Yllättävä uutinen.
Hyvää huomenta, kuinka maksasi voi?
AV
Tutkimus: joka neljäs sairastaa rasvamaksaa
26
154
Vastaukset 26
- Anonyymi00001
Oletteko muuten ajatelleet sitä miten sairasta kansaa me suomalaiset olemmekaan. 800 000 kärsii migreenistä, 600 000 syö jatkuvasti masennuslääkkeitä ja nyt uutisoidaan 1.5 miljoonan kansalaisen kärsivän rasvamaksasta.
Olemmeko tämän vuoksi niin onnellisia?
Onnellisimmillaan voi rasvamaksaisena saada migreenin syötyään masennuslääkkeen:)
AV- Anonyymi00002
Ajattelehan miten sairaita kaikki olivat sata vuotta sitten. Melkein kaikkia sattui. Antibiootteja ja asiallista hoitoa ei ollut saatavilla. Sairaimmat vaan kuolivat. Kärsimys väheni.
Kärsiikö ne rasvamaksaiset oikeasti vai onko tämäkin taas yksi kauhistuttava piilevä kuolemanvaara jota julistetaan lehtimyyntiä edistämään? 🐘
Suomessa 3 miljoonaa aikuista on vähintään ylipainoisia. 60%. Ylipainoon liittyy kaikenlaisia vaivoja ja sairauksia. Sata vuotta sitten ei ollut lihavuusongelmaa..
Nöf 🐷 - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Ajattelehan miten sairaita kaikki olivat sata vuotta sitten. Melkein kaikkia sattui. Antibiootteja ja asiallista hoitoa ei ollut saatavilla. Sairaimmat vaan kuolivat. Kärsimys väheni.
Kärsiikö ne rasvamaksaiset oikeasti vai onko tämäkin taas yksi kauhistuttava piilevä kuolemanvaara jota julistetaan lehtimyyntiä edistämään? 🐘
Suomessa 3 miljoonaa aikuista on vähintään ylipainoisia. 60%. Ylipainoon liittyy kaikenlaisia vaivoja ja sairauksia. Sata vuotta sitten ei ollut lihavuusongelmaa..
Nöf 🐷Huono ystäväni tekoäly kertoo , että rasvamaksa johtuu
1. Metabolinen eli ei-alkoholiperäinen rasvamaksa (MASLD / NAFLD)Tämä on selvästi yleisin rasvamaksan muoto, ja lähes 70 % tapauksista johtuu muusta kuin alkoholista. Sen keskeisimmät syyt ovat:
Vyötärölihavuus ja ylipaino:
Jopa 80 prosentilla vyötärölihavista maksa on rasvoittunut.
Epäterveellinen ruokavalio: Erityisen haitallista on lisätty sokeri ja fruktoosi (kuten virvoitusjuomat, mehut ja makeiset). Maksa muuttaa ylimääräisen sokerin ja tyydyttyneet (kovat) rasvat suoraan maksarasvaksi.
Tyypin 2 diabetes ja insuliiniresistenssi: Kun kehon solut eivät vastaa insuliiniin normaalisti, sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta häiriintyy, mikä pakottaa maksan varastoimaan rasvaa.
Vähäinen liikunta: Liikkumattomuus heikentää lihasten kykyä käyttää sokeria ja rasvaa energiaksi, jolloin ylimäärä päätyy maksaan.
2. Alkoholiperäinen rasvamaksa
Alkoholi on voimakas maksamyrkky.
Lisäksi se taisi mainita jotain perintötekijöistä.
Nöf 🐷 Anonyymi00003 kirjoitti:
Huono ystäväni tekoäly kertoo , että rasvamaksa johtuu
1. Metabolinen eli ei-alkoholiperäinen rasvamaksa (MASLD / NAFLD)Tämä on selvästi yleisin rasvamaksan muoto, ja lähes 70 % tapauksista johtuu muusta kuin alkoholista. Sen keskeisimmät syyt ovat:
Vyötärölihavuus ja ylipaino:
Jopa 80 prosentilla vyötärölihavista maksa on rasvoittunut.
Epäterveellinen ruokavalio: Erityisen haitallista on lisätty sokeri ja fruktoosi (kuten virvoitusjuomat, mehut ja makeiset). Maksa muuttaa ylimääräisen sokerin ja tyydyttyneet (kovat) rasvat suoraan maksarasvaksi.
Tyypin 2 diabetes ja insuliiniresistenssi: Kun kehon solut eivät vastaa insuliiniin normaalisti, sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta häiriintyy, mikä pakottaa maksan varastoimaan rasvaa.
Vähäinen liikunta: Liikkumattomuus heikentää lihasten kykyä käyttää sokeria ja rasvaa energiaksi, jolloin ylimäärä päätyy maksaan.
2. Alkoholiperäinen rasvamaksa
Alkoholi on voimakas maksamyrkky.
Lisäksi se taisi mainita jotain perintötekijöistä.
Nöf 🐷Sepäs se. Geeniperimä. Sitten kiousairaudet geeniperimää nekin, jotka tehokkaastinrajaa ja rajoittaa liikuntaa ja liikuntamuitoja syntyy noidankehä. Uupumus, fatiikki 24/7 yhtenä vielä keitosta hämmentämässä.
Sitten joku lääkärin nero sanoo, mieti kivoja juttuja että jaksat. Vähän kun puhuisi lapselle jolla on hetken vaan pipi.- Anonyymi00007
Tökstöksnöö kirjoitti:
Sepäs se. Geeniperimä. Sitten kiousairaudet geeniperimää nekin, jotka tehokkaastinrajaa ja rajoittaa liikuntaa ja liikuntamuitoja syntyy noidankehä. Uupumus, fatiikki 24/7 yhtenä vielä keitosta hämmentämässä.
Sitten joku lääkärin nero sanoo, mieti kivoja juttuja että jaksat. Vähän kun puhuisi lapselle jolla on hetken vaan pipi.En epäile etteikö kohdallasi jo kaikkea olisi kokeiltu, mutta mielenkiintoinen juttu ja hiukan liittyi aiheeseen:
Terveys | Emma Lyra parani vakavista oireista, kun hän oivalsi, että aivot olivat juuttuneet hätätilaan
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000012027464.html
Opetetaan hermostoa 😳!
Nöf 🐷 - Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
En epäile etteikö kohdallasi jo kaikkea olisi kokeiltu, mutta mielenkiintoinen juttu ja hiukan liittyi aiheeseen:
Terveys | Emma Lyra parani vakavista oireista, kun hän oivalsi, että aivot olivat juuttuneet hätätilaan
Opetetaan hermostoa 😳!
Nöf 🐷Ja vielä, että tuota pidetään yleisesti humpuukina. Taisi kyllä lukeakin jossain siellä.
Nöf 🐷 Anonyymi00007 kirjoitti:
En epäile etteikö kohdallasi jo kaikkea olisi kokeiltu, mutta mielenkiintoinen juttu ja hiukan liittyi aiheeseen:
Opetetaan hermostoa 😳!
Nöf 🐷En pääse lukemaan maksumuurin vuoksi, mutta lääkärit on sanoneet ettei kehon oltua stressitilassa 33 vuotta, mun hermosto enää korjaannu ikinä nk. normaaliksi ja se mun pitää vain hyväksyä.
Kuntouteta ei enempää. Pärjäile on ollut vastaanotto.Anonyymi00010 kirjoitti:
Ja vielä, että tuota pidetään yleisesti humpuukina. Taisi kyllä lukeakin jossain siellä.
Nöf 🐷Juu, minuakin on pidetty humpuukina 7 vanhasta asti ja lopputulos on pysyvät vauriot. Kuitenkin olen jo 50 ja kipukierre alkoi 7-vuotiaana.
Ehkä silloin olisi vielä kyetty, kun oltiin vasta alussa taivalta kroonisten sairauksien kanssa. Mutta kun ei ketään silloin kiinnostanut, kuin ota buranaa ja mene kotiin, niin nyt on jo oltu niin kauan siinä limbossa ettei keho ymmärrä enää muuta.Tökstöksnöö kirjoitti:
Juu, minuakin on pidetty humpuukina 7 vanhasta asti ja lopputulos on pysyvät vauriot. Kuitenkin olen jo 50 ja kipukierre alkoi 7-vuotiaana.
Ehkä silloin olisi vielä kyetty, kun oltiin vasta alussa taivalta kroonisten sairauksien kanssa. Mutta kun ei ketään silloin kiinnostanut, kuin ota buranaa ja mene kotiin, niin nyt on jo oltu niin kauan siinä limbossa ettei keho ymmärrä enää muuta.Oliskin helppoa, jos olis edes remissiovaiheita, mut kun ei ole.
- Anonyymi00015
Tökstöksnöö kirjoitti:
Oliskin helppoa, jos olis edes remissiovaiheita, mut kun ei ole.
No voi vattu.
Vielä kun sotepalvelut ajetaan minimiin. Ikinä tiedä vaikka jokin hoitomuoto edes vähän liennyttäisi, vaikkei kokonaan parantaisikaan.
Onhan tuo nyt epäreilua, kaikkineen.
Nöf 🐷
- Anonyymi00004
Ei se haittaa, kun tomaattikastike auttaa. Eli lisää vain pizzaa.
- Anonyymi00005
Syökää vaan lisää sokereita! Ja pelätkää kananmunia! T. Big pharma.
Kait se rasvassa on. Joskus ollu ainakin seittimäinen kerros rasvaa maksan pinnalla.
Semmosta se on, kun on metabolinen pcos migreeni fibromyalgia verenpainentautinen endometrioosi IBS db2 romukasa.
Saa tulla koittaa, kuka uskaltaa sovittaa elämääni ylleen.- Anonyymi00008
En tule. Vaikka kunnon katujyrä olenkin, niin sinä olet kovempi. 😁
Nöf 🐷 Anonyymi00008 kirjoitti:
En tule. Vaikka kunnon katujyrä olenkin, niin sinä olet kovempi. 😁
Nöf 🐷Hitto, kukaan ei suostu. Montaa olen pyytänyt vaihtamaan osia kanssani, mutta jostain syystä usein sanotaan, ei kuulosta niin kivalle sun (mun) elämä, että vaihtaisi. ☹️
Oottanut koska joku höynäytettävä suostuu. 😀
- Anonyymi00006
Rasvamaksa on helppo hoitaa. Mutta jos se on alkoholilla tehty niin huonosti käy. Sitä loppua en itsekkään haluisi elää. Olen niitä joutunut hoitamaan. Ei kaunista katsella.
- Anonyymi00009
Eikö maksan jotenkin koveta alkoholi? Koppuramaksainen.
Entä, jos mä ostan nsudanmajsapihvejä, onko niissä piilorasvaa, vaikken lehmä olis alkkis?
Vilma
- Anonyymi00011
Kyllä terveenä saa jokainen olla iloinen ja onnellinen kohtaloistaan.
Sairauksien kanssa elämä on rajoittautunutta.
Terveyttä aliarvostetaan vaikka se on tärkeintä koko elämässä.
Mutta, hullut pääsee kai helpommalla? Elämä voisi kai olla helpointa jos ihan pienesti olisi hullu:)
AV- Anonyymi00013
Niin kauan kuin muut ihmiset käyttäytyvät yksilöä kohden kunnolla on ok.
Mutta kävinpä eilen paikassa, missä vallitsi melkoinen apatia. Pyörätuolissa moni.
Miten palveluyksiköissä voisi olla virikkeitä?
Pitäisikö mennä lukemaan jotain romaania, jotta vähän raaputtaisi aivokuorta.
Se on joidenkin nykyisyyttä ja tulevaisuutta.
Siitä terveydestä aikuinen on pikkasen itse vastuussa.
Liikettä niveliin.
Vilma
AV: voithan sinä hullutella ja testata, onko helpompaa. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Niin kauan kuin muut ihmiset käyttäytyvät yksilöä kohden kunnolla on ok.
Mutta kävinpä eilen paikassa, missä vallitsi melkoinen apatia. Pyörätuolissa moni.
Miten palveluyksiköissä voisi olla virikkeitä?
Pitäisikö mennä lukemaan jotain romaania, jotta vähän raaputtaisi aivokuorta.
Se on joidenkin nykyisyyttä ja tulevaisuutta.
Siitä terveydestä aikuinen on pikkasen itse vastuussa.
Liikettä niveliin.
Vilma
AV: voithan sinä hullutella ja testata, onko helpompaa.Kyllä hulluttelenkin, ja olen usein sitä myös menneisyydessä tehnyt.
Esimerkiksi rakastelu kahden naisen kanssa samanaikaisesti antoi varmasti vuoden lisää elinaikaa, niin hyvältä se tuntui:)
Jep, hyvä vanhuksille virikkeitä on järjestää.
AV - Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Kyllä hulluttelenkin, ja olen usein sitä myös menneisyydessä tehnyt.
Esimerkiksi rakastelu kahden naisen kanssa samanaikaisesti antoi varmasti vuoden lisää elinaikaa, niin hyvältä se tuntui:)
Jep, hyvä vanhuksille virikkeitä on järjestää.
AVNo tuliko jälkeläisiä molemmille, kaksoset?
Vilma - Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
No tuliko jälkeläisiä molemmille, kaksoset?
VilmaTässä virikkeellisessä iltatoiminnassa oli mukana turvallisuustandardien mukaiset vauhdissa vaihdettavat suojapuvut.
Todennäköisesti mitään tuollaista ei ole siunaantunut, ei ainakaan perään ei kukaan ole soitellut(en tosin antanut puhelinnumeroakaan).
Suattaapi olla et ei tai ei voe olla aiva varmmoo.
AV
- Anonyymi00012
Hyvä kysymys. Täyttä varmuutta maksani tilasta ei ole, sillä siitä on vuosia, kun olen viimeksi käynyt verikokeissa.
Minulla ei ole merkittäviä terveysongelmia, en juurikaan käytä alkoholia, en syö ylenmäärin rasvaista ruokaa jne niin oletettavasti maksani voi vähintäänkin tyydyttävästi. Mutta hyvä muistutus, että pitäisi käydä tarkistuttamassa eikä vain olettaa. Ymmärtääkseni maksaongelmat saattaa tulla hiipien, joten säännöllinen seuranta olisi tärkeää. Sanoo hän, joka ei todellakaan seuraa veriarvojaan säännöllisesti 🫣
Aletheias - Anonyymi00017UUSI
Hyvässä kunnossa on maksa.
- Sheena - Anonyymi00018UUSI
Ei maksa vaivaa.
- Anonyymi00019UUSI
Eipä ole tullut käytyä otattamassa arvoja pitkään aikaan, kun ei ole ollut tarvetta.
Mutta joskus nuori terveyssisar sanoi minulle että: "Saunakaljan tai kaksikin voisi joskus ottaa." nähtyään veriarvoni.
Meinasi nämä maksa-arvolukemat paukkua sieltä alapäästä ohi normirajojen.
-keinovaginamies-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1361917Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91887Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja176878- 60820
Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35792Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔47732- 73691
Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö276689Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat46683Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol34622