HEVI??

.................

metallin tiiän, mutta että mitä se hevi sitten..?
olen tyhmä ja aikasempiakin keskusteluja aiheesta on, mutta ne ei oikeen aukee mulle..

12

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gege

      Hevi on yleisesti ottaen hevimetallia, eli vaikkapa bändejä: Stratovarius, Helloween, Iron Maiden. Metalli on sitten yleensä vaan metallia. Jopa nu-metalli on metallia, vaikka onkin hyvin kaukana hevistä.

      • bloody.mary

        ...viilaamaan pilkkua.
        edes stratovarius ja helloween eivät oikeastaan heviä ole, ne ovat lähempänä jotain powermetallia mielestäni.


      • Gege
        bloody.mary kirjoitti:

        ...viilaamaan pilkkua.
        edes stratovarius ja helloween eivät oikeastaan heviä ole, ne ovat lähempänä jotain powermetallia mielestäni.

        Powermetallin ja hevin raja on häilyvä. Missä kulkee hevin, powermetallin, speedmetallin, neoklassismetallin ja progemetallin raja? Jokaisella on siitä oma mielipiteensä.


      • ...........................
        Gege kirjoitti:

        Powermetallin ja hevin raja on häilyvä. Missä kulkee hevin, powermetallin, speedmetallin, neoklassismetallin ja progemetallin raja? Jokaisella on siitä oma mielipiteensä.

        powermetalliksi olen kuullu että stratovarius luokiteltais, mutta jos vertaa nightwishiin tai sonata arcticaan, niin mielestäni se on paljon raskaampaa... tai no en paljosta nyt tiedä, mutta ainakin hieman.


      • H20
        bloody.mary kirjoitti:

        ...viilaamaan pilkkua.
        edes stratovarius ja helloween eivät oikeastaan heviä ole, ne ovat lähempänä jotain powermetallia mielestäni.

        Stratot ja heloween on enemmänki oldschool powermetallii joka on aika lähellä hevii


      • Anonyymi
        ........................... kirjoitti:

        powermetalliksi olen kuullu että stratovarius luokiteltais, mutta jos vertaa nightwishiin tai sonata arcticaan, niin mielestäni se on paljon raskaampaa... tai no en paljosta nyt tiedä, mutta ainakin hieman.

        eihän Nightwish ole power metallia vaan sinfonista metallia?


    • Jani

      Eli siis metalli on laajempi käsite, johon kuuluvat kaikki alalajit, kuten heavy metal (jolla nimellä usein kutsutaan kaikkea metallia), power, black, death, thrash yms. Homma alkoi heavy metallista (mm. Black Sabbath), ja myöhemmin on sitten tullut monia muita suuntauksia jotka kaikki menevät metalli-nimikkeen alle.

    • Nimetön

      Perkele kun vihaan sanaa "hevi". Silmää miellyttää enemmän "heavy".

      Heavy tarkoittaa raskasta, painavaa, se siis meinaa raskasta musiikkia. Se ei siis ole sama asia kuin metalli, sillä kaikki metallikaan ei ole niinkään raskasta musiikkia. Heavya voi olla rokkikin, ainakin itse olen kuullut puhuttavan heavyrockista (ja hardrockista).

      Näin minä olen tämän asian käsittänyt.

      • Kaupan täti

        HEVI tarkoittaa kaupanalalla hedelmä- ja vihannes osastoa.. :)


    • Ukko

      Loppujen lopuksi kaikki nämä ovat rock-musiikin "uusia" suuntauksia eli genrejä. 60-70 luvulla rock-musiikissa alettiin lisätä kitaroihin säröä ja bassoja ruvettiin tehostamaan. Kitara tuli vahvemmin esille. Tuloksena oli hard rock ja heavy rock, joita on vähän hankala erotella toisistaan. Hard rockin puhtain ilmentymä lienee AC/DC, joka käyttää voimakasta säröä ja räväköitä riffejä, mutta kuulostaa kuitenkin aika kevyeltä. Heavyä on sitten oikeastaan kaikki mikä kuulostaa sitä raskaammalta. Eli myös metalli on heviä.

      Heavy metal on heavy rockia, jossa on entisestään korostettu kitaroita sekä soundin raskauden että niiden esiintuomisen osalta. Kitara on selkeästi tärkein soitin. Laulu on maskuliinista ja vahvasti eläytyvää. Ensimmäisiä aitoja heavy metal -bändejä olivat varmaan Deep Purple ja Black Sabbath.

      Metalli on sittemmin levinnyt älyttömän laajaksi genreviidakoksi, josta ei ota perkelekään selvää. Ääripäät ovat niin kaukana toisistaan (esim. falsettilaulu vastaan matala örinä), että ei niitä juuri samaan kategoriaan voi lokeroida. Musiikin tunnelmatkin vaihtelevat hilpeästä liruttelusta helvetilliseen synkkyyteen.

    • H20

      Nu metal ja alt metal ei oo metallii vaan raskasta rockii

    • Point?

      Mulle sanat: hevi TAI heavy TAI metalli TAI metal on sama kuin "Heavy Metal". Heavy Metal tarkoittaa siis suomeksi Raskasta Metallia, jonka minä käsitän yleisnimityksenä ainakin mm. Death, Black, Thrash sekä NWOBHM -tyyleille.

      Rock on sitten eri asia. Toisaalta metallihan on kehittynyt rockista. Monille uusille ihmisille vanha, silloinen heavy metal, ei olekaan heavyä vaan he mieltävät sen mielummin rockiksi.

      Ja mikä erottaa rockin ja heavy metallin toisistaan, muuta kuin nimi? Toisten mielestä se saattaa olla särö tai tunnelma, mutta minun mielestäni se on kappalerakenne (ja tunnelma).

      ...

      Tää genre kysymys on niin vaivalloinen. Aikojen alusta saakka on haluttu antaa joku nimitys tietyn tyyppiselle musiikille, jotta muut ymmärtäisivät minkälaisesta musiikista on kysymys. Probleemana on että kaikki musiikki ei ole 1:1 sama, vaan soittimet ja soitto vaihtelevat. Kaikki tietenkin tietävät klassisen musiikin ja rockin erot, mutta enemmän eroavia mielipiteitä syntyy uusimpien genrien eroista.

      Kaikki on muuttuvaa tässä maailmankaikkeudessa.

      ...

      Oho. Menin kai tästä sun kysymyksestä hieman harhateille. =D

      Tahtoisin summata vielä ettei kannata hirveesti kinastella mihin alaalalalalalalalalalalagenreen mikäkin kuuluu, kunhan näyttää jonkun suuripiirteisen osviitan, minkä kaikki suurinpiirtein tietää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      292
      3361
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3314
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      26
      2140
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1972
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1964
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1711
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1450
    8. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      44
      1408
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1293
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1193
    Aihe