Nykyaikana moni itseään luterilaisena pitävä suhtautuu jyrkän kielteisesti Jumalan lain esillä pitämiseen. Mitään ei laista saisi sanoa, yhtään ei saisi lakia opettaa. Pitäisi vain suvaita ja hyväksyä synnin tekeminen, ja lakaista se maton alle halvalla armolla.
Ei tällainen ihminen ole luterilainen. Martti Luther korosti vahvasti lain käyttöä hyökätessään lain hylkääviä villihenkiä eli antinomisteja vastaan. Hän opetti selvästi ja raamatullisesti, että lailla on 1. yhteiskunnallinen käyttö, eli maallinen laki ehkäisee rikollisuutta, 2. hengellinen käyttö, eli synnintunnon herättäminen ja 3. käyttö kasvattajana Kristukseen, eli laki ohjaa välttämään syntiä.
Lakihenkisyys on sitten aivan eri asia, se tarkoittaa pelokasta mielialaa, jossa ihminen toivoo pelastuvansa sillä, että noudattaa Mooseksen lakia mahdollisimman tarkkaan. Siinä ihminen ei luota pelkkään syntien anteekaiantamiseen, vaan edellyttää itseltään ja muilta pyhää ja puhdasta elämää.
Lain käyttö ei ole lakihenkisyyttä
Anonyymi-ap
3
<50
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Lakihennisyydellä hyökättiin juutalaisia, talonpoikia ja noitia vastaan.
Sen jäljet on veriset. - Anonyymi00002
Älä anna noitanaisen elää on lakihenkiisyyttä viimeisen päälle. Siinä ollaan niin raamatullisia, niin raamatullisia kun päätettiin noidat tappaa. Se tosin keksittiin omasta päästä, että pitää polttaa elävänä.
- Anonyymi00003UUSI
Aamen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1551428Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1281150Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset216859- 64772
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus58648- 47572
- 34564
- 52562
Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt187548En osaa kirjoittaa sulle edes anteeksipyyntöä
Koska en tiedä miten voit. Olen hieman kauhuissani ja järkyttynyt, jos olen sinua ahdistanut. Tunteiden prosessointi o29542