Lain käyttö ei ole lakihenkisyyttä

Anonyymi-ap

Nykyaikana moni itseään luterilaisena pitävä suhtautuu jyrkän kielteisesti Jumalan lain esillä pitämiseen. Mitään ei laista saisi sanoa, yhtään ei saisi lakia opettaa. Pitäisi vain suvaita ja hyväksyä synnin tekeminen, ja lakaista se maton alle halvalla armolla.

Ei tällainen ihminen ole luterilainen. Martti Luther korosti vahvasti lain käyttöä hyökätessään lain hylkääviä villihenkiä eli antinomisteja vastaan. Hän opetti selvästi ja raamatullisesti, että lailla on 1. yhteiskunnallinen käyttö, eli maallinen laki ehkäisee rikollisuutta, 2. hengellinen käyttö, eli synnintunnon herättäminen ja 3. käyttö kasvattajana Kristukseen, eli laki ohjaa välttämään syntiä.

Lakihenkisyys on sitten aivan eri asia, se tarkoittaa pelokasta mielialaa, jossa ihminen toivoo pelastuvansa sillä, että noudattaa Mooseksen lakia mahdollisimman tarkkaan. Siinä ihminen ei luota pelkkään syntien anteekaiantamiseen, vaan edellyttää itseltään ja muilta pyhää ja puhdasta elämää.

68

139

Vastaukset 68

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Lakihennisyydellä hyökättiin juutalaisia, talonpoikia ja noitia vastaan.

Sen jäljet on veriset.

• Anonyymi00002

Älä anna noitanaisen elää on lakihenkiisyyttä viimeisen päälle. Siinä ollaan niin raamatullisia, niin raamatullisia kun päätettiin noidat tappaa. Se tosin keksittiin omasta päästä, että pitää polttaa elävänä.

• Anonyymi00003

Aamen!

• ”…suhtautuu jyrkän kielteisesti Jumalan lain esillä pitämiseen. Mitään ei laista saisi sanoa, yhtään ei saisi lakia opettaa. Pitäisi vain suvaita ja hyväksyä synnin tekeminen, ja lakaista se maton alle halvalla armolla.”

Taitaa olla enemmän ongelma se, että noita lakeja tulkitaan niin monella tavalla, että moni on jo väsynyt niihin.

Mutta kyllä tuota syntien hyväksymistä on paljon myös niillä, jotka väittävät olevansa kovinkin hartaita. Ehkä aina vain ei ymmärretä sitä, mitä tehdään?

”…lailla on 1. yhteiskunnallinen käyttö, eli maallinen laki ehkäisee rikollisuutta, 2. hengellinen käyttö, eli synnintunnon herättäminen ja 3. käyttö kasvattajana Kristukseen, eli laki ohjaa välttämään syntiä.”

Tuossa taas ongelma lienee se, mikä sitten lasketaan synniksi. Luettelot ovat joskus hyvin pitkiä.

”Lakihenkisyys on sitten aivan eri asia, se tarkoittaa pelokasta mielialaa, jossa ihminen toivoo pelastuvansa sillä, että noudattaa Mooseksen lakia mahdollisimman tarkkaan.”

Tai pikemminkin niitä lakeja, joita on noukittu sieltä täältä Raamatusta, sekaisin UT ja VT.
      Lakihenkisyyteen kuuluu myös se, että arvostellaan joskus raaistikin niitä, jotka eivät heidän määrittelemiä lakejaan noudata. Ikään kuin pilkkaamalla ja aggressiolla saataisiin muut niitä noudattamaan.

• Anonyymi00006

Uskonharhaiset voivat toki olla valitsemansa suuruisia syntisäkkejä, kun taas meitä tervejärkisiä ei kyseinen asia kosketa millään tavalla.
        Mitä taas tulee lakien noudattamiseen, niin tokihan kaikki hurskaana uskovaisena itseään pitävät ovat muistaneet kivittää tottelemattomat lapset, avionrikkojat sekä lepopäiväksi määrättynä päivänä työtä uurastavat, kuten Raamatussa käsketään, vai kuinka?

• Anonyymi00013

Et sinä kehenkään uskovaa pysty vaikuttamaan. Vain ateistit on kanssasi samaa mleltä.

• Anonyymi00004

Lain noudattaminen ei ole lakihenkisyyttä kun muistaa että lakia noudattamalla emme pelastu vaan pelastumme uskoon tulon kautta Jeesukseen ja Jeesuksessa eläminen meissä vie ihmistä kohta Jumalan tahtoa eli lakia.

• Anonyymi00005

Laki on täysillä voimassa!!

Matt. 5:17

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Laki on täysillä voimassa!!

Matt. 5:17

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Oletko sinä muistanut kivittää säntillisesti avionrikkojat ja lepopäiväksi määrättynä päivänä työtään uurastavat, kuten Iso Kirja käskee, vai oletko ehkä sittenkin luistanut Mooseksen lakien noudattamisesta näiltä osin?

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Oletko sinä muistanut kivittää säntillisesti avionrikkojat ja lepopäiväksi määrättynä päivänä työtään uurastavat, kuten Iso Kirja käskee, vai oletko ehkä sittenkin luistanut Mooseksen lakien noudattamisesta näiltä osin?

"Oletko sinä muistanut kivittää säntillisesti avionrikkojat ja lepopäiväksi määrättynä päivänä työtään uurastavat, kuten Iso Kirja käskee, vai ..."

No minun ei tarvitse tuomita lain rikkojia koska Jeesus näin käskee, että "Älkää tuomitko!". Noudatan siis Jeesuksen käskyjä nyt sillä Hän käski vain evankelioida ja tehdä lähimmäistyötä.

Jumala sitten tuomitsee kuolemanrangaistuksella nämä avionrikkojat ja lepopäivän eli sapatin rikkojat aikanaan kun nyt vaan jaksaisit odottaa.

Matt. 7:1

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

• Anonyymi00020

Aivan, yhdenkin lainkohdan noudattamatta jättäminen tarkoittaa kaikkien kohtien noudattamatta jättämistä.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Aivan, yhdenkin lainkohdan noudattamatta jättäminen tarkoittaa kaikkien kohtien noudattamatta jättämistä.

Siksi emme pystykään käyttämään lakia. Jeesus teki sen puolestamme.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Siksi emme pystykään käyttämään lakia. Jeesus teki sen puolestamme.

Olemme siis aivan jokainen samalla kelvottomuuden viivalla ja ainoastaan Jeesus päättää ketkä Hänelle kelpaavat.

• Anonyymi00009

Raamattu kumoaa itse itsensä.

Kun toinen mätkäisee Raamatulla päähän, että sinun täytyy tehdä näin ja näin, niin voi mätkäistä takaisin että tässäpä sanotanakin näin.

Tietenkin jossakin tilanteessa voi joutua umpikujaan eikä pelkkä Raamatun jae riitä, vaan joutuu itse selittämään että tässä ei tarkoiteta sitä mitä kirjoitettu on, vaan aivan päinvastaista ja niin voi mätkäistä Raamatulla haluamallaan tavalla, vaikka itse teksti ei oikein mätkäise.

• Anonyymi00015

"Kun toinen mätkäisee Raamatulla päähän, että sinun täytyy tehdä näin ja näin, niin voi mätkäistä takaisin että tässäpä sanotanakin näin."

Oikeastaan me Jeesukseen uskovat emme lyö Raamatulla eikä milläkään muulla pehmeällä kirjalla päähän vaan me lyömme Jumalan Sanan kaksiteräisellä miekalla että nivelet ja ihmisten ytimet lentelee pitkin seiniä.

Hepr. 4:12

Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

• Anonyymi00021
        Anonyymi00015 kirjoitti:

"Kun toinen mätkäisee Raamatulla päähän, että sinun täytyy tehdä näin ja näin, niin voi mätkäistä takaisin että tässäpä sanotanakin näin."

Oikeastaan me Jeesukseen uskovat emme lyö Raamatulla eikä milläkään muulla pehmeällä kirjalla päähän vaan me lyömme Jumalan Sanan kaksiteräisellä miekalla että nivelet ja ihmisten ytimet lentelee pitkin seiniä.

Hepr. 4:12

Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Jumalan antaminen sanojen opettaminen kaikelle kansalle on herätysliikkeelle siis aivan järkyttävää henkistä ja fyysistä väkivaltaa, sellaiseenko Jeesus teidät on kutsunut Rakkauden Evankeliumillaan?

• Anonyymi00031
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Jumalan antaminen sanojen opettaminen kaikelle kansalle on herätysliikkeelle siis aivan järkyttävää henkistä ja fyysistä väkivaltaa, sellaiseenko Jeesus teidät on kutsunut Rakkauden Evankeliumillaan?

Pitääkö jättää noudattamatta kaikkia Raamatunkohtia, joissa käsketään tekemään väkivaltaa lähimmäisille?
        Tarkoitan notta noudattaako herätysliike Raamatunkohtia jokka on lainsäädäntömme mukaan kiellettyä?
        Semmonenko on sitte sitä oikiaa uskoa

• Anonyymi00033
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Pitääkö jättää noudattamatta kaikkia Raamatunkohtia, joissa käsketään tekemään väkivaltaa lähimmäisille?
        Tarkoitan notta noudattaako herätysliike Raamatunkohtia jokka on lainsäädäntömme mukaan kiellettyä?
        Semmonenko on sitte sitä oikiaa uskoa

Onko siis syntiä noudattaa tarkasti Raamatun kirjoituksia, vai syntiä kun jättää noudattamatta?

• Anonyymi00047
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Onko siis syntiä noudattaa tarkasti Raamatun kirjoituksia, vai syntiä kun jättää noudattamatta?

Mitä kohtaa tarkoitat?

• Anonyymi00055
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Mitä kohtaa tarkoitat?

Meidän ihmisten noudatettavaksi asetettuja Raamatunkohtia tietenkin.

• Anonyymi00010

Ei ole mitään Jumalan lakia. Se on joidenkin pappien keksintöä. Suomessa on Suomen Laki ja muut ovat sääntöjä, normeja ja kulttuuria. Lännen elokuvien uskonto ei ole suomalaisuutta.

• Anonyymi00011

Suomen lakeja ei nimenomaan noudateta.

Siinä ollaan laittomuuden tekijöitä.

• Anonyymi00012

Kymmenen käskyä kuuluu luterilaiseen kulttuuriin ja uskontoon hyvänä asiana ja noudatettavana, kukaan ei täytä sitäkään täydellisesti paitsi Jeesus, vaikka kuinka yrittäisi, mutta ohjeena tulee kristityn noudattaa.

"Käsky esitetään Raamatussa Jumalan lain tiivistelmäksi: ”Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”. Kymmenen käskyn kolme ensimmäistä käskyä liittyvät Jumalan rakastamiseen yli kaiken muun, loput seitsemän käskyä ohjaavat rakastamaan lähimmäistä niin kuin omaa itseä, omaa persoonaa ja omia oikeuksia rakastetaan ja kunnioitetaan.

Rakkauden kaksoiskäsky Matteuksen evankeliumissa "

• Anonyymi00014

Oliko Daavid lakihenkinen, jota Jumala vihasi?

Ps. 119:55
        Yöllä minä ajattelen sinun nimeäsi, Herra, ja minä noudatan sinun lakiasi.

Ps. 119:61
        Jumalattomain paulat piirittävät minua, mutta minä en unhota sinun lakiasi.

Ps. 119:109
        Minun henkeni häälyy alati kämmenelläni, mutta sinun lakiasi minä en unhota.

Ps. 119:113
        Kaksimielisiä minä vihaan, mutta sinun lakiasi minä rakastan.

Ps. 119:136
        Minun silmistäni vuotavat kyynelvirrat, kun sinun lakiasi ei noudateta.

Ps. 119:153
        Katso minun kurjuuttani ja pelasta minut, sillä minä en unhota sinun lakiasi.

Ps. 119:163
        Valhetta minä vihaan ja inhoan, mutta sinun lakiasi minä rakastan.

Ps. 119:165
        Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Oliko Daavid lakihenkinen, jota Jumala vihasi?

Ps. 119:55
        Yöllä minä ajattelen sinun nimeäsi, Herra, ja minä noudatan sinun lakiasi.

Ps. 119:61
        Jumalattomain paulat piirittävät minua, mutta minä en unhota sinun lakiasi.

Ps. 119:109
        Minun henkeni häälyy alati kämmenelläni, mutta sinun lakiasi minä en unhota.

Ps. 119:113
        Kaksimielisiä minä vihaan, mutta sinun lakiasi minä rakastan.

Ps. 119:136
        Minun silmistäni vuotavat kyynelvirrat, kun sinun lakiasi ei noudateta.

Ps. 119:153
        Katso minun kurjuuttani ja pelasta minut, sillä minä en unhota sinun lakiasi.

Ps. 119:163
        Valhetta minä vihaan ja inhoan, mutta sinun lakiasi minä rakastan.

Ps. 119:165
        Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule.

Tietenkin Daavid oli lakihenkinen koska oli juutalainen.

• Anonyymi00016

Ei ollut, mutta lankesi raskaisiin synteihin, sai rangaistuksen (kummallinen) ja armahdettiin kun kääntyi ja tunnusti syntinsä ja syyllisyytensä. (Batseba)

• Anonyymi00022

Annat ymmärtää Kaikkivaltiaan Rakastavan luomaansa ihmistä ja sitten asettavan tämän olosuhteisiin joissa syyllistyy raskaisiin synteihin joista Kaikkivaltias rankaisee ankarasti?
        Onko herätysliikkeen evankeliumi siis rangaistusten ja tuomitsemisen evankeliumi?

• Anonyymi00026
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Annat ymmärtää Kaikkivaltiaan Rakastavan luomaansa ihmistä ja sitten asettavan tämän olosuhteisiin joissa syyllistyy raskaisiin synteihin joista Kaikkivaltias rankaisee ankarasti?
        Onko herätysliikkeen evankeliumi siis rangaistusten ja tuomitsemisen evankeliumi?

Lähimmäistensä johtaminen pelolla on ilmeisesti ollut tapana ihmiskunnan alkuajoista lähtien ja edelleen se vaikuttaa toimivan.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Lähimmäistensä johtaminen pelolla on ilmeisesti ollut tapana ihmiskunnan alkuajoista lähtien ja edelleen se vaikuttaa toimivan.

Oudoksuttaakin, miksi Kaikkivaltias tarvitsisi pelkoa hallitakseen, eikö Rakkaus yksin riittäisi?
        Vaikuttaa ennemminkin meidän ihmisten raadolliselta ja alkukantaiselta puuhastelulta tuo pelolla ja pakolla johtaminen.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Oudoksuttaakin, miksi Kaikkivaltias tarvitsisi pelkoa hallitakseen, eikö Rakkaus yksin riittäisi?
        Vaikuttaa ennemminkin meidän ihmisten raadolliselta ja alkukantaiselta puuhastelulta tuo pelolla ja pakolla johtaminen.

Pelko on kunnioitusta.

• Anonyymi00056
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Pelko on kunnioitusta.

Ihmisten pelkoon liittyvien luonnollisten tunnereaktioiden käyttäminen heidän hallitsemiseensa vaikuttaa melkoiselta manipuloinnilta.
        Erään määritelmän mukaan Pelko on luonnollinen ja tärkeä perustunne, joka suojelee meitä vaaroilta. Se valmistaa kehon toimimaan, kuten pakenemaan tai puolustautumaan. Joskus pelko voi kuitenkin muuttua liialliseksi tai haitalliseksi, jolloin se alkaa rajoittaa arkielämää.

Kun taas kunnioitus on syvää arvostusta, arvonantoa ja hyväksyntää, joka kohdistuu toiseen ihmiseen, itseen tai ympäristöön. Se on tärkeä perusta hyville ihmissuhteille, rauhalle ja turvalliselle arjelle.

• Anonyymi00017

Ei kukaan luterilainen mitään kymmentä käskyä ajattele. Tai jo ajattelee, ei ole luterilainen, vaan joku höyrypää lahkolainen. Tuskin luterilainen edes tietää mitä se kymmenen käsky sisältää. Sen tietää ettei tulisi tappaa viattomia ihmisiä edes sodassa, eikä aiheuttaa heille nälänhätää, mutta siihen se rajoittuukin.

Käskyillä höyryäminen on harhaoppisten lahkolaisten heiniä, joilta Kristus ja armo on kadonnut.

• Anonyymi00018

"Ei kukaan luterilainen mitään kymmentä käskyä ajattele."

Normaali luterilainen ei ajattele mitään mikä Jumalan on, vaan toteuttaa itseään ja on sellainen kuin on kuten kirkon papit opettaa. Ja jälki on karmeaa kuten mediasta voimme päivittäin lukea.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00018 kirjoitti:

"Ei kukaan luterilainen mitään kymmentä käskyä ajattele."

Normaali luterilainen ei ajattele mitään mikä Jumalan on, vaan toteuttaa itseään ja on sellainen kuin on kuten kirkon papit opettaa. Ja jälki on karmeaa kuten mediasta voimme päivittäin lukea.

Onneksi herätysliikkeessä te oikeasti noudatatte rehellisen tarkasti Raamatun kirjoituksia siinä muodossa ja merkityksessä kuin ne on ihmisille annettu tuhansia vuosia sitten.
        Raamatussa kerrottua mediaa lukien.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Onneksi herätysliikkeessä te oikeasti noudatatte rehellisen tarkasti Raamatun kirjoituksia siinä muodossa ja merkityksessä kuin ne on ihmisille annettu tuhansia vuosia sitten.
        Raamatussa kerrottua mediaa lukien.

Kyllä.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Kyllä.

Kiitos rehellisyydestäsi.

• ”Anonyymi00006” 2026-08-01 08:51:54 kirjoitti;
      ”Mitä taas tulee lakien noudattamiseen, niin tokihan kaikki hurskaana uskovaisena itseään pitävät ovat muistaneet kivittää tottelemattomat lapset, avionrikkojat sekä lepopäiväksi määrättynä päivänä työtä uurastavat, kuten Raamatussa käsketään, vai kuinka?”

Tarkoitat siis näitä hengellisiä lakeja. Kuten jo tuossa ilmaisin; Tai pikemminkin niitä lakeja, joita on noukittu sieltä täältä Raamatusta, sekaisin UT ja VT.

”Anonyymi00012” 2026-08-01 11:06:20 kirjoitti;
      ”Kymmenen käskyä kuuluu luterilaiseen kulttuuriin ja uskontoon hyvänä asiana ja noudatettavana, kukaan ei täytä sitäkään täydellisesti paitsi Jeesus, vaikka kuinka yrittäisi, mutta ohjeena tulee kristityn noudattaa.”

Olet oikeassa.
      Kymmenessä käskyssä on myös niitä, mitä maallinenkin laki koskee. Sitten on ihan hengellisiä. Osan voi mieltää, että ne kuuluvat ”hyvään käytökseen”.
      Näiden käskyjen pohja tai perusta on tämä:
      Matt. 22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. >> Jakeen lisätiedot
      22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
      22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

• Siteeraat Raamattua, vaikka et pidä sitä totena.

Joko ensimmäinen käsky onnistu sinulta niin voit siirtyä toiseen?

• aito_Iainen kirjoitti:

Siteeraat Raamattua, vaikka et pidä sitä totena.

Joko ensimmäinen käsky onnistu sinulta niin voit siirtyä toiseen?

Etkö sinä sitten pidä, koska et mainitse mitään asiasta?

• Mummomuori2 kirjoitti:

Etkö sinä sitten pidä, koska et mainitse mitään asiasta?

Miksi käännät kysymyksen minuun kun minä kysyin sinulta?
        Onko kysymys sinulle kiusallinen?

Kyllä minä pidän Raamatua 100% totena Jumalan sanana ihmisille!

Joko nyt voit vastata omasta puolestasi?

• Anonyymi00019
        aito_Iainen kirjoitti:

Mummo ei voi kun pitää leikkiä kristityä mutta ennen kaikkea miellyttää ateisteja.

• Anonyymi00023
        aito_Iainen kirjoitti:

Elät siis Raamatussa kerrotulla tavalla Raamatun alkukirjoituksia rehellisesti noudattaen kaikessa elämässäsi?

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Elät siis Raamatussa kerrotulla tavalla Raamatun alkukirjoituksia rehellisesti noudattaen kaikessa elämässäsi?

Ilmeisesti Raamatun aikaisia elämäntapojakin noudattaa, kun kerta sataprosenttisesti uskoo kyseisiin sanoihin.
        Sähkööselle papyrykselle kirjoitteloo näppissulkakynällään, se on oikiaa sataprosenttista uskoa se.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Ilmeisesti Raamatun aikaisia elämäntapojakin noudattaa, kun kerta sataprosenttisesti uskoo kyseisiin sanoihin.
        Sähkööselle papyrykselle kirjoitteloo näppissulkakynällään, se on oikiaa sataprosenttista uskoa se.

Miksi niin pitäisi tehdä?

• Anonyymi00023 kirjoitti:

Kukaan ei voi eikä pidä elää kaikilla Raamatussa kerrotuilla tavoilla. Eikä kukaan voisikaan.
        Eikö tämä asia ole käyty sinun kanssasi jo useita kertoja vuosien aikana?

• Anonyymi00029
        aito_Iainen kirjoitti:

Kukaan ei voi eikä pidä elää kaikilla Raamatussa kerrotuilla tavoilla. Eikä kukaan voisikaan.
        Eikö tämä asia ole käyty sinun kanssasi jo useita kertoja vuosien aikana?

Oletko siis luopunut Raamatun Sanan noudattamisesta ja poiminur sieltä vain joitakin koht.ia joiden "noudattamisella" alkukirjoitusten merkityksessä kerskaat?

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Miksi niin pitäisi tehdä?

Sataprosenttinen usko kaiketi pitää sisällään, ettei Herran antamista sanoista jätä kirjaintakaan noutattamatta?

• Anonyymi00034
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Oletko siis luopunut Raamatun Sanan noudattamisesta ja poiminur sieltä vain joitakin koht.ia joiden "noudattamisella" alkukirjoitusten merkityksessä kerskaat?

Voisiko tosiaan Uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja olla luopunut sataprosenttisesta uskostaan ja jättänyt noudattamatta joiltain osin Raamatun sanaa?

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Voisiko tosiaan Uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja olla luopunut sataprosenttisesta uskostaan ja jättänyt noudattamatta joiltain osin Raamatun sanaa?

Ehkä riittää kun se on saanut käyttöönsä Mark.16:ssa kerrotut tunnusmerkit, niin ei sitte tarvii noudatella vanhoja kirjotuksia sen kummemmin?

• Anonyymi00036
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Miekkaan voi tarttua ja siihen hukkua.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Miekkaan voi tarttua ja siihen hukkua.

Siihen saakka riekkua ja kukkua, viimeiseen lepoon päästyä vaan nukkua.

• Anonyymi00029 kirjoitti:

Missä sanoin, että olen joskus noudattanut kaikkia Raamatun kirjoituksia?

• Anonyymi00050
        aito_Iainen kirjoitti:

Missä sanoin, että olen joskus noudattanut kaikkia Raamatun kirjoituksia?

Missä sanoin sinun noudattaneen joskus kaikkia Raamatun Kirjoituksia?
        Kysyin oletko luopunut ja ilmeisesti sitten et ole voinut luopua jos koskaan et ole niitä noudattanut.

• Anonyymi00038

Ei sitä Raamattua oikeasti kukaan halua lukea, vaan vääristellä vain kuten Paavalin herjaaja. Se käy vain toisten moittimiseen, mutta ei missään nimessä itselleen mihinkään johdattamaan. Ei ainakaan hyvään.

• Anonyymi00039

Ymmärsinkö oikein, notta aloituksen mukaan omilla teoillaan lakia noudattamalla siis pelastuu?

• Anonyymi00040

Tietenkin pelastuu.

Lain noudattaminen on herjaamista ja erityisesti Paavalin.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Tietenkin pelastuu.

Lain noudattaminen on herjaamista ja erityisesti Paavalin.

Kukaanko ei siis oikeasti tiedä, mitä Raamatun kirjoituksilla on tarkoitettu tuhansia vuosia sitten? Mitäpä arvelet onko miehisestä luulemisesta tullut usko?

• Anonyymi00042
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Kukaanko ei siis oikeasti tiedä, mitä Raamatun kirjoituksilla on tarkoitettu tuhansia vuosia sitten? Mitäpä arvelet onko miehisestä luulemisesta tullut usko?

Tietenkin tietää. Mitä haluaisit tietää?

• Anonyymi00043

Ihan väärin taas ”ymmärsit”.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Tietenkin tietää. Mitä haluaisit tietää?

Kerro ihmeessä miten Rakastat Jumalaa yli kaiken, koko sydämestäsi?

• Anonyymi00053
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Ihan väärin taas ”ymmärsit”.

Esitin vain palstalla vellovasta ajatusvirrasta juontuvan
        k y s y m y k s e n, jonka totesit varsin miehekkäästi minun ymmärtäneen väärin.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Kerro ihmeessä miten Rakastat Jumalaa yli kaiken, koko sydämestäsi?

Miksei se vastaa?

• Anonyymi00052

Pitää ymmärtää se, että lain noudattaminen ei ole sitä että itse tekee jotain tai on tekemättä, vaan se on muiden parhaamista, muiden moittimista ja huipentuu siihen että jopa Paavalia, pakanoiden apostolia voidaan lain nojalla herjata

• Anonyymi00058

Erinomainen aloitus

• Anonyymi00060

Lutherin lakihenkisyys kannattaa kiertää kaukaa.

Niin olisi juutalaisia enemmän hengissä ja muutama noitakin olisi jäänyt polttamatta.

• Anonyymi00061

Palstalla herätysliikkeen edustajien kommenttien mukaan koko Suomen pitäisi palata tuhansia vuosia sitten nykyisen Lähi-idän alueella vallinneeseen aikaan sekä elämäntapoihin ja lainsäädäntöön.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Palstalla herätysliikkeen edustajien kommenttien mukaan koko Suomen pitäisi palata tuhansia vuosia sitten nykyisen Lähi-idän alueella vallinneeseen aikaan sekä elämäntapoihin ja lainsäädäntöön.

Vielä pahemmaksi menisi kun vääränä päivänä pieraisusta jo tapettaisiin.

Siihen verrattuna Luther olisi aivan hyvä tyyppi vaikka katsoi kieroon juutalaisia ja noidille piti antaa tulen liekit jo tässä ajassa.

Esivalta kuitenkin suojelee meitä aivan hulluimmilta ajatuksilta mitä ihminen saa päähänsä.

• ”aito_Iainen” 2026-08-05 09:44:22 kiukkuaa: ”Miksi käännät kysymyksen minuun kun minä kysyin sinulta? Onko kysymys sinulle kiusallinen?”

Sinulla on varsin ikävä tapa vaihtaa aihetta. Nytkään et millään tasolla käynyt miettimään mm. sitä, mitä Raamatussa kerrotaan laista ja sen noudattamisesta.

Sitten kerskut; ”Kyllä minä pidän Raamatua 100% totena Jumalan sanana ihmisille!” mutta myöhemmin väistät:
      ”aito_Iainen” 2026-08-05 14:14:34 ;”Kukaan ei voi eikä pidä elää kaikilla Raamatussa kerrotuilla tavoilla. Eikä kukaan voisikaan.”

Kun sinulta kysytään; ”Anonyymi00050” 2026-08-05 23:16:25 ; ”Kysyin oletko luopunut ja ilmeisesti sitten et ole voinut luopua jos koskaan et ole niitä noudattanut.” ’Et osaa tuohon vastata.

Jos sinä uskot Raamattuun, niin kai sinä siitä voit myös keskustella, mitä sinne on kirjoitettu. Taitaa olla tuo Raamatun sisältö sinulle jotenkin kiusallista, kun väistelet sitä.

Ja siihen ”totena” pitämiseen, niin on kirjoitukset, joista koottiin UT sekä VT ovat olleet oikeasti olemassa. Samoin näitä kirjoittaneet ihmiset ovat olleet oikeasti olemassa ja he ovat parhaan kykynsä mukaan kirjoittaneet ylös sen kaiken, mihin uskoivat ja mikä oli tärkeää. Toki PH on heitä ohjannut, mutta ihan inhimillisiä ihmisiä kirjottajat olivat, joten myös heidän ajatuksiaan on mukana niissä.
      Vaikka se on ihmisten kirjoittama, niin sisältö on tärkeää ilmoitusta meille ihmisille.

”Anonyymi00061” 2026-08-08 00:44:19 kommentoi; ”Palstalla herätysliikkeen edustajien kommenttien mukaan koko Suomen pitäisi palata tuhansia vuosia sitten nykyisen Lähi-idän alueella vallinneeseen aikaan sekä elämäntapoihin ja lainsäädäntöön.”

Välillä se siltä kuulostaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla rakas mitään sanottavaa?

Lähetä tässä kaivatullesi haluamasi terveiset 💌
      Ikävä
      351
      2832
    2. Vaikea löytää samantyylistä miestä

Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i
      Sinkut
      178
      2274
    3. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      36
      1832
    4. Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!

Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      1587
    5. Oot sä aika nuorekas...

Vaikka oot niin vanha!
      Ikävä
      54
      1119
    6. Rasismi ahdistaa.

Tapasin baarissa oikein lupsakan oloisen miehen, mutta arvomaailma on hyvin erilainen omani kanssa. Hän käyttää n-sanaa
      Sinkut
      273
      954
    7. Martina ja Muhis

Aamulenkillä yhdessä valmistautumassa suuren päivään,toivottavasti heräsivät toistensa viekusta.Ihana pariskunta❤
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      806
    8. Näin sut.

olitpas vanhentuneen näköinen. 😆 mieheltä naiselle
      Ikävä
      68
      747
    9. Oot pelkkä naurun aihe

🤣🤣🤣🤣🤣 m-n
      Ikävä
      46
      628
    10. Olenkohan tunteideni kanssa yksin?

Salaa toivon, että sinä nainen luotat minuun niin paljon, että uskaltaisit lähentyä kanssani, vaikka tämä on vähän kiell
      Ikävä
      46
      581
    Aihe