Mites kun täällä on meitä monenlaisia nörttejä, niin teoreettisia kuin käytännöllisempiäkin, niin onko kukaan koskaan ideoinut tai peräti koettanut tuotoksen säilömistä typessä?
Nimittäin omenaa tulee reiluhkosti ja kukaan jaksa niitä hillota, niin tuli mieleen tuoreena säilöminen typpikaasussa kotiolosuhteissa eli maakellarissa.
Pääasiahan on hapettumisen estäminen, mutta kuulemma hiilidioksidi ei toimi, vaan muuttaa makua. Mites onnistuisi sitten typpi, onko kukaan koettanut? Tuohan se on kaupallisissa varastoissa. Joihinkin pienehköihin eriin / kaasutiivisiin laatikoihin, typpeä sisään ja kellariin?
Taitaa tulla kyllä omena hintoihinsa? Ja mistä kaasua?
-keinovaginamies-
Keskinkertaisia ideoita saunaillassa
2
<50
Vastaukset 2
Laiskuuttani kysyin Geminiltä:
"Omenoiden hallitun ilmakehän varastointi (Controlled Atmosphere eli CA-varastointi) on menetelmä, jossa säädellään hapen, hiilidioksidin, typen, lämpötilan ja kosteuden määriä. Tämän tekniikan avulla omenat säilyvät tuoreina ja rapeina 4–12 kuukautta sadonkorjuun jälkeen.Miten se toimii?Matala happipitoisuus (O₂): Ilman normaali happipitoisuus (21 %) lasketaan noin 1–3 prosenttiin. Tämä hidastaa omenoiden hengitystä ja vanhenemista.Säädeltävä hiilidioksidi (CO₂): Taso pidetään yleensä 0,5–2,0 prosentissa, mikä estää hedelmiä kypsyttävän etyleenikaasun muodostumista.Tarkka lämpötila: Lämpötila pidetään lähellä nollaa (tyypillisesti -0,5 °C – +3 °C lajikkeesta riippuen).Korkea ilmankosteus: Kosteus pidetään 90–95 prosentissa, jotta omenat eivät kuivu tai rypisty.Keskeiset hyödytSäilyttää rapeuden: Estää omenoiden pehmenemistä.Ylläpitää laadun: Varastoidun omenan maku, väri, sokerit ja vitamiinit säilyvät lähes muuttumattomina.Pidentää myyntikautta: Mahdollistaa kotimaisten omenoiden myynnin pitkälle kevääseen ja kesään."
Granny Smith-omenat voiva olla kaksikin vuotta vanhoja, ennen kuin päätyvät kauppoihin (sen tosin jo huomaa maussa).
Varastointi tuolla tavalla vaatisi melko paljon näpertelyä.
Itse olen pakastanut omenaa viipaloituna piirakoita varten ja se toimii hyvin.
Tosin pakastimienkin tilavuus on aina rajallinen.
Joskus kuivasin muutaman saavillisen ja jauhoin kuivatut viipaleet rouheeksi, jolloin ne menivät pieneen tilaan. Sopivat hyvin esimerkiksi kaurapuuroin sekaan ja kiisselikin niistä tuli oikein hyvää. (ne pitää sitten kuivata täysin kuiviksi, tai muutoin homehtuvat)
Kuivaus niillä ritiläkuivureilla on kuitenkin hidasta, joten olen harkinnut tekeväni tuohon tarkoitukseen paljon tehokkaamman laitoksen.
((pakastekuivauskin on hyvä menetelmä, mutta siihenkin tarvitaan laitteita))- Anonyymi00001UUSI
Ei minusta kovakaan näpertely, jos ei lähde hifistelemään prosenttien kanssa. Jotain vesitiiviitä smartstore-boxeja kokoluokassa ~50 litraa. Auton tubeless-venttiilit (täyttö&normi-ilman pois päästö) kylkiin ja ehkä kannen varmistustiivistys jollain vulkanisoivalla teipillä esim. Lievä ylipaine boxiin, kuitenkin pienempi minkä teippisauma kestää.
Laatikot kellariin ja aina yksi kerrallaan sieltä käyttöön.
Lähinnä kun typen hintaa kattelin, niin mietin järkevyyttä. Mutta olishan ne omia ja luomua koko talveksi.
-keinovaginamies-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "3251424Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja3451326- 1061132
- 1111025
Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔501008- 106940
Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"
Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh22807- 111802
- 102692
- 77673