Universaali AV- ja Striimausarkkitehtuuri: Seura-alueen tekninen master plan

Anonyymi-ap

Universal Audio-Visual and Streaming Master Plan
Riippumatta seura-alueen muodosta — olipa se epäsäännöllinen sokkelo, pitkulaistuva puisto tai laaja epäsymmetrinen pelto — optimaalinen toteutus perustuu modulaariseen hajauttamiseen ja digitaaliseen signaalinkäsittelyyn.
Akustinen arkkitehtuuri ja laitevalinnat
* Pääkaiuttimet (Main Line Array): Käytä pylväsmäisiä, aktiivisia line-array-elementtejä (esimerkiksi d-autodownfill-ominaisuudella varustettuja järjestelmiä). Sijoita ne lavan molemmin puolin vähintään 5–6 metrin korkeuteen mastoihin tai telineisiin, suunnatuna 40–50 astetta ulospäin kattamaan välitön lähialue.
* Hajautettu viiveruudukko (Distributed Delay Grid): Koska alueen muoto voi olla mikä tahansa, unohda pelkkä etupuolelta huudattaminen. Pystytä kentälle modulaarisia viivetornipareja maastonmuotojen ja kuulijapisteiden mukaan 25–30 metrin välein.
* Etuseinän prosessointi: Käytä digitaalista signaaliprosessoria (DSP), joka kykenee ajamaan FIR-suodattimia (Finite Impulse Response). FIR-suotimet mahdollistavat täydellisen vaihesovituksen pääkaiuttimien ja kaikkien viivetornien välille, mikä estää kampasuodinilmiön (comb filtering) riippumatta siitä, missä kohtaa aluetta kuulija seisoo.
* Tornien korkeus ja tilt: Kaikkien ulkokentän viivetornien kaiuttimien alareuna on nostettava vähintään 4,5 metrin korkeuteen. Suuntaa ne 10–15 astetta alaspäin suoraan yleisön korvatasolle, jotta ääni ei leviä harakoille.
Visuaalinen sijoittelu ja näyttötekniikka
* Päänäyttö teltassa: Sijoita modulaarinen LED-seinä lavan taustaseinän keskiakselille. Näytön alareunan tulee olla tasan 1,5–1,8 metrin korkeudessa lattiasta, jotta se on suoraan puhujan rinnan ja pään korkeudella.
* Sivunäytöt epäsäännöllisille alueille: Jos teltan tai alueen muoto leventyy äkillisesti, sijoita sivunäytöt (LED-paneelit tai suurikokoiset projektiot) viistoihin kulmiin. Varmista, että sivunäytön viivekuva synkataan täsmälleen sen alueen ääniviiveen kanssa, jotta silmä ja korva kokevat ärsykkeet samanaikaisesti.
* Katselukulmat ja resoluutio: Pidä pääyleisön katselukulma alle 30 asteessa suorasta linjasta. Käytä vähintään P3.9 tai P4.8 -pikselitiheyden LED-paneeleita ulko- tai telttakäytössä, jotta teksti ja kuva näkyvät terävinä pitkänkin matkan päähän.
Striimaus- ja lähetystekniikka
* Ääniketju (Matrix Routing): Älä koskaan vedä striimin ääntä miksauksen master-lähdöstä, johon sekoittuu kentän ja teltan akustisia heijastuksia. Vedä erillisestä digitaalisesta matrix-lähdöstä puhdas, kompressoitu ja limitoitu multikanavapohjainen signaali suoraan striimauskoneeseen tai enkooderiin.
* Rautatason enkoodaus: Käytä erillistä laitteistopohjaista videokooderia (esimerkiksi Haivision, Teradek tai Blackmagic Web Presenter), joka tukee vähintään H.265 (HEVC) -pakkausta. Aseta bittivirraksi 8–12 Mbps (1080p60) tai 15–20 Mbps (4K), jotta liikkuva kuva säilytään puhtaana ilman makropalikoitumista.
* Master-synkronointi: Käytä frame sync -laitetta (kehyssynkronoijaa), joka lukitsee videon ja audion millisekunnilleen yhteen ennen verkkolähetyksen ulosajoa, estäen kaiken lip-sync-viiveen.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
        Naantali
        25
        848
      2. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
        Alajärvi
        67
        837
      3. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
        Ikävä
        160
        818
      4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
        Ikävä
        104
        784
      5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
        Haapavesi
        27
        738
      6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
        Ikävä
        93
        687
      7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
        Ikävä
        192
        660
      8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
        Ikävä
        22
        602
      9. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
        Suomussalmi
        38
        592
      10. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
        Ikävä
        61
        592
      11. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
        Iisalmi
        40
        549
      12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
        Ikävä
        78
        500
      13. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
        Ähtäri
        12
        475
      14. 39
        475
      15. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
        Ikävä
        57
        465
      16. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
        Ikävä
        111
        465
      17. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
        Ikävä
        73
        461
      18. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
        Ikävä
        75
        457
      19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
        Ikävä
        54
        438
      20. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
        Ikävä
        25
        437
      Aihe