Täyssähkön todelliset kustannukset.

Anonyymi-ap

Nyt heti poikki sellainen ajatus, että yrittäisin provosoida huutelemaan puolesta tai vastaan. Asiapohjalla kysyn ja tässä alustus.

Minulla ei ole vielä ollut sähköautoa - ei edes hybridiä. Olen toki kokeillut sähköautoja ja muodostanut sellaisen mielikuvan, että tietyiltä ominaisuuksiltaan ovat ylivoimaisia perinteisiin autoihin verrattuna. Joiltain ominaisuuksiltaan taas ei ole. Kyllä se päivä lähenee kun meidän perheessä toisessa kulkineessa ei ole enää polttomoottoria. Siksi ei ole vielä, että olen niin köyhä ja/tai nuuka. En ole vielä nähnyt uskottavaa laskelmaa, että olisi saatavana edullisempi per km kuin nykyinen kulkineeni. Nyt pyydän vilpittömästi esittämään realistiset laskelmat edullisen pään täyssähköesimerkeistä. Uusi tai käytetty, ja edullisuudella tarkoitan nimenomaan €/km kokonaiskustannusta siltä ajalta kun auto on käyttäjänsä omistuksessa/hallinnassa. Rahoituskulut voi jättää pois koska meitä on niin erilaisissa taloudellisissa tilanteissa.

Annan referenssiksi oman diesel -käyttöisen käyttöautoni laskelman:
- Vm 2011, ostettu perheeseen 2016, Hinta oli tasan 10000€
- Perheessä olon aikana kys autolla on ajettu 240 000 km ja tullaan ajamaan vielä arviolta 40000 km eli yhteensä n. 10 vuodessa 280 000 km. Jos auto menee 40 tkm jälkeen nolla-arvolla romutettavaksi tulee arvonalenemaa: 3,6 c/km.
- Rengassetti tähän autoon maksaa asennettuna n.500€ ja setillä ajaa n. 30000km: 1,7 c/km
- käyttöverot ja vakuutukset: melko tasan 1000€/vuosi, eli palvelusvuosien aikana 10x1000€=10000€: 3,6 c/km
- tavanomaiset huollot + joskus jotain vähän isompaa: n. 800€/vuosi x 10 = 8000€: 3 c/km.
- polttoainekustannukset; keskikulutus 5,5 l/100km. Dieselin keskihinta viim. parin vuoden ajalta??? 2,1 €/l. 12 c/km.
Siinä ne merkittävimmät.

Yhteensä:
Arvonalenema: 3,6 c/km
Rengaskulut: 1,7 c/km
Vero+vakuutus: 3,6 c/km
Huollot+korjaukset: 3 c/km
Diesel: 12 c/km
Yhteensä: 24 c/km

Voisitko ystävällisesti tehdä vastaavan laskelman sähköautostasi? Joko arvioiden siitä mikä sulla on nyt käytössä tai sitten autosta joka oli käytössä mutta jo myyty.

46

176

Äänestä

Vastaukset 46

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Tesla 2 vuotta vanha std rwd.
      Verot ja vakuutukset 1300 sis kaskon 4,6 c/km.
      Käyttövoimavero 20kwh/10018c/kwh3,6 c/km
      Korjauskulut 0€katsastukset 0€.
      260 €/kk rahoituskulut 11c/km 19,2 c/km.

• Anonyymi00002

Kiitos!
        Tämä on oikein hyvä alku.
        -Oletko pystynyt laskemaan tai arvioiman miten paljon on mennyt/menee lataussähköön? Kustannus riippuu luonnollisesti paljon siitä miten paljon voi ladata kotitolpasta.
        -Osaatko arvoida miten kauan ja kuinka paljon kilometrejä tulet kys autolla ajamaan? Mikä oli hankintahinta ja mitä luulet että siitä saat kun luovut? Yritän saada vertailukelpoista dataa jossa olisi ns. kaikki kulut mukana.

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Kiitos!
        Tämä on oikein hyvä alku.
        -Oletko pystynyt laskemaan tai arvioiman miten paljon on mennyt/menee lataussähköön? Kustannus riippuu luonnollisesti paljon siitä miten paljon voi ladata kotitolpasta.
        -Osaatko arvoida miten kauan ja kuinka paljon kilometrejä tulet kys autolla ajamaan? Mikä oli hankintahinta ja mitä luulet että siitä saat kun luovut? Yritän saada vertailukelpoista dataa jossa olisi ns. kaikki kulut mukana.

Tekoälytön laittoi käyttövoimaan veron. Siis.
        Verot ja vakuutus sis kasko 1300€
        Käyttövoima 20 kwh/100km.pääsääntöisedti kotona lataus. 4,6c kk rahoitus. 19,2 c/km.
        Rahoituskulu on vakio seuraavan neljä vuotta. Mitä tulevaan hintaan tulee en ole ennustaja, mutta mikäli positiivinen hintakehitys edelleen polttoaineissa jatkuu, uskallan ennustaa auton olevan 3,5 vuoden kuluttua vajaa 5 vuotias 140000 ajettu tuskin sen suhteellinen vaihtoarvo ainakaan paljon laskee

• Anonyymi00009
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Tekoälytön laittoi käyttövoimaan veron. Siis.
        Verot ja vakuutus sis kasko 1300€
        Käyttövoima 20 kwh/100km.pääsääntöisedti kotona lataus. 4,6c kk rahoitus. 19,2 c/km.
        Rahoituskulu on vakio seuraavan neljä vuotta. Mitä tulevaan hintaan tulee en ole ennustaja, mutta mikäli positiivinen hintakehitys edelleen polttoaineissa jatkuu, uskallan ennustaa auton olevan 3,5 vuoden kuluttua vajaa 5 vuotias 140000 ajettu tuskin sen suhteellinen vaihtoarvo ainakaan paljon laskee

Oujee. Huomasin tuon yksikkövirheen heti vastattuani.

Huomaan, että ajattelemme autoilun kustannusta eri kantilta. Puhut suhteellisesta vaihtoarvosta. Minulle raha ei ole suhteelista vaan sillä on ihan oikea absoluuttinen arvo. Eri rahoitusmalleja on vaikea verrata ja inflaatio hankala ottaa huomioon. Haluan laskea silti siten että kun otan auton käyttöön se maksaa minulle 100 yksikköä. Kun olen ajanut x vuotta ja y kilometriä niin saan siitä myydessä xx yksikköä takaisin. Erotus = arvonalenema ja sen voi jakaa ajetuilla kilometreilä. Tiedän ja ymmärrän, että tätä laskutoimitusta läheskään kaikki autoilijat halua tehdä, koska "Auto pitää joka tapauksessa olla ja yli 5 vuotiaalla autolla en aja".

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Oujee. Huomasin tuon yksikkövirheen heti vastattuani.

Huomaan, että ajattelemme autoilun kustannusta eri kantilta. Puhut suhteellisesta vaihtoarvosta. Minulle raha ei ole suhteelista vaan sillä on ihan oikea absoluuttinen arvo. Eri rahoitusmalleja on vaikea verrata ja inflaatio hankala ottaa huomioon. Haluan laskea silti siten että kun otan auton käyttöön se maksaa minulle 100 yksikköä. Kun olen ajanut x vuotta ja y kilometriä niin saan siitä myydessä xx yksikköä takaisin. Erotus = arvonalenema ja sen voi jakaa ajetuilla kilometreilä. Tiedän ja ymmärrän, että tätä laskutoimitusta läheskään kaikki autoilijat halua tehdä, koska "Auto pitää joka tapauksessa olla ja yli 5 vuotiaalla autolla en aja".

Suhteellinen vaihtoarvo on jonkinlainen mittari sille absoluuttisella vaihtoarvolle, jota emme tiedä, kysymykseen mitä sen auton arvo saattaisi olla 4 v:n kuluttua. Ennustaminen on vaikeaa, oletetaan, että se laskee 50% uuden auton hinnasta n.20000€ luokkaa tosin maksoin käytetystä vähemmän 1,5 vuotta vanha. Näin ollen alenemaa ei voi ottaa huomioon ennen, kuin se realisoituu. Siis rautalangasta menneitä kuluja ei voi enää surra. Seuraavien vuosien kulut ovat. Käyttökulut+rahoituskulut. Rengaskulutkin ovat hankalia, kun ei tiedä koska ja minkä hintaiset. Eli 28000 km 20c kwh sähköllä 10000€ rahoituksella 3,5'4vuotta+ verot ja vakuutukset, 19c/km. Ennustaminen on hankalaa varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. Dieselin hinnan kaksinkertaistuminen saattaa dieselpetterin laskelmat aivan uusille leveleille. 3€/litra ja pelkkä polttoaine on 21c/km +kulut on 50c/km. Vaihtoarvo 0 ja noilla hinnoilla saisi Polestar 4 pari vuotta vanhan.

• Anonyymi00031
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Suhteellinen vaihtoarvo on jonkinlainen mittari sille absoluuttisella vaihtoarvolle, jota emme tiedä, kysymykseen mitä sen auton arvo saattaisi olla 4 v:n kuluttua. Ennustaminen on vaikeaa, oletetaan, että se laskee 50% uuden auton hinnasta n.20000€ luokkaa tosin maksoin käytetystä vähemmän 1,5 vuotta vanha. Näin ollen alenemaa ei voi ottaa huomioon ennen, kuin se realisoituu. Siis rautalangasta menneitä kuluja ei voi enää surra. Seuraavien vuosien kulut ovat. Käyttökulut rahoituskulut. Rengaskulutkin ovat hankalia, kun ei tiedä koska ja minkä hintaiset. Eli 28000 km 20c kwh sähköllä 10000€ rahoituksella 3,5'4vuotta verot ja vakuutukset, 19c/km. Ennustaminen on hankalaa varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. Dieselin hinnan kaksinkertaistuminen saattaa dieselpetterin laskelmat aivan uusille leveleille. 3€/litra ja pelkkä polttoaine on 21c/km kulut on 50c/km. Vaihtoarvo 0 ja noilla hinnoilla saisi Polestar 4 pari vuotta vanhan.

Ja kuvittele mitä diiselin hinnan kolminkertaistuminen tarkoittaa leveleillä tai nelinkertaistuminen . Ja tilalle kiinalainen sähköauto . Terveellä pohjalla juttusi on , vai onko ?

• Anonyymi00004

Millä perusteella jos ostan nyt uuden saman hintaisen sähköauton tai bensakoneisen, se bensa tulisi halvemmaksi ?

• Anonyymi00006

Ei kai kukaan ole väittänyt että tulisi millään perusteella. Tässä yritetään vertailla edullisia tapoja ajaa kohtuullisen isoja määriä kilometrejä pitkällä aikajänteellä. Olen tuo aloittaja ja tiedän, että minun suht edullinen km -kustannus liittyy ensisijaisesti siihen että olen alunperin ostanut varsin halvan auton ja kehtaan ajaa sillä 10 vuotta. Olen kiinnostunut siitä, että olisiko jo mahdollista päästä samaan kilometrikustannukseen sähköautolla - joko uudella tai käytetyllä.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ei kai kukaan ole väittänyt että tulisi millään perusteella. Tässä yritetään vertailla edullisia tapoja ajaa kohtuullisen isoja määriä kilometrejä pitkällä aikajänteellä. Olen tuo aloittaja ja tiedän, että minun suht edullinen km -kustannus liittyy ensisijaisesti siihen että olen alunperin ostanut varsin halvan auton ja kehtaan ajaa sillä 10 vuotta. Olen kiinnostunut siitä, että olisiko jo mahdollista päästä samaan kilometrikustannukseen sähköautolla - joko uudella tai käytetyllä.

Lähestyisin tuota helpoiten siitä näkökulmasta että jos nyt dieselin polttoaine on maksanut 12 c/km, niin sähköauton vastaava kulu kotilatauksessa on noin 3 c/km. Eli tuosta tulee säästöä 9 c/km, ja jos sen "siirtää" nykyiseen arvonalenemaan, eli 3,6 c/km + 9 c/km tekee 12,6 c/km. Tuo arvonalenema tarkoittaisi hankintahinnaltaan noin 35000 euron autoa, olettaen että arvo sen 10v/280 tkm:n jälkeen on nolla ja tällöin siis kokonaiskustannus (olettaen jälleen että muut kuluerät olisivat samat) päätyisi samaan kuin sillä aiemmin hankitulla kymppitonnin autolla.

Muista kuluista todennäköisesti vakuutukset + verot sekä rengaskulut ovat hieman nykyistä autoa kalliimmat, toisaalta määräaikaishuollot ovat edullisemmat. Korjauskulut voivat sitten olla enemmän tai vähemmän, aivan tuurista kiinni.

Sanoisin siis että samaan kilometrikustannukseen on mahdollisuus sähköautolla päästä, mutta varmaksi sitä ei pysty lupaamaan.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Vanhalla ja paljon ajetulla autolla ei ikinä tiedä koska tulee se iso vika tai vähän pienempiä peräperään, jonka seurauksena menee runsaasti rahaa liki arvottomaan autoon tai sitten siitä tulee romiksen oma.
        Tämä on varsin vaikea arvottaa...
        Kun tuolle on kuitenkin riskinsä ja usein korjaillaan itse kuhan ehitään, niin pitää olla aina valmiina kakkosauto ja sekin maksaa.

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Lähestyisin tuota helpoiten siitä näkökulmasta että jos nyt dieselin polttoaine on maksanut 12 c/km, niin sähköauton vastaava kulu kotilatauksessa on noin 3 c/km. Eli tuosta tulee säästöä 9 c/km, ja jos sen "siirtää" nykyiseen arvonalenemaan, eli 3,6 c/km 9 c/km tekee 12,6 c/km. Tuo arvonalenema tarkoittaisi hankintahinnaltaan noin 35000 euron autoa, olettaen että arvo sen 10v/280 tkm:n jälkeen on nolla ja tällöin siis kokonaiskustannus (olettaen jälleen että muut kuluerät olisivat samat) päätyisi samaan kuin sillä aiemmin hankitulla kymppitonnin autolla.

Muista kuluista todennäköisesti vakuutukset verot sekä rengaskulut ovat hieman nykyistä autoa kalliimmat, toisaalta määräaikaishuollot ovat edullisemmat. Korjauskulut voivat sitten olla enemmän tai vähemmän, aivan tuurista kiinni.

Sanoisin siis että samaan kilometrikustannukseen on mahdollisuus sähköautolla päästä, mutta varmaksi sitä ei pysty lupaamaan.

Aloittaja vastaa ja kiittää. Tämä on erittäin rohkaiseva ja lupaava vastaus. Luultavasti pääsen melko pian vaihtamaan toisen käytössä olevan polttomoottorikulkineen akkuautoon.

Lievä kysymysmerkki on siinä, että kestääkö 35000€:lla ostettu käytetty (vai saako sillä uuden perheauton kokoisen?) täyssähkö 10vuotta ja 280000km?

• Anonyymi00025
        UUSI
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Aloittaja vastaa ja kiittää. Tämä on erittäin rohkaiseva ja lupaava vastaus. Luultavasti pääsen melko pian vaihtamaan toisen käytössä olevan polttomoottorikulkineen akkuautoon.

Lievä kysymysmerkki on siinä, että kestääkö 35000€:lla ostettu käytetty (vai saako sillä uuden perheauton kokoisen?) täyssähkö 10vuotta ja 280000km?

Kyllähän tuolla rahalla saa esimerkiksi kohtuullisen tuoreen ja vähän ajetun Id.4:n, varmaan löytyy muitakin vaihtoehtoja.

Rengaskuluista on kokemus tähän mennessä on että vaikka isompi rengaskoko on kalliimpi, kuluminen on vastaavasti hitaampaa. Tähän nyt tietysti vaikuttaa sitten myös auto, ajotapa, renkaan merkki jne, mutta TM:n käyttötesteissä tuon Id.4:n rengaskulut (kulumisen perusteella lasketut) olivat pienemmät kuin Toyota Yariksen, vaikka rengas itsessään on isompi ja kalliimpi.

Auton kesto 10v/noin 300 tkm (ilman isoja korjauksia) on minun mielestä käyttövoimasta riippumatta jossain määrin kysymysmerkki.

• Anonyymi00033
        UUSI
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Kyllähän tuolla rahalla saa esimerkiksi kohtuullisen tuoreen ja vähän ajetun Id.4:n, varmaan löytyy muitakin vaihtoehtoja.

Rengaskuluista on kokemus tähän mennessä on että vaikka isompi rengaskoko on kalliimpi, kuluminen on vastaavasti hitaampaa. Tähän nyt tietysti vaikuttaa sitten myös auto, ajotapa, renkaan merkki jne, mutta TM:n käyttötesteissä tuon Id.4:n rengaskulut (kulumisen perusteella lasketut) olivat pienemmät kuin Toyota Yariksen, vaikka rengas itsessään on isompi ja kalliimpi.

Auton kesto 10v/noin 300 tkm (ilman isoja korjauksia) on minun mielestä käyttövoimasta riippumatta jossain määrin kysymysmerkki.

Sähköautojen romutusikä ei tule koskaan nousemaan yhtäkorkeaksi kuin polttisten , koska niissä on muutamia erittin kalliita osia . Sähkömoottori , invertteri , konvertteri
        sekä akku jota ei uuteen takuuajan jälkeen kannata vaihtaa .

• Anonyymi00036
        UUSI
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Sähköautojen romutusikä ei tule koskaan nousemaan yhtäkorkeaksi kuin polttisten , koska niissä on muutamia erittin kalliita osia . Sähkömoottori , invertteri , konvertteri
        sekä akku jota ei uuteen takuuajan jälkeen kannata vaihtaa .

Tuohan taas sitten riippuu aivan siitä milloin joku noista komponenteista hajoaa (tai hajoaako) & onko tulevaisuudessa mahdollisesti noita saatavana käytettynä purkuosana halvemmalla. Polttiksen moottori/vaihteistoremonttikin maksaa helposti tonneja.

• Anonyymi00005

Hinnat on muuttuneet vuodesta 2011, silloin sai edukkaammin mitä vain ja välirahat olivat pienempiä.
      Vertailet edelleen vanhaa autoa uudempiin. Ei 2011 mallit kiinnosta tippaakaa, kun sellaisen on itse vaihtanut pois v. 2015 alkupuolella ja sen jälkeen neljäs auto alla.

• Anonyymi00007

Tuo on erinomainen argumentti ja ymmärrän sen täysin. Silti minulle on tärkeintä se, että miten paljon ajettu kilometri kustantaa milläkin vaihtoehdolla. En väitä, että osaisin sen täsmällisesti laskea, mutta yritän laskea ja vertailla niitä vaihtoehtoja. Millekään vaihtoehdolle en ole allerginen.

• Anonyymi00008

Yli 30 vuotta ja likemmäs miljoonan ajaneena nuo iän ikuiset dieselin kehumis jargonit huvittavat. Olen ajanut dieselillä yli 350000 km, viimeisen 4,5vuoden aikana sähköautolla 140000 km. siihen päälle puoli miljoonaa bensalla.2000 alkupuolella rajana pidettiin 15000 km./ vuosi, että diesel kannattaa. Diesel ei siihen maailman aikaan ollut mitenkään hyvä talviauto. Kylmä ja meluisa ja ICE 5,5 litraa kulutus nousi moottoritiellä 7-8 l. Oli Octavia dsl. farmari 150000 ajettuna ostettu ja pakettiautoksi muutettu takapenkit pois, 2 hengen hytti. Siinä oli kohtuu kustannukset 57€x4/ vuosi ja pelkkä liikennevakuutus. Työ- ja huoltoautoksi aika hyvä, työkäytössä heppoinen jousia, vetoniveliä jne, olivat tosin edullisia. nafta oli halpaa siihen aikaan. Naisväen käytössä sedan malli ei sitten ihan niin edullinen ollutkaan. Ainoa asia mikä sähköautoissa harmittaa oli se, etten ymmärtänyt aikaisemmin alkaa. En mitenkään voisi edes harkita dieseliä, edes harrasteajoneuvoksi, bensa-autoja on harrastukseksi 4 kpl. Uusin 1999 ja vanhin 1964 ja mp 1960. Jotain tietoa on. Teslan suprcharger ja navigaattori ovat yliveto yhdistelmä.

• Anonyymi00019

Voit pitää jargonina. En ole uskovainen sähkön, bensan, kaasun enkä löpön suuntaan, vaan ajan sillä millä kilometri kustannus on pienin. Tottakai auto pitää olla tarkoituksenmukainen, mukava ja turvallinen. Sitten kun näen uskottavan, realistisen laskelman joka osoittaa, että joku muu kuin nykyinen on edullisempi olen saman tien valmis vaihtamaan. Tiedän, että se ei ole kaukana. Miten kaukana - siksi kyselen miten jengillä kustannukset rakentuu todellisuudessa.

• Anonyymi00012

Tesla 3, ollut minulla 3,5 vuotta ja hiukan yli 100 000km.
      Arvonalenema hyvin tiedossa, koska olen lähiviikkoina pyytänyt tarjouksia vaihdossa uudempaan kolmoseen tai Y-malliin.

Arvonalenema 18000€
      Vakuutukset 3500€ (3,5*1000€)
      Rengaskulut 800€
      Verot 500€
      Huolto-ja korjauskulut 1100€
      Latauskulut 1700€

Yhteensä: 18000+3500+800+500+1100+1700=25 600€
      25600€/100000km=0,256 €/km

Harmittavasti PTC-vastus hajosi keväällä, joka aiheutti 1000€:n kulun korjauskustannuksiin, muuten se olisi jäänyt alle 100€:n(raitisilmasuodattimet 39€ ja takatukivarsien puslat 40€).

• Anonyymi00014

25,6 c/ km pienemmillä kilometreillä ja vain 1,5 c+ verrattuna johonkin 0€:n nokiruiskuun.

• Anonyymi00015

Vakuutuksissakin pitäisi muistaa laajuus, kun sitä autoa tarvitsee aina ja tuulilasit on kalliita uusissa autoissa. Eli onko max laajuus lasivakuutuksella ja sijaisautolla jne.
        Tonnipommiin näitä ei oteta ja vara-autokin pitää olla itsellä.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Vakuutuksissakin pitäisi muistaa laajuus, kun sitä autoa tarvitsee aina ja tuulilasit on kalliita uusissa autoissa. Eli onko max laajuus lasivakuutuksella ja sijaisautolla jne.

Juurikin näin, itselläni tuossa Teslassa on laajin Kasko, jossa mm. sijaisauto, korotettu lunastusturva ja lasiturva, joka kattaa myös ajovalot sekä kattolasit.

• Anonyymi00018

Tämä on erinomainen vastaus ja juuri sitä mitä toivoin saavani vastaukseksi. Hyvin lähelle pääsee siis.

Yksityiskohta minkä haastan on rengaskulu. 100000km käytännössä yksillä renkailla? Ei taida olla mahdollista. Paljonko Teslan rengassetti maksaa?

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Tämä on erinomainen vastaus ja juuri sitä mitä toivoin saavani vastaukseksi. Hyvin lähelle pääsee siis.

Yksityiskohta minkä haastan on rengaskulu. 100000km käytännössä yksillä renkailla? Ei taida olla mahdollista. Paljonko Teslan rengassetti maksaa?

Voi siihen 100000km. Pari tonnin rengassettiäkin laittaa on 2c/km. Suurin syy on nopeat ohitukset dieselrotiskoista, eihän siinä käryttelijän perässä voi ajaa.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ajan edelleen niillä renkailla jotka auton mukana tuli, eli tähän mennessä renkaisiin ei ole mennyt euroakaan. Nyt molemmat rengassarjat ovat vaihtokunnossa (toki vielä laillisia).
        Rengassarjan hinta n.400€.

• Anonyymi00023
        UUSI

Puhtaasti mielenkiinnosta, mutta onko tuo arvonalenema laskettu verraten siihen mitä uusi vastaava auto maksaa tänä päivänä, vai siihen mitä auto hankinta-aikaan maksoi? Mietin miten Teslan hinnanalennukset ajoittuivat suhteessa autosi hankintahetkeen.

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Just vaihdatin polttis -rotiskooni ehjän tuulilasin. Edellinen vaihto oli 4 vuotta sitten. Ei harmita yhtään. Täysin normaali autoilun kulu. Maksoi 270€. Sillä ei moneksi vuodeksi lasivakuutusta oteta.

Kuten sanot uusissa lasi voi olla kallis ja ilman vakuutusta harva uskaltaa ajaa. Olis kuitenkin hyvä muistaa ja ymmärtää, että vakuutusbisnes on hyvää bisnestä. Erittäin hyvää bisnestä. Periaatteessa kaikki vapaaehtoiset vakuutukset on kuluttajalle pitkässä juoksussa epäedullinen ja kannattamaton ratkaisu. Jos pinkka ei kestä ottaa riskiä niin sit vakuutukset on otettava. Ajan niin halvalla rotiskolla, että pinkka kestää ihan hyvin ottaa tällaiset riskit. Osakaskolla ilman lasivakuutusta mennään. Jos tulee isompaa häikkää niin paaliin vaan ja uutta tilalle.

• Anonyymi00028
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Ajan edelleen niillä renkailla jotka auton mukana tuli, eli tähän mennessä renkaisiin ei ole mennyt euroakaan. Nyt molemmat rengassarjat ovat vaihtokunnossa (toki vielä laillisia).

Naapuri toyotassa on alla myös ea renkaat alla 15 vuotta vanhat

• Anonyymi00034
        UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Just vaihdatin polttis -rotiskooni ehjän tuulilasin. Edellinen vaihto oli 4 vuotta sitten. Ei harmita yhtään. Täysin normaali autoilun kulu. Maksoi 270€. Sillä ei moneksi vuodeksi lasivakuutusta oteta.

Kuten sanot uusissa lasi voi olla kallis ja ilman vakuutusta harva uskaltaa ajaa. Olis kuitenkin hyvä muistaa ja ymmärtää, että vakuutusbisnes on hyvää bisnestä. Erittäin hyvää bisnestä. Periaatteessa kaikki vapaaehtoiset vakuutukset on kuluttajalle pitkässä juoksussa epäedullinen ja kannattamaton ratkaisu. Jos pinkka ei kestä ottaa riskiä niin sit vakuutukset on otettava. Ajan niin halvalla rotiskolla, että pinkka kestää ihan hyvin ottaa tällaiset riskit. Osakaskolla ilman lasivakuutusta mennään. Jos tulee isompaa häikkää niin paaliin vaan ja uutta tilalle.

Autoni on vm.-15 ajettu 238 tkm. Tuulilasi alkuperäinen . Vain liikennevakuutus tuossa ja 2 muussa autossani . Myöskään 2 veneessäni ei ole mitään vakuutusta .

• Anonyymi00042
        UUSI
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Naapuri toyotassa on alla myös ea renkaat alla 15 vuotta vanhat

Tästä tulee mieleen: tuttavaa on saksalainen lakimies. Saa palkkansa rengas tehtailta (tai kauppiaiden liitto tms). Haastavat kaikki onnettomuudet missä auto on suistunut johonkin ja siinä on ollut yli 5 vuotta vanhat renkaat. Voittavat kuulemma lähes poikkeuksetta kaikki. Auton omistaja jää siis puille paljaille. "Mitäs läksit paskoilla renkailla". Aika hurjaa.

• Anonyymi00043
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Mistä saa Teslaan rengassetin asennettuna 400:lla?

• Anonyymi00044
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Puhtaasti mielenkiinnosta, mutta onko tuo arvonalenema laskettu verraten siihen mitä uusi vastaava auto maksaa tänä päivänä, vai siihen mitä auto hankinta-aikaan maksoi? Mietin miten Teslan hinnanalennukset ajoittuivat suhteessa autosi hankintahetkeen.

Ostin Teslani hiukan huonoon aikaan, se oli ostaessani hiukan yli vuoden vanha ja 18000 km ajettu. Maksoin siitä n. 38000€ ( tarkkaa hintaa on vaikea arvioida, koska ko.liike tarjosi hiukan korkeamman hyvityksen edellisestä mersustani.

Jos olisin hankkinut Teslan vuotta myöhemmin, olisin saanut sen muutaman tonnin halvemmalla, mutta hävinnyt mersun suuremmissa käyttökuluissa suunnilleen saman ”muutaman tonnin”.

• Anonyymi00045
        UUSI
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Mistä saa Teslaan rengassetin asennettuna 400:lla?

Esim. tuosta:
        Linglong Sport Master
        LINGLONG 235/45R18 98Y XL SPORT MASTER
        235/45R18 | 98 | Y (300 km/h) | XL
        4.4 / 5
        (105 arvostelua)
        71.48 €/kpl
        285.92 €/4 kpl
        5-7 päivät

• Anonyymi00046
        UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Aloittaja oli vaihtamassa autoa ja jos hän sitten katsoo taas 5v vanhan, niin niissä alkaa tuulilaseissa olemaan antureita ja kamera, mahdollisesti sähkölämmitys, niin lasin hinta on ihan jotain muuta.
        300€lla ei saanut vaihdettuna edes Mk1 Mondeon tummennettua ja sähkölämmitteistä lasia v.2007.
        Ja todennäköisyys lasirikoille riippuu kovasti missä ajetaan ja kuinka paljon alueella on sorateitä ja talvella mursketta asfaltilla.

• Anonyymi00017

Sähköauto sen käytettävyyden vuoksi. Maksoi se 64.000e mutta on se parempi kuin yksikään polttikseni aiemmin ja nekin prmeiumeja uudesta ostettuna.

• Anonyymi00026
      UUSI

Kovasti tarkkaan laskeskelee noita kustannuksia. Lienet kirjanpitäjä tai muu rahoitusalalla toimiva.

Itse en koskaan ole päätynyt tuohon uutta autoa hankkiessani. Enkä joskus nuorena, kun. Oli taloudellisesta syystä pakko joka pennin perään katsoa.
      Nyttemmin ole ostanut viimeiset viisi autoani uutena, vaikka tiedän uuden auton olevan taloudellisesti kallein vaihtoehto juurikin arvonlaskun vuoksi, sekin tosin näkyy vasta auton vaihdon yhteydessä. Arvosta luotettavuutta ja mukavuutta enemmän kuin tuon arvonalennuksen tuomaa taloudellista uhrausta. Ja varsinkin nyt eläkeläisenä nuo ominaisuudet vain korostuvat. Autoa ole yleensä pitänyt 5-8 vuotta, noita uusina ostettuja siis.

Viimeksi reilu vuosi sitten vaihdoin dieselcitymaasturini hieman vajaan 8 kahdeksan vuoden käytön jälkeen vastaavaan sähköcitymaasturiin. Sähköauto oli selviö alusta alkaen enkä tehnyt mitään taloudellisia vertailulaskelmiin tms. Ostin minun tarpeisiini sopivan ja minua miellyttävän auton. Voi olla viimeinen autokauppaan.

En ole katunut enkä kaivannut mitään edellisestä dieselissäni. En mitään. Tuo jatkuvasti esillä ollut range, ei merkitse käytännössä yhtikäs mitään, en keksi mitään haittaa kun teoreettinen reipas 1000 km:n range lyheni teoreettiseen hieman alle 600 km:n rangeen.

Ajokustannukset ovat suorastaan romahtaneet, koska minulla on kotina ja mökillä mahdollisuus ladata autoni. Tuo ajokustannusten raju aleneminen tuli siinä sivussa eikä se ollut mikään ykköskriteeri auton valinnassani.

• Anonyymi00027
      UUSI

Voi teitä noloja kulujen laskijoita.
      Autoilussa on paljon alati muuttuvia kuluja ja niiden toteutuminen ja ennakointi on mahdotonta ja turhaa, koska rahaa tulee ja rahaa menee. Tärkeintä, että ymmärtää ottaa huomioon, että tilillä on hieman varoja yllätyksiä varten tai sitten ajaa liisarilla.

• Anonyymi00029
        UUSI

Jos liisarilla tarkoitat yksityisleasingiä (ei työsuhdeautoa) niin on senkin kanssa hyvä olla vähän taloudellista bufferia. Jos joudut esim. työttömäksi ja tulotaso laskee, niin siitä leasing-sopimuksesta ei ihan niin vaan sitten pääsekään eroon vaan kk-maksut on hoidettava vaikka olisi työtön. Tai sitten maksettava sopimussakot jos sopparin päättää ennen määräaikaa.

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Jos liisarilla tarkoitat yksityisleasingiä (ei työsuhdeautoa) niin on senkin kanssa hyvä olla vähän taloudellista bufferia. Jos joudut esim. työttömäksi ja tulotaso laskee, niin siitä leasing-sopimuksesta ei ihan niin vaan sitten pääsekään eroon vaan kk-maksut on hoidettava vaikka olisi työtön. Tai sitten maksettava sopimussakot jos sopparin päättää ennen määräaikaa.

Liisarin ainoa keksimäni etu on etukäteen tiedossa olevat kiinteät kustannukset. Ja niihinhän on laskettu kaikki tiedossa olevat tekijät ja riskit mukaan. Mm paljon puhuttu arvonalennus ihan täysimääräisesti. Halpaa se ei ole, ei tietenkään sehän on puhtaasti voittoa tavoittelevaa bisnestä.
        Oma auto tulee halvemmaksi ellei nuo pahimmat ja hyvinkin epätodennäköiset riskit toteudu.

• Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Liisarin ainoa keksimäni etu on etukäteen tiedossa olevat kiinteät kustannukset. Ja niihinhän on laskettu kaikki tiedossa olevat tekijät ja riskit mukaan. Mm paljon puhuttu arvonalennus ihan täysimääräisesti. Halpaa se ei ole, ei tietenkään sehän on puhtaasti voittoa tavoittelevaa bisnestä.
        Oma auto tulee halvemmaksi ellei nuo pahimmat ja hyvinkin epätodennäköiset riskit toteudu.

Leasing on lähtökohtaisesti aina kaikkien kallein, poislukien jotkut satunnaiset tarjoukset. Toki, jos kuvittelee osaavansa ennustaa esim. arvonalenemat paremmin kuin yritykset jotka tekevät sitä kuitenkin työnä ja liiketoimintana niin sittenhän se leasing voi kannattaa...

• Anonyymi00039
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Samahan koskee työsuhdeautokin. Siinäkin tiedät etukäteen kustannukset ja riippuen onko täysi- ja käyttöetu, niin ero on siinä, että täysiautoedussa polttoaineet,,huollot yms kuuluvat hintaan eli verotusarvoon, kun käyttöedussa niistä maksat itse.

Verotusarvot ovat kovia, autosta riippuu kuinka kovia, ja nettopalkka pienenee juuri tuon verotusarvon verran. Ei ole ilmaista työsuhdeautollakaan ajaminen.

• Anonyymi00040
        UUSI
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Samahan koskee työsuhdeautokin. Siinäkin tiedät etukäteen kustannukset ja riippuen onko täysi- ja käyttöetu, niin ero on siinä, että täysiautoedussa polttoaineet,,huollot yms kuuluvat hintaan eli verotusarvoon, kun käyttöedussa niistä maksat itse.

Verotusarvot ovat kovia, autosta riippuu kuinka kovia, ja nettopalkka pienenee juuri tuon verotusarvon verran. Ei ole ilmaista työsuhdeautollakaan ajaminen.

On se autoetu yksityisliisaria parempi siinä mielessä, että potkujen yhteydessä menetät autonkin eikä se jää kustannusrasitteeksi.,

• Anonyymi00041
        UUSI
        Anonyymi00040 kirjoitti:

On se autoetu yksityisliisaria parempi siinä mielessä, että potkujen yhteydessä menetät autonkin eikä se jää kustannusrasitteeksi.,

Juuri näin, jos potkut tulee niin työsuhdeauton avaimet voi jättää työpaikan pöydälle ja elää autottoman miehen huoletonta elämää... Yksityisleasingissä pitää xxx eur kk-maksuun raha löytyä vaikka tuloja ei olisi kuin Kelan työttömyystuki.

• Anonyymi00030
      UUSI
      • Anonyymi00035
        UUSI

• Anonyymi00038
        UUSI

Tuo esimerkkitapaus, joka tuohon tulee näkyviin on naurettava, tarkoitushakuinen?

Miksi verrata 52.000 € sähköautoa 38.000€ polttomoottoriautoon? Ainahan on tiedetty, että mitä kalliimpi aito, niin sen suurempi on arvonalennus ja sitä suuremmat ovat myös rahoituskustannukset ja vakuutuksetkin.

Jos noiden vaikutus jätetään pois molemmista, niin tilannehan muuttuu rajustikin. Tai jos vertaillaan saman hintaisia autoja.

Ja merkitystä on silläkin, että tuossa esimerkkitapauksessa myös sähkön hinta on arvioitu keskimääräistä korkeammaksi vaikka siirtokin huomioidaan, kun taas polttoaineen hinta keskimääräistä halvemmaksi.
        Tietysti jokainen voi pistää tuohon omat arvonsa, mutta kuvaavaa on, että tuo esimerkkitapaus, joka tulee heti näkyville kaikille on tuo mikä on. Monet saattavat ottaa nuo luvut tosissaan, jos ei jaksa/viitsi tutkia tarkemmin ja vetää niistä yksioikoisesti johtopäätöksensä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      76
      1069
    2. Millä nimellä

kutsut kaivattuasi omassa mielessäsi?
      Ikävä
      42
      784
    3. Pisa-tulokset.....

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten osaaminen on edelleen OECD-maiden keskitasoa parempaa. Kantaväestön oppilaiden
      Maailman menoa
      218
      648
    4. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      34
      492
    5. Tiedät että on

Tunteita yhä ja edelleen. Ehkä molemmin puolin.
      Ikävä
      23
      468
    6. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      37
      443
    7. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      70
      435
    8. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      44
      409
    9. Ihan pikku vinkki

Kannattaa tallentaa kaikki mitä sen naisen kanssa puhuu ettei tule hankaluuksia myöhemmin
      Ikävä
      52
      409
    10. Jos ajattelit että

Annan anteeksi niin en anna.
      Ikävä
      18
      404
    Aihe