Paras tapa erota kirkosta?

Eroa harkitseva

Netin kautta eroaminen tuntuu jotenkin persoonattomalta ja oikeastaan haluan antaa eroilmoitukselleni kasvot perustelemalla henkilökohtaisesti omaa päätöstäni.

Käynkö siis paikanpäällä seurakunnan rakennuksessa vai kuinka? Ehdotuksia?

11

1797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juurinäin

Netin kautta vaan..!! Ite erosin alkuvuodesta.

• Ape

Käy henkikirjoittajan toimistossa tekemässä ilmoitus eroamisestasi. Jos menet seurakunnan toimistolle eroamaan, niin joudut keskustelemaan pastorin kanssa

• eronnut

Itse erosin kirkosta 1980-luvun alkupuolella ja
      minulla oli tuolloin mielestäni hyvät syyt,koska
      liityin tuolloin mietiskelyjärjestöön joka "kan-nusti" tekemään pesäeron entisiin järjestöihin.E-
      rosin kyllä tuostakin järjestöstä ja myöhemmin o-
      len kannustanut ystäviäni eroamaan kirkosta.Viisi
      ystävääni on noudattanut tuota ohjettani mutta en
      silti ole tarjonnut heille mitään vaihtoehtoa jo-
      ten tietääkseni he kuuluvat nykyään siviilirekis-
      teriin,johdatinko heitä harhaan vai tekivätkö he
      päätöksen omasta harkinnastaan?

• Jori Mäntysalo

Kirkkoherranvirastossa virka-aikana pitäisi onnistua eroamisen myös. Pitää olla oman seurakunnan virasto, eli espoolainen ei voi erota Helsingissä. Maistraateista taas kelpaa mikä vain, ts. espoolainen voi erota Helsingin maistraatissa.

• kirkkoherran

virastoon, koska siellä voit joutua kiusalliseen tilanteeseen jos pastori on paikalla ja yrittää alkaa painostamaan sinua, eroa kasvottomana netin kautta.

• Avulias A

henkilökohtainen keskustelu kirkosta eroavien kanssa saattaa auttaa pastoria paranemaan omasta harhaisesta jumalauskostaan.

• jo palkkansakin
        Avulias A kirjoitti:

henkilökohtainen keskustelu kirkosta eroavien kanssa saattaa auttaa pastoria paranemaan omasta harhaisesta jumalauskostaan.

takia vaikkei omiin sunnuntaisaarnoihinsa uskoisikaan. Papeilla on siinä asunto- ja autolainoja maksettavana kuin muillakin. Ei sitä silloin ala vaihtaa työpaikkaa toiseen pelkästään uskonasioitten takia jos ei ole muuta koulutusta kuin papin koulutus.

• Annika

Itse erosin lähettämällä kirjallisen eroilmoituksen, johon kirjoitin: "Hyvä vastaanottaja, tällä ilmoituksella eroan --- (eli oman seurakunnan ními) seurakunnasta ja ev.lut. kirkosta." Sitten omat tiedot (nimi, henkilötunnus, osoite). Allekirjoitus myös. Lähetin sen muistaakseni kirkkoherranvirastoon... Osoite oli puhelinluettelossa. Muutaman viikon päästä tuli vahvistus maistraatista. Oli mielestäni ihan hyvä tapa.

• www.eroakirkosta.fi Nopein ja paras tapa.

• uskomaton tyyppi

ei tarvitse edes maksaa postimaksua.

• Poison

Voit käydä maistraatissa kuten minä tein, heitä ei tosin kiinnosta kuulla miksi eroat vaan antavat paperin jonka allekirjoitat ja siinä se.

Jos tapella tahdot niin kirkkoherranvirasto lienee oikea paikka, muista vain erikseen pyytää että tahdot jutella päätöksestäsi pastorin kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe