Vallankumous Paavalin kohdalla? Koostetta (20.7.2026)
Suomi24-Raamattu
AIHE ja asia tässä: Sanaan ”vallnkumous” liittynyttä sepkulaatiota 17.7.-19.7.2026
Edelliset aiheeseen kuuluvat:
*Vallankumous pilkkaajan elämässä* https://keskustelu.suomi24.fi/t/19470218/vallankumous-pilkkaajan-elamassa-(16-7-2026)
* Vallankumous Paavalin elämässä*
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19471805/vallankumous-paavalin-elamassa--b---(18-7-2026)
* Valkeuden vallankumous ja ihmisten (Suomen) kansa*
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19472825/valkeuden-vallankumous-ja-(suomen)-kansa-(19-7-2026)
* Vallankumous eteni Paavalin työssä*
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19473512/vallanlnkumous-eteni-paavalin-tyossa-(19-7-2026)-update----
INTROA
Aloitukseni teemalla ”vallankumous”- ovat nostaneet intresanttejakin näkymiä palstan ´käyttäjien piireistä. Sen lisäksi, että Paavalin solvaajat ja valheiden viljelijät ovat heitelleet ”saatanallisia säkeitään” ketjun sekaan - - (!) – On tullut esille muutamia asiallisia kommentteja ja kannanottoja.
Tällainen pieni marginaalinen vähemmistö, joka tahtoo keskustella asiallisesti ja sivistyneesti! – On kuin ”kynttilän liekki” tämän palstan pimeyden keskellä! Ja kertoo ja todistaa, ettei peli ole ihan menetetty…
1) Vallankumous – vai ei?
-----------------------------
Kun olin kuvannut Paavalin tilannetta sanalla vallankumous, eräs kirjoittaja
kommentoija mielipiteenään näin:
Anonyymi00027 2026-07-17 12:47:33
• ”Vallankumous on ehkä väärä sana tässä yhteydessä.
Mitään merkittävää perustetta tai tukea hän ei väitteelleen esittänyt. Se oli hänen oma ”mielipiteensä”. Hänen näkemyksensä ei nojannut Apostolien Tekojen, taikka Paavalin UT:n kirjeiden materiaaliin. Mielipiteen vapaus toki jokaisella on. Faktat ovat eri asia.
Koska itse olin käyttänyt sanaa ”vallankumous” tekstissäni, jossa kuvasin Paavalin vallankumouksellista NÄKYMÄÄ! – pidin kiinni sananvapauteni valinnasta.
Argumentit siitä, että Paavalin kääntymysessä ja tehtävissää näkyy ”vallankumouksellisia” seikkoja? Ne ovat jokaisen lukutaitoisen nähtävissä ja luettavissa. Apostolien Tekojen sisällä.
Totesin, että vakiintuneena, pitkän-matkan-kirjoittajana, kirjailijana 1980 lukien, sanojen valinta ja käyttö on työväline. Julkaistuista kirjoista (29) ei voi deletoida pois sanaakaan! Se tarkoittaa? Että kirjoittajan, kirjailijan, on ETUKÄTEEN erittäin kriittisesti punnittava sanojen valinta. Vapaus & vastuu ovat kuin ”siamilaiset kaksoset”. Ne ovat samassa paketissa.
Aloitus jatkuu
Vallankumous Paavalin kohdalla? Koostetta (20.7.2026)
10
<50
Vastaukset 10
- Anonyymi00001
Jatkoa aloitukseen: Vallankumous Paavalin kohdalla? Koostetta (20.7.2026)
2) Nostan tässä esille sanan ”vallankumous”. Miten sitä spekuloitiin?
----------------------------------------------------------------
Anonyymi00027 2026-07-17 12:47:33
• ”Vallankumous on ehkä väärä sana tässä yhteydessä
Vallankumous on poliittisena käsitteenä syvällinen mullistus, dramaattinen vallansiirto, jossa yhteiskunta syrjäyttää hallituksensa ja instituutionsa. Vallankumouksiin liittyy usein mielenosoituksia, väkivaltaa ja jopa vallanpitäjien teloituksia. Vallankumouksen seurauksena entinen hallintatapa ja elämäntapa korvautuvat uusilla, ja omaisuus ja työ jaetaan uudelleen. Vallankumouksen taustalla on usein tarve päästä eroon itsevaltiaasta tai korruptoituneesta hallinnosta.”
KOMMENTTIA
Kommentoin tuota hänen näkemystään kyseisessä ketjussa, näin:
Vallankumous ei ole väärä sana, vaan erittäin osuva kuvaus ilmaisemaan sitä, kun JOKU kääntyy, valitsee uskon Jeesukseen ja Jumalaan. Syvimmiltään kyse on siitä, että ihminen ”siirtyy toisen hallintovallan” piiriin. Paavali itse kuvailee näin:
• ”Kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
• ”- häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. ” (Koloss 1:12-13)
• ”Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän.”
• - avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.” (Apt 26-17-18)
Eli? Sanojen semantiikka huomioiden, vallankumous on oikein sopiva sana ilmaisemaan sitä kun ihmisen elämässä ”hallitsija” ja hallintovalta muuttuu.
• ”pimeyden vallasta”
• ”rakkaan poikansa valtakuntaan”
• ”pimeydestä valkeuteen”
• ”saatanan vallasta Jumalan tykö”
Vakiintuneena kirjoittajana, kirjailijana 1980 alkaen, olen tarkkana sanojen kanssa. Painetusta sanasta ei saa jälkeenpäin mitään deletoitua!
En siis ole sattumoisin valinnut tuota sanaa Paavalin historiikkia kuvatessani. Vaan harkitusti, pohdinnan perästä. Koska, mitään parempaakaan sanaa ei kielessämme ole!
Myös Jeesus itse opetuksissaan toi selkeästi esille sen, että
• On Jumalan valtakunta, ja Jumalan valtakunnan kansalaiset.
• On Pimeyden ruhtinas ja hänen väkensä.
• ”Te ette voi palvella kahta herraa.”
Kysymys on siis todella ”hallintovallan” asiasta. Vallankumous. Enkä tule editoimaan julkisia tekstejäni, vuodelta 2020. Siihen ei näy mitään perustessa, syytä?
• *Erään pilkkaajan vallankumouskeissi*
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mlhie2/iloisia-uutisia-16-eraan-pilkkaajan-vallankumouskeissi/
• Erään pilkkaajan vallankumouskeissi-b
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mlhie2/eraan-pilkkaajan-vallankumouskeissi-b/- Anonyymi00006
Eli? Sanojen semantiikka huomioiden, vallankumous on oikein sopiva sana ilmaisemaan sitä kun ihmisen elämässä ”hallitsija” ja hallintovalta muuttuu.
• ”pimeyden vallasta”
Tarkoitatko tällä sitä, että Paavali vahvasti uskovaisena lakia kunnioittavana henkilön joka oli arvostetun Gamalien yksityisoppilas eli pimeyden vallassa?
Tästä voidaan tehdä sellainen johtopäätös, että juutalaisten oppi oli väärä ja se oli saatanasta lähtöisin. Minä olen eri mieltä asiasta. - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
• ”pimeyden vallasta”
Tarkoitatko tällä sitä, että Paavali vahvasti uskovaisena lakia kunnioittavana henkilön joka oli arvostetun Gamalien yksityisoppilas eli pimeyden vallassa?
Tästä voidaan tehdä sellainen johtopäätös, että juutalaisten oppi oli väärä ja se oli saatanasta lähtöisin. Minä olen eri mieltä asiasta.Ole hyvä ja tee omat johtopäätöksesi. Mutta älä edes koeta väittää sellaista, mitä Aloittaje ei ole iTSE väittänyt. Siinä on raja.
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
• ”pimeyden vallasta”
Tästä voidaan tehdä sellainen johtopäätös, että juutalaisten oppi oli väärä ja se oli saatanasta lähtöisin. Minä olen eri mieltä asiasta.Kommenttia:
Kyseessä ei ole mikään ”tulkinta” - vaan Paavali itse TODISTI, missä ja millaisessa roolissa hän oli ollut!- Niin surullista ja valitettavaa kuin se onkin, Saulus oli ”eksynyt” pimentynyt. Uskonnollisena kiivailijana hän oli suistunut ja eksynyt saatanan aseeksi!
Eihän KUKAAN Jumalan Hengen vallassa rupea vainoamaan Jumalan ja Jeesuksen seurakuntaa!
Jokainen hengellinen ihminen voi vakuuttua siitä, että Apostolien Teot kertoo karua totuutta.Ei se tarvitse ”tulkintoja”.
• Joka pahoinpitelee lähimmäistään = pahoinpitelijä.
• Joka avustaa ”surmaajaa” on ”teossa osallinen”. ( Kuten rikosoikeus sen sanoo.)
• Joka antaa äänensä surmatyölle; murhalle - sen katsotaan olevan ”asiassa osallinen”. (= rikosoikeuden termein.)
• ”Kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta” ( Apt 26:10)
Sitten se valo & Ilo & Vallankumous!
Kiitetty olkoon Kaikkivaltias Jumala, Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimessä, että…
- Hän toteutti ikiaikaisen suunnitelman pysäyttää Saulus Tarsolainen! Ja kun Jumalan Valo valaisi hänet, hän tajusi olleensa pimeässä. Sen perästä hän myöhemmin kirjoitti:
• ”Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.” ( 1 Kor 13:1) - Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
• ”pimeyden vallasta”
Tästä voidaan tehdä sellainen johtopäätös, että juutalaisten oppi oli väärä ja se oli saatanasta lähtöisin. Minä olen eri mieltä asiasta."Tästä voidaan tehdä sellainen johtopäätös, että juutalaisten oppi oli väärä ja se oli saatanasta lähtöisin. Minä olen eri mieltä asiasta."
Älä pane sanoja toisen suuhun. Tee johtopäätös mutta aloittajaa tosiaan ei tarvitse siihen vetää.
Jokainen vastaa kirjoituksistaan. Itse. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
"Tästä voidaan tehdä sellainen johtopäätös, että juutalaisten oppi oli väärä ja se oli saatanasta lähtöisin. Minä olen eri mieltä asiasta."
Älä pane sanoja toisen suuhun. Tee johtopäätös mutta aloittajaa tosiaan ei tarvitse siihen vetää.
Jokainen vastaa kirjoituksistaan. Itse."Tästä voidaan tehdä sellainen johtopäätös, että juutalaisten oppi oli väärä ja se oli saatanasta lähtöisin. Minä olen eri mieltä asiasta."
Ole mitä mieltä tahdot. Toisella on oikeus olla eri mieltä.
- Anonyymi00002
jatkoa aloikseen: Vallankumous Paavalin elämäss? Koostetta (20.7.2026)
LOPUKSI
On esitetty erilaisia ehdotuksia siitä, mikä SANA tai sanamuoto olisi sopiva ja täsmällinen kuvaamaan Paavalin kääntymystä, työtehtävien näkymiä?
On väitetty että sana ”radikaali” olisi oikea ja sopiva sana?
Olen ottanut esille sen sanamuodon analyysiä tässä Aloituksessa, ketjussa:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19471805/vallankumous-paavalin-elamassa--b---(18-7-2026)
Tiivistetysti tässä siitä, että sana:
• ”Radikaali” on adjektiivi. (Kuvaa laadullisia seikkoja.)
• ”Vallankumous” on substantiivi. (Joka antaa asialle nimityksen, raamit = ”title”.)
Paavalin tehtävää ei siis totaalisella tasolla ja tavalla voi kuitata sanalla ”radikaali”!
Tarvitaan vielä teonsana: verbi, todistamaan Paavalin työn asioita. Apostolien teot.
Paavalin tehtävissä ja kuvioissa näkyy ”vallankumouksellisia” seikkoja, kautta hänen lähetystehtävänsä. Hänessä alkanut Jumalan Valon ja Rakkauden sisällinen ”vallankumous” eteni pimeään maailmaan ja synnytti uutta elämää.
Syntymiseen liittyi synnytyskipuja, kuten ymmärtää sopii?
• ”Apostoli Paavali kirjoittaa näin 1. kirjeessään korinttilaisille (1. Kor. 4:15). Kyseessä on hengellinen kielikuva, jossa Paavali muistuttaa perustaneensa Korintin seurakunnan ja opettaneensa heille evankeliumia. Raamatun 1992 käännöksen mukaan jae kuuluu seuraavasti:
• "Vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa."
• Vaikka Paavali käytti "isän" tai "synnyttäjän" roolia, hän teki selväksi, ettei kyseessä ollut hänen oma ansionsa. Hän muistuttaa samassa yhteydessä, että hän itse vain istutti ja kasteli, mutta Jumala antoi kasvun.”
Näistä seikoista Aloituksessa: Vallankumous eteni Paavalin työssä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19473512/vallanlnkumous-eteni-paavalin-tyossa-(19-7-2026)-update---- - Anonyymi00003
Pahoittelen tekstin fonttivirheitä; oikolukua ei aina... -Aloittaja.
- Anonyymi00004
Kaiken ”paavali-parjauksen” vastapainoksi ja faktojen palauttamiseksi on hyvä katsastaa sitä, MITÄ kaikkea tuli näkyviiin?- Kun Paavalin radikaali, vallankumouksellinen kohtaaminen Herran Jeesuksen kanssa Damaskon tiellä oli tapahtunut.
Se oli startti, sille hedelmälliselle ja tuloksekkaalle tielle. – Jossa Paavali suoritti perusteellisen ja valtavan apostolin työn.
( Pyydän ystävällisesti että mahdollisimman moni ITSE lukee UT:n tekstejä asioista, joista kirjoitan, joihin viittaan. Kiitos!) - Anonyymi00005
Tässä aloitus 20.7.2026.
JOKU koetti sabotoida tätä aloitusta, jopa kaksi kertaa peräkkäin.
Kun asia meni S2 4ylläpidon manuaalisen taristukseen,se palautti aloituksen palstalle.
Voi vain kysyä, MIKÄ kumma aloituksessa otti niin pattiin?
Vai oliko se taas sen vihamission aamuista ahkeruutta!
- Kiusataan tuota akkaa! Mokoma laittaa noita typeriä aloituksiaan..
Noinko se meni?
Ei Ylläpito tätä poistanut, vaan sen robotti teki, kun JOKU laittoi ilmoituksen.
Kummaa on tää kiusanteko..
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19474273/paavali--vainoaja---miten--(20-7-2026)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ny se loppuu ( Kuhmo)
Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.812536Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan
Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt422126Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki
Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.29980- 32877
Äimän käki
Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,154798Nainen, miten suhtautuisit
Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?58660Paikallinen autokorjaamo
Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi6558- 21515
Vihdoinkin tarjolla sushia!
Onpa mukava, että tän paikkakunnan ruokatarjonta laajenee. Ensi lauantaina pääsee herkuttelemaan kun Kukkoloilta saa su78511- 33492