Olettekos katselleet ja miettineet sähkölinjoja, kun sellainen suuri sähkölinja, niin siinä on ainakin 100 metriä eleveä aukko ja kymmeniä kilometrien pituudelta ja kasvaa koivunvesakkoa ja muuta puuta, että varmaan kauhea työmaa pitää sellainen puhtaana, kun muuten kasvaa ja osuu puut johtoihin.
Olisikos mukavaa sellainen työ, jossa päivästä toiseen vesakkoa joutus raivaamaan.
Ei aiankaan meikäläisen mielestä, en jaksais.
Sähkölinjojen luona....
11
109
Vastaukset 11
- Anonyymi00001
Tuskin jaksaisit sitten myöskään hanhenmaksapalleroiden pyörittelyä tai ylipäänsä mitään muutakaan työtä.
- Anonyymi00002
Ei olis. Näyttää kaukaa tasamaalta, mutta voi olla kamala louhikko ja läpäisemätön pusikko.
- Anonyymi00003
Voihan sen raivata keväällä ja syksyllä, vähemmän oksia ja lehtiä.
Vilma
Pitäisikin velvoittaa pitämään linjat kunnossa, kuten mekin. - Anonyymi00004
Eikös se onnistu helikopterila ylöasalaisin jo.
Ei Suomessa kasva 50 metrisiä puita. Vain ne puut kaadetaan laidoilta, jotka pian voisivat kaatua linjan päälle.
- Anonyymi00005
Käsittääkseni helikopterilla pystyy raivaamaan linjan alla vesakkoa, kunhan langat ovat riittävän korkealla. Tai siis jossakin näin sellaista tehtävän. En muista, oliko Suomessa. Turvallisuusmääräyksiin en ole perehtynyt.
Latvuksia ainakin katkovat tosi näppärästi.
Mies 65Epäilen, että vesakon raivaaminen helikopterilla olisi kustannustehokasta. Voi se olla mahdollista jossakin sellaisessa paikassa, johon ei yksinkertaisesti kallioiden, soiden tms. vuoksi maata pitkin pääse. Jopa vesakon myrkyttäminen kemiallisesti helikopterista lienee yleisempää. Tavallisin käyttö on juuri tuo latvusten sahaaminen linjan vierestä linjan vierestä. Korkeuksiin kun taas olisi maasta hankala operoida.
- Anonyymi00006
En ole ajatellut muiden raivaamisia, kai niillä on hyvät koneet, tuskin ne saha-kirves-menetelmällä enää siellä häärivät..
Mutta olen kerran katsellut sähkölinjoja. Olin hukassa mustikkametsässä ja soitin miesystävälle. Hän opasti. Tiedän että siinä lähellä on sähkölinja, etsi se ja lähden kulkemaan, se johtaa tielle. Jotenkin sen verran tajusin että lähdin oikeaan suuntaan. Että niin fiksu mies mulla oli silloin.- Anonyymi00007
Linjoja pitkin sitä nuorena paljon suunnistettiin, tai siis linjan reunalla umpimetsässä, missä yleensä oli kanervikkoa tai vallan vain sammalta. Kun oli semmoisia varusmiespalveluskartausharjoituskilpailuja suunnistustehtävineen.
Itse en lähtisi tuntemattomaan metsään ilman tulostettua karttaa mukana. Puhelimesta loppuu sähkö ja karttaohjelmat vievät tosi paljon virtaa. Jos on sitä kenttätolppaa edes riittävästi.
Koiralenkillä ollaan syksyisin käyty erämaissa, kun itikat ja karhut ovat vetäytyneet talviunille.
Mies 65
Kaippa siihen on kone tai me voitas sellanen kone kehittää. Mutta toisaalta olihan tässä just juttu yhdestä metsäkone rakentajasta, jonka kone kiellettiin, vaikka kilpailija sai vastaavaa konetta myydä. Viranomaisten toimenpiteet pitäs laittaa parempaan syyniin. En tätä tapausta tarkemmin tiedä, mutta usein suuremmalla toimijalla on aina suurempi valta ja pienyrittäjät syynätään aina kaikkein tarkimmin.
Sähkölinjoista taas, että ne ovat todella kauniita ja on väärin, että niitä haudataan maahan ja näin menetetään kallista kultturiperintöämme. Ainakaan omalla asuinpaikalla ei sähkökatkot merkittävästi vähentyny ja onhan nykyään noita akkuja. Tännekin suuria asennettu. Muistan lapsuudesta noita avojohtimia oli kaupungeissakin, joskus ihan talon seinään asti. Muisto hyviltä ajoilta, kun naiset dreijasivat eristimet ja miehet takoivat kannakkeet ja veistivät käsin pylväät. Se oli hienoo aikaa, yhdessä tekemistä.- Anonyymi00008
Näin syntyi permis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 107730
- 39685
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.18642Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s32619Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?38557Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?63526Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella
Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?50519- 34515
- 63491
- 68489