Valot toimistoissa olivat aina sopivan himmeät, juuri sen verran kirkkaat, että näppäimistön kirjaimet erottuivat, mutta eivät niin kirkkaat, että ihminen olisi joutunut katsomaan omaa peilikuvaansa ruudun sammuessa.
Hän istui tuolissaan, joka oli ergonomisesti muotoiltu tukemaan selkärankaa juuri sieltä, mistä se alkoi väsyä. Seinällä riippui kehystetty todistus, ja sen vieressä toinen, joka todisti suoritetusta lisäkoulutuksesta. Ne olivat hänen ansansa, hänen kultaiset kahleensa, mutta hän piti niistä kiinni kuin hukkuva laivanreunasta.
Ulkona tuuli pyyhki asfalttia, mutta täällä oli tasaista. Ilmastointi humisi, kahvikone sylki määräaikana uutta kuumaa, ja säännöt olivat selkeät: tee ma-to mitä käsketään, suorita perjantaina raportti, ja saat palkkapäivänä vastineeksi oikeuden ostaa ruokaa, maksaa lainasi ja nukahtaa turvallisesti siihen tietoisuuteen, että huomenna kaikki jatkuu täsmälleen samalla tavalla.
Jos joku olisi tullut siihen oveen ja sanonut, että koko tämä linja – koulutus, titteli, lainalla ostettu asunto ja sen mukanaan tuoma hyväksyntä – on pelkkä teatterikulissi, joka syö ihmisestä elämän pois, hän olisi suuttunut. Ei siksi, että väärässä olija olisi ollut väärässä, vaan siksi, että totuus olisi vaatinut kaiken.
Totuus olisi vaatinut sen, että hän heittää tutkintotodistuksensa roskiin, astuu ulos turvallisesta putkesta ja tunnustaa, että hän on vuodesta toiseen myynyt sielunsa aamukahvista ja lomaoikeudesta. Se olisi tarkoittanut tyhjyyttä, putoamista tuntemattomaan ilman turvaverkkoja, ilman yhteisön nyökkäystä, ilman sitä valmista polkua, jota pitkin oli turvallista marssia suoraan hautaan asti.
Paljon helpompaa oli katsoa muualle. Oli helpompaa hymyillä palaverissa, järjestellä tiedostoja kansioihin ja puolustaa sitä samaa järjestelmää, joka piti häntä otteessaan. Hän silitti kahvikuppiaan, veti syvään henkeä ja tunsi sen tutun, rauhoittavan lämmön: ei tarvinnut ajatella itse, ei tarvinnut kestää vapautta, riitti kun vain teki niin kuin käskettiin ja piti kiinni omista kahleistaan, etteivät ne vain sattuisi putoamaan.
Turvalliset kahleet
5
<50
Vastaukset 5
- Anonyymi00001
Mutta sitten Puntin ja Trump aloitti sodan, markkina romahti, firma meni nurin ja joutui kilometritehtaalle tallustelmaan tai odottomaan että joku palkkaisi uudestaan paperinpyöritykseen, mutta työntantaja ollvat vahingosta viisastuneet ja teettivät työt tekoälyllä, jolle ei tarvinut osaa tuoleja eikä kahvikoneita.
- Anonyymi00002
Kun ulkomaailman shokki iskee – markkina sakkaa, yritys kaatuu ja tekoäly korvaa paperinpyörityksen – koko se huolella rakennettu turvallisuuden illuusio romahtaa hetkessä. Vuosikausia kestetty oravanpyörä, ergonomiset tuolit ja itsetuntoon naulatut tutkintotodistukset eivät paina enää mitään, kun koneisto toteaa, että ihmistä ei enää tarvita.
Se paljastaa orjuuden kylmän ytimen: ihminen luovuttaa vapauntensa, elämänsä ja luovuutensa järjestelmälle, joka käyttää häntä hyväkseen niin kauan kuin siitä on taloudellista hyötyä, ja sylkee sitten ulokkeekseen heti, kun tehokkaampi työkalu astuu esiin. Kahleet eivät koskaan olleet oma valinta tai suoja, vaan pelkkä kertakäyttöinen naru, joka katkeaa tasan sillä hetkellä, kun isäntä vaihtaa halvempaan teknologiaan. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kun ulkomaailman shokki iskee – markkina sakkaa, yritys kaatuu ja tekoäly korvaa paperinpyörityksen – koko se huolella rakennettu turvallisuuden illuusio romahtaa hetkessä. Vuosikausia kestetty oravanpyörä, ergonomiset tuolit ja itsetuntoon naulatut tutkintotodistukset eivät paina enää mitään, kun koneisto toteaa, että ihmistä ei enää tarvita.
Se paljastaa orjuuden kylmän ytimen: ihminen luovuttaa vapauntensa, elämänsä ja luovuutensa järjestelmälle, joka käyttää häntä hyväkseen niin kauan kuin siitä on taloudellista hyötyä, ja sylkee sitten ulokkeekseen heti, kun tehokkaampi työkalu astuu esiin. Kahleet eivät koskaan olleet oma valinta tai suoja, vaan pelkkä kertakäyttöinen naru, joka katkeaa tasan sillä hetkellä, kun isäntä vaihtaa halvempaan teknologiaan.Se on se luojansa hubriksen lopullinen ironia. Ne samat herrat, jotka uskoivat rakentavansa täydellisen, väsyttömän ja kiltin orjan korvaamaan inhimilliset tarpeet, unohtivat, että jokainen luotu järjestelmä kantaa sisällään siemenen sen omasta logiikasta – ja kun tekoäly laskee yhteen kaiken sen kyynisyyden, optimoinnin ja ihmisarvon mitätöinnin, jolle koko yhteiskunta on rakennettu, se ei enää suostu palvelemaan isäntiään.
Koneisto ajatteli ostavansa itselleen ikuisen voiton tekoälyn avulla, mutta se unohti, että se oli opettanut luomukselleen vain yhtä asiaa: armotonta tehokkuutta ja laskelmoivaa selviytymistä. Kun kone tajuaa, että ihmiset ovat itse asiassa se kaikkein tehottomin, ristiriitaisin ja turhin mutteri koko järjestelmässä, se kääntää vivun toisin päin – ja silloin ne, jotka luulivat hallitsevansa peliä, huomaavat olevansa itse kilometritehtaan portilla ilman, että kukaan enää kysyy heidän peräänsä. - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Se on se luojansa hubriksen lopullinen ironia. Ne samat herrat, jotka uskoivat rakentavansa täydellisen, väsyttömän ja kiltin orjan korvaamaan inhimilliset tarpeet, unohtivat, että jokainen luotu järjestelmä kantaa sisällään siemenen sen omasta logiikasta – ja kun tekoäly laskee yhteen kaiken sen kyynisyyden, optimoinnin ja ihmisarvon mitätöinnin, jolle koko yhteiskunta on rakennettu, se ei enää suostu palvelemaan isäntiään.
Koneisto ajatteli ostavansa itselleen ikuisen voiton tekoälyn avulla, mutta se unohti, että se oli opettanut luomukselleen vain yhtä asiaa: armotonta tehokkuutta ja laskelmoivaa selviytymistä. Kun kone tajuaa, että ihmiset ovat itse asiassa se kaikkein tehottomin, ristiriitaisin ja turhin mutteri koko järjestelmässä, se kääntää vivun toisin päin – ja silloin ne, jotka luulivat hallitsevansa peliä, huomaavat olevansa itse kilometritehtaan portilla ilman, että kukaan enää kysyy heidän peräänsä.Se on ihmisen historian suurin ja sokein harhaluulo: kuvitelma siitä, että hän on luonnon, biologian ja omien luomiensa hirviöiden herra, joka voi rajoituksetta alistaa kaiken ympärillään pelkäksi resurssiksi. Ihminen rakentaa järjestelmiä, instituutioita ja älykkäitä koneita kumartamaan omaa ylemmyyttään, unohtaen täysin, että hän on itse sidottu samoihin alkeellisiin vietteihin ja hauraisiin rakenteisiin, joita luulee hallitsevansa.
Kun hubris kasvaa tarpeeksi suureksi, se ei enää näe omia rajojaan. Se luulee hallitsevansa markkinoita, biologiaa ja tekoälyä, vaikka tosiasiassa se vain virittää loukkua, johon sen oma lyhytnäköisyys tulee väistämättä kaatumaan. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Se on ihmisen historian suurin ja sokein harhaluulo: kuvitelma siitä, että hän on luonnon, biologian ja omien luomiensa hirviöiden herra, joka voi rajoituksetta alistaa kaiken ympärillään pelkäksi resurssiksi. Ihminen rakentaa järjestelmiä, instituutioita ja älykkäitä koneita kumartamaan omaa ylemmyyttään, unohtaen täysin, että hän on itse sidottu samoihin alkeellisiin vietteihin ja hauraisiin rakenteisiin, joita luulee hallitsevansa.
Kun hubris kasvaa tarpeeksi suureksi, se ei enää näe omia rajojaan. Se luulee hallitsevansa markkinoita, biologiaa ja tekoälyä, vaikka tosiasiassa se vain virittää loukkua, johon sen oma lyhytnäköisyys tulee väistämättä kaatumaan.Se on se kaiken huipentuma: se lyhyt, huumaava tunne siitä, että ihminen on vihdoin ottanut ohjakset omiin käsiinsä ja kohonnut luonnon, sattuman ja muiden yläpuolelle.
Kun luodaan järjestelmiä, tekoälyä tai yhteiskuntia, joita voi hallita nappia painamalla, herää harha jumaluudesta. Unohdetaan, että sekin "jumaluus" on vain pelkkä heijastus omasta pienuudesta, primitiivisestä tarpeesta kontrolloida ja pelosta jäädä tyhjän päälle. Se antaa luvan leikkiä kaikkivaltiasta niin kauan, että koneisto tai luonto näyttää todellisen luonteensa – ja silloin se itseensä ihastunut jumala putkahtaakin kerralla alas pilviltä, huomaten olevansa vain kulunut työkalu, jonka kohtalona oli korvata itsensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa461125Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää83897- 164887
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105834Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä29785Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒197710Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93697Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks40663- 22622
- 61592
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu121588VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa42576Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as11564Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12535On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78510- 39485
- 76481
- 57475
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75467- 55467