Mansikka-ajan ja puolukkapäivien visa

Me Naiset-lehden lukijakerholta oli melkein mennä ohi tämä visa.

Nyt keskitytään naisten terveyteen.
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000012123845.html

Tosi vaikeita monikirjaimisia akronyymejä, mutta atk-nörttinä tällaiset on tietenkin hallussa. Tai ainakin melkein:
Tuloksesi: 8 / 12
Mukavasti kartalla! Hienoa, perusasiat ovat hallussa! Luultavasti sait myös testistä rutkasti lisää tietoa.

24

146

Vastaukset 24

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Nuo marjaviittaukset ovat minusta aina olleet kovin heikosti tilannettani kuvaavia. Kärsimysaika, kidutuskausi tai verilöylyviikko kuvaisivat paremmin.

• Ja koko vuoksii yhden munasolun kehosta poistamisen vuoksi.

Miehet ovat tehokkaampia. Ainakin miljardi sukusolua poistuu ihan käden käänteessä eikä se tunnu edes kärsimykseltä.

• Anonyymi00002

11/12. En tiennyt että naiset voivat sekoilla hormonien vuoksi 2 viikkoa kuukaudessa. Olin kuullut vain premenstruaalisesta oireyhtymästä, jossa osa leideistä saa hlvetillisiä raivo- ja kiukkukohtauksia viikko tai muutama päivä ennen menkkoja. Yksi opiskelukaveri oli aikoinaan ihan hurjan vihainen niinä aikoina, oli järkevää väistää toisiin tiloihin hänen tullessaan paikalle.

xLiner

• Joskus olen kuullut että naiset voivat sekoilla 4 viikkoa kuukaudessa.

• Anonyymi00011
        scrg kirjoitti:

Joskus olen kuullut että naiset voivat sekoilla 4 viikkoa kuukaudessa.

Ei, ne jotka sekoilee 4 viikkoa kuukaudesta ovat miehiä 😌

xLiner

• Niin.. ei mennyt ihan naisellisesti tämäkään visa,
      tulokseni 8/12.

Kiitos visasta joka sai minut häpeämään tietämättömyyttäni. :)

• scrg

Olihan ne osa aika vaikeita. Jaettu jumbosija!

• Anonyymi00003

11/12. Olen ollut siinä käsityksessä, että vaikkei joka vuosi tarvitse käydä gynekologilla, olisi silti hyvä edes joskus käydä vaikkei olisi oireita. Minä olen esim todella laiska kävijä, kun ei ole olut mitään selvitettävää, ihmeteltävää tai kysyttävää, mutta käyn silti edes joskus. Vähintään seulonnoissa pitäisi jokaisen naisen käydä. Ja olihan se kiva viimeksi kuulla, että minulla on kauniit ja siistit limakalvot 😄 Nauratti sana "kaunis" tässä yhteydessä.

Aletheias

• Ei gynekologilla välttämättä tarvitse käydä mutta muutoin luulen olevan hyväksi, jos joku silloin tällöin vilkaisee.

• Anonyymi00005
        scrg kirjoitti:

Ei gynekologilla välttämättä tarvitse käydä mutta muutoin luulen olevan hyväksi, jos joku silloin tällöin vilkaisee.

Olet oikeassa. Säännöllinen huolto on aina hyväksi, oli vikaa tai ei.

Aletheias

• Anonyymi00007

Eikös täällä eräskin nimimerkki hehkuta niiden limakalvojen kauneutta? Ainakin alkupään.
        Niillähän voi "herttailla", vai miten se oli? :))

-keinovaginamies-

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Eikös täällä eräskin nimimerkki hehkuta niiden limakalvojen kauneutta? Ainakin alkupään.
        Niillähän voi "herttailla", vai miten se oli? :))

-keinovaginamies-

Totta muuten! Ihan yleisesti käytössä oleva kuvaus siis 😅 Jätän silti omat herttailut harvoille ja valituille 😁 Tai harvalle ja valitulle.. Miten tuon nyt parhaiten muotoilisi 😊

Aletheias

• Anonyymi00004

11/12 - oli vaikea 🤔

- Sheena

• Tuolla jaetaan kärkipaikkaa. Hyvähyvä.

Tuosta jos joku paremmaksi panee, niin tietää v1tun hyvin.

• Anonyymi00006

9/12,
      mutta nimimerkissäni lukeekin "keino".

Ja palatajasulle kiitos että tuo yksi sairaus meni oikein.
      Kyllä täältäkin jotain siis oppii.

-keinovaginamies-

• Oli haastava ja opettavainen visa. Mielestäni on ehdottoman tärkeää myös miesten tietää nämä naisten terveyteen liittyvät asiat.

11/12

Kiitos visasta. 🙂

• Ehdottomasti miesten pitäs tietää. Mulla meni toi testi ihan älyttömän huonosti, en kehtaa ees kertoo pistemäärää. Monelta väärinymmärrykseltä selvittäis kuin ois tietoo. Mutta toisaalta myös naiset vois puhua näistä asioista enempi. En tiiä antaako miehet sitten tahtomattaan jotenki välinpitämättömän vaikutelman. Mä oon aina tienny kyllä mitä kuukautisissa fyysisesti tapahtuu. Mutta toi että kuukautiskivut on noinki yleisiä, niin siitä ei mulla ollu mitään käsitystä. Että jos nää naisten asiat jää äijäporukoiden kertomusten varaan, niin voi tulla aikamoisia väärin käsityksiä.

• JeroP kirjoitti:

Ehdottomasti miesten pitäs tietää. Mulla meni toi testi ihan älyttömän huonosti, en kehtaa ees kertoo pistemäärää. Monelta väärinymmärrykseltä selvittäis kuin ois tietoo. Mutta toisaalta myös naiset vois puhua näistä asioista enempi. En tiiä antaako miehet sitten tahtomattaan jotenki välinpitämättömän vaikutelman. Mä oon aina tienny kyllä mitä kuukautisissa fyysisesti tapahtuu. Mutta toi että kuukautiskivut on noinki yleisiä, niin siitä ei mulla ollu mitään käsitystä. Että jos nää naisten asiat jää äijäporukoiden kertomusten varaan, niin voi tulla aikamoisia väärin käsityksiä.

Pisteet sinulle, että olet hakenut tietoa ja asia kiinnostaa. Valitettavasti moni mies suhtautuu välinpitämättömästi naisten terveyttä koskeviin, intiimeihin kysymyksiin.
        Avointa keskustelua syntyy, kun luottamus on kohdillaan. Naisille asia on hyvin henkilökohtainen ja oireet ovat hyvin yksilöllisiä.
        Avautumista ja asiallista keskustelua tapahtuu vain luotettavassa seurassa

• Miksi miesten pitäisi tietää? Tieto lisää tuskaa. Metsän karhuille näitä voisi opettaa.

• scrg kirjoitti:

Miksi miesten pitäisi tietää? Tieto lisää tuskaa. Metsän karhuille näitä voisi opettaa.

Hyvä kysymys!!!

Mitä enemmän tietää ja oppii, sen paremmin ymmärtää asioita syvällisemmin. Intiimeistä asioista puhuminen avoimesti vahvistaa luottamussuhdetta. Aiheen ymmärtäminen auttaa vähentämään häpeää, jota naiset saattavat kokea kehon muutosten, tai vaivojen vuoksi.
        Miehen ymmärrys naisen intiimistä terveydestä on avainasemassa henkisen ja fyysisen turvallisuuden, toimivan seksielämän, sekä perhesuunnittelun kannalta.
        Aihe koskettaa suoraan parisuhdetta, ja tiedon puute voi johtaa turhiin väärinkäsityksiin.
        Ymmärtäväinen kumppani/ mies osaa tukea hoidossa ja ymmärtää esimerkiksi sen, miksi intiimi kanssakätminen saattaa tietyissä tilanteissa olla naiselle epämukavaa.

Tieto ei ole turhaa. Yleisellä tasolla miesten tulisi ymmärtää ja tukea naisia, eikä välinpitämättömänä piiloutua tietämättömyyden verhon taakse. ☝️😲

• tosi.typy kirjoitti:

Hyvä kysymys!!!

Mitä enemmän tietää ja oppii, sen paremmin ymmärtää asioita syvällisemmin. Intiimeistä asioista puhuminen avoimesti vahvistaa luottamussuhdetta. Aiheen ymmärtäminen auttaa vähentämään häpeää, jota naiset saattavat kokea kehon muutosten, tai vaivojen vuoksi.
        Miehen ymmärrys naisen intiimistä terveydestä on avainasemassa henkisen ja fyysisen turvallisuuden, toimivan seksielämän, sekä perhesuunnittelun kannalta.
        Aihe koskettaa suoraan parisuhdetta, ja tiedon puute voi johtaa turhiin väärinkäsityksiin.
        Ymmärtäväinen kumppani/ mies osaa tukea hoidossa ja ymmärtää esimerkiksi sen, miksi intiimi kanssakätminen saattaa tietyissä tilanteissa olla naiselle epämukavaa.

Tieto ei ole turhaa. Yleisellä tasolla miesten tulisi ymmärtää ja tukea naisia, eikä välinpitämättömänä piiloutua tietämättömyyden verhon taakse. ☝️😲

Tuo on ihan hyvä perustelu naisten kannalta. On kovin mukavaa, jos mies tietää, ymmärtää, tukee jne. Mutta mitä hyötyä tuosta miehen kannalta on? Luulisin ettei yhtään mitään, pikemminkin pelkkää haittaa. Ymmärtämällä miehestä tulee likasanko, johon kipataan kaikenlaisia harmeja ja murheita. Ymmärtämättä saa olla mies.

Reilussa kaupankäynnissä mies saisi sitten naiselta vastineeksi myös jotain muuta kuin naisen ongelmat niskaansa.

• Anonyymi00009

3/12.
      Olisi ollut edes kysymys jakopään tiivistesarjojen eri kauppanimistä, niin olisin ehkä saanut SäPiä (siis SääliPisteitä!) ...luettelemalla kaupan hyllyllä näkemiäni myyntipakkauksia. Siis ehkä 4/12?
      Terveydenhoito ja -huolto eivät kuulu vahvuuksiini.

EA -kursseillakin parasta on kouluttajattaren ulkonäkö.

Mies 65

• Jakopään tiivisteet jaetaan kolmeen ryhmään.. tamppoonit, siteet ja kuukupit. :)

• Anonyymi00010
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Jakopään tiivisteet jaetaan kolmeen ryhmään.. tamppoonit, siteet ja kuukupit. :)

Huokaus.
        Ajattelin luistella oikeaan vastaukseen luettelemalla vain pakettien nimiä. Salaiset Siniset, Siipiveikot.....etc.

Lapinjärvellä oli aikoinaan Mölnlycken tehdas. Muun muassa terveyssiteitä valmistui linjalta. Kansan suussa laitos oli "tupputehdas".

Mies 65

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä oli suurin

Ongelma välillämme?
      Ikävä
      102
      923
    2. Mikä Yllätti

Kaivatussasi?
      Ikävä
      104
      894
    3. Rakastamisesi tarkoitus

Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki
      Ikävä
      52
      671
    4. Tämä meidän välinen tilanne

Se on tosi raskas mulle. Ihminen, jota haluan eniten elämääni, ihanin olento, enkä koskaan pääse näkemään häntä. Sydämen
      Ikävä
      33
      620
    5. Mitä Kärnässä tapahtui?

Sinnen meni ambulanssi, paloauto, poliisiauto ja poliisimoottoripyörä.
      Lappajärvi
      5
      531
    6. Kohtalo antoi

sinulle vielä mahdollisuuden valita oikein. Et siihen tarttunut.
      Ikävä
      46
      525
    7. En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen

Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää
      Ikävä
      42
      485
    8. Miten tästä pääsee

Ikinä ylitse?
      Ikävä
      54
      478
    9. Hoikkana olet pysynyt, ja nättinä

Iloa silmille vähän liikaakin. Ei uskalla aina edes katsoa. Tulee liikaa kaipausta. Yhdelle ihanalle
      Ikävä
      17
      456
    10. Se katse...

Täynnä rakkautta. Kunpa olisin tajunnut.
      Ikävä
      45
      447
    Aihe