Millä tavalla uusitte yleensä pillerireseptinne? Käyttekö joka vuosi gynekologisessa tarkastuksessa vai jossain muulla lääkärillä vai kenties vain viette lapun jonnekin jossa se uusitaan? Itse olen aina käynyt gynekologilla terveyskeskuksessa, mutta en näe siihen tarvetta joka vuosi ja lisäksi se on todella epämiellyttävää, joten haluasin tietoa miten toimitte uusiessanne paperia ja miten toimii sellainen uusiminen, jossa ei käydä lainkaan lääkärillä.
Reseptin uusiminen
12
1081
Vastaukset
- Jane
Opiskelijana toimitan vanhan reseptin YTHS:lle ja käyn hakemassa parin päivän päästä uuden tilalle. Joku kerta käyn myös tarkastuksessa.
Voi onnistua myös puhelimessa tuo uuden reseptin pyytäminen mikäli tarkastukselle ei ole tarvetta.
Muutenkin suositus taitaa olla nykyään, että kahden vuoden välein käydään gynellä tutkimuksissa. - Miina
Takana 8v pillereiden kanssa, ja olen tehnyt hivenen eri tavalla uusiessa reseptin. Kokemusta on niin neuvolasta, gynekologista kuin yleislääkäristä.
1-3. vuosi pillereiden kanssa:
Varasin ajan neuvolaan, kävin juttelemassa sairaanhoitajan kanssa joka kyseli miten menee ja uusi reseptin. 1. ja 3. vuonna lisäksi lääkärillä sisätutkimuksessa. Uusitun reseptin sain heti mukaan.
4. vuosi:
Kävin YTHS:n gynekologilla. Hän teki sisätutkimuksen ja kyseli kuulumisia, sekä antoi uusitun reseptin heti mukaan.
5. vuosi:
Kävin YTHS:n yleislääkärillä. Ei sisätutkimusta vaan resepti mukaan juttelun jälkeen.
6-8. vuosi:
Kävin terveysasemani yleislääkärillä. 6. ja 7. vuosi tehtiin sisätutkimus, tänä vuonna "pääsin" siitä, lääkärin ehdotuksesta. Samalle käynnille oli nimittäin varattu muitakin toimenpiteitä, ja lääkäri kysyi haluaisinko jättää papan väliin koska aiempina vuosina tulos on aina ollut puhdas.
Mikäli tulos siis on puhdas, ei ole välttämätön tarve käydä joka vuosi sisätutkimuksessa, vaan joka toinen vuosi. En sitten tiedä, onnistuuko reseptin uusiminen näkemättä lääkäriä. Meidän terveysasemalla ei ainakaan onnistu, vaan lääkärin luona on käytävä. Taas joitakin muita lääkkeitä (särkylääkkeitä) voi uusia pelkästään jättämällä resepti vastaanottovirkailijalle. Lääkäri tekee sitten uusintamerkintän reseptiin näkemättä potilasta.
En ymmärrä, miksi et halua käydä lääkärin luona. Pillerit kun voivat vaikuttaa terveyteen monella tavalla, ja sisätutkimuksen oheella on syytä tarkkailla mm. verenpainetta säännöllisesti. Kanna vastuu terveydestäsi, käy lääkärillä!- nasu
ja aina olen uusinut ne terveyskeskuksessa..lääkärissä en ole käynyt kuin sen ensimmäisen reseptin saamisen takia. Mulle ei ole koskaan tehty mitään tutkimuksia.
- missä
nasu kirjoitti:
ja aina olen uusinut ne terveyskeskuksessa..lääkärissä en ole käynyt kuin sen ensimmäisen reseptin saamisen takia. Mulle ei ole koskaan tehty mitään tutkimuksia.
Missäs päin maailmaa tollasta kaytäntöä??
- nasu
missä kirjoitti:
Missäs päin maailmaa tollasta kaytäntöä??
Varmaankin olettvaat minun itse huolehtivan tarkistuksista mutta tänne paikkakunnalle en mene,koska vain äitiysneuvola ja sielläkin tuttu täti..ja sitten pitäisi kauemmas kaupunkiin lähtä ja vaikeaa..mutta aijon kyllä ensi kuussa mennä..jos uskallan:)
- ^Diiuli
nasu kirjoitti:
Itsekin olen syönyt n. 4 vuotta meliane pillereitä ja olen sen ainoan kerran käynyt gynellä että sain sen reseptin, teekoossa olen uusinut. Suositushan on se parin vuoden välein.. Pohjoisen tyttö minäkin :)
- nasu
^Diiuli kirjoitti:
Itsekin olen syönyt n. 4 vuotta meliane pillereitä ja olen sen ainoan kerran käynyt gynellä että sain sen reseptin, teekoossa olen uusinut. Suositushan on se parin vuoden välein.. Pohjoisen tyttö minäkin :)
joka ei ole käynyt.Minulle tosiaan ei aluksi tutkimuksia tehty kun olin neitsyt..pillerit ovat n.2 vuotta olleet myös ehkäisytarkoitukseen. Ja aina olemme käyttäneet lisäksi kortsua. Olisi ehkä pitänyt silloin 2 vuotta sitten käydä ja nyt mennä uudestaan..sittenhän kaikki olisi ok. Jotenkin vain pelottaa nyt mennä kun ei tiedä yhtään mitä se näyttää.. verenpainetta olen mittaillut kotona..se on paremminkin alamailla kuin koholla.
Ens kuussa pitäisi varata aika oikealle gynelle..hirvittää vain se papakoe jotenkin..
mitenhän sen asettimen saa ilman kipua sisään kun yhdyntäkin sattuu aina aluksi näin parin vuoden jälkeenkin.
- potilas
Minä ainakin vien terveyskeskukseen, vastaanottoon. Sieltä toimittavat uusittavaksi joko "omalle" tai päivystävälle lääkärille! Helppoa! Ei muakaan niin järin kovaa innosta sinne mennä koipiani levittelemään kuin ne pakolliset kerrat.. Niissäkin on liikaa =)
- en pelkää
Huh huh mitä tekstiä. Jos on valmis seksiin niin kyllä pitää olla valmis huolehtimaan omasta terveydestä. Onko se nyt niin kamalaa käydä kerran vuodessa tarkastamassa että kaikki on hyvin? En minäkään siitä pidä, enkä ole kohdannut yhtäkään ihmistä, joka nauttisi gynekologilla käynnistä, mutta se on vain elämää. Ja itse tutkimus kestää pari minuuttia elämästäsi, hui kun kamalaa.
Itse lopetin juuri pillerit seitsemän vuoden jälkeen, mutta aion silti varata syksyllä ajan perhesuunnitteluneuvolaan (missä siis uusitaan noita reseptejä ja tehään tarkastuksia) ja vaatia tarkastuksen ja keskustella muista ehkäisytavoista. On paljon helpompi olla, kun tietää että kaikki on kunnossa.- en mäkä pelkää!
kyllä se on kaikista paras käydä joka kerta kun uusii, niin samalla näyttämässä paikat et kaikki on OK!! ei sitä kannata pelätä ja itelläki tulee parempi mieli kun tietää kaiken olevan ok.. meinaan enemmän se sit mietityttää ku on sillai et "apua en oo viiteen vuoteen käyny tarkastukses ja nyt on,, mitä jos jotain ilmenee!" niin mun mielestä hyvä käydä joka vuosi niin on vähemmän pelättävää ja tietää kaiken olevan jo valmiiksi ok!
vastuuden ottamistahan se on! ja melkein itsestään selvyys.. on se hyvä tietää että kaikki on OK, joka vuosi! mä ainakin käyn tarkastuksissa, tehkää te mitä teette.kiva teitinkin varmaan huomata sitten että ahaa mulla on syövän alku ollu jo pari vuotta, kiva ku en oo jaksau käydä papakokeessa ja tarkastuksessa... x)
- VAIKEETA ON!!!!!!!
niin monta kertaa jalkoja levittelette ties kelle, niin ei luulis yks lääkärille näyttö noin vaikeeta olla!!!!!!!!!!
- ja pöh..
Tääl ainaski papa-kokeeseen voi mennä labraan varaamatta aikaa, eli koska itselle sopii, ei välttis tarvitse lekurille mennä sen takia et saa lähetteen labraan ja et tyrkkii sormillaan kokeillen paikkoja.. ja tämä siis helsingissä. Mutta siltihän se on hyvä mennä välil sen lekurin kanssaki jutteleen.. :) Itsellä olisi kontrolli käynti edessä elokuussa. *irvistys* Ei tahtois, mut menen silti jotta kaik on kunnos.. x) Ois jo touko-kesäkuus pitäny mennä, mut ei tahtonu ja kerinny, ni vein reseptin uusittavaks terveyskeskukseen ja sain vain puolen vuoden pilleri-reseptin lapun kera missä muistutus kontrolli käynnistä. Viime vuonna kun aikaa soittelin niin vastaanotto täti ehdotti ensimmäiseks et tuon vaan reseptin uusittavaks, mutta kysyin sitten etteikö tarvitsisi kontrolli käyntiä vai... noh sain sitten ajan terveyskeskuslääkärille joka teki sisätutkimukset, mittas verenpaineen ja jutteli jonka jälkeen kirjoitti vuoden reseptin. Että tälläistä. Ens viikolla soitteleen lekuri aikaa.. *huoh*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781