.

        Loistavan au pairin voi silti saada au pairista joka pitää välivuotta, syystä tai toisesta, 22 vuotiaana. Mutta katsoisin että todennäköisimmin se oikea löytyy muualta.

        Tätä ei ehkä pitäisi ottaa näin henk. koht, mutta itse olen yli 20 vuotias sekä opiskelen yliopistossa ja kaiken lisäksi lopettelemassa au pair aikaani. Voin sanoa , että perheessäni on ollut jos jonkinnäköistä kolleegaa...Itse olen saanut tästä perheestä ikuisen kutsun heille lomailemaan sekä lapsiin on jäänyt rakkauden täytteinen side!Itse painottaisin au pair valinnassa juuri ikää sekä koulutusta!!Kypsempi on varmempi vaihtoehto kuin suoraan vanhempien helmoista muuttava sekä opiskelupaikka kertoo tietynlaisesta arvomaailmasta! Tärkeää on myös työkokemus, on se mitä tahansa- töitä tottunut tekemään tietää vastuunsa..yleensä:)

        Tsemppiä etsintöihin..


      • Auppareita palkannut äiti
        Auppari83 kirjoitti:

        Tätä ei ehkä pitäisi ottaa näin henk. koht, mutta itse olen yli 20 vuotias sekä opiskelen yliopistossa ja kaiken lisäksi lopettelemassa au pair aikaani. Voin sanoa , että perheessäni on ollut jos jonkinnäköistä kolleegaa...Itse olen saanut tästä perheestä ikuisen kutsun heille lomailemaan sekä lapsiin on jäänyt rakkauden täytteinen side!Itse painottaisin au pair valinnassa juuri ikää sekä koulutusta!!Kypsempi on varmempi vaihtoehto kuin suoraan vanhempien helmoista muuttava sekä opiskelupaikka kertoo tietynlaisesta arvomaailmasta! Tärkeää on myös työkokemus, on se mitä tahansa- töitä tottunut tekemään tietää vastuunsa..yleensä:)

        Tsemppiä etsintöihin..

        "Kypsempi on varmempi vaihtoehto kuin suoraan vanhempien helmoista muuttava"

        Naapurillamme oli 27 vuotias tsekkiläinen poika au pairina. Ainoa lapsi, ei osannut edes voileipää tehdä.

        Itsellämme on 18 vuotias au pair joka on asunut maatalossa 5 siskoksen kanssa. Osaa korjata kompressorin ja laittaa juhlapäivällisen.

        "sekä opiskelupaikka kertoo tietynlaisesta arvomaailmasta!"

        Halusta saada isona paljon rahaa kun ruumiillinen työ ei kiinnosta ? Tämä on stereotyyppi mutta au pairin haussa ei voi aina katsoa yksilöitä jos hakijoita on paljon. Meillä oli viimeksi 57. Se on iso pino.

        "Tärkeää on myös työkokemus, on se mitä tahansa- töitä tottunut tekemään tietää vastuunsa..yleensä:)"

        Maatilalla lapset tekevät jo kouluiässä sellaisia töitä jotka jää kaupunkilaisperheiden 25 vuotiailta pojilta tekemättä uusavuttomuuden tai muun syyn takia.

        Itse olen syntynyt ja kasvanut kaupungissa joten tiedän mistä puhun !!


      • Auppari83
        Auppareita palkannut äiti kirjoitti:

        "Kypsempi on varmempi vaihtoehto kuin suoraan vanhempien helmoista muuttava"

        Naapurillamme oli 27 vuotias tsekkiläinen poika au pairina. Ainoa lapsi, ei osannut edes voileipää tehdä.

        Itsellämme on 18 vuotias au pair joka on asunut maatalossa 5 siskoksen kanssa. Osaa korjata kompressorin ja laittaa juhlapäivällisen.

        "sekä opiskelupaikka kertoo tietynlaisesta arvomaailmasta!"

        Halusta saada isona paljon rahaa kun ruumiillinen työ ei kiinnosta ? Tämä on stereotyyppi mutta au pairin haussa ei voi aina katsoa yksilöitä jos hakijoita on paljon. Meillä oli viimeksi 57. Se on iso pino.

        "Tärkeää on myös työkokemus, on se mitä tahansa- töitä tottunut tekemään tietää vastuunsa..yleensä:)"

        Maatilalla lapset tekevät jo kouluiässä sellaisia töitä jotka jää kaupunkilaisperheiden 25 vuotiailta pojilta tekemättä uusavuttomuuden tai muun syyn takia.

        Itse olen syntynyt ja kasvanut kaupungissa joten tiedän mistä puhun !!

        En varmaan itse palkkaisi 27 vuotista poikaa, enka tyttöäkään...onhan tuossa iässä oltava jo muut suunnitelmat, jos ei ole niin vähän epäilyttäisi..Kypsyyden puolesta puhuessani käytin komparatiivia, enkä siis tarkoitanut etteikö juuri maatilan tyttö voisi olla jo 15 vuotiaana valmis au pairiksi! Näitä ei kuitenkaan usein hakijoissa montaa ole:)

        Tärkeää on minusta kokonaiskuva, sillä olen ollut mukana valitsemassa itselleni 'seuraajaa'ja tiedän mitä se suurinpiirtein on! Mikäli hakija on suorittanut koulunsa, harrastanut sekä vielä työskennellyt samalla( vaikka sitten kotonaan maatilalla)- antaa se hakijasta varmemman kuvan henkilönä, joka saa asiat hoitumaan.

        Tietysti vaikuttaa perheen vaatimukset au pairilta, mutta omalta osaltani voin sanoa että ennemmän tämä vaatii kuin kaupan kassalla seisominen...monet kun kuvittelevat pääsevänsä helppoon työhön! Itse olen saanut perheen vanhemmista elinikäiset ystävät, ja he todellakin kuuntelevat myös minun mielipiteitäni - siis omaa perhettään koskevissa asioissa!Toivon vaan todella, että tämä uusi tyttö tajuaa mahdollisuutensa työn rankkuudesta huolimatta...Oman parhaansa ymmärtäminenkin saattaa olla joillekkin vaikeaa!

        Ymmärrän että virhe au paireja tulee, koska usein palkkaus tapahtuu näkemättä ja joskus ympäristö tekee muutoksen.Korostaisin kuitenkin vielä yhtä asiaa, nimittäin suosittelijoille soittamista!!Olemme ainakin saaneet suoraa palautetta, joka on vaikuttanut suuresti valintoihimme!

        Itse kannan hirveästi huolta, kenelle nämä ihanat lapset luovutan...ja siksi onneksi saankin tämän uuden tavata ennenkuin lähden:)


    • harakka

      En ole ollut au pairina enkä varmaan ole koskaan lähdössäkään, mutta huvikseni tätä palstaa välillä lueskelen. Ihan mielenkiintoista kuulla perheenkin kokemuksia, ja ikävää jos kaikki työntekijät eivät ole olleet mieliksi, mutta joihinkin kauhukertomuksiin verrattuna pari noista syytöksistä on aika naurettavia.

      *Jos* telkkarin katselu tai pullon suusta juominen eivät haittaa työntekoa, niin minusta niistä on aika pikkumaista valittaa. Elleivät molemmat tahot ole täysin yhteistyökyvyttömiä, niin luulisi jonkun molempia tyydyttävän ratkaisun löytyvän (esim. oma telkkari tai sen katselu kuulokkeiden kanssa, omiksi merkatut pullot jääkaappiin).

      Tai valitkaa au pairinne tarkemmin, hyödyttää varmaan molempia osapuolia. Itse en ainakaan haluaisi lähteä töihin tai vieraaksi paikkaan jossa en saisi katsoa televisiota (omalla ajallani) tai jossa vaadittaisiin hoviin kelpaavia pöytätapoja.

      Syömishäiriö tai taksikuskien kanssa sekstailu on toki vakavampi juttu. ;)

      • Auppareita palkannut

        "Itse en ainakaan haluaisi lähteä töihin tai vieraaksi paikkaan jossa en saisi katsoa televisiota (omalla ajallani)"

        Niin, televisiota omassa huoneessasi.

        Entäs kun au pair valtaa olohuoneen niin että perheen on katseltava televisiota au pairin huoneessa ? Valitettavasti sekin koettu.


    • Milloin ma oonkaan viimeksi mahtanut nauraa nain hyvin kun noista tytoista luin..uskon etta tama on perheen pahin painajainen..mutta kun en itse IKINA siis en iki maailmassa vois tehda mitaan tollasta niin vahan ihmetyttaa!! Miten tollasia ihmisia voi olla edes olemassa..kylla mun tavat ja luonne ovat nannaa kun noita lukee..Itse olin au pairina 2 vuotiaalle pojalle ja kaikki meni ihan jees..lahtoni syy oli koska halusin jo muita toita...ja sain onneksi..nyt taalla englannissa elelen ja teen toita..Mutta kylla ma toivotan teille paljon voimia..ehka paras keino olisi tama yksi tytto karkoittaa etta maksaa vaan lentolipun..ei ne ryanairilla paljon maksa..paaseepahan sitten siitakin painajaisesta!!!

      • äippä

        Senhän takia se on lukkiutunut sinne huoneeseensa, että mulla menisi totaalisesti hermot, ja maksaisin sille paluulipun. Täältä ei lennä halpalentoyhtiöt Suomeen, halvin lippu n. 300 euroa ja periaatekysymys. Yks työkaveri ois laittanut sen rekan mukana menemään, mutta apua en pysty, olen liian kiltti. Tänään soitettiin sosiaalitoimistoon Suomeen, siihen kaupunkiin missä tyttö ennen asui, ja siellä asia myöskin hoidossa.
        Kiitti vinkeistä, vahingoista viisastuneena, olen jo tehnyt seuraavalle au pairille työsopimuksen ja tämä tyttö vaikuttaakin oikein reippaalta ja normaalilta tapaukselta. Joten eiköhän se meidänkin perheen huono onni pian käänny :-)

        Kiitos myös kaikesta kritiikistä, otan se kyllä vastaan ja häpeän. Olen tehnyt paljon virheitä työntajana, myönnän sen. Työsopimus pitää olla aina eikä luottaa sinisilmäisesti mitä toinen sanoo ja kertoo.
        Valitettavasti kaikki mitä kerroin on totisinta totta, ja kaikkea en jaksa edes tänne kirjoittaa, mutta tämmöistä siis ihan oikeasti tapahtuu. Nostan hattua teille kaikki ihanat aupparit, jotka teet perheidenne arjesta hieman helpompaa! ootte ihania!


      • Tosser
        äippä kirjoitti:

        Senhän takia se on lukkiutunut sinne huoneeseensa, että mulla menisi totaalisesti hermot, ja maksaisin sille paluulipun. Täältä ei lennä halpalentoyhtiöt Suomeen, halvin lippu n. 300 euroa ja periaatekysymys. Yks työkaveri ois laittanut sen rekan mukana menemään, mutta apua en pysty, olen liian kiltti. Tänään soitettiin sosiaalitoimistoon Suomeen, siihen kaupunkiin missä tyttö ennen asui, ja siellä asia myöskin hoidossa.
        Kiitti vinkeistä, vahingoista viisastuneena, olen jo tehnyt seuraavalle au pairille työsopimuksen ja tämä tyttö vaikuttaakin oikein reippaalta ja normaalilta tapaukselta. Joten eiköhän se meidänkin perheen huono onni pian käänny :-)

        Kiitos myös kaikesta kritiikistä, otan se kyllä vastaan ja häpeän. Olen tehnyt paljon virheitä työntajana, myönnän sen. Työsopimus pitää olla aina eikä luottaa sinisilmäisesti mitä toinen sanoo ja kertoo.
        Valitettavasti kaikki mitä kerroin on totisinta totta, ja kaikkea en jaksa edes tänne kirjoittaa, mutta tämmöistä siis ihan oikeasti tapahtuu. Nostan hattua teille kaikki ihanat aupparit, jotka teet perheidenne arjesta hieman helpompaa! ootte ihania!

        Jos teillä ei ole työ- tai vuokrasopimusta niin millä perusteella au pair asuu teillä ?

        Saanko minäkin muuttaa teille asumaan noin vain ?


      • tuleva auppari?
        Tosser kirjoitti:

        Jos teillä ei ole työ- tai vuokrasopimusta niin millä perusteella au pair asuu teillä ?

        Saanko minäkin muuttaa teille asumaan noin vain ?

        ...18-vuotiaat tytöt, joilla ei ole kokemusta lapsista tai paljon harrastuksia, ole näitä laiskoja bilettäjiä. Itse olen hakenut au-pairiksi, mutta vielä ei ole paikkaa löytynyt.

        Olen tämän kevään ylioppilas ja juuri täyttänyt 19. Minulta on usein kysytty hakiessani paikkaa harrastuksistani. No niitä minulla ei ole, koska olen viime vuodet keskittynyt lukioon ja leukemiaa sairastavan äitini hoitamiseen täysillä. Lisäksi olin osa-aikaisesti töissä melko pitkään. Ilmoitan aina tämän perheelle johon haen, mutta helposti minun oletetaan olevan laiska tai muuten vaan outo, kun harrastuksia ei löydy. Ja lapsia minulla ei ole ollut tilaisuutta hoitaa. Olen kuitenkin hoitanut kotiamme ja äitiäni nyt yksin muutaman vuoden (asumme kahdestaan). Kuitenkaan tällä ei tunnu olevan merkitystä kovinkaan usein auppari paikkaa hakiessani...

        No en aio silti luovuttaa ja tsemppiä kaikille muillekin perhettä/au-pairia etsiville!


      • Tosser
        tuleva auppari? kirjoitti:

        ...18-vuotiaat tytöt, joilla ei ole kokemusta lapsista tai paljon harrastuksia, ole näitä laiskoja bilettäjiä. Itse olen hakenut au-pairiksi, mutta vielä ei ole paikkaa löytynyt.

        Olen tämän kevään ylioppilas ja juuri täyttänyt 19. Minulta on usein kysytty hakiessani paikkaa harrastuksistani. No niitä minulla ei ole, koska olen viime vuodet keskittynyt lukioon ja leukemiaa sairastavan äitini hoitamiseen täysillä. Lisäksi olin osa-aikaisesti töissä melko pitkään. Ilmoitan aina tämän perheelle johon haen, mutta helposti minun oletetaan olevan laiska tai muuten vaan outo, kun harrastuksia ei löydy. Ja lapsia minulla ei ole ollut tilaisuutta hoitaa. Olen kuitenkin hoitanut kotiamme ja äitiäni nyt yksin muutaman vuoden (asumme kahdestaan). Kuitenkaan tällä ei tunnu olevan merkitystä kovinkaan usein auppari paikkaa hakiessani...

        No en aio silti luovuttaa ja tsemppiä kaikille muillekin perhettä/au-pairia etsiville!

        Veisitkö autosi huoltoon paikkaan jossa ei ole kertakaikkiaan lainkaan kokemusta auton huollosta ? Et.

        Entäs lapsesi, kallein omaisuutesi...


      • tunnollinen ja rehti auppar...
        äippä kirjoitti:

        Senhän takia se on lukkiutunut sinne huoneeseensa, että mulla menisi totaalisesti hermot, ja maksaisin sille paluulipun. Täältä ei lennä halpalentoyhtiöt Suomeen, halvin lippu n. 300 euroa ja periaatekysymys. Yks työkaveri ois laittanut sen rekan mukana menemään, mutta apua en pysty, olen liian kiltti. Tänään soitettiin sosiaalitoimistoon Suomeen, siihen kaupunkiin missä tyttö ennen asui, ja siellä asia myöskin hoidossa.
        Kiitti vinkeistä, vahingoista viisastuneena, olen jo tehnyt seuraavalle au pairille työsopimuksen ja tämä tyttö vaikuttaakin oikein reippaalta ja normaalilta tapaukselta. Joten eiköhän se meidänkin perheen huono onni pian käänny :-)

        Kiitos myös kaikesta kritiikistä, otan se kyllä vastaan ja häpeän. Olen tehnyt paljon virheitä työntajana, myönnän sen. Työsopimus pitää olla aina eikä luottaa sinisilmäisesti mitä toinen sanoo ja kertoo.
        Valitettavasti kaikki mitä kerroin on totisinta totta, ja kaikkea en jaksa edes tänne kirjoittaa, mutta tämmöistä siis ihan oikeasti tapahtuu. Nostan hattua teille kaikki ihanat aupparit, jotka teet perheidenne arjesta hieman helpompaa! ootte ihania!

        mukava olla se teidän uusi aupair.. mahtaa sitä naurattaa kun toinen tyttö körmöttää huoneessaan ja käyttäytyy kuin elukka samaan aikaan kun itse nautit kunnioitusta ja kiitollisuutta! Oikeesti ois tosi mukava tavata näitä partyanimaaleja ja kysyä että pyöriikö siellä pään sisällä yhtään mitään. Aivan uskomattomia tyyppejä!
        Lähden pian etelän turistikohteeseen aupairiks ja tiedän että siellä ois varmasti menoo vaikka millä mitalla, mut ei se kyllä oo ihan päällimmäisenä mielessä.. Perheet aina haastattelussa kysyy että mitä odotat aupair-vuodelta. Mä oikeesti odotan eniten sitä että pystyn hoitamaan työni kunnolla ja kiitettävästi niin että vuoden jälkeen musta ei tarvi kirjotella täällä mitään negatiivista!


      • Kiitos
        tunnollinen ja rehti auppar... kirjoitti:

        mukava olla se teidän uusi aupair.. mahtaa sitä naurattaa kun toinen tyttö körmöttää huoneessaan ja käyttäytyy kuin elukka samaan aikaan kun itse nautit kunnioitusta ja kiitollisuutta! Oikeesti ois tosi mukava tavata näitä partyanimaaleja ja kysyä että pyöriikö siellä pään sisällä yhtään mitään. Aivan uskomattomia tyyppejä!
        Lähden pian etelän turistikohteeseen aupairiks ja tiedän että siellä ois varmasti menoo vaikka millä mitalla, mut ei se kyllä oo ihan päällimmäisenä mielessä.. Perheet aina haastattelussa kysyy että mitä odotat aupair-vuodelta. Mä oikeesti odotan eniten sitä että pystyn hoitamaan työni kunnolla ja kiitettävästi niin että vuoden jälkeen musta ei tarvi kirjotella täällä mitään negatiivista!

        sulle nimimerkki olispa.

        täytyy sanoa että puit asian loistavasti sanoiksi. perheesi on varmaan todella tyytyväinen sinuun ja olet rehti au pair. nostan hattua sinulle! kaikkien au pairien tulisi ottaa esimerkkiä sinusta!

        terv. koko sydämestään au pair


      • Kiitos
        tunnollinen ja rehti auppar... kirjoitti:

        mukava olla se teidän uusi aupair.. mahtaa sitä naurattaa kun toinen tyttö körmöttää huoneessaan ja käyttäytyy kuin elukka samaan aikaan kun itse nautit kunnioitusta ja kiitollisuutta! Oikeesti ois tosi mukava tavata näitä partyanimaaleja ja kysyä että pyöriikö siellä pään sisällä yhtään mitään. Aivan uskomattomia tyyppejä!
        Lähden pian etelän turistikohteeseen aupairiks ja tiedän että siellä ois varmasti menoo vaikka millä mitalla, mut ei se kyllä oo ihan päällimmäisenä mielessä.. Perheet aina haastattelussa kysyy että mitä odotat aupair-vuodelta. Mä oikeesti odotan eniten sitä että pystyn hoitamaan työni kunnolla ja kiitettävästi niin että vuoden jälkeen musta ei tarvi kirjotella täällä mitään negatiivista!

        sulle nimimerkki olispa.

        täytyy sanoa että puit asian loistavasti sanoiksi. perheesi on varmaan todella tyytyväinen sinuun ja olet rehti au pair. nostan hattua sinulle! kaikkien au pairien tulisi ottaa esimerkkiä sinusta!

        terv. koko sydämestään au pair


    • Au pair X

      Mä oon kyllä aika hämmästynyt ja hämmentynyt noista jutuista.. Uskomatonta. :/

      Tosin en usko että toi lihominen on noin kamalaa.. mä oon iteki jo muutaman kilon lihonut lyhyessä ajassa! Ja lenkillä oon käynyt lähes joka päivä. Kuules, täällä ainakin (Keski-Eurooppa) tehdään ruuat kermaan, SUomessa ei. Ym.. kevyttuotteita ei oo niin helppo käyttää ja äkkiä se näkyy jos aiemmin kevyt ruokavalio vaihtuu kermaan tehtyihin ruokiin!

      Ja mitä merkitystä muuten sinulle on sillä paljonko au pairisi painaa?! Ihmettelen. Tietysti syömishäiriö on ikävä juttu.

      Itse koen itseni välillä aika huonoksi au pairiksi (jos vaikka joku päivä unohdan laittaa pyykit kuivumaan tai en ehdi siivota kunnolla päivän aikana tulleita leikin, syömisen tms. jälkiä..)

      Mutta taidan sittenkin olla aika malli-au pair. :D En juo, en polta.. ja oon muuten suurperheestä ja uskovainen, joten vaikka jostakin se on ehkä negatiivinen asia niin kyllä tää perhe on siihen tyytyväinen, että en kännää viikonloppuisin!

      Kai mä oon sittenkin ihan hyvä au pair.. piristi siis jollain tavalla tämä, mut voimia teille joilla on käynyt huono tuuri.. Myös niille au paireille, joilla on huono tuuri perheen suhteen!

      • Nimetön

        En tiedä kuinka hyvin olet perillä bulimiasta (sairaus, joka usein vaatii psykiatrista hoitoa), mutta normaalit "au-pair-vuosi-kilot" on meillä aina nähty. Onhan se aivan luonnollista, että "naama hiukan pyöristyy" kun au-pair saapuu perheeseen. Osittain syöminen voi olla koti-ikävään ja taas toisaalta onhan se ihan normaaliakin, että uudessa maassa haluaa maistella sitä ja tätä uutta ... onhan sekin tapa "tutustua" maahan.

        Se mitä meidän au-pairllemme kävi onkin sitten ihan jotain muuta, näes syöminen ryöstäytyi totaalisesti käsistä. Kun ahmiminen oli pahimmillaan, otin yhteyttä Suomeen - nuorisopsykiatriin, joka kehoitti meitä välittömästi alkamaan järjestelemään asioita niin, että saamme tytön asiaankuuluvaan hoitoon Suomessa. Taistelimme useamman illan siitä että tytön vanhempien tulisi tietää kaikesta tästä, mutta luonnollisesti hän ei halunnut ihmisten kotona tietävän.

        Ahmiminen oli oli kuin oravankierre. Tyttö söi ja söi ja söi... sitten meni suoraan vessaan ja oksensi kaiken. Sitten hän yleensä itki ja oli kovin masentunut. Aloimme piilottelemaan (jopa lukitsemaan) kotonamme olevia makeisia, mutta sekään ei auttanut. Sitten sanoin että au-pairimme ei enää saa syödä perheemme makeisia, joka oli kuin toiveajattelua. Tyttö tuhlasi puolet palkasta suklaaseen, limpsaan, jäätelöön ja leivoksiin.

        Siis ihan "pikku jutusta" ei hänen kohdallaan ollut kysymys. Pari lisäkiloa ei todellakaan saa meitä lähettämään au-pairiamme kotiin, vaan asia oli jo kohtalaisen vakava.


      • Eevil

        "Ja mitä merkitystä muuten sinulle on sillä paljonko au pairisi painaa?! Ihmettelen. Tietysti syömishäiriö on ikävä juttu"

        Päivästä toiseen puoli jääkaappia napaan ja heti perään oksentamaan, ja sitten itkemään.

        Ikävä juttu ? Tuota...taitaa olla hiukan vakavampi.


      • äippä
        Eevil kirjoitti:

        "Ja mitä merkitystä muuten sinulle on sillä paljonko au pairisi painaa?! Ihmettelen. Tietysti syömishäiriö on ikävä juttu"

        Päivästä toiseen puoli jääkaappia napaan ja heti perään oksentamaan, ja sitten itkemään.

        Ikävä juttu ? Tuota...taitaa olla hiukan vakavampi.

        Hyviä uutisia! Pääsen tänään eroon au pairista!! Varasin hänelle lipun tämän illan koneeseen, maksoi 174 euroa, mutta pääasia että pääsen siitä eroon. Suurlähetystön kautta tätä ei voinut tehdä, koska Suomesta kukaan sen sukulainen ei ollut valmis takaamaan lipun hintaa. Mutta pääasia, että kleptomaani lähtee, jippii!!


      • Ei aina ruusuista
        äippä kirjoitti:

        Hyviä uutisia! Pääsen tänään eroon au pairista!! Varasin hänelle lipun tämän illan koneeseen, maksoi 174 euroa, mutta pääasia että pääsen siitä eroon. Suurlähetystön kautta tätä ei voinut tehdä, koska Suomesta kukaan sen sukulainen ei ollut valmis takaamaan lipun hintaa. Mutta pääasia, että kleptomaani lähtee, jippii!!

        Todella Hienoa!

        Siis painajainen on kohdallanne loppumassa! Siitä onnittelut. Uskon että olette helpottuneita? Tiedän itse kokemuksesta miltä tuntuu nauttia omasta kodista sen jälkeen kun arvaamatton / pähkähullun au-pair saatu ulos talosta! Nauti huomisesta illastasi!

        Et taida kirjoittaa suosituskirjettä, etkä taida ostaa läksijäislahjaakaan?


      • äippä
        Ei aina ruusuista kirjoitti:

        Todella Hienoa!

        Siis painajainen on kohdallanne loppumassa! Siitä onnittelut. Uskon että olette helpottuneita? Tiedän itse kokemuksesta miltä tuntuu nauttia omasta kodista sen jälkeen kun arvaamatton / pähkähullun au-pair saatu ulos talosta! Nauti huomisesta illastasi!

        Et taida kirjoittaa suosituskirjettä, etkä taida ostaa läksijäislahjaakaan?

        juu lahjat jää tällä kertaa ostamatta, ja suositella en voi häntä pahimmalle vihollisellekaan...
        velkakirjan kyllä annan tytön mukaan, ja maksuaikaa syyskuun loppuun niin paluulipulle ja vanhoille veloille (400 euroa). Sitten menee perintään, ja tämä koko stoori on tiedossa hänen kuntansa sosiaalitoimistossa.
        Hyvää jatkoa teillekin!


    • huh huh

      Olen itse lähdössä ensi kuussa Brysseliin au pairiksi. Ihan alkoi hävettämään oma stressaaminen kaiken maailman pikku asioista. Ei ole tullut edes mieleenkään, että maailmalla on parhaillaankin tuollaisia au paireja. Kyllä taitaa perheilläkin olla omat stressinsä palkatessaan uutta au pairia. Mutta sai noista kertomuksista ainakin itseluottamusta, tiedän totisesti olevani tuhannen kertaa vastuullisempi au pairi kuin kyseiset esimerkit.

      • monta au-pairia nähnyt

        Ei au-pairiksi lähtemisen tarvitsisi olla mikään suurempi stressin aihe jos sinulla on realistinen ote elämään, olet sisäistänyt MIKSI perhe haluaa au-pairin.

        He tuskin haluavat au-pairin tulevan heille ylimääräistä murhetta aiheuttamaan, tai näkemään sinun huonot tapasi tai holtittomuuden alkoholin käytön suhteen?

        Jos haluat lähteä ulkomaille kokemaan jotain uutta, pidät lapista ja osaat huolehtia taloudesta, ja omaat hyvät kaytöstavat... niin turha stressata. Ajattele aina välillä omaa käytöstäsi ulkopuolisen silmin, ja mieti sopiiko se lapsiperheen katseltavaksi?

        Kyllä taatust pärjäät... Lippu vaan korkealle, ja eikun menoksi.


    • Tosser

      Odotan nimimerkiltä Äippä jatkokertomusta - tämä ei ole sarkastinen kommentti mutta minua tämä kiinnostaa enemmän kuin Tosi-TV !

      "Au pairs from hell"...

      • äippä

        Taidan tuottaa pettymyksen, mutta tähän saippuasarjaan ei toivottavasti ole tulossa enää jatkoa :-) Meidän perheen painajainen Belgiassa taitaa olla ohi!
        Pakko kertoa kuitenkin vielä miten kaikki eilen sitten loppui. Pimu siis lähti iltakoneella Hkiin, mutta yritti vielä autossa matkalla kentälle pummia rahaa. Soitteli koko päivän Suomeen kavereille ja sukulaisille, mutta ketään ei kiinnostanut mennä sitä vastaan Hki-Vantaalle tai ottaa riesakseen. Siivosin eilen tytön huonetta koko illan (oli viikon lukittautunut huoneeseensa, mutta siivoaminen olisi ollut liikaa vaadittu). Keräsin mm. kaksi jätesäkillistä roskia huoneesta...
        Noh, koska au pair väitti pystyvänsä maksamaan velkansa (yli 500 e) helposti pois, koska pääsee vanhaan työpaikkaansa milloin vaan takaisin, niin äippä bitchinä soitti tietenkin sinne, ja kertoi kaikki. Mutta ei nämäkään tullut yllätyksenä edelliselle työnantajalle, vaan oli tyttö sielläkin loistanut poissaolollaan, joka oli kuulemma vaan parempi...ei ole mitään asiaa kuulemma enää takaisin siihen työpaikkaan. (hakkaa päätänsä seinään täällä, kun ei tarkistanut asiaa ennen kuin otti ko. au pairin riesakseen :(((


      • Tosser
        äippä kirjoitti:

        Taidan tuottaa pettymyksen, mutta tähän saippuasarjaan ei toivottavasti ole tulossa enää jatkoa :-) Meidän perheen painajainen Belgiassa taitaa olla ohi!
        Pakko kertoa kuitenkin vielä miten kaikki eilen sitten loppui. Pimu siis lähti iltakoneella Hkiin, mutta yritti vielä autossa matkalla kentälle pummia rahaa. Soitteli koko päivän Suomeen kavereille ja sukulaisille, mutta ketään ei kiinnostanut mennä sitä vastaan Hki-Vantaalle tai ottaa riesakseen. Siivosin eilen tytön huonetta koko illan (oli viikon lukittautunut huoneeseensa, mutta siivoaminen olisi ollut liikaa vaadittu). Keräsin mm. kaksi jätesäkillistä roskia huoneesta...
        Noh, koska au pair väitti pystyvänsä maksamaan velkansa (yli 500 e) helposti pois, koska pääsee vanhaan työpaikkaansa milloin vaan takaisin, niin äippä bitchinä soitti tietenkin sinne, ja kertoi kaikki. Mutta ei nämäkään tullut yllätyksenä edelliselle työnantajalle, vaan oli tyttö sielläkin loistanut poissaolollaan, joka oli kuulemma vaan parempi...ei ole mitään asiaa kuulemma enää takaisin siihen työpaikkaan. (hakkaa päätänsä seinään täällä, kun ei tarkistanut asiaa ennen kuin otti ko. au pairin riesakseen :(((

        Onneksi olkoon, tuo oli juuri se mitä halusin kuulla.

        Olisihan siinä voinut käydä paljon huonomminkin, eli neiti olisi kieltäytynyt lähtemästä mihinkään ja sehän olisi ollut hauskaa.


      • mina vain
        Tosser kirjoitti:

        Onneksi olkoon, tuo oli juuri se mitä halusin kuulla.

        Olisihan siinä voinut käydä paljon huonomminkin, eli neiti olisi kieltäytynyt lähtemästä mihinkään ja sehän olisi ollut hauskaa.

        HAH etta naureskelin tuolle yhdelle viestille jossa oli etta vapaapaivinakin au paureilla ollut kyseinen kotiintuloaika. Millaisiahan tyttoja kyseiseen perheeseen on mennyt...ihmettelen vain. Mutta kuten kirjoittaja itse sanoi: tytot itse tienneet asiasta ennalta joten asia OK. Mutta kyllahan se niin menee etta sen ihmisen joka au pairiksi lahtee on oltava jo niin kypsa etta tuollaisia naurettavia kotiintuloaikoja ei tarvitse laittaa. AJatelkaapa jos au pairi on vaikka 24-wee ja hanelle lyntatataan tuollainen kotiintuloaika. On siina vahan kuin vankilassa. Mutta niin se vain on etta me (varsinkin) nuoremmat aupparit olemme niin tyhmia etta suostutaan perheen pompoteltavaksi kaikessa.

        HUOM: Itsellani menossa USA:ssa viimeinen kuukausi (vuosi) au pairina ja kaikki mennyt perheen kanssa erinomaisesti. Kun olen tyoni jaksanut tehda aina iloisena ja pirteana eivat ole pahemmin vapaa-aikaani puuttuneet. Nain se parhaiten toimii. :)


    • Ah kuinka ihana leivos... =)

      Naurettavaa tuo ajattelusi au pairin lihomisesta! Itse lihoin 8kg 3kk:n sisällä kun lopetin lähes kokonaan käymästä kuntosalilla ja lenkillä ennen kirjoituksia ja kirjoitusten ajaksi (tämän kevään ylioppilas). Omaan lisäksi taipumuksen lihoa helposti jos en harrasta liikuntaa tarpeeksi. Joten aika naurettavaa valittaa au pairin lihomisesta, jos ei ole kyse syömishäiriöstä. Aika pinnallinen kommentti. Itse olen lähdössä au pairiksi syksyllä ja tiedän onneksi että omaa perhettäni tuskin haittaa jos nyt satun lihomaan.

      • Kanna kilosi

      • pulska

        laihduin kahessa kuukaudessa 10 kiloo aupairina ollessa. Joka päivä kun lykki lapsia pitkin mäkiä menemään ja ruokailu oli kerran päivässä niin ei siinä kyllä pullistumaan päässyt. Se oli aika jees kun ei sinänsä tarvinnut tehdä mitään laihtumisen eteen. Suklaata ja sipsejä söin enemmän kuin koskaan kotona.


      • Etkö osaa lukea?

      • Eevil

        "Joten aika naurettavaa valittaa au pairin lihomisesta, jos ei ole kyse syömishäiriöstä."

        Tuota, tässähän oli juuri kyse syömishäiriöstä. Lihoitko niin paljon au pair aikana että sisälukutaito meni :)


    • "tuleva" au pair

      Tuota noin, oletko siis Suomesta lähtöisin oleva, nykyisin muussa maassa asuva? Kun ryhdyin ihmettelemään tuota, että miten teillä on voinut olla suomalainen au pair, jos olette suomalainen ;).

      • ...

        Kullä olen ulkomailla asuva suomalainen ja mieheni on "ei suomalainen". Mutta toki au-pairiksi voi lähteä täysin suomalaiseenkin perheeseen... Naapurissa esim on täysin suomalainen perhe ja heillä on ollut useita suomalais tyttöjä. Miksi muka ei?


      • ???
        ... kirjoitti:

        Kullä olen ulkomailla asuva suomalainen ja mieheni on "ei suomalainen". Mutta toki au-pairiksi voi lähteä täysin suomalaiseenkin perheeseen... Naapurissa esim on täysin suomalainen perhe ja heillä on ollut useita suomalais tyttöjä. Miksi muka ei?

        saako kysellä, että missä päin maailmaa asustelette?


      • belgienne
        ??? kirjoitti:

        saako kysellä, että missä päin maailmaa asustelette?

        vastas jo aiemmin tohon eli brysselissä ovat.

        Ja minkä ihmeen takia ei voisi suomalainen tyttö mennä täysin suomalaiseen perheeseen??? Sehän on ainakin brysselissä ja muuallakin ihan yleinen käytäntö..!! Voisiko joku valaista miksi näin ei voi olla???


      • maissa
        belgienne kirjoitti:

        vastas jo aiemmin tohon eli brysselissä ovat.

        Ja minkä ihmeen takia ei voisi suomalainen tyttö mennä täysin suomalaiseen perheeseen??? Sehän on ainakin brysselissä ja muuallakin ihan yleinen käytäntö..!! Voisiko joku valaista miksi näin ei voi olla???

        ei ole laillista. Eli maan lakien mukaan perheen täytyy pystyä opettamaan au pairille paikallista kieltä... En tiedä miten Brysselissä asia on, mutta käytännössähän tämän pystyy aika helpostikin kiertämään Euroopassa ;)


      • Suomalainen

        Tuntuu että nämä ketjut venyy niin pitkiksi ettei lopussa saa selvää edes omista kirjoituksista :0

        Siis tarkennus:

        Ensimmäisen viestin kirjotin minä [Suomalainen Saksassa] ja toisen rinnakkaistarinan kirjoitti "äippä", jolla oli "hiukan vaikeuksia" ei-niin-rehellisen au-parinsa kanssa (joka tosin nyt jo mittaa katuja suomen kamaralla).


      • Ei aina ruusuista

        Nämä kirjoitus-ketjut tuntuu venyvän niin pitkiksi, että välillä on hiukan vaikea pysyä kärryillä jopa omissa kirjoituksissaan ;)

        Siis "once again":

        Minä kirjoitin alkuperäisen viestin - ja olen suomalainen, asumme Saksassa.

        Brysselissä asustelee nimimerkki: "äippä", jolla oli "hiukan vaikeuksia" hänen-ei-niin-mallikelpoisen au-pairinsa kanssa, joka tosin jo nyt mittaa katuja (ja pummaa rahaa) Suomessa.


      • äippä
        Ei aina ruusuista kirjoitti:

        Nämä kirjoitus-ketjut tuntuu venyvän niin pitkiksi, että välillä on hiukan vaikea pysyä kärryillä jopa omissa kirjoituksissaan ;)

        Siis "once again":

        Minä kirjoitin alkuperäisen viestin - ja olen suomalainen, asumme Saksassa.

        Brysselissä asustelee nimimerkki: "äippä", jolla oli "hiukan vaikeuksia" hänen-ei-niin-mallikelpoisen au-pairinsa kanssa, joka tosin jo nyt mittaa katuja (ja pummaa rahaa) Suomessa.

        äippä lähtee nyt lomille lomps
        mutta nauraa kyykyssä vielä edelliselle kommentille, olipa osuva!
        Helteistä elokuuta kaikille!
        -äippä

        ps. siis ei siinä ole mitään ihmeellistä, että supisuomalaisessa perheessä on suomalainen au pair, näin on aina meillä ollut, ja tuhansilla muillakin täällä Rysälässä...


      • ei aina niin ruusuista
        äippä kirjoitti:

        äippä lähtee nyt lomille lomps
        mutta nauraa kyykyssä vielä edelliselle kommentille, olipa osuva!
        Helteistä elokuuta kaikille!
        -äippä

        ps. siis ei siinä ole mitään ihmeellistä, että supisuomalaisessa perheessä on suomalainen au pair, näin on aina meillä ollut, ja tuhansilla muillakin täällä Rysälässä...

        Oikein hyvää lomaa äippä. Kyllä olet sen ansainnutkin!


      • Sama "tuleva" au ...
        ... kirjoitti:

        Kullä olen ulkomailla asuva suomalainen ja mieheni on "ei suomalainen". Mutta toki au-pairiksi voi lähteä täysin suomalaiseenkin perheeseen... Naapurissa esim on täysin suomalainen perhe ja heillä on ollut useita suomalais tyttöjä. Miksi muka ei?

        Juu, tietenkin voi olla suomalainen suomalaisessa perheessä useimmissa maissa, mutta esim. Sveitsissä tämä on muistaakseni kiellettyä.

        Ja miksi ihmeessä mennään samaa kieltä puhuvaan perheeseen? Itse ainakin toivon au pair-jaksostani oppivan puhumaan sujuvasti sen maan kieltä ja kulttuuria. Voiko suomalaislähtöisessä perheessä sitä oppia?


      • neljän kielen hullunmylly
        Sama "tuleva" au ... kirjoitti:

        Juu, tietenkin voi olla suomalainen suomalaisessa perheessä useimmissa maissa, mutta esim. Sveitsissä tämä on muistaakseni kiellettyä.

        Ja miksi ihmeessä mennään samaa kieltä puhuvaan perheeseen? Itse ainakin toivon au pair-jaksostani oppivan puhumaan sujuvasti sen maan kieltä ja kulttuuria. Voiko suomalaislähtöisessä perheessä sitä oppia?

        Jokainenhan tekee oman valintansa perheeseen liittyen, joten asian "jarkevyydellä" tässä varmaan jokaisella on eri perusteet.

        Tapauksessamme perheemme au-pair on neljän kielen ristitulessa, (molemmat vanhemmat puhuvat kahta eri kieltä, kodin ulkopuolella on kohdekieli ja perheen kanssakäymiskieli on Englanti) joten varmaan on ihan hyväkin että yksi kielistä on Suomi?

        Yksi au-paireistamme kerran sanoikin, että on hyvä että edes yhden henkilön kanssa perheessä voi puhua omalla äidinkielellään, että saa epäselvissä tilanteissa TODELLISEN varmuuden että on ymmärtänyt oikein. Esim. Lapsille annettavien lääkkeiden määrä, ajo-ohjeet, tekniset asiat ja vaikkapa vaan ihan erimielisyyksien selvityksessä.


      • "tuleva" au pair
        neljän kielen hullunmylly kirjoitti:

        Jokainenhan tekee oman valintansa perheeseen liittyen, joten asian "jarkevyydellä" tässä varmaan jokaisella on eri perusteet.

        Tapauksessamme perheemme au-pair on neljän kielen ristitulessa, (molemmat vanhemmat puhuvat kahta eri kieltä, kodin ulkopuolella on kohdekieli ja perheen kanssakäymiskieli on Englanti) joten varmaan on ihan hyväkin että yksi kielistä on Suomi?

        Yksi au-paireistamme kerran sanoikin, että on hyvä että edes yhden henkilön kanssa perheessä voi puhua omalla äidinkielellään, että saa epäselvissä tilanteissa TODELLISEN varmuuden että on ymmärtänyt oikein. Esim. Lapsille annettavien lääkkeiden määrä, ajo-ohjeet, tekniset asiat ja vaikkapa vaan ihan erimielisyyksien selvityksessä.

        Teidän perheeseen minäkin voisin tulla, sillä vaikka yksi puhuu suomea, niin se ei varmaankaan ole se käytetyin kieli ja muitakin oppii pakosta :).


    • padam, suurperheestä

      "AU PAIRINA

      Kolmas syy joka karsii hakojoita on suurperheelliset. Tottuneet asumaan suuressa perheessä, olemaan lähellä perheenjäseniä. sitten padam, vietät päivät kahden mukulan kanssa kolmistaan."

      Hei oikeesti! Ihan ku me "suurperheelliset" nyt kuivutttas kokoon ku ei oo siinä ympärillä pyörimässä tarpeeksi mukuloita. Mietippäs tätä: Ensin asut suuressa, hienossa ja loisteliaassa talossa. Sitte padam, kohta täytyyki muuttaa paljon pienempään. Kato musta tuntuu että säki voisit oppia siihen asumaan. Ihminen kyllä tottuu, ootko huomannu? Ja ootko huomannu senki että jotku suurperhenki lapset saattavat joskus muuttaakkin omilleen, ja padam, sinä ollaanki sitte yksin. Ei oo ees niitä kolmea mukulaa....

      P.s. kannattaa vielä miettiä sitä suurperhe- juttua. Luulen, että ilman kahtatoista sisarustani en olisi näin päljon hoitanut lapsia, siivonnut, tehnyt ruokaa.. Eli au pair hommia siis.

    • tiiat23

      Vanha ketju, mut huomasin tuolla aika typerää yleistystä. Että maaseudulla asuvat oppii tekemään sitä ja tätä. Joo no onhan siinä puolensa tietysti, mutta itse olen pieneltä paikkakunnalta, tosin kerrostalossa varttunut. Olen yksinhuoltajan lapsi, eikä meillä ole koskaan ollut autoa, joten pienestä pitäen oppinut omatoimiseksi. Äiti saattoi olla töissä ja isosiskot vielä koulussa, kun alaluokilla tulin yksin koulusta ja tein ruokaa itselleni. Viikonloppuisin mentiin äidin kanssa kauppaan ja kannettiin kauppakassit kotiin kävellen/pyörällä. Jos halusin harrastuksiin, hyppäsin bussiin ja menin yksin läheiseen kaupunkiin tanssimaan balettia. Jos aamulla kouluunlähtiessä pyöränkumi tuntui löysältä, pumppasin sen itse jne. Mitään ei ole valmiina saanut ja sen sama toimelias asenne on edelleen mussa.

      Neuvona sanon, että kyselkää, kyselkää ja kyselkää. Mikään ei ole mustavalkoista. Ei se tarkoita sitä, että olet maalta, olet hyvä auppari tai toisinpäin.

      Ja ps. Itsekin asun Helsingissä nykyisin opiskelujen takia ja olen juuri lopettelemassa au pair- vuotta. Motiivi lähteä kesken opiskelujen aupairiksi oli se, että sain hyvää kokemusta tulevaa lastentarhanopettajan tutkintoa varten. En silti tykkää syödä kanttiinissa, enkä edes asu opiskelija-asuntolassa. Palkkatöillä kun yleensä saa ihan kunnon asunnon kustannettua... :)

    • Asiaa kiitos!

      Ihan totta, hivenen yleistystä ilmassa. Niin kuin monissa, monissa muissa ketjuissa... Huhhuijaa, alkaa vähitellen tympääntyä niihin.

    • Anonyymi

      Aupair-ohjelmia katsoneena ihmettelen, mitä nuo nuoret tytön-ja pojanheitukat oikeasti ajavat takaa. Heitä ei näytä juurikaan kiinnostavan lastenhoito, siivous tai ruoanlaitto. Muutama mukava poikkeus tosin on ollut, mutta muut ovat täydessä meikissä, shorteissa ja mikropaidoissa keikisteleviä naikkosia, jotka yrittävät saada perheen miehen kaatumaan eli pettämään vaimoaan.

      Osalla aupaireja ei ole minkäänlaista käsitystä, mitä kodinhoito on. Se on hyvin vastuullista työtä. EI silloin lähdetä bilettämään, ei silloin jätetä lasta yksin ilman valvontaa.

      Hävettää monien aupairien käytös. He antavat todella huonon kuvan suomalaisista. Luulevatko he oikeasti voivansa pyörittää omien halujensa mukaan koko perhettä? Kamalaa katseltavaa, kun he tappelevat kuin kiimaiset kissat perheiden vanhempien kanssa, yleensä äitien. Ja kehtaavat moittia perheitä ihan suoraan kameroille.

      En koskaan laskisi yhtään tuollaista tuuihattua asuntooni, perhettäni hoitamaan. Teen työt itse ja vältyn mokomilta draamakuningattarilta.

      Olisi parempi, etteivät tuotantoyhtiöt tahallaan hakisi kaikkein pahimpia bissiksiä näihin ohjelmiin ja siten nolaisi myös näitä nuoria omien sukulaisten ja yhteistöjen silmissä vuosikymmeniksi.

      Jos minä olisi nuori mies, en ottaisi yhtäkään aupairia todesta. Katsokaapa vain naimaikäiset miehet näiden neitosten touhuja. Heitä ei kannata ottaa oman perheensä siemeneksi tai valita alttarille.

      Säälin perheitä, säälin lapsia perheissä, joiden kynsiin he joutuvat aupairien myötä. Muutama mukava tyttö ja poika on ohjelmissa ollut, mutta häviävän pieni prosentti.

      • Anonyymi

        ”Jotka yrittävät saada perheen miehen kaatumaan”

        Mistä näin päättelet? Monellahan on oma poikaystävä kotimaassa ja osa sinkuista ilmeisen selvösti etsii aivan muualta poikaystävää kuin perheen varatusta isästä. Lisäksi osa au paireista ja osa perheenisistä on kiinnostunut omasta sukupuolesta eikä vastakkaisesta.

        Jos varattu perheenäiti ajattelee, että au pair on iskemässä isää niin joko perheenäidillä on luokattoman huono itsetunto tai sitten avioliitossa/suhteessa on jo lähtökohtaisesti valmiiksi jotain pielessä. Ei onnellinen suhde kaadu meikkaavaan, hyvännäköiseen nuoreen naiseen olipa nainen au pair tai joku muu vaikkapa paikallinen naapuri tai tuttava.

        Tottakai nuoret naiset haluavat kokemuksia, bilettämistä, tutustua muihin ihmisiin ja tämä on töysin normaalia. Meikkaaminen ja itsensä hyvännäköisenä ja hyvinvoivana pitäminen on myös täysin normaalia.


      • Anonyymi

        myös se valtaisa itkuherkkyy kummastuttaa. Monasti juurikin paksu meikki, selfie poseerailu seksistisesti kytkeytyy itkuherkyyteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe