Miten musta tuntuu että kaikki ruskeahouksiset ja siitä tummemmat ovat järjestään enemmän introverttejä, ujompia ja hiljaisempia kuin vaaleat? Luulisi ettei hiustenväri määritä luonnetta, mutta miten tämä tuntuu kuitenkin pitävän paikkaansa?
Vastaukset 32
- Anonyymi00001
Kyllä asia vaikuttaa olevan niin. Jonkinlaista korrelaatiota on havaittavissa. Ehkä se on osittain geneettistä eli stereotyyppisesti ajateltuna vaaleat hiukset voivat viitata suomenruotsalaiseen geeniperimään.
Yksittäistapauksena itselläni vaaleahiuksiset sukulaiset ovat juuri suomenruotsalaisia.
Hiusten väri riippuu hyvin monista geeneistä, mutta melko tärkeässä roolissa on kromosomi 15, jossa melko lähellä toisiaan on useita hiusten väriin vaikuttavia geenejä. Joten teoriassa korrelaatio voisi syntyä tätä kautta.
Itse en ole tiennyt tai huomannut mitään tuollaista.scrg kirjoitti:
Yksittäistapauksena itselläni vaaleahiuksiset sukulaiset ovat juuri suomenruotsalaisia.
Hiusten väri riippuu hyvin monista geeneistä, mutta melko tärkeässä roolissa on kromosomi 15, jossa melko lähellä toisiaan on useita hiusten väriin vaikuttavia geenejä. Joten teoriassa korrelaatio voisi syntyä tätä kautta.
Itse en ole tiennyt tai huomannut mitään tuollaista.Pikaisella tarkistuksella introversioon vaikuttavia geenejä on tunnistettu ainakin n. 40. Ei ole oikein uskottavaa että hiusten väri ja introverttius periytyisvät yhdessä muuten kuin että olisivat kokonaisen kansan tai kansanryhmän piirteitä.
Toinen teoria sitten olisi että hiusten väri saisi ympäristön toimimaan eri tavalla ja tätä kautta tulisi sitten takaisinkytkentä introversioon.
Jaa, saanko suht vaaleana olla eri mieltä? Minun hiusväriä ei kuulemma parturikampaajan mukaan lasketa brunetteihin, silti oon aina ollut omissa oloissani viihtyvä. Enkä kaipaa ihmisiä latautuakseni seurasta, vaan oppiakseni jotain ja kuullakseni ajatuksia heiltä.
Lataantumiseni kärsii ja akut kuluu ihmisten kanssa nopeasti loppuun.Termi dishwater blonde sekoitettuna luonnostaan punapigmenttiä, mansikkablondi tms. On luonnollinen hiusvärini. Vaalentaessa menee hius kusenkeltaiseksi. Ja jos värjään hiukseni punaisilla sävyillä, kevytvärikin niin sepä sävy ei meinaa lähteä päästä millään, ri kulu pois kuten muut sävyt.
Silmät on aika vaaleansiniset vaaleanvirteällä renkulalla iriksen ympärillä. Sanoisin etten ole brunette enkä tumma varsinkaan. Mutta ihan erakko jo nykyään.Tökstöksnöö kirjoitti:
Termi dishwater blonde sekoitettuna luonnostaan punapigmenttiä, mansikkablondi tms. On luonnollinen hiusvärini. Vaalentaessa menee hius kusenkeltaiseksi. Ja jos värjään hiukseni punaisilla sävyillä, kevytvärikin niin sepä sävy ei meinaa lähteä päästä millään, ri kulu pois kuten muut sävyt.
Silmät on aika vaaleansiniset vaaleanvirteällä renkulalla iriksen ympärillä. Sanoisin etten ole brunette enkä tumma varsinkaan. Mutta ihan erakko jo nykyään.Nyt muistin neofelamiinia kun on hiuksessa paljon, vaalennus epäonnistuu herkästi ilman lisävärejä jotka saa taittumaan luonnollisempaan vaaleaan. On vedetty lilaa ja vihreää mönjää hiuksiin joskus ja manattu, että katotaan onnistuuko näin. Ja lapsena olin ihan eloveena ja Eemeli, hiukset lähti melkein tuulen mukaan pellavapäänä.
Tökstöksnöö kirjoitti:
Nyt muistin neofelamiinia kun on hiuksessa paljon, vaalennus epäonnistuu herkästi ilman lisävärejä jotka saa taittumaan luonnollisempaan vaaleaan. On vedetty lilaa ja vihreää mönjää hiuksiin joskus ja manattu, että katotaan onnistuuko näin. Ja lapsena olin ihan eloveena ja Eemeli, hiukset lähti melkein tuulen mukaan pellavapäänä.
Feo ei neo. Sese oli. Sanahirviö.
- Anonyymi00002
Enpä ole huomannut eroa, mutta en ole koskaan asiaa tältä kantilta tarkastellutkaan. Olen tummahiuksinen enkä ole introvertti saati ujo, että ainakaan omalla kohdallani tämä ei pidä paikkaansa.
Aletheias- Anonyymi00003
Jos et ole ujo niin haluaisitko että tuleva miehesi olis 1 aluksi ujohko ja ei mikään sana seppo vai 2 ei ole ujohko vaan on introvertin vastakohta ja sana hallussa ja räväkkä
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Jos et ole ujo niin haluaisitko että tuleva miehesi olis 1 aluksi ujohko ja ei mikään sana seppo vai 2 ei ole ujohko vaan on introvertin vastakohta ja sana hallussa ja räväkkä
Riippuu, miten ujo mies olisi ja miten se näyttäytyisi arjessa. Ei ujous sinänsä huono luonteenpiirre ole, mutta minä saatan olla aika vahva persoona, joten jos mies on ujouden lisäksi vielä arkakin, niin sitten persoonallisuutemme eivät ehkä osuisi kovin hyvin yksiin romanttisessa mielessä. En halua tuntea olevani päällepäsmäri tai se joka on koko ajan äänessä tai vetovastuussa kaikesta, ja niin saattaisi käydä, jos mies olisi kovin ujo, arka ja hiljainen.
Aletheias
- Anonyymi00005
Mites me punapäät? Mitäs me sit ollaan? Vai meneekö se tässäkin asissa niin, että punapää on mitä tahtoo?
- Anonyymi00006
Se menee juuri noin 😄 Punaiset hiukset ovat upeat 😍
Aletheias - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Se menee juuri noin 😄 Punaiset hiukset ovat upeat 😍
AletheiasOmiaan ei silleen katsele, mutta kyllä mä aika usein tuon lapseni hiuksia katselen ja ovathan ne ihan upeat, kaikin tavoin.
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Omiaan ei silleen katsele, mutta kyllä mä aika usein tuon lapseni hiuksia katselen ja ovathan ne ihan upeat, kaikin tavoin.
Takuulla ovat upeat 😊 Punaiset hiukset ovat harvinaisia ja usein punahiuksisuus tuo mukanaan muitakin upeita asioita, kuten pisamia ja vihreät silmät.
Vaikka tietysti kaikenväriset hiukset ja silmät ja piirteet ovat upeita, mutta koska itse olen niin tummahiuksinen ja silmäni ovat jäisen siniharmaat, huomioni kiinnittyy usein johonkin aivan muuhun, kuin mitä itse olen.
Aletheias Anonyymi00009 kirjoitti:
Takuulla ovat upeat 😊 Punaiset hiukset ovat harvinaisia ja usein punahiuksisuus tuo mukanaan muitakin upeita asioita, kuten pisamia ja vihreät silmät.
Vaikka tietysti kaikenväriset hiukset ja silmät ja piirteet ovat upeita, mutta koska itse olen niin tummahiuksinen ja silmäni ovat jäisen siniharmaat, huomioni kiinnittyy usein johonkin aivan muuhun, kuin mitä itse olen.
AletheiasItelläni oli lapsena naama ja käsivarret pisamilla. Nykyään ihoon tulee auringosta isoja läiskiä, pigmenttiläiskiä. Suomessa vaaleat on monesti punapigmentti vaaleita, kuten minäkin. Tyttärillä punaset hiukset pienenä. Ei porkkanat, mutta selkeesti punaset ei blondit.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
AletheiasMinulla ei ole koskaan ollut pisamia ja silmäni ovat todella tummat ruskeat. Olen kyllä "kateellinen" lapselleni, joka on perinyt isältään ns. pähkinänruskeat silmät (en tosin todellakaan ymmärrä mitä sillä värillä on tekemistä pähkinöiden kanssa). Siis sellaiset ruskeat, joissa on paljon vihreää ja sellaista kullankeltaista.
- Anonyymi00011
Tökstöksnöö kirjoitti:
Itelläni oli lapsena naama ja käsivarret pisamilla. Nykyään ihoon tulee auringosta isoja läiskiä, pigmenttiläiskiä. Suomessa vaaleat on monesti punapigmentti vaaleita, kuten minäkin. Tyttärillä punaset hiukset pienenä. Ei porkkanat, mutta selkeesti punaset ei blondit.
En ole oikein ikinä ymmärtänyt millaiset punaiset huikset edes ovat sellaise, joihin ihmiset viittaavat "porkkanoina". Tai itse en ainakaan ole koskaan nähnyt porkkananpunaisia (=oransseja) hiuksia, joiden väri ei ole purkista peräisin.
Anonyymi00011 kirjoitti:
En ole oikein ikinä ymmärtänyt millaiset punaiset huikset edes ovat sellaise, joihin ihmiset viittaavat "porkkanoina". Tai itse en ainakaan ole koskaan nähnyt porkkananpunaisia (=oransseja) hiuksia, joiden väri ei ole purkista peräisin.
No tämäpä tämä. Itsekin ihmetellyt. Kyllä se enemmän kuparin sävyissä kulkee.
Ja meillä vaaleiksi määritellyillä sävy on tumma hunaja, kullanruskea ja kellertävä, kun punapigmenttiä löytyy.
Neuvolan täti sanoi nuorempaa lastani porkkanapääksi. Mietin silloin, että porkkana ei kyllä oo sävynä oikee. Vaalea kupari kylläkin.- Anonyymi00012
Tökstöksnöö kirjoitti:
No tämäpä tämä. Itsekin ihmetellyt. Kyllä se enemmän kuparin sävyissä kulkee.
Ja meillä vaaleiksi määritellyillä sävy on tumma hunaja, kullanruskea ja kellertävä, kun punapigmenttiä löytyy.
Neuvolan täti sanoi nuorempaa lastani porkkanapääksi. Mietin silloin, että porkkana ei kyllä oo sävynä oikee. Vaalea kupari kylläkin.Kiva kuulla. Mä olen toisinaan miettinyt, että olenko ainoa, joka ei ole värisokea. 😛
- Anonyymi00013
Tökstöksnöö kirjoitti:
Itelläni oli lapsena naama ja käsivarret pisamilla. Nykyään ihoon tulee auringosta isoja läiskiä, pigmenttiläiskiä. Suomessa vaaleat on monesti punapigmentti vaaleita, kuten minäkin. Tyttärillä punaset hiukset pienenä. Ei porkkanat, mutta selkeesti punaset ei blondit.
Suomalaisissa taitaa tosiaan olla suhteessa aika paljon punapigmentin omaavia ihmisiä, mikä käsittääkseni saattaa ilmetä esim niin, että iho saattaa palaa herkästi. Sinulla ja tyttärilläsi siis selkeästi on tätä punapigmenttiä.
Minussa sitä ei vaikuttaisi olevan juurikaan. Joskus mietin, olenko suomalainen geeniperimältäni lainkaan 😄
Aletheias - Anonyymi00015
Anonyymi00010 kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut pisamia ja silmäni ovat todella tummat ruskeat. Olen kyllä "kateellinen" lapselleni, joka on perinyt isältään ns. pähkinänruskeat silmät (en tosin todellakaan ymmärrä mitä sillä värillä on tekemistä pähkinöiden kanssa). Siis sellaiset ruskeat, joissa on paljon vihreää ja sellaista kullankeltaista.
Jostain oudosta syystä silmien värit kiehtoo minua. Jokaisen silmien väri on niin uniikki. Kuten sinunkin lapsesi silmät kuulostavat aivan upeilta!
Joskus halusin kovasti ruskeat silmät, kun pidin niitä niin kauniina, mutta iän myötä oppinut pitämään omista tylsistä siniharmaista silmistäni. Hyvää niissä on se, että ne vaihtavat väriä sen mukaan mitä on päällä 😊
Aletheias
- Anonyymi00008
Entä, kun brunetyi harmaantuu, niin tuleeko hänestä extro vai jotain muuta?
Väriä päähän.
Vilma - Anonyymi00014
Mitä jos olisit Afrikassa jossa kaikki
on yhtä tummia?- Anonyymi00016
No. Kaikki? Hieman kyseenalaista.
Mutta kait se olisi samankaltaista, kun afrikkalainen on täällä tundralla.
Vilma - Anonyymi00018
Anonyymi00016 kirjoitti:
VilmaIntrovertti tumma tundralla?
- Anonyymi00020
Anonyymi00016 kirjoitti:
Vilmaafrikka sana taitaa olla woketettu, sitä ei saa enää käyttää missään.
h e t i
tuli kommentti.
- Anonyymi00017
Mitä jos olisit Japanissa tai Argentiinassa?
Voiko silläkin analysoida luonnetta
hiusten tummuuden perusteella?- Anonyymi00022
Kadehdin aasialaisnaisten tummia, piikkisuoria, pitkiä hiuksia.
Just opposite.
Vilma
- Anonyymi00019
Pohjoismaissa on aika tavallista, että
lapsilla on vaaleat hiukset ja ne tummuu iän myötä. - Anonyymi00021
Jos aloittaja olis K pop
poikabändissä,
siellä voi olla vain yhden näköinen.
Yksi muotti. - Anonyymi00023
Ei se pidä paikkaansa. Sitä paitsi hiukset on nykyisin aikatavalla värjättyjäkin.
Pitäisi kyllä lopettaa tolkuttaminen intro- ja ekstrovereista, kun iso osa ihmisistä on ambivertteja. Joka näkyy esimerkiksi juuri puheliaisuudessa. Joskus puhetta riittää oikein kunnolla ja pitkään, välillä taas on kivempi vain kuunnella muita, ellei jopa vetäytyä yksinäisyyteen.
- Sheena- Anonyymi00024
Vaikka iso osa olisi ambivertteja, niin eihän se oikeuta leikkimään, etteikö intro- ja ekstroverttejäkin olisi olemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun
Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom691072- 64862
Sinulle nainen
En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen66846- 53838
- 185821
Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun
Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on72702- 42696
Martsusta tuli leuhka
Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal206680Hei rakkaani.
Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi50663Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen
Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki28624Kiulu myynnissä!
Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma26578Uskallanko laittaa sulle viestiä?
Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S50533- 42528
Et pysty peittämään minulta
Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet47464Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut
Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen169464- 18448
Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"
Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja12427Makeinen, asiaa sinulle
Minua korkeampien voimien kehotuksesta sinua pyydetään avaamaan jokin yhteys asioista keskustelemisen takia kanssani. Il28393Huumekauppaako
”Huumekauppa johti rajuun väkivaltaan Kokkolassa – Kolme nuorta otettu kiinni, yksi epäillyistä alaikäinen”9374J-mies!
Meidän "suhde" (suhde mitä ei oikeastaan edes ole) on kielletty ja vaikea. En tiedä mihin uskot, mutta olet irl itsekin32372