Miten paljon te ihmiset yleensä hyödynnätte autoissanne moottorin tehoja?
Minulle on joskus joku kaveri kommetoinut (kun on alla ollut joku pienitehoinen auto), että "rääkkään moottoria" kun annan kierroslukumittarin neulan nousto tuonne 5000-6000 RPM esim. ohituksissa.
Olen myös huomannut että jos lähden ohitukseen esim. ohituskaistalla, joudun hyvin usein edelläni ajavan, myös kolmatta autoa ohittavan auton, perään kiinni, oli allani lähes mikä tahansa perus 1.6-litrainen auto. Oletan että kaikki normaaliautoilla ajelevat tuollaisessa tilanteessa pyrkivät ohi niin nopeasti kuin suinkin auto kykenee, eli onko moinen siis ajotavasta kiinni?
Ettekö siis hyödynnä autojenne tehoja? Rupeeko vaimo valittamaan jos moottori "huutaa" likaa, vai pelkäättekö koneen ääntä itse?
Ei se auto siitä hajoa. Kierroslukumittarissa alkaa se punainen vyöhyke vasta yli 6000 RPM:ssä juuri tästä syystä.
Jokainen moottoreista jotain tietävät tietää, että tehokäyrän huippu on bensamoottoreissa lähes poikkeuksetta siinä yli 5000 RPM tienoilla. Jotta pienikoneinen auto liikkuisi johonkin, viisarin tosiaan on syytä liikkua siinä 4000-6000 RPM välillä ohituksissa.
Palaa sitäpaitsi karstat...
Millä kierroksilla ajatte?
50
14238
Vastaukset
- noin
itse asiassa mulla bensa moottorissa tehohuippu 3800rpm ja jos pitää 100km/h nopeuden 1500rpm pienissä moottoreissa teho huiput on isoissa kierroksissa ja kyllä se moottorin huudattaminen on sen rääkkäämistä.
- = huomio ihmiset! =
Usein on tapana monella autoilijalla jäädä ikäänkuin köröttelemään siihen ohituskaistalle (eli käytetään vain pintakaasua), mikä on mielestäni aivan syvältä.
Ihmiset eivät tajua tosiasiaa, että on kaikkien parhaaksi mennä ohitettavasta autosta niin nopeasti ohitse kuin mahdollista ... On huomattavasti turvallisempaa ajaa omalla kaistalla kuin vastaantulevan.
Ei se moottori siinä mihinkään hajoa jos nyt vaihdat pienemmälle vaihteelle ja satut huudattamaan moottoria 4500-5500 kierroksen kohdalla 10 sekunnin ajan.. tosin jotkut merkithän saattavat olla niin heikkolaatuisia ettei uskalleta yli turvallisen 3000 kierroksen kierrättää ettei vetarit tipu kyydistä. ^^ - kierrättää
= huomio ihmiset! = kirjoitti:
Usein on tapana monella autoilijalla jäädä ikäänkuin köröttelemään siihen ohituskaistalle (eli käytetään vain pintakaasua), mikä on mielestäni aivan syvältä.
Ihmiset eivät tajua tosiasiaa, että on kaikkien parhaaksi mennä ohitettavasta autosta niin nopeasti ohitse kuin mahdollista ... On huomattavasti turvallisempaa ajaa omalla kaistalla kuin vastaantulevan.
Ei se moottori siinä mihinkään hajoa jos nyt vaihdat pienemmälle vaihteelle ja satut huudattamaan moottoria 4500-5500 kierroksen kohdalla 10 sekunnin ajan.. tosin jotkut merkithän saattavat olla niin heikkolaatuisia ettei uskalleta yli turvallisen 3000 kierroksen kierrättää ettei vetarit tipu kyydistä. ^^miks kierrättää konetta jossa huipputehot 3800rpm sitä korkeammilla, ei niin mitään turhia kierroksia en mä ohittaessa niillä kierroksilla ajakkaan ne on normaalit kierrokset ne 1500, ohittaessa isken tallan pohjaan
- ..2006...
Enää ei eletä 70-lukua. Kehittyneet bensiinit ja öljyt elektroniikalla ohjattu polttoaineen syöttö sekä olosuhteisiin sopivat seokset takaavat sen, ettei nykyautoihin synny ns. karstaa.
- joo
ja lehmät lentävät...
- J.P.
Aivan, nykybensiini palaa moottorissa 100% puhtaasti eikä jäljelle jää yhtään mitään. Katalysaattorikin on pelkkä markkinointiväline enää nykyään kun se on nykyään käynyt täysin turhaksi...
Taidatko nyt yhtään tietää mistä puhut?? - Totta on
joo kirjoitti:
ja lehmät lentävät...
Vielä 80-luvulla venttiilien palaminen oli ihan yleistä ja venttiiliremontteja tehtiin usein. Venttiileissä saattoi olla paksutkin kerrokset karstaa jne.
Nykyisin ei karstan vuoksi tarvitse venttiiliremontteja tehdä, vanhatkin moottorit ovat puhtaita sisältä. Muutenkin koneremontit ovat aika harvinaisia, viat löytyvät sähköpuolelta.
On totta, että bensa ja öljy ovat nykyisin parempilaatuista kuin vielä 80-luvulla. Polttoaineen syötön ja seossäätöjen tarkka ohjaus nykyautoissa pitää palamisen hyvin puhtaana kylmässäkin koneessa jne. eikä karstoittumista synny sitäkauttakaan. - jäppinen
J.P. kirjoitti:
Aivan, nykybensiini palaa moottorissa 100% puhtaasti eikä jäljelle jää yhtään mitään. Katalysaattorikin on pelkkä markkinointiväline enää nykyään kun se on nykyään käynyt täysin turhaksi...
Taidatko nyt yhtään tietää mistä puhut??Kaveri osti paapan käytetyn japanilaisen vm -90. vei ensin 10litraa maantiellä ja 12 kaupungissa noin 2000tkm sille näytettiin Suomen teitä ja kulutus putosi 7,5 / 10.. jos ei karstaa niin mikä sitten menee tukkoon hissukseen ajeltaessa?
- JJJJ
jäppinen kirjoitti:
Kaveri osti paapan käytetyn japanilaisen vm -90. vei ensin 10litraa maantiellä ja 12 kaupungissa noin 2000tkm sille näytettiin Suomen teitä ja kulutus putosi 7,5 / 10.. jos ei karstaa niin mikä sitten menee tukkoon hissukseen ajeltaessa?
Kyse kait oli uusista autoista, ei 16v vanhoista kaasutin/yksipisteruiskuista joka periaatteessa on hivenen modernisoitu kaasutin.
- J.P.:lle
J.P. kirjoitti:
Aivan, nykybensiini palaa moottorissa 100% puhtaasti eikä jäljelle jää yhtään mitään. Katalysaattorikin on pelkkä markkinointiväline enää nykyään kun se on nykyään käynyt täysin turhaksi...
Taidatko nyt yhtään tietää mistä puhut??Kannattais tutustua katalysaattorin toiminta periaatteeseen ennenkuin alkaa kertomaan satuja nykymoottoreista. 100% puhdasta bensiinimoottoria ei vielä olekkaan.
- huomaa
J.P.:lle kirjoitti:
Kannattais tutustua katalysaattorin toiminta periaatteeseen ennenkuin alkaa kertomaan satuja nykymoottoreista. 100% puhdasta bensiinimoottoria ei vielä olekkaan.
ironiaa.
- yleensä
mittari näyttää 5000-7000.
- Kari
Maantiellä kierrokset ovat 100:n vauhdissa noin 2500. Tavalliseen ohitukseen ei keppiä tarvitse vatkata. Jos haluaa liikkeelle rivakammin , niin voi heittää 4:n tai 3:n sisään. Kolmosella liikahtaa rivakasti motarin sakkorajoille.
Taajamaliikenteessä usein miten sama vitonen silmässä kuin maantielläkin. Kierrokset reilun tonnin. Vääntö riittää hyvin.
Vaikka koneessa olisi kierroksia, niin kukaan ei valita. Sen erottaa parhaiten mittarista. Ei paljon kuulu sisälle.
Huipputehoja ei tule usein hyödynnettyä. Ajosta tulee helposti repivää. Riittää, kun sitä on tarpeeksi, kun sitä joskus tarvitsee.- tuolla menolla
"Taajamaliikenteessä usein miten sama vitonen silmässä kuin maantielläkin. Kierrokset reilun tonnin. Vääntö riittää hyvin."
Tuolla tekniikalla saat sen vaihteiston paskaksi. On aika paljon tapauksia, kun on ajettu liian pienillä kierroksilla. - jaakko
tuolla menolla kirjoitti:
"Taajamaliikenteessä usein miten sama vitonen silmässä kuin maantielläkin. Kierrokset reilun tonnin. Vääntö riittää hyvin."
Tuolla tekniikalla saat sen vaihteiston paskaksi. On aika paljon tapauksia, kun on ajettu liian pienillä kierroksilla.varsinkin diesel moottoreissa öljyt pakkaavat kiertää liian hitaasti jos autolla "vedätetään".
- esko
joka sana.
- juuri
tuolla menolla kirjoitti:
"Taajamaliikenteessä usein miten sama vitonen silmässä kuin maantielläkin. Kierrokset reilun tonnin. Vääntö riittää hyvin."
Tuolla tekniikalla saat sen vaihteiston paskaksi. On aika paljon tapauksia, kun on ajettu liian pienillä kierroksilla.näin
- kierroksilla
Enpä juuri kierrätä konetta. 4000 on jo kovat kierrokset. Kaupungissa ajelen puolentoista tuhannen kierroksen huikkeilla. Tehokäyrän huippu löytyy tosiaan tuolta 5000 kierroksen päältä, ja vääntöä parhaiten neljän tonnin kieppeiltä. Mutta kun vääntö riittää ja kiesi kulkee pienemmilläkin kierroksilla... :-)
Eli ei, en (yleensä) hyödynnä autoni tehoja. Minulle riittää, että tiedän tehoa löytyvän tarvittaessa... Ja toki tarvittaessa sitä myös käytän.
Minulla on enimmäkseen kyydissä perhettä, ja mieluummin sitä istuu vähemmän tempoilevasti silloin. On kyydissä kivempi olla. - dragster
Maksimikiihdytyksen aikaansaamiseksi täytyy käyttää maksimitehon yli meneviä kierroksia. Tämän voi todeta esim. TM:n mittauksista.
Jos vaihtaa suuremmalle jo maksimitehon kierroksilla, kierrokset tippuvat niin alas suuremmalla vaihteella, että kiihtyvyys ei ole paras mahdollinen.Tämä koskee myös dieseleitä. Jos suurin teho tulee dieselissä 4000 kierroksen kohdalla, useimmiten kannattaa kierrättää 4200-4500 ennen kuin vaihtaa suuremmalle.
Juuri oikea vaihtokohta riippuu tietenkin tehokäyrästä ja vaihdevälityksistä. Itselläni on autossa automaattivaihteisto. Bensamoottorin suurin teho tulee 5200 kierroksen kohdalla. Kaasu pohjassa kiihdyttäessä kierrokset nousevat ainakin 1-2 vaihdossa ja 2-3 vaihdossa n. 6200 kierrokseen.- J.P.
Nimenomaan kuten sanoit. Tehokäyrähän ei pysähdy kuin seinään sen huipun jälkeen, vaan laskee ensin loivast, sitten jyrkemmin.
Periaatteessa paras kiidytys siis saavutetaan kun kaasu pohjassa kiihdyttäsessä kierrosten keskiarvo liikkuu lähellä tehopiikkiä.
Hyvä huomio myös tuo automaattilaatikko. Sehän toimii tässä eräänlaisena todeisteena tästä, jos oletetaan että useat insinööritiimit eri autovalmistajilla ovat tullet siihen lopputulokseen, että kierrokset kannattaa nostaa melko ylös kun halutaan maksimaalinen kiihtyvyys. - onneton
Type-ärrä-mies kun niin kovin pitää vinguttaa.
Kunnon autot kulkee jo paljon alhaisemmilla kierroksilla. - näin on
onneton kirjoitti:
Type-ärrä-mies kun niin kovin pitää vinguttaa.
Kunnon autot kulkee jo paljon alhaisemmilla kierroksilla.Type-R kulkee hienosti "normaaleillakin" kierroksilla ja jaksaa mäet vaihteita vaihtamatta. Siinä kun on säätyvät venttiilien ajoitukset ja nosto niin sen ansiosta voi myös kierrättää. Ja silloin kulkee.
- J.P.
onneton kirjoitti:
Type-ärrä-mies kun niin kovin pitää vinguttaa.
Kunnon autot kulkee jo paljon alhaisemmilla kierroksilla.Ai tarkoitatko typerä niinkuin uusi M5 jossa tehopiikki on 7750 RPM...?
- dragster
onneton kirjoitti:
Type-ärrä-mies kun niin kovin pitää vinguttaa.
Kunnon autot kulkee jo paljon alhaisemmilla kierroksilla.Autoni ei todellakaan ole Type-R, koska Type-R:n huipputeho ei tule 5200 kierroksella, vaan vasta 7400 kierroksella ja sille pitää antaa kierroksia n. 8000, kun haluaa sen kiihtyvän kunnolla.
Kyllä niitä "kunnon" autojakin kierrätetään eivätkä ne silti "vingu". Aivan sama mikä auto on kyseessä, kierroksia pitää käyttää yli maksimitehon, jos haluaa sen kiihtyvän mahdollisimman nopeasti.
"Kunnon" autoissa on usein automaattivaihteisto, ja niillä kiihdyttäminen tapahtuu helposti ja mahdollisimman nopeasti, kun painaa kaasun pohjaan.
- kierroksia
Pers tuntumalla ajellaan kun ei ole kierroskelloa koko autossa,eikä tarvitse.Ohituksissa vauhtia riittävästi tarpeen mukaan ettei joudu kävelykomppaniaan jos poliisi sattuu kohdalle.Ei tarvitse "kiljuttaa" kun on vääntöäkin keksitty.
- Anonyymi
Kierroslukumittari on hyvä laite.
- ei hyvä
tuo jatkuva kovien kierrosten käyttö, sillä moottorista (koskee tiettyjä merkkejä) karkaa ennenpitkään enin ruuti jatkuvassa "revittelyssä" ja kovissa kiihdytyksissä.
Totta on tosiaan tuo jotta jos haluat saada nämä nykyautot kulkemaan niin kierroslukumittarin on heiluttava siellä punaisen alueen tuntumassa tai vähän ylikin. Siis koskee ainakin bensakoneita. Dieseleistä en pahemmin perusta muuta kuin maatalouskoneina.
Oman auton tehopiikki on jotain 5600rpm (muistelen) joten ripein kiihdytys sillä saadaan lähtemällä ykkösellä hieman yli 6000rpm (6100-6200rpm) ja kakkosella vajaa 6000rpm tai tasan 6000rpm ja kolmosella sitten voi vetää kanssa noin 5800rpm (jota on harvemmin tarvinnut yhteenputkeen kiihdytyksissä käyttää). Ohituksissa käytän alle 90km/h nopeuksissa kolmosta ohituksiin niin ei tartte kyttäillä kovin "suoria" osuuksia. 110-130km/h ohituksiin voi ohitusta jouduttaakseen tökkäistä sitten vaikka nelosta pesään niin ehtii paremmin.
Joittenkin autoilijoitten tiedän kyllä tosiaan ajavan korkeintaan noilla "tyhjäkäyntikierroksilla" 3000rpm, koska moottori on jo niin loppu, että seuraavassa isossa kiihdytyksessä hajoaisi. Lisäksi toiset ei muuten vaan tajua, missä oman koneen tehot vasta löytyvät ja ovat näin niitä jonontekijöitä, kun eivät saa ohituksiin riittävästi vauhtia autoistaan. Karstoittumisesta tiedän sen verran, että naisten ja vanhusten käsistä tulevat autot syövät lähes poikkeuksetta enemmän bensaa ja tehoja ei löydy vasta kuin parin kuukauden armottoman polkemisen jälkeen.
Itselläni ohitukset sujuvatkin nykyisin tahtiin toiset ohittaa yhden ja minä samassa ajassa kaksi, jolloin olenkin jo sitten tämän hitaasti ohittavan puskurissa kiinni ohituksen lopussa.
Ei sitten herneitä kellekään nenään tästä... jookosta. Kesän jatkoja vain!- se on
tämä nainen joka oikein revittelee autolla. Ukko ajelee liiankin rauhallisesti (ehkä johtuu ihan ammatista, ajelee rekkaa).
- libo....
olikohan se n. 2 vuotta takaperin kun joko huulilasissa tai vagniikanmaailmassa olivat ahvenistolla vastakkain seatin 210 hp , joku R-mallin bensa-leone ja 150hp TDI leone !
mitattiin parasta aikaa radalla ja TDI hävis vain n. 0.4 sekunttia eli 4 sekunnin kymmenystä sporttivarusteiselle yli 200 heppaselle bensamallille parhaasta kierrosajasta !
huomioitavaa oli sitten keskikulutukset testille , bensaleone vei n. 35 litraa sadalle kun taas TDI leonella meni vain n. 17 litraa dieseliä !
bensarosvosingereistä en perusta kuin ompelukoneina !
- Äksviis
X5:llä en paljon kierroksia seuraa, koska automaatti laittaa sopivaa vaihdetta tarpeen mukaan. Alfalla on ohitustilanteessa yleensä kierrokset 4000-7000 välillä, eli kaikki peliin ja nopeasti takaisin omalle kaistalle. Kortti siinä tosin lähtee, jos koppalakit sattuu naapurikaistalta nopeuden ottamaan. Omalla kaistalle palatessa painan heti jarrua.
Ja niille jotka alkavat jurputtaa ohituksen jälkeen eteen jarruttamisesta, kerrottakoon, että kyllä siinä vaiheessa rakoa on yleensä jo 100m, eikä jarrutus ohitettavaa häiritsesenkään vuoksi, että jarrutuksen jälkeinen nopeus on suurempi kuin ohitettavan nopeus.- korvakuulolla
koska autossani ei ole kierrosnopeusmittaria. Vaihteita vaihtelen tuntuman mukaan. Ja vaikka olen viiden lapsen mummi, sain ajokokeessa inssiltä kiitosta juuri nopeista kiihdytyksistä. Välillä ajan hitaissa nopeuksissa pienelläkin vaihteella, vaikka autokoulussa opetettiin aina ajamaan isolla. Juuri tuon karstaantumisen takia, koska olen kuullut, että jos ajelee aina pienetkin nopeudet nelosella tai vitosella, moottori karstaantuu.
- on tässä
tasan 2 kertaa olen itse kierrättänyt moottoria yli 3000rpm ja olen jo ajanut yli 220tkm , huippuvääntö on jo 1800rpm kohdalla ja todellakaan ripeäänkin etenemiseen ei suurempia kierroksia tarvita !
Paitsi leimalla inssit kyl polkee rajoittimelle !
100 nopeudessa 5 vaihteella n. 2000rpm , 140 nopeudessa n. 2600 rpm!- heppaaa
Miksi muuten katsastuksessa dieselautoissa painetaan kaasu pohjaan? Joku vanha ja huonokuntoinen diesel saattaa kenties hajota siihen paikkaan.
- taas...
heppaaa kirjoitti:
Miksi muuten katsastuksessa dieselautoissa painetaan kaasu pohjaan? Joku vanha ja huonokuntoinen diesel saattaa kenties hajota siihen paikkaan.
toinen esimerkki päättävän valtiovallan TYPERYYDESTÄ mitata nyt dieselmoottorien päästöt kierrosalueella mitä nakuissa ei IKINÄ käytetä ja viel 3 polkasua et menee läpi .... tää on tätä perustelematonta valtiovallan paskaa nakuveron ohella ?
- täysin
taas... kirjoitti:
toinen esimerkki päättävän valtiovallan TYPERYYDESTÄ mitata nyt dieselmoottorien päästöt kierrosalueella mitä nakuissa ei IKINÄ käytetä ja viel 3 polkasua et menee läpi .... tää on tätä perustelematonta valtiovallan paskaa nakuveron ohella ?
oikeassa. Ainoa polttomoottori, joka on tarkoitettu luukutettavaksi täyskaasulla on moottorisaha. Sekin 2-tahti.
Pitäisi olla dynamometri, jolla kuormitetaan vetopyöriä. Eli simuloidaan normaalia ajoa. Sitten kaasu pohjaan ja mitataan päästöt. Sama bensakoneilla: kuka tyhjäkäynnillä ajaa?
- Teppåå
No kiihdyttäessä kierrokset nousee sinne 4 000 r/min tuntumaan, ehkä tuokin on vähän liikaa. :( Mitäs mieltä olette? Tuntuu vaan, että alemmilla kierroksilla auto ei liikahda edes tyydyttävästi. Yritän kuitenkin välttää hyvin suuria kierroksia. Ja bensaahan siinä vaan kuluu enemmän mitä enemmän kaasuttelee.
- turpodiisseli
Kierroksia on vajaat 2000 rpm kun lähtee painamaan kaasua 80 km/h nopeudesta. Vajaaseen kolmeen tuhanteen päästän noilla nopeuksilla nousemaan. Vauhtia on silloin yli 120 km/h jo ennen kuin ollaan ohitettavan rinnalla. Sitten jalka pois kaasulta ja "rullaamalla" omalle kaistalle. Ohitettava ei ehdi tajuta, mikä suhahti ohi.
- Vaan
Kierroksia koneelle,ei se siitä hajoa,rajoitin estää ylikierrokset.pääasia että pääset nopeiten ohi. Se onn ikävää lähtä ohittamaan,kun eellä menevä nyssyttää "konetta säästäen",ja itse toivot nopeata ohitusta.(esim.leveäkaista tiet ja ohitus kaistat.)
- r/min
ainakin ohituksissa ja moottoritien rampilla. Kaasu pohjaan ja automaatti hoitaa loput. Monesti näkee rampilla idiootteja, jotka eivät osaa käyttää kierroksia ja saavat kerättyä nopeutta huimat 80, kun pitäisi olla vähintään 120.
- APU
Autoni valmistaja jo suosittelee mottorin käyttämistä kiihdytyksissä 5200-5700 rpm (paras vääntö 5200-5400). Ja sen huomaa myös käytännössä. Uskon moottorivalmistajien testaavan koneen kestävyyden ns "maksimikierroksilla", siis mihin se rajoitin nyt ko moottorilla on asetettu.
Monesti rajoittavimpana tekijänä on moottorin lämmöt, jotka rajoittavat moottorin kestävyyttä.
Joten itse suosin koneen käyttämistä sen optimisuoritusarvoilla, kun tarve siihen on olemassa > esim ohitukset- kannattaa
käyttää hyväksi nopeissa ohituksissa koska silloin auto kiihtyy parhaiten. Tietämättömät saattavat väittää vastaan.
- j-o-r-e
Eipähän tossa ole kierrosluku mittaria, mutta joskus leikin ja kiihdyttelen rajottimeen asti, eli johonki 5000 kierroksen paikkeille, ehkä vähän ylikin.
- Oldschool
En kommentoi dieseleitä kun en juurikaan ole niillä ajanut.
Sen sijaan bensakoneessa on kyllä vikaa, jos se ei kestä kierrättämistä. Onhan noissa ollut rajoittimet jo iät ja ajat sitä varten ettei liian pitkälle tule vedettyä...
Kumpi on vahingollisempaa: vedättää kiihdytyksissä väkisin isolla vaihteella kierrokset alhaalla, "kun se on niin taloudellista" / "säästää moottoria" / jne, vai antaa koneen laulaa sellaisella kierrosalueella, jolla se tuottaa parhaan tehonsa ja vääntönsä?
Toisaalta ihan yhdentekevää miten itse kukin tykkää ajella. Oma 20-vuotias harrasteautoni saa kenkää, rankasti (vuosittain tulee päästeltyä 100-200 kierrosta Ahvenistolla sekä tykiteltyä pitkin Saksaa 200 km/h lasissa). Keväällä meni ensimmäisen kerran kansipahvi (taisi vaan ikä painaa jo), vaihdon yhteydessä tsekattiin kaikki läpi ja moottori oli varsin hyvässä kunnossa. Kiertokangen laakerit olisivat ehkä kaivanneet vaihtoa parin seuraavan vuoden kuluessa; nyt pistettiin sitten kerralla kaikki kuntoon, ja katsellaan taas parinkymmenen vuoden päästä mikä on tilanne. - Anonyymi
Taajamassa 4000-7000 välillä ja automaatti manuaalilla että saa läpysköistä näppäillä vaihteita että pysyy äänet kuuluvana.
Maantiellä sitten pienemmillä kierroksilla paitsi ohittaessa nostan tuonne samoihin.
Pysyy suorat rosteriputket avoinna kun v8 työskentelee.
Ja ihmiset kuulee kaupungissa että sieltä se tulee.
Yölläkin- Anonyymi
Hyvä! Näin se pitääkin olla, käytetään niitä kierroksia ja annetaan soundien täyttää maailma!
Hienosti raikaa talojen välissä ja se tunne kun täyttää nukkuvat kodit on nautinnollinen. - Anonyymi
Mutta jos on Slant six , niin edetään herrasmiesmäisesti paljon maltillisemmin.
- Anonyymi
Pikkuturbolla (1,0 litranen 3-pyttyinen) menee maantiellä 100 km/h (todellinen) noin 2.100 kierroksella ja noin 5 l/100km kulutuksella. Vääntöä riittää kaikkiin normiliikenteessä tarvittaviin kiihdytyksiin ilman koneen huudattamista yli 3.500 rpm.
- Anonyymi
Jotkut hyödyntää niin, ettei kakkoselta vaihdeta isommalle, jossain kohtaa muistetaan että olihan kolmonenkin..
- Anonyymi
omassa jenkki fordissa 7,5lv 8 kone kierrokset on 180r/pmmaantiellä ajellessa, eli jonkun rivinelosen tyhjäkäyntikierrokset.
- Anonyymi
Sanoisin, että 180 kierrosta minuutissa vastaa jotain 1600 luvun höyrykonetta tai maamoottoria.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835