Sara Rummukainen. 14-vuotias voimistelija:
https://yle.fi/a/74-20228134?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
Ja kiinalaiset kumppanirobotit:
https://yle.fi/a/74-20233331?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
Ihan vaan lukuvinkkinä, jos aiheet kiinnostaa. Saralla on downin syndrooma. Kumppanirobotti mm. muistaa kaikki asiasi, vaikkapa miksi nukuit viikko sitten huonosti.
xLiner
Aamun uutisista tunteita herättelevät aiheet
10
91
Vastaukset 10
- Anonyymi00002
Mut kiellettiin. Olin siis oikeassa. Sitä bännääminen aina tarkoittaa. Kun totuudet tulevat julki eikä vasta-argumentteja löydy. Tehokkaampi keino kuin hulluksi leimaaminen.
- Anonyymi00003
"Kumppanirobotti mm. muistaa kaikki asiasi, vaikkapa miksi nukuit viikko sitten huonosti."
Tuolla voi korvata naisen aivan täydellisesti, se muistaa kaikki huonot asiat vuosikymmenien ajan ja toistelee niitä joka päivä ettet vaan unohda.- Anonyymi00006
Ei vaan tuo sanoo just sen mitä sinä haluat kuulla. Ja sitä minä pidän huolestuttavana. Vaikka olisit miten itsekeskeinen sadisti, niin tuo ottaa turpaansa ja kehuu sinua kun kidutat muita. Tai hyväksyy nyt kuitenkin, kun se ei lähde, ei jätä ja pysyy siinä vaikka mikä olisi.
Oikeat ihmissuhteet pitävät ihmiset jonkinlaisessa ruodussa. Jos nuo robotit yleistyvät, ihmisten sosiaaliset taidot tulevat olemaan entistä heikompia.
xLiner - Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ei vaan tuo sanoo just sen mitä sinä haluat kuulla. Ja sitä minä pidän huolestuttavana. Vaikka olisit miten itsekeskeinen sadisti, niin tuo ottaa turpaansa ja kehuu sinua kun kidutat muita. Tai hyväksyy nyt kuitenkin, kun se ei lähde, ei jätä ja pysyy siinä vaikka mikä olisi.
Oikeat ihmissuhteet pitävät ihmiset jonkinlaisessa ruodussa. Jos nuo robotit yleistyvät, ihmisten sosiaaliset taidot tulevat olemaan entistä heikompia.
xLinerVoihan siihen robottiin ladata pakollisen feministimanifestin niin se toistelee niitä samoja iskulauseita kuin sinäkin.
- Anonyymi00004
Nojapuut nykyään yksipuoliset, huomaan.
Kromosomi 21. Sukusolujen muodostumisvaiheessa kromosomipari ei olekaan irronnut toisistaan normaalista ja molemmat puolet päätyvät samaan sukusoluun ja kun myös toiselta vanhemmalta kuitenkin tulee yksi kromosomi, niin lapsella onkin sitten yhteensä kolme 21-kromosomia. Tällä sitten on sellainen vaikutus, että tämän kromosomin koodaamia proteiineja voi syntyä aivan liikaa. Millä sitten on seurauksia, esim.
1. DYRK1A (Dual-Specificity Tyrosine Phosphorylation-Regulated Kinase 1A)
Geeni ohjaa proteiinia, joka säätelee hermosolujen syntymistä, kasvua ja niiden välisten yhteyksien eli synapsien muodostumista sikiöaikana ja lapsuudessa. Vaikutus kolmena kappaleena: Kun tätä proteiinia erittyy aivoissa liikaa (noin 1,5-kertainen määrä normaaliin verrattuna), se häiritsee hermoverkkojen hienosäätöä. Se muun muassa estää hermosoluja haarautumasta normaalisti ja sekoittaa aivojen kiihdyttävien ja jarruttavien viestien tasapainoa, mikä johtaa oppimis- ja muistivaikeuksiin.
2. APP (Amyloid Precursor Protein) Tämä geeni koodaa amyloidin esiasteproteiinia. Vaikutus kolmena kappaleena: Koska geeniä on kolme kappaletta, aivoihin alkaa kertyä liikaa beeta-amyloidi-nimistä haitallista proteiinia, joka muodostaa aivokudokseen "plakkeja". Tämä on täsmälleen sama mekanismi, joka aiheuttaa Alzheimerin tautia. Tämän vuoksi Down-henkilöillä on erittäin suuri alttius sairastua varhaisiän muistisairauteen yleensä 40–50 ikävuoden jälkeen.
Down-ihmisten geenistössä kuitenkin muuten on aivan yhtä paljon vaihtelua kuin muidenkin ihmisten. Epäkorrektia kieltä käyttäen jotkut downit ovat paljon älykkäämpiä kuin toiset downit ja jotkut downit jakauman älykkäämmästä päästä ovat älykkäämpiä kuin jotkut "normaalit" jakauman vähemmän älykkäästä päästä.
Sara varmaan menisi sujuvasti joukon mukana niin voimistelussa kuin koulussakin, ellei down näkyisi myös ulkonäössä. Toisaalta ihmiset saattavat myös paremmin ymmärtää Saraa ja joitain hänen mahdollisia puutteitaan, koska niiden syy on niin ilmeinen. Paljon vaikeampaa lienee monesti hyväksyä vajavaisuuksia, joiden syy ihan yhtä lailla voi olla geneettinen, mutta niin että se ei samalla tavalla näy "nimettynä pakettina" kuten downin syndrooma. Kukaan ei ole esim. tyhmä tahallaan.- Anonyymi00005
Luonnehäiriöiset ovat niitä menestyneimpiä yritysjohtajia ja niitä sitten palvotaan. Ihmisillä on omat persoonansa joten lokerointi ei ole niin mustavalkoista kuin mitä eri diagnoosit antavat olettaa.
- Anonyymi00007
Kiitos tietoiskusta.
Hyvä huomio tuo älykkyys verrattuna fiksuun downiin ja "normaalin" tyhmempään.
Ja tuo, ettei kukaan ole tyhmä tahallaan. Vähän jopa lannistava ajatus.
Jossain maailmalla muuten korjataan kauneuskirurgialla downin syndrooman paljastavia ulkoisia piirteitä.
xLiner Anonyymi00007 kirjoitti:
Kiitos tietoiskusta.
Hyvä huomio tuo älykkyys verrattuna fiksuun downiin ja "normaalin" tyhmempään.
Ja tuo, ettei kukaan ole tyhmä tahallaan. Vähän jopa lannistava ajatus.
Jossain maailmalla muuten korjataan kauneuskirurgialla downin syndrooman paljastavia ulkoisia piirteitä.
xLinerMahtaako tuo kauneuskirurgia olla ihan loppuun saakka harkittu? Koska vahvalla mutu-tuntumalla arvioin, että ihmiset suhtautuvat paljon lempeämmin yksinkertaiseen jos lievälle tylsämielisyydelle on ilmeinen syy, kuten down.
En haluaisi lannistaa, mutta asioita ei aina tule ajatelleeksi loppuun. Paljon viljellään sitä ajatusta, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa, kun vaan tarpeeksi yrittää. Kuitenkin paljon helpommin kenestä tahansa voi tulla hyvä sellaisessa, joihin on lahjoja. Olen itse varsin hyvä tietyissä jutuissa, mutta olisi huijausta väittää että olen hyvä, koska olen niin paljon nähnyt vaivaa tai jotenkin muuten omilla "ansioillani" saavuttanut. On melko helppoa olla hyvä sellaisessa, mihin on lahjoja ja suuri osa niistä piilee DNA:ssa.
- Anonyymi00008
Moni pitää älykelloa ranteessaan, auttaa kontrolloimaan jotain.
Samainen äly voi kohta laajentua ja vallata alaa "ranteen ulkopuolellakin".
Ihmiset tulevat jo töistä älykotiin joka voidaan opettaa kunkin henkilökohtaisella haluamalla tavalla. Nykyisin kysytään mielipiteitäkin jo tekoälyltä, saati tietoa.
Tekoäly ohjaa ihmisiä jo enemmän mitä moni meistä tulee edes ajatelleeksi.
Hyvä vai huono suuntaus, saas nähdä miten meidän käy:)
AV
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 102923
- 104894
Rakastamisesi tarkoitus
Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki52671Tämä meidän välinen tilanne
Se on tosi raskas mulle. Ihminen, jota haluan eniten elämääni, ihanin olento, enkä koskaan pääse näkemään häntä. Sydämen33620Mitä Kärnässä tapahtui?
Sinnen meni ambulanssi, paloauto, poliisiauto ja poliisimoottoripyörä.5531- 46525
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää42485- 54478
Hoikkana olet pysynyt, ja nättinä
Iloa silmille vähän liikaakin. Ei uskalla aina edes katsoa. Tulee liikaa kaipausta. Yhdelle ihanalle17456- 45447