Kaveri sanoi että työpaikka lähtee alta. On ollut siellä metallimiehenä reilut 20 vuotta ja vielä taitaa olla 5 kk töitä jäljellä.
Tällä kaverilla ei ole älypuhelinta, tablettia eikä tietokonetta eikä aio sellaisia hankkia kun ihmiset käyttävät niitä liikaa eikä halua saman tapahtuvan itselleen. Eikä hän niitä osaisi edes käyttää. Lukee ja tekee kaikkea muuta vapaalla.
Niin, miten hän hakee töitä? Ei hän sitä itse murehdi mutta tuli itselle mieleen. Nykyään kun pitää kaikki tehdä netissä.
Miten laitteeton hakee töitä?
38
208
Vastaukset 38
- Anonyymi00001
No kaverillasi ei sitten ole juurikaan pankkipalveluja kun niitä ei oikein saa kuin netistä tai jonottamalla pankissa keskellä työpäivää.
Jotenkin tuntuu että provohan tuo on, eli jollakin työikäisellä työssä käyvällä ei olisi älypuhelinta, tietokonetta tai tablettia jolla hoitaisi asioita.
Isälläni joka kuoli pari kuukautta sitten 92v ikäisenä ei ollut älykännykkää eikä minkäänlaista älulaitetta mutta nettipankki oli jota me lapset käytiin hänen puolesta hoitamassa.
Eli jollakin tavalla tuo tuttusi on asiat hoitanut ja tuskin se on ollut pankissa jonottaminen työaikana.- Anonyymi00002
Suoramaksusopimukset laskuilla, ei tarvitse pankissa jonottaa.
- Anonyymi00003
Joopa joo, aina vedotaan tuohon ei ole laitteita :D
Kaverisi kipittää kirjastoon tai sitten ihan sinne työkkäriin jossa on asiakaskoneita joilla homma hoidetaan. Äläkä väitä etteikö kaverillasi olisi ihan normi vanha "ei äly" puhelin ?? Sekin riittää hyvin ja työkkärin postit kulkee edelleen paperikirjeellä kuten aina on kulkenut, työnhaku hoituu myös kuten ennekin, käymällä työnantajilla tai työkkärin aulassa tutkimassa ilmoitustauluja ym- Anonyymi00006
Joo, totta puhut. Kirjaston ja tuttujen tietokoneella pärjäsin vuoteen 2017 asti jolloin vasta ekan tabletin hommasin. Ikävää ja vaivalloista kyllä oli muiden koneilla hoitaa asioita mutta se oli pakko. Eli kyllä onnistuu, mutta vähän hankalasti.
- Anonyymi00011
Aina vedotaan? Ei juuri koskaan. Pösilö, älä laita liioittelevia kommentteja.
- Anonyymi00004
Työkkärin kursseille missä opetetaan dihgiyhteiskunnan asioita joiden hallinta kuuluu nykyään kansalaisten perusosaamiseen ja "kaveri" tietenkin voi ostaa lopputilistä vaikka läppärin ja älypuhelimen.
- Anonyymi00005
koskapa on vielä työelämässä niin on sitä ikäluokkaa että on koulussakin joutunut pakostakin tietokoneiden kanssa tekemisiin ja melkoisella varmuudella työelämässäkin. Veljeni 67 v on edelleen konepajalla töissä perusmetallimiehenä. Hänen on pakko käyttää älypuhelinta ja whatsappia. Kaikki työtoimeksinnot ja viestintä kulkee whatsappin avulla. Kysymys kuuluu miksi kaverisi on jättänyt itsensä ulos nykyelämästä eikä kaiketi ole hankkinut tietokonetta ja puhelinta kun kerran 20 vuottakin töissä ollut. Perustelu koukuuntumisesta on varsin outo. Luulisi siinä fiksusti eläneenä jotain saanut kertymään pankkitilillekin. Miten ihmeessä hän hoitaa lääkäri asioimiset yms. Nykyään ei ole puhelinluetteloitakaan kuten ennenaikaan tiedonsaamiseen. Kyllä tietokonetta voi käyttää fiksustikin. Ei sen koneen äärellä tarvi tuntikausia päivittäin notkuilla. Se on valita ja päätös miten tietokoneita käyttää. Tunnen jehovalaisiakin joilla on älypuhelimet ja tietokoneet. Se on oma valinta mitä niiden avulla touhuaa. Älä murehdi kaveriasi liikaa. Hän vastaa itse itsestänsä. Hän elää elämäänsä.
- Anonyymi00009
Tähän pakko sanoa että on myös niitä jotka on ihan hiton hyviä työssään, jooa korvaamattomia. Mutta pelkäävät ihan hirveästi kaikkea tietoteknistä. Isäni oli sellainen. Irtisanoutui pitkäaikaisesta rakastamastaan työstä kun tuli tilanne että itse piti alkaa kirjata työtunnit tietokoneelle. Tuo oli liikaa hänelle.
Aikoinaan oli suuri murros työpaikoilla, kun käytännössä jokaisen piti opetella käyttämään tietokonetta. Nykyään on itsestään selvää, että jokainen työntekijä osaa käyttää tietokonetta ja ymmärtää perusohjelmien käyttämisen periaatteet. Ei ole mikään peruste olla osallistumatta työelämään sen vuoksi, että on laiminlyönyt oman kehityksensä. Asiat oppii niihin perehtymällä ja ottamalla opikseen. Tämä koskee myös työn hakemista.
- Anonyymi00007
Te-toimistoissa ja kirjastossa on tietokoneita. Työnhakupohjat ovat helppoja. Sinne vaan täyttelee tietonsa. Ennen piti hakemukset itse naputella ja huolehtia, että asetukset oikein.
- Anonyymi00008
Ihmistä pidetään älykkäänä tekemään ratkaisuja, mutta nyt tämä asia muuttaa selkeästi näkemystä kun kyselijä ihan pulassa 2026?
No kaikkien ÄO-tasot ei ole nykyajassa ja ei ilmeisemmin edelliselläkään vuosituhannellakaan...- Anonyymi00010
Äläpä kuvittele että tämä asia on mitenkään yhteydessä älykkyyteen! Upeaa että sinä olet ajan hermolla. Elä vaan sitä omaa elämääsi, sinulla ilmeisesti hyvin homogeeninen tuttavapiiri.
- Anonyymi00012
Kirpparilta saa 50 eurolla toimivan läppärin. Kännykkään saa mobiilinetin, wlan tukiaseman saa päälle kännykän asetuksista.
Halpaa ja helppoa.- Anonyymi00013
Pitäskö muka laittaa 50 euroa noihin kun tuolla rahalla saa jotain muuta paljon mieluisampaa:
https://www.s-kaupat.fi/tuote/24-pack-coop-lager-olut-4-2-tolkki-0-33-l/6438574042470
- Anonyymi00014
Sitten pyytää hyv'ää luotettua kaveriansa hoitamaan työnhaun ongelman puolestansa. Toisaalta.Jos työhaastattlkuvaiheeseen pääsee niin paljastuu varmuudella että tietokoneet, netti ja älypuhelimet on myöskin osa-alue josta ei tajua mitään. Samalla (suurimmalla todennäköisyydellä) saa työhaastattelusta hylsy-tuomion. Erittäin harvassa on ne työpaikat ja työt joissa pärjäisi ilman tietokoneen tai älypuhelinten alkeistason osaamista.
- Anonyymi00015
Itse tunnen kanssa vanhempaa porukkaa jotka ovat aivan pihalla tietokoneiden kanssa ja olen ihmettellyt, että miten voi olla mahdollista, että on niinkin pihalla! Kun kuitenkin tietokoneet ovat olleet jo 40 -50vuotta täällä!
Näitä oli juuri kuntouttavassa työtoiminnassa kun siellä olin. Ahkeria olivat kyllä tekeen puutöitä ilman palkkaa!, mutta muista atk laitteista olivatkin sitten aivan pihalla! Meillä oli tietokone kotona vanhemilla jo kun olin 7v , mutta mitä ihmettä nämä ihmiset ovat tehneet? Miten ihmesssä heillä on mennyt tietokoneen käyttö aivan ohi?- Anonyymi00016
Kaikissa ammateissa ei ole tarvinnut tietokoneita ja moni karsasrti ja karasastaa edelleen niitä . Laskut voi maksaa laskun maksu automaatilla tai pitää suoraveloitukseen .Ne olivat liian kalliita pitkään ja kun ei ole tottunut ei tunne ylipäätänsä tuota laitetta tarpeelliseksi. Pikemminkin turha kapistus joka maksaa kohtuuttoman paljon itsessään ja kuukausittain pienissä tuloissa tuntuu myös sen ylläpito eli yhteys, jotta sillä pääsee johonkin. Lähtökohtaisesti asian suhteen pätee se maksaa joka tarvitsee. Työttömäksi jäätyä nuoi kustannukset voi muodostua ylivoimaiseksi ,perusturvalla ollessa, joka on niin monesti jo todettu liian pieneksi toimeentuloon joten on ymmärrettävää jos laitteita ei ole. Eikö työttömille sitten ole järjestetty paikkaa jossa on opastus laitteen käytön suhteen ja laitteen jotta voivat toteuttaa vaadittuja vaatimuksia jos sellaisia on joissa tietokonetta ilman ei ole mahdollisuutta vastata vaateeseen?
- Anonyymi00017
Tietokoneista ei ollut tietoakaan 90 luvulla normi kuluttajan käytössä internet siinä muodossaan kuin se nyt tunnetaan joka pojan pöydällä oli havinaista vielä 2000 luvulla. Valitettavasti en muita milloin yleinen internet avattiin ,mutta jos joku muistaa niin valaiskoon kehitytä paremmin.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Tietokoneista ei ollut tietoakaan 90 luvulla normi kuluttajan käytössä internet siinä muodossaan kuin se nyt tunnetaan joka pojan pöydällä oli havinaista vielä 2000 luvulla. Valitettavasti en muita milloin yleinen internet avattiin ,mutta jos joku muistaa niin valaiskoon kehitytä paremmin.
Kyllä mulla ja monilla mun kavereilla oli tietokoneet jo 1990 luvulla ennen nettiä. Toki niillä silloin tehty muutakuin pelattu larrya ja sun muita questeja! Peruskoulussa ei muistaakseni niitä mun aikana ollut, mutta amiksessa tehtiin tietokone juttuja jo joskus 95 ja netti tuli sinne ennen kuin koteihin.
2000 alussa muistaakseni alkoi yleistymään. Silloin tuli kiinteä netti koteihin. 90 luvun lopullakin sai mustaakseni lanka puhelin linojen kautta netin toimimaan, mutta oli kallista silloin ja maksoi paik puhelun verran. Toki mitään netti nörttiä musta ei tullut niihin oli vaan sillon hanakala huonohkolla koulutodistuksella päästä opiskelemaan ja lähdin amikseen toiselle alalle jossa olin muutmia vuosia töissäkin.
Kun menin kuntouttavaan työtomintaan joskus 2010 olin ihan ihmeissäni miten siellä on vanhempaa porukkaa jotka ei tajunnut tietokoneista mitään? Suunnilleen saman ikäistä kuin omat vanhempani ja kyllä mun vanhemmat osasi silloin jo niitä käyttää toki he tarvitsivat niitä työssään! Olin ihan ihmeissäni, että mihin kehitykestä jälkeen jääneiden ihmisten joukkoon minä tulin. tuli mieleen joku vanhempi niilo22. ainoana erona vaan, että on ahkera tekeen puutöitä 9€/päivä palkallakin,mutta tietokone mailmasta aivan pihalla kuin lumiukko! - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kyllä mulla ja monilla mun kavereilla oli tietokoneet jo 1990 luvulla ennen nettiä. Toki niillä silloin tehty muutakuin pelattu larrya ja sun muita questeja! Peruskoulussa ei muistaakseni niitä mun aikana ollut, mutta amiksessa tehtiin tietokone juttuja jo joskus 95 ja netti tuli sinne ennen kuin koteihin.
2000 alussa muistaakseni alkoi yleistymään. Silloin tuli kiinteä netti koteihin. 90 luvun lopullakin sai mustaakseni lanka puhelin linojen kautta netin toimimaan, mutta oli kallista silloin ja maksoi paik puhelun verran. Toki mitään netti nörttiä musta ei tullut niihin oli vaan sillon hanakala huonohkolla koulutodistuksella päästä opiskelemaan ja lähdin amikseen toiselle alalle jossa olin muutmia vuosia töissäkin.
Kun menin kuntouttavaan työtomintaan joskus 2010 olin ihan ihmeissäni miten siellä on vanhempaa porukkaa jotka ei tajunnut tietokoneista mitään? Suunnilleen saman ikäistä kuin omat vanhempani ja kyllä mun vanhemmat osasi silloin jo niitä käyttää toki he tarvitsivat niitä työssään! Olin ihan ihmeissäni, että mihin kehitykestä jälkeen jääneiden ihmisten joukkoon minä tulin. tuli mieleen joku vanhempi niilo22. ainoana erona vaan, että on ahkera tekeen puutöitä 9€/päivä palkallakin,mutta tietokone mailmasta aivan pihalla kuin lumiukko!Muuten hyvä tuo 90 luvun netti, mutta kun ei ollut internettiä.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Muuten hyvä tuo 90 luvun netti, mutta kun ei ollut internettiä.
Jaa ei vai? 1990-luvulla internet alkoi saavuttaa suuremman yleisön, kun ensimmäiset julkiset internet-yhteydet avattiin.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Jaa ei vai? 1990-luvulla internet alkoi saavuttaa suuremman yleisön, kun ensimmäiset julkiset internet-yhteydet avattiin.
Kyllä 90 luvun lopulla oli jo netti sen sai vaan toimiin lankapuhelinen kautta. Kiinteä netti alkoi tulla muistaakeksi joskus heti 2000 alussa.
Joskus 90 luvun alussa isälläni oli jo 386 tietokone. Silloin nettiä ei vielä ollut vaan pelattiin pelkkiä pelejä yms kirjoitettiin tekstejä. Käyettiin diskettiä jonne talletttiin tietoja. Eli 90 luvun alussa käytettiin jo tietokoneita ja ihmetteilin kuntouttavssa 2010 miksi jotkut eivät vieläkään osaa tai se oli heille täysin vieras esine! - Anonyymi00022
Anonyymi00017 kirjoitti:
Inteenet tuli 1995. Usassa hiukan aiemmin.
- Anonyymi00023
Ei kelpaa selitykseksi että " eiio tietokonenetta, älylaitetta, puhelinta" jättääkseeen työnhakuun liittyvät velvoitteet tekemättä. Mitenkäs niitä päivärahojakaan haetaan tai yhteyksiä kelaan sitten hoidellaan?
- Anonyymi00026
Kirjepostilla tottakai ja edelleen toimiva vaihtoehto.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Kirjepostilla tottakai ja edelleen toimiva vaihtoehto.
Mitäs jos ei ole postipistettä lähimaillakaan....
- Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Mitäs jos ei ole postipistettä lähimaillakaan....
No se on varmaan sitten seuraava selitys kädettömyydelle
- Anonyymi00032
Ei ole kukaan väittänyt että kyseinen henkilö jättäisi työnhakuun liittyvät velvoitteet tekemättä. Voi jumalauta miten tyhmää yksisilmäistä omassa kuplassaan elävää väkeä täällä on!!! Ole joskus tekemisissä ihmisten kanssa niin saatat huomata että on niin monenlaisia ihmisiä runsain mitoin.
- Anonyymi00036
Anonyymi00032 kirjoitti:
Ei ole kukaan väittänyt että kyseinen henkilö jättäisi työnhakuun liittyvät velvoitteet tekemättä. Voi jumalauta miten tyhmää yksisilmäistä omassa kuplassaan elävää väkeä täällä on!!! Ole joskus tekemisissä ihmisten kanssa niin saatat huomata että on niin monenlaisia ihmisiä runsain mitoin.
Ja on ihmisiä jotka ei malta mitenkään olla puuttumatta toisten asioihin, miksi tällaisen ketjun menit edes avaamaan, auttaako ja hyödyttääkö se jotenkin sun "kaverias kun sen osaamattomuutta täällä julistat?
- Anonyymi00030
Pikkusen provolta vaikuttaa, mutta osin ei mahdotonta. Itse en tykkää käyttää enkä kanna mukana älypuhelinta, vaikka moni maksu sekä palvelu nykyään hoidetaan sillä. Läppäri ja vanha nokialainen riittävät mainiosti. Netin käyttö älypuhelimella on sitäpaitsi 100X hankalampaa. Miten työttömät kirjoittavat työhakemuksia älypuhelimella, tai tekevät hienoja cv:itä, olisi kiva tietää!
- Anonyymi00031
Ei ole kysymys siitä mistä kukin tykkää tai mitä haluaa, pääasia on että ne työnanhakijan velvoitteet hoituu teki sen sitten vaikka savumerkkejä lähetellen tai hakkaamalla viidakkorumpua.
- Anonyymi00033
Älypuhelimella olen yrittänyt tehdä, voi hitto ei kannata. Kirjoitusvirheiden jatkuva hyökyaalto pilaa kaiken, ei voi jaksaa jatkuvaa uudestaan ja uudestaan kirjoittamista. On mentävä jonkun luo tekeen läppärillä.
- Anonyymi00034
Mun mielestä ei vaikuta provolta, tunnen kuvatunlaisia ihmisiä.
- Anonyymi00035
Suomessa ei voi pakottaa käyttämään sähköisiä palveluja ja jos väittävät niin kantelu asiasta.
- Anonyymi00037
Juu, kantele vaikka äidilles :D
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Juu, kantele vaikka äidilles :D
Kokoomusloista ahdistaa kun massiivinen yhteiskunnan maksama yritystukihakemus ei mennyt läpi?
- Anonyymi00039
Miten kantelet? Jos kykenee siihen, niin asia taputeltu!...
- Anonyymi00040
Anonyymi00038 kirjoitti:
Kokoomusloista ahdistaa kun massiivinen yhteiskunnan maksama yritystukihakemus ei mennyt läpi?
Meni muuten läpi , taas kerran. Revi siitä :D
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1102331Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???271085- 71932
- 105930
Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha597887- 48855
- 85770
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76680- 69664
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik31656