https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/1889ea10-bec7-417c-b6b6-998b834233e3
"Tutkimus: Hampaiden hoito voi mullistua täysin
Uusi tutkimus vahvistaa, että hampaan pinnalle levitettävä aine pysäyttää reikiintymisen tehokkaasti ja turvallisesti. Myös Euroopassa kiinnostus sitä kohtaan kasvaa.
Hampaiden reikiintymistä voidaan pian hoitaa mullistavalla tavalla, eikä siihen tarvita poraa.
Kyseessä on edullinen neste nimeltä hopea-diamiinifluoridi (SDF), jota on käytetty jo vuosikymmenien ajan monissa maissa vihlonnan hoidossa.
Tutkijat havaitsivat, että 38-prosenttinen hopea-diamiinifluoridi pysäytti useamman kuin joka toisen lapsen maitohampaiden reikiintymisen, kun käsittely tehtiin kuuden kuukauden välein.
Hoidossa nestettä laitetaan hampaassa olevaan reikään pienellä levittimellä muutaman sekunnin ajan. Levitetty hopea-diamiinifluoridi pysäyttää reikiintymisen.
Hoidolla on myös nurja puolensa: se aiheuttaa kosmeettista haittaa. Nesteessä käytetty hopea tummentaa hampaan reikiintyneen osan pysyvästi. Hoito on kuitenkin huomattavasti mieluisampaa kuin vielä nykyisin monessa paikassa käytetty hoitomuoto, jossa hampaasta poistetaan osa ennen paikan asettamista.
Duodecimin Käypä Hoito -suosituksessa kerrotaan, että hopea-diamiinifluoridia käytetään Suomessa ja Euroopan unionissa biofilmin eliminoinnissa ja hampaiden sensitiivisyyden hoidossa. Kiinnostus sitä kohtaan kasvaa Euroopassa."
Eikö tuon pitäisi olla jo terveydenhoidon kustannusten vähentämisenkin kannalta kannatettava hampaiden hoitomuoto.
Perinteiden hampaan paikkaus maksaa 60-120€, mutta missään ei kerrottu paljonko se yhteiskunnalle maksaa, varmaan 300-500€, joten kerran, kun haetaan säästöjä, niin hammashoidon asiakkaalla tulisi tarjota myös tällainen hampaanpaikkaus vai haluavatko hammaslääkärit vaan, että asiakas joutuu kärsimään hampaan porauksesta perinteisellä hampaan paikkauksessa.
Uusi hoito voi pysäyttää hampaiden reikiintymisen
Anonyymi-ap
3
<50
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Hohhoijaa, Itse olen viiskymppinen ja ei yhtään reikää/paikattua hammasta. Hammaskiveäkään ei ole. Jutun mukaan jopa 1-vuotiaalle voidaan laittaa tuota ainetta.
- Anonyymi00002
Hampaita ei tarvi paikata kun huolehtii hammashygieniasta lapsesta asti. He jotka kykenee harjaamaan hampaat.
- Anonyymi00003
Mutta voi olla ettei pysäytäkkään. Sen sijaan Duraphat hammastahna pysäyttää reikiintymiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja210974Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔49834- 73731
Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "191703- 64623
- 64556
- 44518
Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"
Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh2493- 77483
- 36479