"Suomessa on pitkäaikaistyöttömiä enemmän kuin 1990-luvun lamassa. Asiasta kertoi keskusjärjestö SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta järjestön työmarkkinaseminaarissa tiistaina."
Muistan 90-luvun laman. Mitään töitä ei ollut tarjolla vaan piti käydä tietyin väliajoin työvoimatoimistossa näyttämässä korttia johon laitettiin leima siitä että on käynyt paikalla.
Virkailija katsoi tietokoneelta palkkatukipaikkoja jonkin aikaa ja totesi että paikkoja on vain naisille. Pitkäaikaistyöttömän elämäni alkoi tuolloin.
Moni tuttava ei kestänyt työttömyyttä. Tuli alkoholi- ja miellenterveysongelmaa ja elämä päättyi 40-60 vuoden ikäisinä.
Yhteiskunta ja poliitikot eivät vieläkään ole heränneet siihen että meille tulee uusi köyhien sukupolvi jotka eivät pääse takaisin työelämään vaan syrjäytyvät työttömyyden pitkittyessä.
Pitkäaikaistyöttömiä enemmän kuin 90-luvun lamassa
16
132
Vastaukset 16
- Anonyymi00001
90-luvun alussa oli vielä velvoitetyöllistäminen voimissaan.
Riitti vuoden työttömyys, nuorille riitti puolen vuoden työttömyys, että työvoimaviranomainen joutui tarjoamaan palkkatuettua työpaikkaa työttömälle. Tämä ehkäisi pitkittyneen työttömyyden kasvun nykyisille tasoille. Tosin Ahon hallitus lähes ensitöikseen lakkautti velvoitetyöllistämisen, ja työttömän piti osata vaatia työvoimatoimistolta palkkatukipaikkaa.
Itsekin olin 90-luvulla kahdesti tukitöissä, noissa piti työnantajan tarjota kokoaikaista ja vähintään TES:n mukaista palkkaa. Jossakin vaiheessa kokoaikainen työllistäminen putosi 75% kokoaikaisen työajasta, mutta silti oli maksettava TES:n mukaista palkkaa.- Anonyymi00003
Minulla on jäänyt mieleen noista ajoista ettei palkkatukipaikoissa ollut miehille sopivia töitä. Siskoni oli myös työttömänä ja hän kertoi että palkkatukipaikka oli sellainen että hän keitti kahvia muille työntekijöille. Lopetti aika nopeasti ne työt. Kaverini kertoi että työpaikalla hänen tehtävänsä oli koota pahvilaatikkoja. Hän myös lopetti nopeasti sellaiset työt. Työttömiä nöyryytettiin tuolloin monella tavalla.
- Anonyymi00004
Juu, tuolloin riitti duuneja työttömällekkin.
- Anonyymi00015
Nykyinen palkkatuki oli 1990-luvulla työllistämistuki. Ainoa työkokemukseni työllistämistukipaikalla oli manuaalinen arkistointi eli eskarin oppimäärän soveltaminen.
- Anonyymi00002
Ja paljon muutakin on. Yksipuoliseen tuomioon voi hakea muutosta. Tällöin asia etenee oikeuteen laajana riita-asiana.
Pampulakusi. - Anonyymi00005
Minä kyllä muistan toisin..voi toki että ollut kuntakohtaisia eroja? Itse olin koko 90-luvun aina puoli vuotta töissä kaupungilla ns. puisto-osastolla, sit 1,5-2v ansiosidonnaisella ja jälleen puoli vuotta kaupungilla jne. Silloin siis kaupungin pit(?) työllistää kun anssi alkoi loppua .. olin 20+ vuotias
- Anonyymi00006
Minusta pitäisi tehdä rohkea valinta. Nyt heti lopetetaan maahan ulkomaalaisten päästäminen.
Tämän jälkeen aletaan luomaan oikeita työpaikkoja niille jotka asuvat maassa.
Näin estetään tulevat ongelmat, rasismi ja väkivaltaiset ostoskeskus iskut, tornien massatapahtumiin iskemiset.
Lopetetaan väärä ulkomaalaisten suosiminen, mutta koska ei ole lisää tulijoita jo maassa olevat sulautuvat muihin.
Tällä tavalla seuraa kärsimys syyttömänä!!!!
Tällä politiikalla kasvaa pinnan alla viha ja inho. Minuakin ärsyttää kun ohitseni töpsöttelee huivipää eukko.
Surettaa pikkulapsi joka leikkii itse kyhäämällä aseella...
Tuli ehkä sota-alueelta ja saa tehdä sitten kouluiskun tai muuta
Tämä systeemi aiheuttaa kärsimystä. Säästöjä ei tule!!- Anonyymi00007
Ehkä vielä on sympaattisia ihmisiä, mutta seuraavaksi ei. Joku varmasti ajatteli, että joudun vankilaan kun kerroin, että en tykkää tehdä ilmaiseksi mitään.
Hei, vain erehtymällä menemään asumaan väärään paikkaan aiheuttaa sen!!!
- Anonyymi00008
90-luvun lamaan verratessa tilanne on itse asiassa monella tapaa huonompi. Tuolloin maallamme oli ennen EU:hun liittymistä taloudellinen ja poliittinen itsenäisyys. Ulkomaalaisia oli maassa hyvin vähän. Työttömäksi joutuneista moni oli vain kansa- tai ehkä keskikoulun käyneitä, nyt taas korkeakoulutettuja on työttömänä valtavasti. Lisäksi työnantajien vaatimukset ovat kasvaneet tänä aikana aivan kohtuuttomiksi, ja niillä avuilla ja kokemuksella, jotka tuolloin antoivat mahdollisuuden työllistymiseen, ei nyt voi edes unelmoida haastatteluun pääsystä.
- Anonyymi00009
Juu, näin on asiat.
- Anonyymi00010
Mistähän voisi johtua,ootko koputtanu päätäsi ja kysyny?
Yrittäjiä on paljon jotka haluaisi palkata mutta työnantaja kulut valtion puolesta on niin isot,että vitut kiinnostaa..
Ymmärrätkö,jos maksaisin 3000e palkkaa..mitä valtio nussii välistä? - Anonyymi00011
Kokoomus ajaa aina Suomen lamaan. Melkoisen ahneita paskiaisia.
- Anonyymi00012
Ikinä ei saa päästää Kokoomusta valtaan Suomessa
- Anonyymi00013
Jos ihminen kuolee työnpuutteesta niin miten heikko se alkujaan edes ollut?
- Anonyymi00016
Antiikin ihmiset elivät vanhoiksi, kuten Aatami yli 800-vuotiaaksi nimenomaan työn ansiosta. Teollistumisen tuomat automaatiot, E-koodit sekä ympäristömyrkyt lyhensivät elinikää.
- Anonyymi00018
minä en ole mikään työntekijä olen kaljan juoja
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1062215- 103886
- 66833
- 46800
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???21746Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha517716Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76640- 64615
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik23590- 57561