Jos joku Uutta testamenttia sävyisästi väärin siteeraamalla selittää sovituksen sanan tyhjäksi, ja joku toinen alatyylistä kieltä käyttäen puolustaa sovituksen sanaa, onko ensin mainittu oikeassa ja jälkimmäinen väärässä?
Ratkaiseeko kommentin sävy aina sen, onko kommentti totta? Varsinkin jos sävyisästi kommentoiva jaksaa muistaa vihjata, että toinen osapuoli on "lihan vallassa" ja hän ei itse ole?
Eli jos minä väittäisin kaikkia hyvän käytöksen sääntöjä noudattaen, että Jeesus ei ole kuollut ruotsalaisten puolesta, ja joku kirjoittaisi siihen: "Haista sinä paska! Aivan varmasti on!" olisinko minä oikeassa ja tuo toinen väärässä?
Ja päteekö tämä sama kaava sovituksen sanaan, joka kuuluu:
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"?
Lakkaako tuo Paavalin julistama sovituksen sana olemasta totta, jos sitä puolustaa liian alatyylisesti tai jos sen kumoaa sävyisästi (Uuden testamentin jakeita kumoamisessa sävyisästi ja valikoivan näppärästi hyödyntäen)?
Usko "olen aina Hengen ohjauksessa, teistä muista en tiedä" Toivonen tuntuu ajattelevan näin.
Hengen ohjaamana vs. lihan vallassa
9
50
Vastaukset 9
- Anonyymi00001
Niinhän Paavali kertoo miten Jeesus rikkoi vihollisuuden Jumalan ja ihmisten välillä, purki erottavan väliseinän naulaamalla lain ristille. Niin syyttäjä ei enää syytä meitä lain mukaan jos uskomme siihen. Se vaatii uskoa, täytyy uskoa että niin on tapahtunut eikä keksiä muita omia kummallisia oppeja joilla itse pelastuu, mutta muut joutuu helvettiin.
- Anonyymi00002
Tulit sitten tähän ketjuun tuollaisia jorisemaan? No, kukin tyylillään.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Tulit sitten tähän ketjuun tuollaisia jorisemaan? No, kukin tyylillään.
Voi tietenkin sanoa että Paavali on suuri valehtelija ja lainailla siihen tuekseen oikein Raamattua. Onhan sekin tyyli olemassa.
Mutta jos sovituksesta on puhe, niin Jeesus nimenomaan niin sovitti vihollisuuden ihmisten ja Jumalan välillä, että rikkoi sen erottavan väliseinä, lain kirjaimen, ettei se enää syytä sitä ihmistä, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja niin pelastus on mahdollinen. Se ei vielä itsessään pelasta, vaan pelkästään mahdollistaa sen, että sovitus on tehty. Se mahdollistaa sen, että on päästy Jumalan luo ja Jumala voi lahjoittaa ihmiselle Pyhän Hengen, pelastuksen sinetin ja niin ihminen pääsee osalliseksi taivaallisesta sotajoukosta.
Sitä se Paavali yritti selittää ja juuri sen harhaoppiset yrittävät muuksi hämmentää. - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Voi tietenkin sanoa että Paavali on suuri valehtelija ja lainailla siihen tuekseen oikein Raamattua. Onhan sekin tyyli olemassa.
Mutta jos sovituksesta on puhe, niin Jeesus nimenomaan niin sovitti vihollisuuden ihmisten ja Jumalan välillä, että rikkoi sen erottavan väliseinä, lain kirjaimen, ettei se enää syytä sitä ihmistä, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja niin pelastus on mahdollinen. Se ei vielä itsessään pelasta, vaan pelkästään mahdollistaa sen, että sovitus on tehty. Se mahdollistaa sen, että on päästy Jumalan luo ja Jumala voi lahjoittaa ihmiselle Pyhän Hengen, pelastuksen sinetin ja niin ihminen pääsee osalliseksi taivaallisesta sotajoukosta.
Sitä se Paavali yritti selittää ja juuri sen harhaoppiset yrittävät muuksi hämmentää.Kovin on vajavainen sinun ymmärryksesi sovituksesta. Niin aivopesty, sekava ja vajavainen, että kommenttisi onnistuu sisältämään norsun kokoisen ristiriidan, jota sinä itse et tietenkään edes näe. Mikä tekee keskustelemisen mahdottomaksi.
- Anonyymi00005
Room.9:27 Mutta Jesaias huutaa Isrelin edessä: jos Israelin lasten luku olis niinkuin santa meressä, niin kuitenkin tähteet autuaaksi tulevat. Biblia (1776) Matt.24:21-22.
- Anonyymi00008
2Kor.5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. Biblia (1776)
- Anonyymi00009
Kol.1:20 Ja kaikki olisivat hänen kautansa hänen itse kanssansa sovitetut, sekä ne jotka maassa että ne jotka taivaassa ovat; sillä hän teki verensä kautta ristin päällä, itse kautansa. Biblia (1776) Ef.2:16. Kol.2:14. 1Joh.2:2.
- Anonyymi00010
Room.4:8 Autuas on se mies, jolle Jumala ei syntiä lue. Biblia.
- Anonyymi00011
Room.3:14-15 Vaan heidän taitonsa ovat paatuneet, sillä tähän päivään asti, kuin vanhaa Testamettia luetaan, pysyy se peite ottamatta pois, joka Kristuksessa lakkaa. Mutta tähän päivään asti, kuin Mosesta luetaan, riippuu se peite heidän sydämensä edessä. Biblia (1776) ,
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921642
Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?
Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su4411150- 841095
- 681015
Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t186993- 93877
- 65655
Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on60642Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin
Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta171634- 37628