Tuli mieleen, kun kävin synnäriltä hakeen tavaraa. Ja metropolian mukaan kätilön tehtävänä on äidin ja vauvan hyvinvoinnin turvaaminen. Mutta olipa tehtävälistalla myös tasa-arvon edistäminen.
Ja siitä linkistä pääsin haastatteluun, jossa mietittiin, kuinka vähän on ensinnäkään kätilökoulutuksen saaneita miehiä. Ja ne vähätkään eivät toimi kätilön tehtävissä.
Että miltä Teistä tuntuu? Voisiko mies olla kätilönä teidän lapselle? Tää kysymys siis kummalleki sukupuolelle.
Voiko kätilö olla mies?
35
146
Vastaukset 35
- Anonyymi00001
Miksei voisi olla. Ihan samalla tavalla kuin synnytyslääkäri voi olla mies.
- Anonyymi00002
Ne vasta kamalia onkin😵💫🤯😵
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Onko useastakin kokemusta? Jos vain yhdestä kahdesta, ei kannata yleistää.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Onko useastakin kokemusta? Jos vain yhdestä kahdesta, ei kannata yleistää.
Kyllä niistä on hienotunteisuus kaukana
- Anonyymi00014
Anonyymi00002 kirjoitti:
Itselläni oli ainakin molemmilla kerroilla oikein mainio miespuolinen synnytyslääkäri.
- Anonyymi00005
Kaikki mies gynet on ihan bimboja
- Anonyymi00006
NYT HAE HETI APUA. VARAA AIKA PSYKOLOGILLE JA MENE KESKUSTELEMAAN NÄISTÄ ASIOISTA MITÄ MIELESSÄSI PYÖRII KOKOAJAN.
TOIMI NYT HETI, ENNENKUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ.
Olen tätä sanonnut moneen kertaan ystävällisesti, nyt en sano enää ystävälliseen sävyyn.Mikä tässä nyt on ongelma? Syntymä on ihan luonnollinen asia. Vai onko ihminen jo niin luonnosta vieraantunu, ettei enää syntymästäkään saa puhua. Kuolemahan on ollu jo pitempään no no. Kaikki me tänne synnytään ja kaikki kuollaan. Nää on ihan elämän perusasioita, vaikka saattaa olla erikoisia heille, joiden päivät täyttyy vaikka tietokonepeleistä. Synnytys on monelle raskas kokemus, on myös synnytys pelkoa. En varmasti oo ainoo, jonka mielestä miehenkin kuuluu osallistua, olla ainakin siinä henkisenä tukena.
En koskaan ole sukupuolittanut ammattitaitoa ja ammattietiikkaa. Riittääkö tämä vastaukseksi?
Lisättäköön etten myöskään koskaan ole sukupuolittanut sydämellisyyttä enkä sydämettömyyttä. En ole niin tyhmä, vaikka tyhmäkin osaan olla.
Tökstöksnöö kirjoitti:
Lisättäköön etten myöskään koskaan ole sukupuolittanut sydämellisyyttä enkä sydämettömyyttä. En ole niin tyhmä, vaikka tyhmäkin osaan olla.
Juu ihan hyvä, itekin kannatan tasa-arvoo. En sukupuolittamista. Itekin hain aikoinaan Sairaanhoitajakoulutukseen. En kuitenka päässy. Oli aika hurjat pääsykokeet, koko päivän. Ehkä sekin on eräänlainen testi. Että riittääkö pitkäjänteisyys. En tiiä sitten johtuko sukupuolesta, kun jotenki haastavaa oli syventyä koko päiväksi monenmoisiin tehtäviin, kun inssikoulutukseen riitti puolentoista tunnin matikan koe.
JeroP kirjoitti:
Juu ihan hyvä, itekin kannatan tasa-arvoo. En sukupuolittamista. Itekin hain aikoinaan Sairaanhoitajakoulutukseen. En kuitenka päässy. Oli aika hurjat pääsykokeet, koko päivän. Ehkä sekin on eräänlainen testi. Että riittääkö pitkäjänteisyys. En tiiä sitten johtuko sukupuolesta, kun jotenki haastavaa oli syventyä koko päiväksi monenmoisiin tehtäviin, kun inssikoulutukseen riitti puolentoista tunnin matikan koe.
Ei johdu sukupuolesta, uskallan väittää. Kaikki ei ole hyviä olemaan aloillaan ja ottamaan päivää syventäen. Ihan ihmistyypistä kiinni ja monesti neurologiset ominaisuudet tekee omat pystymiset ja pystymättömyytensä. En minäkään esimerkiksi eneen migreeniä ja migreenissä opi ja ota vastaan mitään, ihan utua koko maailma ja kognitiivisuus, mutta pian migreenin jälkeen aivoni on parhaimmillaan ja aukeaa ihan uusi tajunnantaso.
Tuntuu, että pää toimii hyvin ja oppii hetkessä vaikka mitä.Tökstöksnöö kirjoitti:
Ei johdu sukupuolesta, uskallan väittää. Kaikki ei ole hyviä olemaan aloillaan ja ottamaan päivää syventäen. Ihan ihmistyypistä kiinni ja monesti neurologiset ominaisuudet tekee omat pystymiset ja pystymättömyytensä. En minäkään esimerkiksi eneen migreeniä ja migreenissä opi ja ota vastaan mitään, ihan utua koko maailma ja kognitiivisuus, mutta pian migreenin jälkeen aivoni on parhaimmillaan ja aukeaa ihan uusi tajunnantaso.
Tuntuu, että pää toimii hyvin ja oppii hetkessä vaikka mitä.Jos ei olisi neurologisia sairauksia ja ongelmia, tiedä miten paljon enemmän sitä kaikesta ymmärtäisi ja osaisi. Kun on blokkerit päässä jumittamassa, niin ei auta haluamisetkaan.
Tökstöksnöö kirjoitti:
Jos ei olisi neurologisia sairauksia ja ongelmia, tiedä miten paljon enemmän sitä kaikesta ymmärtäisi ja osaisi. Kun on blokkerit päässä jumittamassa, niin ei auta haluamisetkaan.
Juu, ymmärrän.
En mä sitä inssin hommaakaan pystyny tekeen. Että sen suhtee se oli lähes yhtä tyhjä arpa, kun se sairaanhoito juttukin. Mulla ei oo mitää diagnoosia, mutta ajatus ei vaan kulje.
- Anonyymi00007
Voisi olla ihan yhtä hyvin mieskin. Sillä hetkellä kun koko keho on helvetillisten kipujen polttaessa ja tuntuu kuin mieli irtoaisi kehosta kestääkseen kaiken sen tuskan, ei voisi vähempää kiinnostaa, kuka siellä on varmistamassa synnytyksen turvallisuutta, kunhan on asiansa osaava henkilö(t). Minua ei ainakaan kiinnostanut sillä hetkellä mikään muu kuin lapseni ja hänen turvallisuutensa. Kaikki mitä tein, ja mitä kätilöt tekivät, tähtäsivät turvalliseen synnytykseen.
Aletheias - Anonyymi00008
Ei tule muuta mieleen kuin että omakohtainen kokemus synnytyskanavan toiminnasta puuttuu.
Mutta tuskin sekään mikään ylitsepääsemätön ongelma olisi. Olen kuullut juttuja, että on kohdattu myös liian ronskeja naiskätilöitä. Eli tämäkin on yksilö- ja ammattitaitojuttuja eikä sukupuolikysymys.
-keinovaginamies-- Anonyymi00015
Voinnkertoa, että valtaosalla naisistakaan ei ole. Vaikka olisi synnyttänytkin, niin harvalle siitä hirveämmin toiminnallisia asioita mieleen jää.
- Anonyymi00009
Vähän siinä ja siinä. Lapseton kätilö on samalla viivalla kokemusasiantuntijana. Naiset luottavat liikaan miesten sanomisiin ennakko-odotuksineen ja siten miespuolisen lääkäreihin. Kokenut kätilö on paras asiantuntija, mutta heilläkin tulee olla omia synnytyksiä.
Asiaa ei voi verrata naisäääkäteihin miestenhoidon erikoisasioissa. Nainen on tottunut suojelemaan ja hoitamaan lapsia ja vanhuksia rnemmän.- Anonyymi00011
Ollaanpa nyt vähän realistisempia ja ennakkoluulottomampia. Kouluttautunut kätilö on hyvä, oli kumpaa tai mitä sukupuolta tahansa, aivan samoin lääkäri tai minkä tahansa muun ammatin edustaja. Kätilön ei tarvitse olla itse synnyttänyt hoitaakseen hommansa hyvin.
- Anonyymi00016
Anonyymi00011 kirjoitti:
Ollaanpa nyt vähän realistisempia ja ennakkoluulottomampia. Kouluttautunut kätilö on hyvä, oli kumpaa tai mitä sukupuolta tahansa, aivan samoin lääkäri tai minkä tahansa muun ammatin edustaja. Kätilön ei tarvitse olla itse synnyttänyt hoitaakseen hommansa hyvin.
Valitettavasti en voi olla, vaikka tasa-arvoa kannatankin. Naisten lääketieteellinen tutkimus perustuu tutkimuksiin miehistä. Jo opetus materiaalissa voi olla vääristymää 🤣.
Oma kokemus on paras kokemus. Toki naisissakin on niitä, joille synnytyskokemus ilman kivunlievitystä ja kotona pyöräyttäen mahdollistaa muiden väheksymisen.
Harjoittelija on harjoittelija ja mies voi olla kätilönä oikein hyvä, parempi hänkin kuin ei ketään.
- Anonyymi00010
Tottakai voi, ei kahta sanaa. Rohkeasta miehestä on kyse, jos kouluttautuu kätilöksi.
- Anonyymi00012
Onhan gynekologeinakin miehiä.
Mitäs tuossa.
Peruslääkäritkin voivat tehdä naiselle tarkastuksen.
Vilma- Anonyymi00017
Varmistan aina että pääsen naisgynekologille. Ihan sama vaikka toiset naiset haluavat mieluummin miehisen kosketuksen tutkimuksissakin. Lääkärinaisten potilaat saavat huolellisemman tutkimuksen. Potilaita menehtyy tilastojen mukaan vähemmän.
Anonyymi00017 kirjoitti:
Varmistan aina että pääsen naisgynekologille. Ihan sama vaikka toiset naiset haluavat mieluummin miehisen kosketuksen tutkimuksissakin. Lääkärinaisten potilaat saavat huolellisemman tutkimuksen. Potilaita menehtyy tilastojen mukaan vähemmän.
Tätä mä oon lapsesta lähtien ihmetelly. Heti kun opin mikä on gynekologi. Niin en osannu kuvitellakaan, että se ois mies. Kun miten mies vois tietää elimestä mitä ei itellä oo. Kätilöö en koskaan taas aatellu, että ois mitenkä sukupuokittunu. Vaikka onhan se etu, että on synnytyksen ite kokenu.
- Anonyymi00019
JeroP kirjoitti:
Tätä mä oon lapsesta lähtien ihmetelly. Heti kun opin mikä on gynekologi. Niin en osannu kuvitellakaan, että se ois mies. Kun miten mies vois tietää elimestä mitä ei itellä oo. Kätilöö en koskaan taas aatellu, että ois mitenkä sukupuokittunu. Vaikka onhan se etu, että on synnytyksen ite kokenu.
Tekeväthän lääkärit paljon kaikkea muutakin, mitä eivät ole itse kokeneet. Miksi gynekologia olisi yhtään erilaisempi?
Lääkärit joutuvat tekemisiin kaikenlaisten ruumiin toimintojen, sairauksien ja ties minkä kanssa eikä heidän asiantuntemuksensa perustu omakohtaiseen kokemukseen vaan ammattitaitoon, joka on hankittu pitkällä koulutuksella ja tietysti asiaankuuluvan kokemuksen ja erikoistumisen kautta. Kokemusasiantuntijat ovat sitten erikseen.
Synnytys toki on tapahtumana poikkeuksellisen intiimi ja vaatii synnärin henkilökunnalta erityisen hienotunteista otetta tekemiseen, mutta muutoin kyseessä on ihan luonnollinen biologinen tapahtuma, joka etenee tiettyä kaavaa mukaillen. Näin siitäkin huolimatta, että jokainen synnytys on omanlaisensa.
Aletheias Anonyymi00019 kirjoitti:
Tekeväthän lääkärit paljon kaikkea muutakin, mitä eivät ole itse kokeneet. Miksi gynekologia olisi yhtään erilaisempi?
Lääkärit joutuvat tekemisiin kaikenlaisten ruumiin toimintojen, sairauksien ja ties minkä kanssa eikä heidän asiantuntemuksensa perustu omakohtaiseen kokemukseen vaan ammattitaitoon, joka on hankittu pitkällä koulutuksella ja tietysti asiaankuuluvan kokemuksen ja erikoistumisen kautta. Kokemusasiantuntijat ovat sitten erikseen.
Synnytys toki on tapahtumana poikkeuksellisen intiimi ja vaatii synnärin henkilökunnalta erityisen hienotunteista otetta tekemiseen, mutta muutoin kyseessä on ihan luonnollinen biologinen tapahtuma, joka etenee tiettyä kaavaa mukaillen. Näin siitäkin huolimatta, että jokainen synnytys on omanlaisensa.
AletheiasNo eihän se loppujen lopuks oo. Se vaan sillon pikkumuksuna tuntu niin erikoiselta ammatilta. Verrattuna vaikka hammaslääkäriin.
Minkähän takia se synnytys onnjätetty niin naisten asiaksi. Vaikka tietenki nykyään on isätki mukana. Mutta onko se ollu, että naiset on halunnu pitää sen omana juttuna vai ettei miehiä oo kiinnostanu. Tää on sitten heijastunu työelämään ja aiheuttany syrjintää. Esim mun vanhempien työpaikalla, niin raskaana olllu nainen erotettiin pienen virheen takia. Ja selvähännse oli ettei se todellinen syy ollu se pikkuvirhe.- Anonyymi00021
JeroP kirjoitti:
No eihän se loppujen lopuks oo. Se vaan sillon pikkumuksuna tuntu niin erikoiselta ammatilta. Verrattuna vaikka hammaslääkäriin.
Minkähän takia se synnytys onnjätetty niin naisten asiaksi. Vaikka tietenki nykyään on isätki mukana. Mutta onko se ollu, että naiset on halunnu pitää sen omana juttuna vai ettei miehiä oo kiinnostanu. Tää on sitten heijastunu työelämään ja aiheuttany syrjintää. Esim mun vanhempien työpaikalla, niin raskaana olllu nainen erotettiin pienen virheen takia. Ja selvähännse oli ettei se todellinen syy ollu se pikkuvirhe.Raskaus ja synnytys ovat kautta aikain olleet "naisten asia", mikä on menneisyydessä ollut tietysti fiksua resurssien käyttöä. Nykymaailma on kuitenkin hyvin erilainen paikka kuin joskus muinoin eikä enää ole vastaavaa tarvetta maksimoida resurssien käyttöä biologisiin seikkoihin vedoten.
Nykymaailmassa sukupuolten roolien merkitys on vähentynyt ja hyvä niin. Enää ei ole pakko elää sukupuoleen liitettyjen odotusten mukaan, vaan voi itse valita polkunsa. Ei toki kaikkialla vielä, mutta Suomessa ollaan jo aika pitkällä tässä asiassa.
Aletheias - Anonyymi00023
Anonyymi00017 kirjoitti:
Sehän on yks ja sama kuka tonget laittaa ja ottaa papakokeen.
Onneksi tuollainen lääkäri on olemassa.
Miten moni nainen vaikkapa sata vuotta sitten kärsi turhaan.
Vilma
- Anonyymi00013
Tietysti voi. Onhan synnytyslääkäreissäkin paljon miehiä.
- Anonyymi00018
Mieslääkäri teki väärän arvion. Toki se voi sattua kenelle tahansa, naiselle myös. Tämä vaikuttaa varmasti mielipiteeseeni synnytyslääkärin sukupuolesta.
Opettajalehdestä lainattu: (tilasto taisi olla vuodelta 2021)
"Silti lähes kaikki kätilöt ovat naisia. Suomessa on 8 049 laillistettua kätilöä, joista 35 on miehiä. Heistäkin vain seitsemän työskentelee kätilönä.
Ei tarvitse mennä kauas historiassa, kun mieskätilöjä ei ollut lainkaan. Vielä vuonna 1991 Suomessa oli vain yksi mieskätilö"
Omasta puolesta voin sanoa että ihan sama kuka sielllä kätilön virkaa toimittaa kunhan on ammattitaitoinen.
Itse toivoisin kyllä että miehiä olisi enemmän kätilöina. Ihan sen takia että saataisiin tätä työelämän segrekaatiota purettua.
Tuossa synnytysvalmennuksessa olisi mukava jos paikalla olisi mieskätilö tai miessairaanhoitaja. Aina on ollut naispuoleiset ohjaajat niin miltei hyödyllisempää iseille olisi ollut pitää joku saunailta ja keskustella asiista siellä.- Anonyymi00020
Luulen myös, että sillä olisi positiivinen vaikutus, kun saataisiin enemmän miehiä kätilöiksi tai vaikkapa varhaiskasvatusopettajiksi. Tuolla saralla on lähes 100%:sti naisvaltainen henkilöstö. Sama myös tietenkin toisinpäin, olisi hienoa saada enemmän naisia miesvaltaisille aloille.
Uskon että tasapuolisempi sukupuolten jakauma edistäisi tasa-arvon vahvistumista myös yhteiskunnan asenteissa. Edelleen kun esiintyy paljon juuri sellaista "ei miehet sovi tarhantädiksi" tai "naiset pois raksalta"-ajattelua. On olemassa joitain ammatteja, joissa on hyötyä tietylle sukupuolelle tyypilliisistä ominaisuuksista (esim pelastajaksi soveltuu fyysisesti vahva henkilö), mutta aika harva työ on kuitenkaan sukupuolesta kiinni. Tärkeintä on yksilön ammattitaito, asenne ja muut kyvyt, ei se mitä sukupuolta hän edustaa.
Aletheias
- Anonyymi00022
Kyllä Suomessa on myös miespuolisia kätilöitä!
- Anonyymi00024
Mitenkähän moni mies on sataja vuosia sitten joutunut olemaan kotisaunassa kätilö, kun synnytys on tapahtunutkin äkillisesti.
Vilma
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ny se loppuu ( Kuhmo)
Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.672169Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan
Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt351744- 991132
- 46889
- 87803
Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki
Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.25776- 29670
- 39648
Äimän käki
Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,132601Nainen, miten suhtautuisit
Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?56578