Uusi normi asettaa rajat myös renkaiden ja jarrujen hiukkaspäästöille eli nyt päästörajat alkaa koskettaa uusia sähköautojakin.
"Henkilö- ja pakettiautojen päästöjärjestelmien, mukaan lukien anturit ja ohjelmistot, on pysyttävä vaatimusten mukaisina 10 vuoden tai 200 000 kilometrin ajan."
Myös sähköauton akun kestoon tulee minimivaatimukset.
Euro 7 päästönormi, rajat myös sähköautolle
13
58
Vastaukset 13
- Anonyymi00001
Linkki unohtui https://etn.fi/index.php/13-news/19208-euro-7-tuo-paeaestoerajat-saehkoeautoihin
- Anonyymi00002
Onko ensimmäistäkään euro 7 valmistettu.
- Anonyymi00003
En usko. Koskee marraskuun lopusta 2026 alkaen tyypitettyjä autoja ja marraskuun lopusta 2027 alkaen valmistettuja autoja.
- Anonyymi00004
Jos EU:n on jostain syystä pakko asettaa tiukkoja rajoituksia, niin renkaista ja jarruista syntyvät päästöt pitää jotenkin huomioida pakoputkesta tulevien päästöjen rinnalla, koska suodattimien myötä rengassaasteita tulee monin-moninkertainen määrä. Minunkin dieselautostani syntyy eniten saasteiksi ja ympäristömyrkyiksi luokiteltavia pienhiukkaspäästöjä renkaista. Joten tavallaan EU tekisi oikeaoppisen korjausliikkeen. Eri asia on, onko fiksua laittaa näin tiukkoja rajoituksia ylipäänsä. Mielenkiintoista nähdä, miten rengaspäästöt huomioidaan rajoituksissa ja verotuksissa. Karkeasti kuitenkin verotus voisi toimia ajoneuvon painon funktiona. Eikä autoihin pidä asentaa mitään rengaspäästömittausjärjestelmiä, koska nykyautot ovat jo pilalla turhista ominaisuuksista. Pitäisi riittää, että byrokraatit keskustelevat rengasvalmistajien kanssa. Sitten päästään siihen, että paremman pidon saattaa saada nopeammin kuluvalla renkaalla. Ja siihen, että vakuutusmaksun pitäisi teoriassa olla hiukan pienempi, jos asiakas ajaa hyvän pidon renkailla... mutta ne saastuttavat enemmän... mutta renkaita voi tehdä vähemmän myrkyllisistä seoksista... Vaikea on verottaa fiksusti niin että ottaa huomioon eri tekijät.
Joka tapauksessa pääpointti on se, että polttikset ovat jo pakokaasujen osalta korjattuja, ja suurempi ongelma tulee renkaista.
Pollution From Tyre Wear 1,000 Times Worse Than Exhaust Emissions
https://www.emissionsanalytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions- Anonyymi00005
Lähtökohta on se että renkaan kumi mikä kuluu, muuttuu hiukkasiksi. Ei siihen mitään antureita tarvita. Parempi olisi pistää renkaan kestolle jokin kriteeristö vaikka niin että niitä alle luokka B kulutuskestävieä ei saa myydä eikä käyttää.
Jos vielä kielletään alle luokka B vierinvastukset niin ollaan pitkällä.
Renkaisiin kulumiskestävyyden ja viernvastuksen mukainen vero.
Lisäksi jarrupaloihin 50e/pari vero.
Lisäksi kiellettäisiin verottomien osien tuonti EU alueelle
Ei tähän muta tarvita. Anturit on turhia.
- Anonyymi00006
sähköauton akun minimiraja...onhan niilä nytkin 160.000 ja 8v..
jos takuu laitetaan 300.000 15v... ei siinä moni merkki kylläkään pysty korvaamaan ilman konkurssia..voi olla että merkit alkaa vähentymään ja muutamat merkit jää jäljelle...arvatekkin vw,audi,skoda,ford,.. kiinalaiset ovat varmaan heikoilla...?pyh- Anonyymi00008
Miksi epäilet että kiinalaiset olisi akuissa heikoilla?
- Anonyymi00007
jaa akkupalon sammutusvesille ei sitten tullut mitään rajaa joka pääsee luontoon sammakoitten juomavedeksi.no sammakot ovat aasiassa herkkua..saavat syödä lithium sammakoitten reisiä..
- Anonyymi00009
Niitä akkupaljoa on vähemmän kuin polttispaloja ja suunta uusissa on pois NMC kemiasta ja paloa ylläpitävästä tekniikasta. LFP akkukaan ei pala ja LFP akun uusin variaatio mitä ei vielä taida olla autoissa, toimii kylmänäkin paremmin kuin NMC.
Turha tulevia pykäliä tehdä tämän päivän tekniikkaa varten.
- Anonyymi00010
Sähköimurille
tulee kiloihin perustuva lisävero.
10 kiloa = 10 euroa.- Anonyymi00011
Harva imuri painaakaan yli 10 kiloa, Se on jo hankala siivotessa.
- Anonyymi00012
Joko Euro 8:ssa aletaan rajoittaa paljonko kengän pohjista irtoaa mikromuovia kuskin tepsutellessa autollensa?
- Anonyymi00013
Vihdoinkin tulee jotain rotia nastarenkaiden aiheuttamalle asfaltin kulumiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa25848Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää68845- 160818
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.104784Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27738Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93687Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒192660Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks38602- 22602
- 61592
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40549On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78500Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12475- 39475
- 57465
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu111465- 73461
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75457- 54438
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25437