SurunLintu

Suru ei katoa koskaan, se on sanomattoman uskomattoman voimakas. Voi olla tiedostamatontakin suruun liittyvää oireilua, toki ikävä, haikeus, kaipaus, muistot tuo lähemmäksi surun olemusta.

Mielenmaisemissa elävät merkittävät hetket kuolleiden kanssa, niistä saa voimaa ja iloa. Meillä jälkeenjäävillä on hurja elämisen tahto, elossa pysymisen, elämän säilyttämisen pyrkimys. Surumyssy on täynnä koettuja hetkiä, joko todellisia tai kuviteltuja.

Minuus, sinuus, me - käsitteet ovat tärkeitä, rajat häviää. Oma kokemusmaailma on rakkainta, "muistoni ovat minun, niitä ei kukaan voi viedä, edes kuolema" 💗 Vaikeista asioista on puhuttava mutt kenelle ja missä ja miksi? Millaisen kuvan haluan säilyttää, antaa surunpesästäni?

Voiko surusta ja toisen kuolemasta selvitä? Kyllä voi, kun hyväksyy surunsa ja läheisen kuoleman. Voi olla armollinen itselleen, että jäi henkiin. Taistelu (elämä) jatkuu. Toinen vaan pääsi pois maalliselta taipaleeltaan, minulle jäi muistot.

Kaikesta voi puhua, saapuhua, pitää puhua. Kaikesta voi löytää sen myönteisen puolen, vaikka alkuun varmaan tuntuukin pahalta, negatiiviselta ja loukkaavalta. Omiin tunteisiin voi löytää sillan, peilin, kuin myös tapahtuneeseen. Ihminen on hyvä oppimaan uusia asioita, kunhan vaan kompastelee muutaman kerran polvet ruvella ja otsa kurtussa. Me kannamme niin paljon asioita, nimenomaan tiedostamatta, että uuden surun pelmahtaessa paikalle, vanhat oireet nousevat pintaan.

4

<50

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

https://www.musixmatch.com/lyrics/Jenni-Vartiainen/Suru-on-kunniavieras

Tämä kappale oikeastaan ketoo aika hyvin miten surua saa ruokittua ja kasvatettua.

lopuksi kuitenkin todetaan aik osuvasti.
      Sitten kun kukkanen kesän on nähnyt
      Hajoaa se maahan, on multaa
      Näet sen silti kukkana aina
      Muistot on kalleinta kultaa
      Eikä sun vieraasi asumaan jäänyt
      Lähti se muualle matkaan.

Surun kuuluu lähteä jossain vaiheessa, sitä ei saa jäädä vaalimaan vain surun takia vaan se pitää päästää menemään.
      Muistot jää ja muisto ei ole sama kuin suru.

Ps. olin alle 40v kun menetin vaimoni reilu 22v sitten.

• UUSI

Joo. Tietty terävin suru taittuu, se muuttuu ja tasaantuu. Suru on monikasvoinen.
        Toiset ei näytä suruaan laisinkaan ulospäin, hoitelevat sen itsekseen, omissa oloissaan. ja se on heidän tapansa, surra.

• Anonyymi00002
        UUSI
        Mummunen kirjoitti:

Joo. Tietty terävin suru taittuu, se muuttuu ja tasaantuu. Suru on monikasvoinen.
        Toiset ei näytä suruaan laisinkaan ulospäin, hoitelevat sen itsekseen, omissa oloissaan. ja se on heidän tapansa, surra.

Kuten laulussa suru on kunniavieras niin se tosiaan pysyy niin kauan kun sitä ruokitaan ja syötetään ja vaalitaan.
        Suruun voi jäädä kiinni ja se voi täyttää koko elämän.
        Omilla lapsenlapsillani on uusi mummu, tai oikeastaan ainoa jonka he tietävät.
        Kumppanini tytär joka oli 2kk ikäinen kun hänen isä kuoli pitää minua isänään, tottakai tietää kuka on oikea isä mutta turvautuu ongelmissa minuun kuten isään.

Suru voi olla kunniavieras vain jonkin aikaa ja sen jälkeen se voi pikkuhiljaa lähteä.
        Muistot ja kaipaus jää mutta suru väistyy jos sitä ei ruokita ja juoteta ja vaalita.
        Surun kuuluu olla vain välivaihe, jokin on pielessä jos suru jää asumaan vuosikymmeniksi.

• Anonyymi00003
        UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Kuten laulussa suru on kunniavieras niin se tosiaan pysyy niin kauan kun sitä ruokitaan ja syötetään ja vaalitaan.
        Suruun voi jäädä kiinni ja se voi täyttää koko elämän.
        Omilla lapsenlapsillani on uusi mummu, tai oikeastaan ainoa jonka he tietävät.
        Kumppanini tytär joka oli 2kk ikäinen kun hänen isä kuoli pitää minua isänään, tottakai tietää kuka on oikea isä mutta turvautuu ongelmissa minuun kuten isään.

Suru voi olla kunniavieras vain jonkin aikaa ja sen jälkeen se voi pikkuhiljaa lähteä.
        Muistot ja kaipaus jää mutta suru väistyy jos sitä ei ruokita ja juoteta ja vaalita.
        Surun kuuluu olla vain välivaihe, jokin on pielessä jos suru jää asumaan vuosikymmeniksi.

Viisasta puhetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      68
      3010
    2. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      363
      1127
    3. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      64
      772
    4. Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää

Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      729
    5. Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?

Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s
      Sinkut
      259
      610
    6. Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon

Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä
      Maailman menoa
      134
      577
    7. Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas

Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      559
    8. Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen

Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel
      Ikävä
      30
      524
    9. Sysmä tarvitsee päätöksiä

Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen
      Sysmä
      17
      505
    10. Älä katoa elämästäni

Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan
      Ikävä
      29
      479
    Aihe